دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض داروی گرانیسترون چیست؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گرانیسترون (Granisetron) در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی و همچنین جهت پیشگیری و درمان این عوارض بعد از گرانی سترون یک داروی ضد تهوع می باشد

معرفی فواید درمانی داروی گرانیسترون

گرانیسترون (Granisetron) در درمان حالت تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و رادیوتراپی و همچنین جهت پیشگیری و درمان این عوارض بعد از گرانی سترون یک داروی ضد تهوع می باشد . این دارو به عنوان مهار کننده گیرنده سروتونین شناخته می شود و جهت مهار یا پیشگیری از حالت تهوع استفاده می شود .

گرانیسترون با اثر بر روی ماده ای شیمیایی به نام سروتونین که بطور طبیعی در بدن وجود دارد ، تهوع را مهار می کند .‎شیمی درمانی ، اشعه درمانی و جراحی شرایطی هستند که منجر به افزایش ترشح سروتونین در بدن می شوند . سروتونین آزاد شده در بدن با اتصال به گیرنده های نوع سوم هیستامین در مغز منجر به وقوع تهوع می شوند . گرانیسترون با مسدود کردن این گیرنده ها دسترسی آن ها به سروتونین را مهار می نماید و بدین ترتیب تهوع کنترل می گردد.عمل جراحی کاربرد دارد.

نام تجاری: گرانیک

اشکال دارویی: به صورت قرص ۱میلی گرمی و آمپول تزریقی و چسب پوستی آهسته رهش موجود است

مکانیسم اثر گرانیسترون

مکانیسم به طور کامل مشخص نیست؛ آنتاگونیست انتخابی گیرنده 5-HT3 که به آنها در محیط و در CNS، (با اثرات اولیه در دستگاه گوارش) اتصال می یابد.

فارماکوکینتیک گرانیسترون

به صورت وسیع در بدن توزیع می گردد و مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که 70 تا 75% دارو به پروتئین های پلاسما اتصال دارد.

پیش از مصرف گرانیسترون

  • در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، ضربان قلب نامنظم و حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید .

از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

دارو

‎نحوه مصرف صحیح گرانیسترون

گرانیسترون را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید . معمولا در صورتی که این دارو جهت تهوع ناشی از شیمی درمانی یا اشعه درمانی تجویز شده باشد ، یک نوبت آن باید یک ساعت قبل از شروع درمان مصرف شود و ممکن است لازم باشد مصرف این دارو را چند روز ( تا ۷ روز یا بیشتر ) ادامه دهید .


درصورتی که این دارو جهت پیشگیری از تهوع جراحی تجویز شده است،باید کمی پیش از شروع جراحی تزریق گردد.در صورتی که نمی توانید از فرم خوراکی دارو استفاده نمایید ،فرم چسب پوستی آن نیز موجود می باشد که به صورت آهسته و مداوم دارو را آزاد می کند.می توانید آن را بر روی پوست بازو،یا شکم خود ۲۴-۴۸ساعت قبل از شروع درمان بچسبانید و ۲۴ ساعت پس از درمان آن را بردارید.

در مدت مصرف این برچسب می توانید بصورت عادی حمام کنید اما از تماس مستقیم برچسب با نور آفتاب یا حرارت خودداری نمایید.پس از برداشتن برچسب نیز تا ۱۰روز محل استعمال چسب را در معرض نور یا حرارت مستقیم قرار ندهید.

مصرف گرانیسترون در دوران حاملگی و شیردهی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد.

مصرف در دوران شیردهی: با احتیاط تجویز شود.

عوارض جانبی گرانیسترون

  • اعصاب مرکزی: اضطراب، خستگی ، تحریک CNS ، گیجی ، تب ، سردرد، بی خوابی ، درد ،خواب آلودگی
  • قلبی-عروقی: برادیکاردی، هایپوتانسیون،هیپرتانسیون
  • دستگاه گوارش: درد شکمی، یبوست، کاهش اشتها،اسهال، سوء هاضمه، نفخ، تهوع،استفراغ، اختلال طعم
  • ادراری-تناسلی: اولیگوری ،عفونت مجرای ادراری
  • خون: آنمی،لکوسیتوز،لکوپنی،ترومبوسیتوپنی
  • تنفسی: سرفه، افزایش خلط
  • کبد: زردی کلستاتیک
  • پوست: راش،آلوپسی،درماتیت
  • سایر عوارض: عفونت، واکنشهای افزایش حساسیت

Granisetron

تداخلات دارویی گرانیسترون

  • کتوکونازول: در محیط آزمایشگاهی کتوکونازول موجب مهار متابولیسم گرانیسترون می گردد.

داروهایی که موجب افزایش سطح سروتونین می گردند در مصرف همزمان با گرانیسترون موجب افزایش سمیت یکدیگر می گردند، از جمله : فلوکستین، دوکسپین، ایزومربوکسازید، آمی تریپتیلین و...

موارد منع مصرف گرانیسترون

  • حساسیت مفرط به دارو.
  • در مصرف همزمان با آپومورفین؛ موجب بروز هایپوتنشن و گیجی می گردد.

موارد احتیاط مصرف گرانیسترون

نارسایی کبدی، آلرژی به آنتاگونیست‌های گیرنده سروتونین، مصرف همزمان با داروهایی که منجر به طولانی شدن فاصله QT می‌ گردند (به صورت وابسته به دوز می‌ تواند بر ECG اثر بگذارد ).

قرص‌های خوراکی حاوی آسپارتام هستند؛ در بیماران مبتلا به فنیل کتونوری با احتیاط مصرف شود.

توصیه های دارویی گرانیسترون

  • این دارو بیمارستانی می باشد لذا نگهداری و تزریق آن حتما در مرکز درمانی و زیرنظر پزشک صورت گیرد.
  • در صورتی که محلول تزریقی دچار کدورت یا تغییر رنگ خاصی شده بود، از تزریق دارو خودداری کنید.
  • در صورت نیاز به نگهداری و تزریق در خانه ،آموزش های لازم را از پزشک خود دریافت کنید.
  • برای هر بار تزریق از سرنگ و سرسوزن جدید استفاده کنید.
  • در صورت مشاهده ی علائم ضربان قلب نامنظم، برافروختگی، گرفتگی عضلات، اسهال شدید، درد شکمی، تهوع و سردرد شدید و بی قراری به پزشک اطلاع دهید.

توصیه های دارویی گرانیسترون

حتی در صورتی که میل به غذا و نوشیدنی ندارید، سعی کنید آب به مقدار کافی مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود. همچنین علاوه بر سه وعده غذایی اصلی، سعی کنید میان وعده های کوچک و ساده ای نیز برای خود در نظر بگیرید.

در مصرف طولانی مدت این دارو در صورتی که سابقه ی بیماری های قلب و عروق دارید حتما تحت نظر پزشک خود باشید و آزمایشات و معاینات دوره ای را انجام دهید .

برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. در صورت بروز یبوست، یک رژیم غذایی متعادل سرشار از فیبر و مصرف مایعات و آب کافی توصیه می شود. با این حال در صورتی که یبوست طولانی شد به پزشک خود مراجعه نمایید .

در ابتدای درمان با گرانی سترون امکان اختلال در خواب وجود دارد که به مرور برطرف می گردد. در صورت بروز اسهال مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید.

شرایط نگهداری گرانی سترون

دارو در دمای 15 الی 30 درجه سانتی گراد و محلول آماده انفوزیون گرانی سترون تا 24 ساعت در دمای اتاق و زیر نور معمولی قابل نگهداری است.

بیشتر بخوانید:

۱۰ عوارض شیمی درمانی و راه های مراقبت از خود در طی درمان

شیمی درمانی چیست ؟ تاثیرات شیمی درمانی بر روی زنان و مردان

نانو ابزاری برای شناسایی غلظت داروی شیمی‌درمانی در خون

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits