دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی قرص آلترتامین و موارد مصرف آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آلترتامین (Altretamine) با نام تجاری هگزالن یک داروی شیمی‌درمانی است که در درمان تسکینی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مقاوم و عودکننده پس از درمان با سیس‌پلاتین و سایر عوامل آلکیله کننده بکار می‌رود. 

موارد مصرف و عوارض جانبی آلترتامین

آلترتامین (Altretamine) با نام تجاری هگزالن یک داروی شیمی‌درمانی است که توسط سازمان غذا و دارو در سال ۱۹۹۰ میلادی مورد پذیرش واقع شد.این دارو در درمان تسکینی بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مقاوم و عودکننده پس از درمان با سیس‌پلاتین و سایر عوامل آلکیله کننده بکار می‌رود.

سرطان تخمدان ( Ovarian cancer) نوعی از سرطان است که از تخمدان شروع می‌شود. این بیماری منجر به ایجاد سلول‌های غیرعادی می‌شود که توانایی حمله یا گسترش به دیگر بخش‌های بدن را دارند. ممکن است در آغاز این فرایند علائم مبهم یا غیرآشکار باشند، اما با پیشرفت سرطان احتمال بروز علائم بیشتر شود. علائم می‌توانند شامل نفخ، درد لگن، تورم شکم، و دیگر علائم باشند. نواحی که احتمال گسترش سرطان به آن‌ها وجود دارد شامل این موارد هستند: دیوارهٔ شکم، غدد لنفاوی، ریه‌ها، و کبد.

خطر ابتلاء به سرطان تخمدان در کسانی که بیشتر تخمک‌گذاری می‌کنند بیشتر است؛ بنابراین کسانی که هیچ وقت فرزندی نداشته‌اند در معرض خطر بالاتری هستند. همچنین کسانی که تخمک گذاریشان در سنین پایین‌تری آغاز می‌شود یا در سن بالاتری یائسه می‌شوند نیز در معرض چنین خطری هستند. دیگر عوامل خطر شامل این موارد هستند: هورمون درمانی پس از یائسگی، داروهای باروری، و مرض چاقی. عواملی که خطر ابتلاء را پایین می‌آورند شامل این موارد هستند: کنترل هورمونی، بستن لوله‌های رحمی، و شیردهی. حدود ۱۰٪ موارد بیماری در پی ریسک وراثتی به وجود می‌آیند، و در کسانی رخ می‌دهد که جهش ژنتیکی دارند.

آلترتامین داروی خط اول درمان نیست، اما به‌عنوان «درمان نجات‌بخش» (درمانی که پس از پاسخ ندادن سرطان به درمان‌های دیگر انجام می‌شود) ممکن است مفید واقع شود. مزیت این دارو این است که سمیت کمتری نسبت به سایر دارویهای شیمی‌درمانی در درمان سرطان تخمدان عودکننده دارد.

مکانیسم اثر آلترتامین

از نظر ساختمانی شبیه آلیکه کننده ها است و احتمالاً باعث مهار ساخت DNA و RNA شود.

دارو

فارماکوکینتیک آلترتامین

جذب دارو سریع و خوب است. به دلیل متابولیسم سریع کبدی، حداکثر غلظت پلاسمایی دارو متغیر است. نیمه عمر دارودر فاز بتا 2/10- 7/4 ساعت و زمان رسیدن به حداکثر غلظت 3-5/0 ساعت بوده و دفع آن کلیوی است.

روش مصرف قرص آلترتامین

  • قبل از شروع درمان با داروی آلترتامین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار دارو، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. این دارو زیر نظر پزشک و به صورت وریدی تزریق می‌شود.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.
  • به تاریخ انقضای آلترتامین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز این دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی آلترتامین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف آلترتامین در دوران بارداری

در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب‌ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده‌است، پزشک دارو را تجویز می‌کند.

عوارض جانبی آلترتامین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

کم خونی، لکوپنی، سمیت عصبی و نوروپاتی محیطی، کاهش پلاکت های خون، تهوع و استفراغ از عوارض جانبی مهم و نسبتاً شایع دارو می باشند.

آلترنامین

تداخلات دارویی آلترتامین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • آلترتامین با داروهای مهار کننده منوآمین اکسیداز ( OAM) تداخل دارد.
  • مصرف همزمان آلترتامین با بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز، موجب افت شدید فشار خون وضعیتی خواهد شد.
  • همچنین مصرف همزمان با سایمتیدین، نیمه‌عمر آنرا بالا برده و سمیت آنرا تشدید می‌کند.
  • تجویز ویتامین B6 عوارض عصبی آنرا کاهش می‌دهد اما باعث می‌شود اثربخشی ترکیب سیس‌پلاتین/آلترتامین را کاهش می‌دهد.

هشدار ها در مورد آلترتامین

  1. دارو باعث مهار فعالیت مغز استخوان و سمیت عصبی خفیف تا ملایم می شود.
  2. در صورت بروز خونریزی غیر عادی، مدفوع قیری و سیاه، خون در ادرار یا مدفوع و لکه های قرمز روی پوست باید به پزشک مراجعه شود.

توصیه های دارویی آلترتامین

  • در صورت ادامه سمیت عصبی حتی بعد از کاهش مقدار مصرف، باید مصرف دارو قطع شود.
  • میزان سمیت عصبی متناسب با مقدار مصرف است. سمیت عصبی با قطع مصرف دارو برگشت پذیر است. لازم است در فواصل درمان آزمایشات نورولوژیک انجام شود.
  • برای کاهش عوارض گوارشی، دارو بعد از غذا میل شود.

مصرف بیش از حد داروی آلترتامین (مسمومیت دارویی)

  • آلترتامین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی آلترتامین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از سرطان تخمدان با تغذیه

بررسی و آشنایی دقیق با 11 علامت واضح سرطان تخمدان

داروهای ضد سرطان : معرفی بهترین قرص های ضد سرطان

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits