دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف داروی تزریقی اینترفرون بتا-۱بی
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اینترفرون بتا-1بی (Interferon Beta-1-B) در بيماران سرپائي مبتلا به نوع متناوب بيماري مولتيپل اسكلروزيس به منظور كاهش تناوب و وخامت اين بيماري مصرف مي شود. اين نوع بيماري با حملات عود كننده اختلالات عصبي همراه با بهبودي كامل يا ناقص مشخص مي شود.

آشنایی با داروی اینترفرون بتا-1بی

اینترفرون بتا-1بی (Interferon Beta-1-B) در بیماران سرپائی مبتلا به نوع متناوب بیماری مولتیپل اسکلروزیس به منظور کاهش تناوب و وخامت این بیماری مصرف می شود. این نوع بیماری با حملات عود کننده اختلالات عصبی همراه با بهبودی کامل یا ناقص مشخص می شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) بیماری است که بر مغز و نخاع تأثیر می‌گذارد و موجب می‌شود پوشش محافظ (میلین) اطراف اعصاب مغز و نخاع در افراد مبتلا به MS آسیب دیده و به این ترتیب اعصاب به درستی کار نمی‌کنند. اکثر افراد مبتلا به MS بعد از مدتی بیماری‌شان عود کرده و یا تشدید می‌شود، علائم بیماری در بخش‌های مختلفی از بدن این افراد رخ داده و یا تشدید می‌شود. علائمی که در عود بیماری ایجاد می‌شوند، یک دوره زمانی طول کشیده و پس از آن کمتر می‌شوند.

اینترفرون بتا-1بی به بهبود وضعیت این بیماران کمک می کند ولی نمی تواند ام اس را درمان کند.

مکانیسم اثر اینترفرون بتا-1بی

اینترفرون beta-la و beta-lb پروتئینی دارای 165 اسید آمینه ولی فاقد زنجیره جانبی کربوهیدرات موجود در اینترفرون انسانی می باشد. اینترفرون ها گروهی از پروتئین ها یا گلیکوپروتئین های طبیعی هستند که توسط سلول های اوکاریوت و در پاسخ به عفونت های ویروسی یا سایر محرکهای بیولوژیک تولید می شوند. اینترفرون-بتا دارای خواص ضدویروس ، ضدتکثیر و تنظیم کننده ایمنی می باشد.

مکانیسم عمل آن در بیماری مولتیپل اسکلروزیس کاملاً مشخص نیست اثبات شده است که اینترفرون ها با اتصال به گیرنده های خودش در سطح سلول بیان یک سری از محصولات ژنی را باعث می شوند. اعتقاد بر این است که این محصولات میانجی های اعمال بیولوژیک اینترفرون-بتا می باشند.

Interferon Beta-1-B

فارماکوکینتیک اینترفرون بتا-1بی

با تزریق زیرجلدی غلظت سرمی این فرآورده بین 8-1 ساعت بعد از تجویز به حداکثر میزان (IU/ml) خود می رسد. فراهمی زیستی از راه زیرجلدی معادل 50% می باشد.

نیمه عمر دارو بین 8 دقیقه تا 3/4 ساعت و حجم توزیع آن برابر L/Kg2/88-0/25 می باشد. تزریق داخل وریدی دارو 3 بار در هفته برای دوهفته باعث تجمع دارو در سرم بیماران نمی شود.

میزان مصرف اینترفرون بتا-1بی

0/25 mg معادل 8 mIU یک روز در میان زیرجلدی تزریق شود.

موارد منع مصرف اینترفرون بتا-1بی

حساسیت مفرط به دارو، آلبومین انسانی یا هر یک از اجزاء فرآورده از موارد منع مصرف این فرآورده می باشد.

عوارض جانبی اینترفرون بتا-1بی

واکنشهای موضعی در محل تزریق، سردرد، تب و لرز ، سینوزیت، دل درد، فشار خون بالا، علائم شبه آنفلوآنزا، درد عضلانی، اسهال، یبوست، استفراغ و عوارض عصبی از عوارض جانبی عمده این دارو می باشند.

هشدار ها در رابطه با اینترفرون بتا-1بی

1. تأثیر و بی ضرری این دارو در درمان مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده مزمن اثبات نشده است.
2. به دلیل احتمال افزایش افسردگی و خودکشی، در بیماران مبتلا به افسردگی با احتیاط مصرف شود. اگر در بیماری افسردگی بیشتر شد، باید به قطع درمان توجه داشت.
3. در بیماران مبتلا به تشنج و برای بیماران قلبی این دارو باید با احتیاط مصرف شود.

اینترفرون

توصیه های دارویی اینترفرون بتا-1بی

2. برای آماده سازی، ml2/1 از محلول رقیق کننده به داخل ویال تزریق شود، به آهستگی ویال چرخانیده شود تا دارو به طور کامل حل گردد. بعد از آماده سازی ویال حاوی محلولmg/ml 25/0 می باشد.
3. قبل از شروع درمان و همچنین با فواصلی در حین درمان انجام آزمایشات ذیل توصیه می شود: هموگلوبین، شمارش کامل و تمایزی گلبول های سفید، شمارش پلاکت ها و آزمون های فعالیت کبد.
4. احتمال بروز علائم شبه آنفلوآنزا وجود دارد. این علائم شامل تب، لرز، درد عضلانی، تعریق می باشد.
5. ممکن است حساسیت به نور در بیمار ایجاد شود. لازم است اقدامات حفاظتی در این مورد به عمل آید.

شیوه نگهداری اینترفرون بتا-1بی

1. این فرآورده باید در دمای 8-2 درجه سانتیگراد نگهداری شود. در صورت آماده سازی باید فرآورده را در عرض 3 ساعت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی دی متیل فومارات برای درمان ام اس

مراقبت و توصیه ایمنی برای بیماران مبتلا به ام اس

آیا زنان مبتلا به ام اس میتوانند باردار شوند؟!

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits