دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض جانبی داروی اوسلتامیویر
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اوسلتامیویر (Oseltamivir) با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu) یک داروی ضد ویروسی است از اقدامات و فعالیت های انواع ویروس آنفولانزای A و B در بدن شما جلوگیری می کند و آنها را مسدود می نماید.

اوسلتامیویر چیست و چرا مصرف می شود؟

اوسلتامیویر (Oseltamivir) با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu) یک داروی ضد ویروسی است از اقدامات و فعالیت های انواع ویروس آنفولانزای A و B در بدن شما جلوگیری می کند و آنها را مسدود می نماید .

اوسلتامیویر از ابتلا به ویروس‌ آنفولانزا و گسترش عفونت جلوگیری می‌کند و از این طریق علائم عفونت آنفولانزا را کاهش می‌دهد. همچنین خطر مشکلات دیگر مانند پنومونی را که در کنار بیماری آنفولانزا رخ می‌دهند، کاهش می‌دهد. اگر اوسلتامیویر را در عرض ۲-۱ ساعت بعد از مشاهده اولین علائم عفونت مصرف کنید، مؤثرتر خواهد بود.

اوسلتامیویر برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند (مانند کودکان جوان، افراد مبتلا به بیماری‌های طولانی مدت و سالمندان) مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این دارو جایگزین واکسیناسیون فصلی آنفولانزا نیست.

اشکال دارویی: قرص ، سوسپانسیون

موارد مصرف اوسلتامیویر

الف- درمان عفونت حاد انفلوانزای نوع Aو B بدون عارضه
ب- درمان انفلوآنزا در کودکان 1ساله و بیشتر

مکانیسم اثر اوسلتامیویر

دارو سبب مهار آنزیم نورآمینیداز ویروس آنفلوآنزا شده و احتمالا از طریق تداخل در تجمع و ریلیز پارتیکل های ویروس سبب مهار رپلیکاسیون ویروس می شود.

سوسپانسیون

مقدار و روش مصرف داروی اوسلتامیویر

  1. قبل از شروع درمان با داروی اوسلتامیویر، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار داروی اوسلتامیویر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  3. این دارو را باید یک دوره کامل استفاده کنید تا برای درمان آنفولانزا مؤثر باشد.
  4. قرص اوسلتامیویر را با مقداری آب قورت دهید. این قرص را قبل یا بعد از غذا بخورید، اگر این دارو را بعد از غذا مصرف کنید، عوارض جانبی (سوء هاضمه) شما کمتر خواهد بود.
  5. داروی اوسلتا میویر را دقیقاً همان طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در دوز های بیشتر و یا کمتر از مقادیر توصیه شده، مصرف نکنید.
  6. مصرف داروی اوسلتا میویر را در اسرع وقت پس از ظاهر شدن علائم آنفلوانزا مثل تب، لرز، درد عضلانی، گلودرد و آبریزش بینی یا احتقان شروع کنید.
  7. این دارو را به طور منظم و به همراه یک لیوان پر از آب مصرف کنید.
  8. سوسپانسیون(مایع) خوراکی این دارو را قبل از اندازه گیری و مصرف، تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز، و یا با یک قاشق های خاص اندازه گیری دوز و یا فنجان پزشکی، اندازه گیری کنید. اگر شما یک دستگاه دوزهای اندازه گیری را نداشته باشند، از یک داروساز آن را درخواست کنید.
  9. شما ممکن است برای بلع راحت‌تر، داروی اوسلتامیویر را در داخل یک مایع شیرین (شربت ذرت، شربت شکلات، شکر قهوه‌ای حل شده در آب) باز کنید. مخلوط را بدون جویدن سریعاً قورت دهید. این مخلوط را برای استفاده‌های بعدی نگهداری نکنید.
  10. از پزشک خود یا یک دکتر داروساز در مورد روش آماده کردن یه دوز مصرفی برای افراد با سن کمتر از ۱۳ سن یا وزن کمتر از ۸۸ پوند (۴۰ کیلوگرم وزن) سؤال کنید.
  11. این دارو اگر باعث ناراحتی معده شما می‌شود، ممکن است با غذا یا شیر مصرف شود.
  12. برای درمان بیماری آنفولانزا، از این دارو به مدت پنج روز به صورت هر ۱۲ ساعت یک بار استفاده کنید.
  13. برای پیشگیری از بروز نشانه‌های بیماری آنفولانزا، این دارو را برای ۱۰ روز در هر ۲۴ ساعت یک بار و یا براساس تجویز پزشک مصرف کنید و به دستورالعمل‌های پزشک معالج خود در این زمینه عمل کنید.
  14. این دارو را در دوره‌ای که برای شما تجویز شده است به طور کامل مصرف کنید؛ علائم شما ممکن است قبل از این که عفونت به طور کامل از بدن شما خارج شده باشد، بهبود پیدا کنند.
  15. اگر نشانه‌های بیماری در شما بهبود نمی‌یابند و یا بدتر می‌شوند به پزشک خود اطلاع دهید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

  • از واکسن آنفلوآنزا استفاده شده از طریق بینی (FluMist) ظرف ۴۸ ساعت پس از مصرف اوسلتامیویر استفاده نکنید. ممکن است تداخل عمل این دارو با واکسن FluMist، باعث کمتر شدن تأثیر این واکسن شود. در این زمینه به دستورالعمل‌های دکتر عمل کنید.
  • میزان مصرف داروی اوسلتامیویر برای کودکان را پزشک با توجه به وزن و سن کودک برایش تجویز می‌کند. برای کودکان کم سن‌تر، سوسپانسیون اوسلتامیویر تجویز می‌شود.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی اوسلتامیویر روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

مصرف اوسلتامیویر در دوران بارداری و شیردهی

FDA این دارو را از نظر خطرات و تاثیرات بر حاملگی در گروه C قرار داده است و مشخص نیست که آیا این دارو به جنین آسیب می‌رساند یا نه. هرچند دریافت این دارو برای پیش گیری از بیماری آنفولانزا به جنین ضربه نمی‌زند به شرطی که مادر از داروی اوسلتامیویر برای جلوگیری از ابتلای به عفونتی که این دارو می‌تواند از آن جلوگیری کند، استفاده کند. اگر شما باردار هستید یا در حین استفاده از این دارو قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما تصمیم خواهد گرفت که آیا شما از این دارو استفاده کنید یا نه.

معلوم نیست که آیا این دارو از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار انتقال می‌یابد یا نه و یا اینکه به کودک شیرخوار آسیب برساند یا نه. اگر در حال شیردادن یک نوزاد هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو برای پیش گیری از ابتلای به آنفولانزا در کودکان با سن کمتر از ۱ سال استفاده نکنید. همچنین از این دارو برای درمان آنفولانزا در کودکان با سن کمتر از ۲ هفته، استفاده نکنید.

قرص

موارد منع مصرف داروی اوسلتامیویر

  • به تاریخ انقضای این دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی اوسلتامیویر را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تاثیر داروی اوسلتامیویر بر رانندگی و کار با ماشین آلات

این دارو موجب سردرد و احساس بیماری در شما می‌شود، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی اوسلتامیویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • اگر ۲ هفته قبل از شروع درمان با این دارو، واکسن آنفولانزا دریافت کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است اثر محافظتی واکسن آنفولانزا را کاهش دهد. باید حداقل دو روز از پایان درمان با این دارو، گذشته باشد تا بتوانید واکسن آنفلوانزا دریافت کنید.

هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی اوسلتامیویر

  • بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی اوسلتامیویر، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:
  • در صورت تصمیم به بچه دار شدن، در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل کلیوی دارید (در این صورت دوز دارو باید تنظیم شود).
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر تا به حال به داروی خاصی حساسیت داشته‌اید.

Oseltamivir

عوارض جانبی داروی اوسلتامیویر

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سردرد
  • احساس بیماری
  • حالت تهوع
  • گرفتگی بینی
  • سرفه
  • نشانه‌های آنفولانزا، کم خوابی، دل درد، سوء هاضمه
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی اوسلتامیویر می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی اوسلتامیویر (مسمومیت دارویی)

  • داروی اوسلتامیویر را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی اوسلتامیویر

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • سوسپانسیون اوسلتامیویر تنها ۱۰ روز بعد از ساخته شدن در دمای اتاقی که خنک است، قابل استفاده است و بعد از این مدت باید دور ریخته شود.
  • محلول این دارو را در یخچال نگهداری کنید ولی آنرا فریز نکنید و یا در فریز نگهداری نکنید.
  • این محلول را در صورتی که در طی ۱۷ روز مصرف نکردید دور بیندازید.

بیشتر بخوانید:

قیمت جدید واکسن آنفلوآنزا + جزئیات دقیق

علائم و پیشگیری از آنفلوآنزا

آیا واکسن های استنشاقیِ آنفلوآنزا واقعا کارایی دارند؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits