دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با موارد مصرف آمپول آناکینرا
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آناکینرا (Anakinra) با نام تجاری کینرت» (Kineret) نام دارویی است که در درمان روماتیسم مفصلی به‌کار می‌رود. داروی آناکینرا برای تسکین درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید به کار می‌رود

آناکینرا چیست و چرا تجویز می شود؟

آناکینرا (Anakinra) با نام تجاری کینرت (Kineret) نام دارویی است که در درمان روماتیسم مفصلی به‌کار می‌رود. داروی آناکینرا برای تسکین درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید به کار می‌رود و آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین ۱ است که توسط انسان ساخته شده است که درد، تورم، التهاب و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد.

آناکینرا جهت درمان علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید در بیمارانی که پاسخ کافی به متوتروکسات یا دیگر داروهای (DMARD) به تنهایی نمی دهند استفاده می شود. در انگلستان این دارو فقط به همراه متوتروکسات مجوز تجویز دارد ولی در آمریکا مجوز مصرف به تنهایی یا همراه دیگر داروهای (DMARD) دارد.

آناکینرا تنها به فرم قابل تزریق وجود دارد و از طریق تزریق زیرپوستی به مصرف می رسد .

مکانیسم اثر آناکینرا

آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین 1 است و موجب انسداد فعالیت بیولوژیک از طریق مهار رقابتی اتصال اینترلوکین یک به گیرنده آن می شود که بصورتی گسترده در بافت ها و اندامهای متعدد وجود دارد.

فارماکوکینتیک آناکینرا

  • 3 تا 7 ساعت پس از تزریق زیر جلدی حداکثر غلظت پلاسمائی آن ایجاد می شود نیمه عمر نهائی آن در حدود 4 تا 6 ساعت است. عمدتاً در ادرار ترشح می شود. در کسانی که سابقه حساسیت به پروتئین های حاصل از Ecoli. دارند منع مصرف دارد.
  • دارو بصورت تک دوز در سرنگهای یک میلی لیتری و عاری از ماده محافظ جهت تزریق زیر جلدی است و مابقی داروی تجویزی و مصرف نشده نباید در تزریقهای بعدی استفاده شود. دارو باید در یک زمان ثابت و همه روزه تجویز شده و بیش از یک دوز در روز نیازی نیست.

مقدار و روش درست مصرف داروی آناکینرا

  1. قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار داروی آناکینرا ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  3. این دارو به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود.
  4. ۳۰ دقیقه قبل از تزریق آمپول را از یخچال در آورید تا یا دمای اتاق هم دما شود.
  5. سعی کنید دوزی از آناکینرا را از دست ندهید.
  6. اگر بعد از گذشت مدتی از مصرف آناکینرا شرایط بیماری شما بهبود نیافت، قبل از مصرف دوز بعدی، با پزشک خود مشورت کنید.
  7. تزریق دارو

مصرف آناکینرا در دوران بارداری و شیردهی

  • گروه B : در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.
  • در حال حاضر از ترشح این دارو در شیر اطلاعی در دسترس نیست. اگر به فرزند خود شیر می دهید با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی آناکینرا

تحریکات خفیف تا متوسط در محل تزریق به صورت قرمزی، سوزش، تورم و درد خصوصاً در اول درمان، دیگر عوارض مثل سردرد، تهوع، اسهال و درد شکم ایجاد آنتی بادی بر ضد آن، بثورات پوستی. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و سینوزیت، عفونت های شدید خصوصاً در بیماران آسمی (که بایستی دارو قطع شود) ندرتاً دیسکرازی های خونی خصوصاً نوتروپنی.

قرمزی و درد در محل تزریق: این واکنش‌ها حداکثر ۴-۲ هفته باقی می‌مانند، اگر این علائم از بین نرفتند، به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی آناکینرا

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

  • آناکینرا با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: آباتاسپت، مسدود کننده‌های TNF (مانند آدالیموماب (Adalimumab)، اتانرسپت، اینفلیکسی ماب (Infliximab)، سرتولیزومب).
  • واکسنهای زنده نباید همراه با این دارو مصرف شوند. در هنگام مصرف همزمان با etanercept خطر عفونتهای شدید و نوتروپنی وجود دارد.

هشدار درباره مصرف آناکینرا

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی آناکینرا ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  1. در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  2. در صورتی که سابقه عفونت سل دارید.
  3. در صورتی که دچار مشکلات کلیوی هستید.
  4. در صورتی که آسم دارید.
  5. در صورتی که مشکل سیستم ایمنی (عفونت HIV) دارید.
  6. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  7. اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

دارو

توصیه های دارویی آناکینرا

  • این دارو ممکن است عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی و سینوزیت و دیگرعفونتهای شدید خصوصاً در بیماران آسمی ایجاد نماید، که بایستی فوراً دارو قطع شود.
  • درمان با آن در بیمارانی که عفونت حاد و یا عفونت مزمن و یا موضعی دارند نباید شروع شود. در افرادی که سابقه عفونت مکرر دارند و یا فاکتور مستعد کننده عفونت دارند ، بایستی با احتیاط مصرف شود. در افرادی که سابقه نوتروپنی دارند نبایستی تجویز شود.

عوارض مصرف بیش از حد ( مسمومیت با آناکینرا )

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی آناکینرا

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

داروهای هم گروه آناکینرا

  • آدالیمومب
  • اتانرسپت
  • گولیمومب
  • اینفلکسی مب
  • لفلونوماید
  • توسیلیزومب
  • آباتاسپت

بیشتر بخوانید:

علائم و درمان آرتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی)

درمان روماتیسم شدید مفصلی + کاهش درد آرتریت روماتوئید

همه چیز در مورد بیماری آتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی)

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits