دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی کامل قطره چشمی تیمولول و عوارض آن
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیمولول سبب کاهش فشار درون چشم می‌گردد. به احتمال زیاد قطره چشم تیمولول این کار را از طریق کاهش مقدار مایعات ناحیه قدامی چشم انجام می‌شود.

همه چیز در مورد قطره چشمی تیمولول

تیمولول (Timolol) در درمان گلوکوم ساده مزمن، گلوکوم با زاویه باز و افزایش فشار داخلی چشم به کار می رود. در بیماری “آب سیاه زاویه باز” به عصب پشت چشم آسیب وارد می‌شود. این اتفاق معمولاً به دلیل افزایش فشار درون چشمی ایجاد می‌شود. قطره چشم تیمولول سبب کاهش فشار درون چشم می‌گردد. به احتمال زیاد قطره چشم تیمولول این کار را از طریق کاهش مقدار مایعات ناحیه قدامی چشم انجام می‌شود. با کاهش مقدار مایعات، فشار درون چشم نیز کاهش می‌یابد.

مکانیسم اثر تیمولول

تیمولول گیرنده های بتا آدرنرژیک را بلوک می کند و تولید مایع را در چشم کاهش می دهد. این دارو ممکن است موجب افزایش جریان خروج مایع از چشم شود.

فارماکوکینتیک تیمولول

زمان شروع اثر دارو 30 دقیقه و زمان رسیدن به حداکثر اثر 2-1 ساعت پس از مصرف می باشد. طول مدت اثر 24 ساعت است. مقداری از دارو نیز ممکن است جذب سیستمیک گردد.

نکاتی که قبل از مصرف تیمولول باید در نظر گرفته شود

بعضی داروها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی داروها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد. بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم تیمولول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی، و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی مبتلا به آسم و یا سایر مشکلات تنفسی هستید.
  • در صورتی که مشکلات قلبی دارید.
  • در صورتی که مبتلا به بیماری Raynaud و یا فشار خون پایین هستید.
  • در صورتی که دچار مشکلات تیروئیدی و یا مبتلا به دیابت هستید.
  • در صورتی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدن تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل
  • اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

قطره چشمی

موارد و مقدار مصرف تیمولول

گلوکوم بزرگسالان: یک قطره از محلول 0.5 درصد یا 0.25%، 2ـ1 بار در روز در ملتحمه چکانده می‌ شود.

مصرف تیمولول در بارداری و شیردهی

C - مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد

مصرف در شیردهی: مصرف فرآورده چشمی در دوزهای معمول مشکلی ایجاد نمی‌ نماید.

موارد منع مصرف قطره چشم تیمولول

  • به تاریخ انقضا دارو توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز دارو را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • دارو را بیش از دوز تجویزشده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • تداخل دارویی دارو را چک کنید و حتماً به پزشکتان،اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروی دیگری هستید.

تداخل دارویی قطره چشم تیمولول

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

اگر هر یک از داروهای زیر را استفاده می‌کنید ، حتماً قبل از مصرف قطره چشم تیمولول با پزشک خود راجع به استفاده از این داروها مشورت کنید. این داروها عبارت‌اند از : مسدود کننده‌های بتا دهانی (به عنوان مثال، پروپرانولول)، مسدود کننده‌های کانال کلسیم (به عنوان مثال دیلتیازم، وراپامیل)، کلونیدین، داروهای ضد افسردگی خاص (به عنوان مثال، SSRIهایی مانند فلوکستین)، دیگوکسین، اپی نفرین، فینگولیمود، متیل دوپا، کینیدین، رزرپین، تئوفیلین.

عوارض جانبی احتمالی قطره چشم تیمولول

تمام داروها در کنار تأثیرات مثبتشان، می‌توانند مسبب عوارض ناخواسته‌ای در بدن باشند. اگرچه این عوارض در همه افراد به وجود نمی‌آید. با گذر زمان بدن خود را با داروی جدید وفق می‌دهد و این علائم نیز برطرف می‌شوند اما اگر علائم زیر ادامه پیدا کرد و یا رنج آور شد با پزشک خود مشورت نمایید.

  • سوزش چشمی، التهاب، قرمزی: در صورتی که علائم تداوم پیدا کرد با پزشکتان صحبت نمایید.
  • در صورتی که دچار مشکلات تنفسی (نظیر خس خس کردن، تنگی نفس) و یا هر گونه علائم دیگری که احساس می‌کنید به واسطه مصرف قطره چشم تیمولول می‌باشد با پزشکتان صحبت نمایید.

تیمولول

ملاحظات اختصاصی تیمولول

1ـ در صورت جذب سیستمیک عوارضی چون برادی کاردی و هیپوتانسیون پیش خواهد آمد.
2ـ دارو در درمان گلوکوم زاویه بسته به تنهایی نباید استفاده گردد.
3ـ در صورتی که فرآورده چشمی حاوی بنزآلکانیوم کلراید باشد، باید قبل از استفاده فرد لنزهای خود را خارج نماید و تا 15 دقیقه پس از مصرف از لنز استفاده ننماید.

نکات قابل توصیه به بیمار در دوره مصرف تیمولول

  • از تماس نوک قطره چکان با چشم یا بافتهای اطراف خودداری نمایید. بعد از مصرف دارو، با انگشت خود به طور مختصر به کیسه هاشکی فشار آورید تا جذب سیستمیک دارو کاهش یابد.
  • بروز عوارض جانبی در این بیماران بیشتر است. نیمه عمر دارو در بیماران سالخورده طولانی می‌ شود.
  • بی ضرری و اثر بخشی مصرف دارو در کودکان ثابت نشده است. در صورت لزوم، منافع دارو در مقابل مضرات آن سنجیده شود.

نحوه نگه‌داری قطره چشم تیمولول

  • دارو را در جایی خنک، خشک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم آفتاب نگه دارید.
  • تمام داروها را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • قطره‌ها و ژل‌های چشمی تک دوز باید بلافاصله پس از باز شدن در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از به کار بردن این قطره‌ها برای استفاده‌های بعدی خودداری نمایید. این بدان دلیل است که این نوع داروها حاوی مواد نگه دارنده نیستند.
  • پس از اینکه در قطره‌های چشمی باز شدند تنها به مدت چهار هفته می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. بنابراین پس از سپری شدن این مدت از نگهداری آن‌ها خودداری کنید. این کار سبب ممانعت از ایجاد عفونت‌های چشمی می‌شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

قطره چشمی Hye : موارد مصرف و فواید قطره استریل چشمی های

آشنایی کامل با قطره سیپروفلوکساسین (سیپلکس)

موارد مصرف و فواید ژل چشمی افتاژل ( Oftagel )

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits