دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص انتریک کوتد آسپرین که باید بدانید

موارد مصرف قرص انتریک کوتد آسپرین و عوارض جانبی این دارو

همه چیز در مورد قرص انتریک کوتد آسپرین که باید بدانید
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
قرص انتریک کوتد چیست و در چه مواردی تجویز می شود؟ قرص انتریک کوتد (Enteric Coated) در طبقه‌بندی دارویی جزء داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی قرار می‌گیرد. سرگیجه، سوهاضمه، تهوع و استفراغ برخی از عوارض مصرف این داروست.

همه چیز درباره قرص انتریک کوتد آسپرین + نکاتی که باید درباره آن بدانید

قرص انتریک کوتد آسپرین به عنوان یک قرص انتریک کوتد آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و سالیسیلات شناخته می شود. این دارو با مسدود کردن تولید مواد طبیعی خاصی در بدن که منجر به التهاب می شوند، عمل می کند. پیش از مصرف این دارو در کودکان زیر 12 سال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

این دارو با مسدود کردن تولید مواد طبیعی خاصی در بدن که منجر به التهاب می شوند، عمل می کند. پیش از مصرف این دارو در کودکان زیر 12 سال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

قرص انتریک کوتد آسپرین (Aspirin EC) جهت کاهش تب و تسکین دردهای خفیف تا متوسط ناشی از شرایطی چون درد عضلات، دندان درد، سردرد و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از این دارو همچنین ممکن است جهت کاهش درد و تورم در بیماری هایی مانند آرتریت استفاده شود. قرص انتریک کوتد آسپرین به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و سالیسیلات شناخته می شود. این دارو با مسدود کردن تولید مواد طبیعی خاصی در بدن که منجر به التهاب می شوند، عمل می کند. پیش از مصرف این دارو در کودکان زیر 12 سال، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

پزشک تان ممکن است جهت پیشگیری از لخته شدن خون، قرص انتریک کوتد آسپرین را در دوز کم تجویز کند. این امر، خطر بروز سکته مغزی و قلبی را کاهش می دهد. چنانچه اخیرا تحت جراحی شریان های مسدود شده (مانند جراحی بای پس، اندارترکتومی کاروتید، استنت کرونر) قرار گرفته اید، پزشک جهت پیشگیری از لخته شدن خون، قرص انتریک کوتد آسپرین را در دوز کم به عنوان “رقیق کننده خون” تجویز خواهد کرد.

نحوه مصرف قرص انتریک کوتد آسپرین

پیش از شروع مصرف این دارو، اطلاعات مندرج در برگه دارو را مطالعه کرده و چنانچه سوالی دارید، آن را با پزشک یا داروساز خود مطرح سازید. چنانچه ای دارو را پزشک برای تان تجویز کرده است، آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

این دارو را به صورت خوراکی با یک لیوان آب (240 میلی لیتر) و طبق دستورات پزشک مصرف کنید. حداقل 10 دقیقه پس از مصرف این دارو، داز نکشید. در صورتی که با مصرف این دارو دچار دل درد می شوید، آن را به همراه غذا، یا شیر میل کنید.

کل قرص انتریک کوتد را ببلعید و از له کردن، جویدن یا شکستن آن خودداری کنید. انجام این کار می تواند پوشش ویژه روی قرص را از بین ببرد و خطر بروز ناراحتی معده را افزایش دهد.

به طور کل، قرص یا کپسول های طولانی رهش را له نکنید، نجوید و یا باز نکنید، انجام این کار می تواند پوشش ویژه روی قرص را از بین ببرد و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین لازم است از نصف کردن قرص یا کپسول های طولانی رهش خودداری کنید، مگر این که انجام آن را پزشک دستور داده باشد. در صورتی که سوالی دارید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

چنانچه این دارو را بدون تجویز پزشک جهت درمان سردرد استفاده می کنید و به لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن یا تغییرات ناگهانی بینایی دچار شدید، هر چه سریع تر به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

چنانچه سردرد ناشی از آسیب سر، سرفه یا خونریزی دارید یا در صورتی که سردردتان به همراه استفراغ شدید یا مداوم، تب و گرفتگی گردن است، پیش از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

چنانچه بنا بر نیاز (نه به صورت منظم) این دارو را مصرف می کنید، باید به یاد داشته باشید که داروهای مسکن زمانی بهتر عمل می کنند که به محض ظهور اولین علائم مصرف شوند. در صورت پیشروی علائم، ممکن است این دارو اثربخش واقع نشود.

نباید از این دارو به عنوان خود درمانی درد بیش از 10 روز استفاده کنید. همچنین نباید از این دارو برای درمان تب طولانی تر از 3 روز، استفاده کنید. در این موارد، با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است وضعیت جدی تری داشته باشید. اگر دچار زنگ زدن گوش یا مشکل شدید شنوایی شدید، به سرعت به پزشک تان اطلاع دهید.

چنانچه وضعیت تان ادامه داشت یا بدتر شد، یا چنانچه تصور می کنید وضعیت تان از یک مشکل جدی تر نشات می گیرد، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی قرص انتریک کوتد آسپرین

لازم است بخش هشدارهای دارویی را به دقت مطالعه کنید.در طول مصرف این دارو، ناراحتی معده و سوزش سر دل ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک این گونه صلاح دیده که مزایای مصرف این دارو بر عوارض جانبی آن مقدم تر است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، عوارض جانبی جدی گزارش نداده اند.

اگر این عوارض جانبی جدی را دارید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید:

کبودی یا خونریزی آسان، مشکل شنوایی، زنگ زدن در گوش، علائم مشکلات کلیه (مانند تغییر میزان ادرار)، تهوع یا استفراغ مکرر یا شدید، خستگی ناگهانی، سرگیجه، ادرار تیره، زرد شدن چشم یا پوست.این دارو به ندرت می تواند منجر به خونریزی جدی از معده و روده یا سایر نقاط بدن شود.

در صورت بروز هر یک از این علائم جدی، به موقع به پزشک مراجعه کنید:

ادرار تیره، تهوع یا استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، درد معده یا شکم، زرد شدن چشم یا پوست.احتمال بروز واکنش های آلرژیک به این دارو بسیار کم است، اما در صورت بروز باید حتما به دنبال فوریت های پزشکی باشید.

علائم واکنش های آلرژیک عبارتند از:

مدفوع سیاه و قیرگون، درد مداوم یا شدید معده یا شکم، استفراغی که به نظر می رسد شبیه دانه های قهوه است، لکنت زبان، ضعف در یک طرف بدن، تغییر ناگهانی در بینایی و سردرد شدید.

موارد احتیاطی قرص انتریک کوتد آسپرین

قبل از مصرف آسپرین، چنانچه به آن حساسیت دارید، یا به سالیسیلات یا سایر داروهای مسکن (مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب) آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با پزشک داروساز خود مشورت کنید.

قبل از مصرف قرص انتریک کوتد آسپرین، همه سوابق پزشکی تان را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید؛ به ویژه: اختلالات خونریزی یا لخته شدن خون (مانند هموفیلی، کمبود ویتامین K، کمبود پلاکت ها).

چنانچه هر کدام از مشکلات پزشکی زیر را پیدا کردید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید: بیماری کلیوی، بیماری کبد، دیابت، مشکلات معده (مانند زخم، سوزش سر دل، درد معده)، آسم حساس به آسپیرین (سابقه بدتر شدن تنفس به همراه آبریزش بینی یا گرفتگی بینی پس از مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، رشد ضایعات در بینی (پولیپ بینی)، نقرس، کمبود آنزیمی خاص (پیرووات کیناز یا کمبود G6PD).

این دارو ممکن است موجب خونریزی معده شود. مصرف روزانه الکل و تنباکو، به ویژه هنگامی که این دارو را مصرف می کنید، ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد. مصرف الکل را محدود و سیگار را ترک کنید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

قبل از انجام هر گونه جراحی، مصرف این دارو و سایر داروها (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به جراح یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

کودکان و نوجوانانی که کمتر از 18 سال دارند، یا در صورت داشتن عفونت آبله مرغان، آنفولانزا یا هر بیماری تشخیص داده نشده یا چنانچه اخیرا واکسن دریافت کرده اند، نباید آسپرین مصرف کنند.

در این موارد، مصرف آسپرین خطر ابتلا به سندرم ری، که یک بیماری نادر اما جدی است را افزایش می دهد. چنانچه تغییراتی در رفتار به همراه حالت تهوع و استفراغ مشاهده کردید، به سرعت به پزشک خود اطلاع دهید. این علائم ممکن است نشانه اولیه سندرم ری باشند.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خونریزی معده یا روده و زخم داشته باشند.

مصرف این دارو در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود. زیرا ممکن است به جنین آسیب وارد سازد. چنانچه باردار هستید یا تصور می کنید باردار شده اید با پزشک تان مشورت کنید.

از آن جایی که ممکن است استفاده از قرص انتریک کوتد آسپرین در دوران شیردهی سبب انتقال دارو به شیرتان شود نیز قبل از مصرف آن با پزشک تان مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص انتریک کوتد آسپرین

تداخلات دارویی بر روی عملکرد داروی مصرفی تان تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهند. این مورد شامل تمام تداخلات دارویی احتمالی نیست و فهرستی از تمامی داروهایی که استفاده می کنید را شامل می شود

(از جمله داروهای تجویزی، غیر تجویزی و محصولات گیاهی) که باید آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. از شروع، متوقف کردن و یا تغییر دوز داروها بدون تایید پزشک تان خودداری کنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: مایپ پرستون، استازولامید، “رقیق کننده های خون” (مانند وارفارین، هپارین)، کورتیکواستروئیدها (مانند پردنیزون)، متوترکسات، اسید والپروک، داروهای گیاهی (مانند گینکو بیلوبا).

چنانچه اخیرا واکسن زنده ای (مانند واکسن واریسلا، واکسن زنده آنفونزا) دریافت کرده اید، پیش از مصرف این دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

از آنجا که بسیاری از داروهای دارای داروهای مسکن یا کاهش دهنده های تب (آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند سلکوکسیب، دیفلونیزال، ایبوپروفن، یا کتورولاک)، همه داروهای تجویزی و غیر تجویزی را به دقت بررسی کنید. این داروها مشابه آسپرین هستند و ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را در صورت همراه شدن با این دارو افزایش دهند.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آسپرین، قبل از مصرف سایر داروهای مسکن و یا داروهای سرماخوردگی، برچسب داروها را با دقت مطالعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که آسپرین نیستند. در مورد مصرف این محصولات با خیالی آسوده، از داروساز خود سوال کنید.

مصرف روزانه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند ایبوپروفن) ممکن است توانایی آسپیرین را برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی کاهش دهد. اگر آسپیرین را با دوز کم برای جلوگیری از حمله قلبی یا سکته مغزی مصرف می کنید، برای جزئیات بیشتر و مشورت در مورد سایر دارو های احتمالی (مثل استامینوفن) برای کاهش درد یا تب، پیش ازمصرف با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

این دارو می تواند نتایج تست های آزمایشگاهی خاص را تحت تاثیر قرار دهد. حتما همه پرسنل آزمایشگاهی و پزشکان تان را نسبت به مصرف این دارو مطلع کنید.

همچنین بخوانید:

آیا آسپرین باعث سقط جنین میشود؟

موارد مصرف،زمان و عوارض قرص پلاویکس (Plavix) (کلوپیدوگرل)

تداخل دارویی و موارد مصرف دیکلوفناک

فواید و عوارض مصرف قرص آ اس آ



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits