دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با موارد مصرف و عوارض قرص پوکساکیم آشنا شوید
67
زمان مطالعه: 9 دقیقه
قرص پوکساکیم با مقادیر کم اثرات ضد اضطراب دارد و با افزایش میزان این دارو در بدن اثرات خواب آور از خود نشان می دهد.این قرص در دو دوز 5 و 10 میلی گرم (کلردیازپوکساید 5 و کلردیازپوکساید 10) در داروخانه‌ها موجود می‌باشد.


معرفی قرص پوکساکیم


پوکساکیم نام تجاری داروی کلردیازپوکساید است که با اثر بر روی ناقل های عصبی منجربه انتقال اثر آرامبخشی در سلول های مغزی می شود. این ناقل های عصبی نوروترانسمیتر نامیده می شوند که در افرادی که اضطراب دارند کمک می کند تا علائم اضطراب کاهش یابد. به همین دلیل این دارو معمولاً برای کاهش اضطراب به صورت کوتاه مدت تجویز می گردد.


پوکساکیم همچنین یک شل کننده ی عضلانی نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود . سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن، پوکساکیم تجویز می گردد.


مکانیسم اثر پوکساکیم


اثر ضد اضطراب: پوکساکیم باعث تضعیف CNS در سیستم لیمبیک و زیر قشر مغز می‌ شود. این دارو با تحریک گیرنده‌های GABA در سیستم فعال کننده مشبک صاعد ( ARAS) موجب افزایش مهار و انسداد تحریک قشر مغز و سیستم لیمبیک، بعد از تحریک تشکیلات مشبک تنه مغزی، می‌ شود.

اثر ضد تشنج: این دارو با تقویت مهار پیش سیناپسی از گسترش فعالیتهای تشنجی کانونهای صرع زا در قشر مغز، تالاموس، و سیستم لیمبیک جلوگیری می‌ کند.

اثر تسکین بخش : خواب آور: اثر دپرسیون سیستم اعصاب مرکزی با این دارو، ‌تنها در دوزهای بالاتر از دوز ضد اضطرابی این دارو اتفاق می‌ افتد.

کلردیازپوکساید

پیش از مصرف پوکساکیم

  • در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید .
  • در صورت مشکل در نفس کشیدن (بطور مثال تنگی نفس و احساس خفگی در خواب ) به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه مشکلات کبدی ، کلیوی ، بیماری های اعصاب و روان (مانند افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیتی و فوبیا) ،سابقه ی حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید .
  • در صورتی که اعتیاد به الکل دارید و مصرف این دارو جهت علائم ترک الکل برای شما تجویز نشده است ، به پزشک خود اطلاع دهید .
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ( خصوصا داروهای آرامبخش،خواب آور،ضد حساسیت ها و داروهای تضعیف کننده ی اعصاب).

‎نحوه مصرف پوکساکیم

  1. مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف باید توسط پزشک با توجه به شرایط شما تجویز شود . لذا دارو را حتما طبق توصیه ی پزشک مصرف نمایید.
  2. در صورتی که پوکساکیم جهت کاهش اضطراب تجویز شده است معمولا به صورت یک قرص ۱تا۳ مرتبه در روز مصرف می شود .
  3. در صورتی که این دارو جهت تسکین علائم ترک الکل تجویز شده باشد معمولا به صورت ۴نوبت در روز تجویز می گردد. ممکن است روز نخست درمان ، مقدار مصرف این دارو بیشتر از سایر روزهای ادامه ی درمان باشد و مقدار مصرف دارو به تدریج در۵ تا ۱۰ روز کاهش یابد.
  4. پوکساکیم با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود.
  5. در صورت فراموشی یک نوبت پوکساکیم بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
  6. در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این پوکساکیم را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

موارد و مقدار مصرف پوکساکیم

الف) اضطراب و فشار روحی (خفیف تا متوسط ).

  • بزرگسالان: مقدار 10-5 میلی گرم 4-3 بار در روز مصرف می‌ شود.
  • افراد مسن و کودکان بزرگتر از شش سال: مقدار 5 میلی گرم 4-2 بار در روز، حداکثر تا 10 میلی گرم 3-2 بار در روز مصرف می‌ شود.

ب) اضطراب و فشار روحی (شدید).

  • بزرگسالان: مقدار 25-20 میلی گرم 4-3 بار در روز مصرف می‌ شود.

پ) نشانه‌های محرومیت در الکلیسم حاد.

  • بزرگسالان: مقدار 100-50 میلی گرم، حداکثر تا mg/day 300 مصرف می‌ شود.

ت) اضطراب و تشویش قبل از عمل جراحی.

  • بزرگسالان: مقدار 10-5 میلی گرم، 4-3 بار در روز، یک روز قبل از جراحی، مصرف می‌ شود.

‎توصیه های دارویی پوکساکیم

  • مصرف دارو را تحت نظر پزشک ادامه دهید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد و آزمایشات لازم انجام گیرد.
  • این دارو موجب خواب آلودگی و گیجی شدید می شود لذا در مدت مصرف این دارو (خصوصا ابتدای درمان ) و تا زمانی که اثرات آن بطور کامل از بین نرفته است از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند،خودداری نمایید .
  • پوکساکیم جهت درمان مشکل شما در کوتاه مدت تجویز می شود زیرا مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی نسبت به آن می نماید.
  • مصرف پوکساکیم همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد.
  • در صورت مصرف طولانی مدت ، قطع این دارو توسط پزشک و به صورت تدریجی انجام می شود . برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته،قطع دارو را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک انجام دهید و از قطع ناگهانی خودداری نماید
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف پوکساکیم آگاه نمایید زیرا این دارو می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد.
  • پس از پایان دوره ی ترک الکل ، ارتباط خود را با تیم درمانی خصوصاً تیم رفتار درمانی قطع ننمایید تا بطور کامل ترک این ماده بصورت موثر صورت گیرد.

مصرف پوکساکیم در دوران بارداری و شیردهی


ای دارو های گروه D در دوران بارداری شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از دارو را اجتناب ناپذیر نماید و در مقابل منافع دارو، خطرات احتمالی آن را نیز پذیرفت.


مصرف پوکساکیم در شیردهی: در زنان شیرده موجب رخوت، اشکال در تغذیه و کاهش وزن شیرخوار می‌ شود. از مصرف این دارو در دوران شیردهی خودداری شود.

پوکساکیم

‎عوارض شایع پوکساکیم

  • احساس خواب آلودگی، ضعف یا سبکی سر در اثر مصرف این دارو ایجاد می شود که می تواند در تمام طول روز ادامه داشته باشد .برای کنترل این عارضه از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید و از مصرف الکل بپرهیزید.
  • احساس فراموشی و گیجی از عوارض این دارو می باشد که در صورت شدید بودن آن ها باید با پزشک خود صحبت کنید .
  • در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید .
  • مصرف طولانی مدت پوکساکیم ، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید .
  • در صورت بروز تب و ضعف، علائم شبیه به آنفولانزا و بروز زخم های دهانی فوراً به پزشک مراجعه نمایید .

تداخلات دارویی پوکساکیم

اثر پوکساکیم بر آزمایشهای تشخیصی

  • مصرف پوکساکیم ممکن است نتایج آزمونهای کبدی را افزایش و شمارش گرانولوسیت را کاهش دهد.
  • پوکساکیم ممکن است موجب پاسخ کاذب مثبت در آزمون بارداری گردد (به روش استفاده شده بستگی دارد).
  • این دارو ممکن است موجب تغییر در آزمونهای 17- کتو استروئیدهای ادرار (واکنش زیمرمن Zimmerman، تعیین آلکالوئید ادرار (روش Frings Thin layer chromatographgy)، و تعیین گلوکز ادرار (Diastix و Clinistix) شود (این دارو تأثیری بر گلوکز ادرار با استفاده از Tes-Tape ندارد).

مسمومیت با پوکساکیم و درمان آن


تظاهرات بالینی: خواب آلودگی، اغتشاش شعور، اغما، کاهش رفلکسها، تنگی نفس، ‌تنفس مشکل، کمی فشار خون، برادیکاردی، ‌اختلال در تکلم، بی ثباتی در راه رفتن و از دست دادن تعادل بدن.

درمان: شامل حفظ فشار خون و تنفس می‌ شود تا زمانی که اثرات دارو در بدن از بین برود. علائم حیاتی کنترل شود. ممکن است کمک تنفسی مکانیکی از طریق لوله گذاری داخل نای، برای باز نگه داشتن راه تنفسی، و اکسیژن رسانی کافی لازم باشد. در صورت لزوم برای درمان کاهش فشار خون ازمحلولهای تزریق وریدی و داروهای تنگ کننده عروق ، ‌مانند دوپامین و فنیل افرین، استفاده شود.


اگر دارو به تازگی مصرف شده بود، در صورت وجود لوله داخل نای، می‌توان معده را شستشو داد. در صورت هوشیار بودن بیمار می‌ توان وی را وادار به استفراغ کرد. بعد از استفراغ یا شستشوی معده، ذغال فعال همراه با یک مسهل به صورت مقدار واحد استفاده می‌ شود. در صورت بروز هیجان، باید از مصرف باربیتوراتها خودداری کرد. دیالیز ارزش محدودی دارد. استفاده از فلومازنیل (آنتاگوسیت اختصاصی بنزودیازپینها )، ممکن است مفید باشد.


ملاحظات اختصاصی پوکساکیم


علاوه بر ملاحظات مربوط به تمامی بنزودیازپینها به مورد زیر نیز باید توجه نمود:

مقدار کمتر این دارو در بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیوی و کبدی مؤثر است. تغییرات EEG بیمار بررسی شود. معمولاً تغییراتی مانند ولتاژ پایین و فعالیت سریع ممکن است طی و بعد از درمان با ک لردیازپوکساید روی دهد.

نکات قابل توصیه به بیمار هنگام مصرف پوکساکیم

  • تغییرات ناگهانی وضعیت ممکن است موجب سرگیجه شود.
  • قبل از بلند شدن، پاهای خود را برای چند دقیقه از تخت آویزان کنید تا از افتادن و صدمه دیدن جلوگیری شود.
  • از قطع ناگهانی دارو خودداری شود. چرا که ممکن است علائم قطع مصرف بروز کند.

مصرف پوکساکیم در سالمندان

  • بیماران سالخورده نسبت به اثرات مضعف CNS پوکساکیم حساس تر هستند. بعضی از بیماران برای تحریک و فعالیتهای روزانه خود ، طی شروع درمان با این دارو و افزایش مقدار مصرف، احتیاج به مراقبت دارند.
  • کاهش مقدار مصرف در بیماران سالخورده، به علت کاهش دفع این دارو، مفید است.
  • مصرف پوکساکیم در کودکان: بی ضرری مصرف این دارو در کودکان کوچکتر از شش سال ثابت نشده است.

divider

بیشتر بخوانید:

قرص کلردیازپوکساید چیست ؟ عوارض کلردیازپوکساید کدامند ؟

موارد مصرف کلردیازپوکساید و عوارض جانبی این دارو

برای پیشگیری و درمان استرس از چه دارویی استفاده کنیم؟

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (67 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Mollaei | ۴ سال پیش
خیلی ممنون.....
عالی بود......
0
3
م | ۴ سال پیش
سلام وقت بخیرخیلی ممنون ازمطلبتون شاد و سلامت و موفق باشید
0
3

hits