دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اطلاعات دارویی در رابطه با مصرف کپسول لانسوپرازول
3
زمان مطالعه: 11 دقیقه
لانسوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش داده و از این طریق به درمان و پیشگیری از زخم معده و روده کمک می‌کند.

معرفی داروی لانسوپرازول

لانسوپرازول (Lansoprazole) از داروهای برطرف‌کننده مشکلات گوارشی است. لانسوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش داده و از این طریق به درمان و پیشگیری از زخم معده و روده کمک می‌کند. تهوع، درد معده، اسهال، سردرد، نفخ شکم و یبوست برخی از عوارض مصرف کپسول لانسوپرازول است.


مشکلات گوارشی بر اثر تولید بیش از حد نیاز اسید معده ایجاد می‌شوند. این مشکلات که در میان افراد هم بسیار شایع است شامل زخم معده، سوزش معده، رفلاکس معده، درد معده و یا نفخ معده می‌شود که هر کدام درمان دارویی خاص خود را دارد. برای رفع ناراحتی‌های مربوط به دستگاه گوارش باید تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید و برنامه‌ درمان مناسب خودتان را در پیش بگیرید. داروهای مختلفی به منظور کاهش اسید معده تولید شده‌اند که کمک شایانی در رفع این مشکلات و بیماری‌های گوارشی می‌کنند. کپسول لانسوپرازول یکی از این داروهاست که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.


کپسول لانسوپرازول برای درمان مشکلات گوارشی مفید است. لانسوپرازول مقدار اسید تولید شده در معده را کاهش می‌دهد و از این دارو برای درمان و پیشگیری از زخم معده و روده و نیز در شرایطی که معده بیش از حد اسید ترشح کرده است استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این دارو با کاهش اسید معده خطر عفونت‌های گوارشی را افزایش می‌دهند. بنابراین مصرف آن حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.


نام تجاری: Prevacid ؛ لنسیدر

موارد مصرف لانسوپرازول


درمان کوتاه مدت زخم های ایجاد شده در مری بر اثر برگشت اسید معده به مری، درمان نگهدارنده و پیشگیرانه طولانی مدت در التهاب مری در حال بهبود، درمان زخم معده و زخم دوازدهه به تنهایی یا همراه با داروهای ضد هلیکوباکتر پیلوری، پیشگیری از ایجاد زخم های گوارشی بر اثر مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی نظیر آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن، درمان بلند مدت ترشح بیش از حد اسید معده در شرایط بیماری زا نظیر بیماری سندرم زولینجر-الیسون

مکانیسم اثر لانسوپرازول


این دارو با مهار پمپ K+/H+/ATPase باعث مهار تولید اسید در معده می گردد. مهار کننده های پمپ پروتون ترشح اسید معده را از طریق مهار سیستم آنزیمی هیدروژن - پتاسیم آدنوزین تری فسفات در سلول های مخاطی معده مهار می کنند.

فارماکوکینتیک لانسوپرازول


لانسوپرازول متعاقب تجویز خوراکی به سهولت جذب می گردد و اوج غلظت پلاسمایی آن طی 5/1 ساعت بعد از دوز خوراکی حاصل می شود. میزان زیست دستیابی آن حتی با همان دوز اولیه 80% و بیشتر عنوان شده است. اگر چه دارو باید به صورت enteric- coated باشد چرا که در PH اسیدی ناپایدار است. به صورت وسیع توسط سیتوکروم 450-P و ایزوآنزیم CYP2C19 به فرم 5 هیدروکسیل لانزوپرازول و توسط ایزوآنزیم CYP3A به فرم سولفون لانزوپرازول متابولیزه می گردد. متابولیت ها عمدتاً از طریق صفرا و مدفوع دفع می شوند و تنها حدود 15 تا 30 % دوز تجویزی از طریق ادرار دفع می شود. نیمه عمر حذف پلاسمایی دارو حدود یک تا دو ساعت می باشد ولی طول مدت فعالیت آن طولانی تر است. حدود 97% به پروتئین های پلاسما اتصال دارد و در افراد مسن و بیماران کبدی کلیرانس آن کم می شود.

درد معده


روش مصرف لانسوپرازول

  • قبل از شروع درمان با داروی لانسوپرازول ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  • دوز و مقدار داروی لانسوپرازول ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. ممکن است قرص‌ها دو بار در روز تجویز شود.
  • دوز اول لانسوپرازول را بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه (جذب دارو بیشتر است) و دوز بعدی دارو را بعد از ظهر بخورید.
  • دارو را همراه با مقداری آب قورت دهید، از جویدن و خورد کردن دارو در دهان اجتناب کنید.
  • اگر فراموش کردید که دوز داروی لانسوپرازول ، روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

مقدار و نحوه مصرف کپسول لانسوپرازول


مقدار دقیق مصرف این دارو، حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول برای درمان زخم معده، مقدار ۳۰ میلی‌گرم به صورت روزانه و به مدت ۴ الی ۸ هفته مصرف می‌شود. از این دارو برای برطرف کردن سریع علائم سوزش معده استفاده نمی‌شود.

بازگشت محتویات معده به مری

جهت رفع سوزش معده 15 میلی گرم ، 1 بار در روز و جهت درمان التهاب شدید مری 30 میلیگرم 1 بار در روز برای مدت 8 هفته. یک دوره 8 هفته ای دیگر ممکن است برای بیمارانی که در دوره اول بهبود نیافته اند نیاز باشد.برای بیماران با التهاب شدید مری ، حتی دوره سوم 8 هفته ای نیز می تواند در نظر گرفته شود. در بیماران نیازمند به درمان نگهدارنده مقدار 15 میلی گرم یک بار در روز توصیه می شود.

زخم معده

15 تا 30 میلیگرم ، 1 بار در روز ترجیحا″ هنگام صبح ، قبل از صبحانه بمدت 8 هفته.

زخم دوازدهه


15 تا 30 میلیگرم 1 بار در روز ترجیحا″ هنگام صبح، قبل از صبحانه ، بمدت 4 هفته. در بیماران نیازمند به درمان نگهدارنده ، مقدار 15 میلی گرم 1 بار در روز توصیه می شود.

زخم دوازدهه ناشی از عفونت هلیکوباکترپیلوری


30 میلیگرم در روز به صورت درمان سه تایی ، در ترکیب با1 گرم آموکسی سیلین و500 میلی گرم کلاریترومایسین و نحوه مصرف هر سه دارو بصورت 2 بار در روز قبل از غذا ، بمدت 14-10 روز می باشد.


30 میلی گرم در روز به صورت درمان دو تایی ، در ترکیب با 1 گرم آموکسی سیلین و نحوه مصرف هر دو دارو به صورت 3 بار در روز قبل از غذا ، به مدت 14 روزمی باشد.

در شرایط ترشح بیش از حد معده شامل سندرم زولینگر- الیسون

60 میلی گرم 1 بار در روز ترجیحا هنگام صبح قبل از صبحانه ، مقدار دوز مصرفی در صورت نیاز می تواند افزایش یابد. در صورت ادامه مصرف دارو به مدت طولانی نیاز به مراقبت پزشکی وجود دارد.مقدار دوز دریافتی در بعضی از بیماران می تواند تا 90 میلی گرم 2 بار در روز و به مدت 4 سال ادامه یابد.مقدار دوز مصرفی بیش از 120 میلی گرم در روز به صورت منقسم باشد.

کارایی و سلامت مصرف این دارو در کودکان زیر 1 سال به اثبات نرسیده است.

بازگشت محتویات معده به مری

کودکان 1 تا 11 سال با وزن کمتر از 30 کیلوگرم :

  • جهت رفع سوزش معده و التهاب شدید مری 15 میلیگرم 1 بار در روز، بمدت 12 هفته.

کودکان 11 تا 17 سال با وزن بیشتر از 30 کیلوگرم :

  • جهت رفع سوزش معده و التهاب شدید مری 30 میلیگرم 1 بار در روز، بمدت 12 هفته.

کودکان 12 تا 17 سال:

  • جهت رفع سوزش معده 15 میلی گرم بمدت 8 هفته و جهت رفع التهاب شدید مری 30 میلیگرم بمدت 8 هفته .

اطلاعات دارویی در رابطه با مصرف کپسول لانسوپرازول

موارد منع مصرف داروی لانسوپرازول

  • به تاریخ انقضای داروی لانسوپرازول توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی لانسوپرازول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی لانسوپرازول را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف لانسوپرازول در دوران بارداری و شیردهی


لانسوپرازول نباید در دوران بارداری و شیردهی، دارویی را خودسرانه استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.


B ( در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.)


تاثیر لانسوپرازول بر رانندگی و کار با ماشین آلات


لانسوپرازول ممکن است شما را گیج یا خواب آلود کند، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی لانسوپرازول


تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. برخی از داروهایی که ممکن است با لانسوپرازول تداخل کنند عبارت‌اند از:

  • متوتروکسات (methotrexate) (به خصوص درمان با دوز بالا).
  • برخی از داروها به اسید معده نیاز دارند تا به درستی جذب بدن شوند. لانسوپرازول اسید معده را کاهش می‌دهد ، بنابراین روی عملکرد بعضی داروها تأثیر می‌گذارد. برخی از این داروهایی که تحت تأثیر لانسوپرازول قرار می‌گیرند، عبارت‌اند از: آتازاناویر (atazanavir)، ارلوتینیب (erlotinib)، نلفیناویر (nelfinavir)، پازوپانیب (pazopanib)، ریلپیویرین (rilpivirine)، ضد قارچ‌های آزول خاص (ایتراکونازول (itraconazole)، کتوکونازول (ketoconazole)، پوساکونازول (posaconazole)).
  • لانسوپرازول بسیار شبیه به دکس لانسوپرازول است. داروهای حاوی دکس لانسوپرازول را همراه با اس لانسوپرازول استفاده نکنید.
  • داروی لانسوپرازول ممکن است با تست‌های آزمایشگاهی خاص تداخل کند و احتمالاً باعث نتایج اشتباه شود. قبل از انجام آزمایش با پرسنل آزمایشگاه و تمام پزشکان در مورد دارویی که مصرف کرده‌اید، صحبت کنید.

احتیاطات ویژه حین مصرف داروی لانسوپرازول


بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لانسوپرازول ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که هر نوع بیماری کبدی دارید.
  • در صورتی که در بلعیدن غذا مشکل دارید و یا دچار کاهش اشتها، کاهش وزن و احساس کسالت شده‌اید.
  • اگر در حال حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمام داروهای در دسترس است،چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
  • اگر تاکنون به هر نوع دارو حساسیت داشته‌اید.

لانسوپرازول

هشدار مصرف لانسوپرازول

  • این دارو باید در بیماران مبتلا یا دارای سابقه ابتلای به بیماری مزمن کبدی، با احتیاط مصرف گردد.
  • مصرف طولانی مدت پنتوپرازول ممکن است باعث کمبود ذخیره منیزیم و ویتامین ب ۱۲ شود.
  • همچنین مصرف طولانی مدت پنتوپرازول بیش از یک سال پوکی استخوان را تشدید می کند.

عوارض جانبی داروی لانسوپرازول


همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  1. درد معده (کسالت، شکم درد، نفخ): غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز نمایید.
  2. اسهال: آب فراوان بنوشید. در صورت تداوم این عارضه با پزشک خود مشورت نمایید.
  3. یبوست: رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و روزانه چندین لیوان آب بنوشید.
  4. سردرد: از پزشکتان بخواهید که یک مسکن مناسب تجویز نماید.
  5. ضعف و خستگی: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  6. خشکی دهان و گلو، راش‌های ملایم پوستی: در صورت آزار دهنده شدن به پزشک خود مراجعه کنید.
  7. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی لانسوپرازول می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد داروی لانسوپرازول (مسمومیت دارویی)

  • لانسوپرازول را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی لانسوپرازول

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید و عوارض قرص نکسیوم برای درمان ریفلاکس معده

آشنایی با شربت معده گاویسکون و عوارض آن

معرفی امپرازول،مورد استفاده،عوارض،موارد منع مصرف

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits