دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زخم اثنی عشر : پیشگیری و درمان
5
زمان مطالعه: 8 دقیقه
زخم اثنی عشر معده و پیشگیری و درمان آن:اثنی عشر به معنی دوازدهه بوده و به قسمت ابتدائی روده باریک گفته می‌شود که پهنای آن به اندازه دوازده انگشت بوده و طول آن به طور تقریبی ۲۵ سانتی‌متر است.

مقدمه ای در مورد زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر یکی از امراض شایع دوران ما می‌باشد.

ده درصد افراد جامعه در طول عمر خود حداقل یكبار به به زخم معده یا اثنی عشر مبتلا می شوند.

در این بخش از دلگرم شما را با زخم اثنی عشر و راه های درمان ان آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر چیست؟

اثنی عشر به معنی دوازدهه بوده و به قسمت ابتدائی روده باریک گفته می‌شود که پهنای آن به اندازه دوازده انگشت بوده و طول آن به طور تقریبی ۲۵ سانتی‌متر است. این قسمت روده مانند یک غده بسته بوده و دارای ترشحات داخلی مخصوصی می‌باشد. همچنین این قسمت محل ورود شیره لوزالمعده و صفرا بوده و چنانچه ترکیبات شیره معده کم و زیاد شود و به خصوص اگر ترشی آن زیاد شود، زخم معده به وجود می‌آید.

اولسر پپتیک ناحیه زخم شده ای از مخاط است که از عمل هضمی شیره معدی به وجود می آید.

شایع ترین اولسر پپتیک در چند سانتیمتر اول دوازدهه قرار دارد. علاوه بر آن اولسرهای پپتیک به کرات در طول انحنای کوچک انتهای آنتر معده یا به ندرت در انتهای تحتانی مری که شیره معدی غالباً به آن جا پس می زند، به وجود می آید

زخم اثنی عشر

علت زخم اثنی عشر چیست؟

 علت زخم اثنی عشر چیست؟

زخم اثنی عشر پی‌آمد عفونت ناشی از باکتریی موسوم به هلیکوباکترپیلوری است.

ده درصد افراد جامعه در طول عمر خود حداقل یكبار به به زخم معده یا اثنی عشر مبتلا می شوند.

علت زخم اثنی عشر یكی از موارد زیر است:

  • هلیوكوباكتربیلوری(عفونت ناشی از باکتری)
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئید
  • استرس

البته در موارد نادر بعلت افزایش ترشح هورمون گاسترین به داخل خون نیز، زخم اثنی عشر بوجود می آید. در حالت طبیعی این هورمون از مخاط معده ترشح شده و وارد خون شده و موجب ترشح اسید معده می شود. بعضی از تومورهای سرطانی لوزوالمعده هورمون گاسترین ترشح می كنند و با این كار سبب ایجاد زخم اثنی عشر می شوند.

این زخم با یک دوره درمان ۴ تا ۸ هفته‌ای مصرف داروی ضد اسید التیام می‌یابد. ضمناً مصرف یک هفته‌ای دو آنتی‌بیوتیک به علاوه داروی فوق معمولاً عفونت باکتریایی را از بین می‌برد و به این ترتیب از عود کردن بیماری جلوگیری می‌شود.

در گذشته داروهای ضدالتهابی برای درمان عارضه‌هایی چون آرتروز به کار برده می‌شد که گاهی اوقات زخم اثنی‌ عشر را به دنبال داشت. اگر بیمار ملزم به مصرف مستمر داروهای ضدالتهاب باشد، باید در کنار آن در طولانی مدت از داروهای ضد اسید نیز استفاده کند.

زخم اثنی عشر

علائم زخم اثنی عشر چیست؟

 علائم زخم اثنی عشر چیست؟


از هر پنجاه نفر در جامعه یك نفر زخم اثنی عشر دارد. تعدادی از مبتلایان به زخم اثنی عشر هیچ علامتی ندارند و از بیماری خود بی خبرند و در صد مبتلایان به زخم معده بدون علامت بیشترند.


بیشتر بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر از درد و سوزش قسمت بالای شكم (بین ناف و قفسه صدری) رنج می برند. این درد با غذا خوردن بهتر یا بدتر می شود. گاهی احساس پری بالای شكم و نفخ بعد از غذا وجود دارد. گاهی بیمار تهوع دارد. بعضی بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر نیمه شب به علت درد سر دل از خواب بیدار می شوند. از روی علائم نمی توان زخم معده را از زخم اثنی عشر تشخیص داد.

زخم اثنی عشر


زخم معده یا اثنی عشر را چگونه تشخیص می دهند؟


شرح حال بیمار پزشك را مشكوك به زخم می كند و برای اثبات تشخیص بهترین راه اندوسكوپی است. در مواردی كه اندوسكوپی در دسترس نباشد یا اینكه بیمار حاضر به اندوسكوپی نیست گرفتن عكس رنگی از معده كمك می كند. با آزمایش خون نمی توان زخم پتپیك را تشخیص داد.

زخم اثنی عشر

عواملی که باعث بوجود آمدن زخم اثنی عشر میشود کدام است؟

عواملی که باعث بوجود آمدن زخم اثنی عشر میشود کدام است؟

  • حرص خوردن و عصبی شدن و استرس و اضطراب مداوم
  • بی نظمی در غذا خوردن و نوشیدن
  • نجویدن غذا و استفاده از غذاهای شور
  • استفاده از غذاهای ممنوع و انواع فست فود
  • استفاده از انواع داروهای شیمیایی
  • استفاده از مشروبات الکلی و انواع دخانیات رایج در جامعه
  • نوشیدن زیاد چای، قهوه و نسکافه و انواع نوشابه های گازدار

زخم اثنی عشر

درمان زخم اثنی عشر

برای درمان زخم‌های گوارشی معمولاً از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • ترک مصرف دخانیات، قطع مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • داروهای ضد اسید
  • داروهای حفاظت کننده از لایه پوشش دهنده معده و اثنی‌عشر
  • رژیم‌های درمانی "دوگانه" و "سه‌گانه" برای زخم‌های ناشی از هلیکوباکترپیلوری

هیچ داروی منحصربه‌فردی برای از بین بردن عفونت هلیکوباکترپیلوری وجود ندارد، بااین حال دو ترکیب بهترین نتیجه را برای اکثر موارد به دست می‌دهد.

زخم اثنی عشر

آیا زخم اثنی عشر قابل معالجه است؟


امروزه زخم اثنی عشر و زخم معده، هر دو درمان پذیرند. برای معالجه ایندو بیماری از داروهای مهار كننده ترشح اسید معده مانند سایمتدین، رانی تیدین، فاموتیدین و یا امپرازول استفاده می كنند. دوره درمان زخم اثنی عشر حدود یك ماه و برای زخم معده این مدت حدود ۵/۱ تا دو ماه است.

از آنجائیكه عامل بسیاری از زخمهای اثنی عشر میكروب هلیوكوباكتر پیلوری است، لذا امروزه تجویز آنتی بیوتیكهای مناسب برای از بین بردن این باكتری یكی از اركان اصلی درمان زخم اثنی عشر و معده است.برای ریشه كن كردن هلیكوباكترپیلوری از معده بیمار معمولا چندین نوع آنتی بیوتیك همراه با قرصهای بیسموت به مدت دو هفته تجویز می شود.

زخم اثنی عشر

روش های درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری عبارتست از:

درمان سه‌گانه

ترکیب سا‌بسالیسیلات بیسموت (برای مثال پپتو ـ بیسمول) و آنتی بیوتیک تتراسایکلین و مترونیدازول درمانی کارآمد برای ۸۰ تا ۹۵ درصد از بیماران به شمار می‌آید و استاندارد رایج درمان زخم اثنی‌ عشر محسوب می‌شود. هر سه این داروها به صورت قرص مصرف می‌شوند، سابسالیسیلات بیسموت و تتراسایکلین باید چهار بار در روز و مترونیدازول سه بار در روز مصرف شود. البته پیروی از این برنامه درمانی پیچیده و به خاطر سپردن زمان‌بندی آن برای بسیاری از بیماران دشوار است.


درمان دوگانه

این روش درمانی در واکنش به پیچیدگی و عوارض جانبی درمان سه‌گانه طرح‌ریزی شد. در این روش از دو آنتی‌بیوتیک به نام های آموکسی‌سیلین و مترونیدازول، استفاده می‌شود که هر دو به صورت قرص و سه بار در روز مصرف می‌شوند. بسیاری از بیماران این برنامه ساده ‌تر را ترجیح می‌دهند.


کلاریترومایسین

۱۵ تا ۲۵% از بیمارانی که عفونتشان در برابر مترونیدازول مقاومت نشان می‌دهد، از این داروی جایگزین استفاده می‌کنند.


اوقات بازدارنده پمپ اسید

مانند امپرازول (پریلوسک) گاهی در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها یا به عنوان جایگزین یکی از آن‌ها تجویز می‌شود.

این درمان‌ها معمولاً یک دوره دو هفته‌ای دارند. زمانی که هلیکوباکترپیلوری نابود و از دستگاه گوارش بیمار حذف شود، به احتمال زیاد دیگر وارد بدن وی نخواهد شد. زخم‌ اثنی عشر معمولاً به طور کامل التیام می‌یابند و مجدداً ایجاد نمی‌شوند. زخم‌های خونریزی دهنده با توجه به شدت خونریزی و میزان خون از دست رفته درمان می‌شوند.

این درمان ها عبارتند از:

تزریق درون وریدی مایعات


استراحت دادن به روده

استراحت مطلق و آشامیدن مایعات رقیق و نخوردن هر گونه غذای جامد به مدت چند روز مفید است، چون زخم فرصت آن را می‌یابد تا بدون تحریک شدن التیام یابد.


لوله نازوگاستریک

قرار دادن لوله منعطف باریک از داخل بینی تا پایین معده فشار روی معده را نیز کاهش می‌دهد و به التیام سریع‌تر زخم کمک می‌کند.


جراحی یا آندوسکوپی اضطراری در صورت لزوم

رگ‌های خونی آسیب دیده و خونریزی دهنده معمولاً هنگام آندوسکوپی ترمیم می‌شوند. در انتهای آندوسکوپ وسیله گرم کننده کوچکی قرار دارد که برای سوزاندن زخم‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

و

تأثیر و نتیجه‌بخشی درمان‌های خانگی در بیماران مختلف، بسته به شدت زخم یا دلیل اصلی ایجاد زخم متفاوت است. هر چه درمان این مشکلات بیشتر به تعویق انداخته شود و بیماری تا مراحل نهایی و پیشرفته پیش برود، احتمال وخیم‌تر و جدی‌تر شدن آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. بیمار باید اقدام‌های احتیاطی لازم را به طور مداوم تا زمان التیام کامل زخم به عمل آورد.

رژیم غذایی و تغذیه

غذاهای سرشار از فیبر مانند جو دو سر، چاودار، عدس، هویج، لوبیا و سویا موادی هستند که علت زخم‌های اثنی‌عشر را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.


درمان گیاهی

چای بابونه سرد یا چای قاصدک ولرم برای از بین بردن تمام گونه‌های عفونت مفید است. این دمنوش‌ها را می‌توان دو بار در روز با فاصله زمانی مناسب از یکدیگر مصرف نمود.


ویتامین A

هر گونه میوه سرشار از ویتامین A باید به طور منظم در طول روز مصرف شود. هندوانه، هلو، آب هویج، کلم برگ خام و پرتقال نمونه‌هایی از مفیدترین این میوه‌ها محسوب می‌شوند و غذاهای مناسبی برای زخم اثنی عشر هستند.


عسل

عسل را می‌توان به سادگی به روش‌های گوناگون در رژیم غذایی روزمرّه گنجاند. عسل التهاب معده را کاهش می‌دهد. عسل را می‌توان روی نان گندم یا نان غلات مخلوط مالید و در طول روز در زمان‌های مناسب میل کرد.

زخم اثنی عشر

ویدئو مربوط به زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر

زخم اثنی عشر

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۹ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    زهرا | ۷ سال پیش
    من برادم زخم اثنی عشر داشت ، الان چند ماهی میشه از کپسول بره موم استفاده میکنه،از وقتی استفاده میکنه درداش خیلی کمتر شده وخدارو شکر داره خوب میهشه،ما از طریق سایت اینترنتی "ایران عسل" تهیه میکنیم،
    پیشنهاد میکنم حتما از این کپسول استفاده کنید
    0
    0
    شبنم | ۷ سال پیش
    سلام من 26سالمه.مدتهاست که درد معده دارم اما نمیدونم معدمه یا اثنی عشرمه.بعد از غذا خوردن معدم سنگین میشه سوزش احساس میکنم در ناحیه معدم و وقتی به فسمت بالای معده یعنی دقیقا زیر قفسه سینه دست میزنم درد داره
    چه کار باید کنم؟
    0
    1
    محمود | ۷ سال پیش
    بنده زخم اثنی عشر دارم میشه یه رژیم غذایی خوب به من بگین و یه سوال داشتم مصرف قرص و دارو های گیاهی باهم برای درمان مشکلی ایجاد میکند؟
    اگه مشکلی ایجاد نمیکنه درمان گیاهی هم بگین ممنون میشم از مجله ی عالیتون
    0
    0
    عسل | ۷ سال پیش
    سلام خسته نباشد! من 15 سالمه و حدود 3 ماهی هست که دچار زخم معده و زخم اثنی عشر شدم و کورن ردوده ام دارم واقعا نمیدونم چیکار کنم هر چی دارو مصرف میکنم خوب نمیشم البته استرس زیادی هم دارم ولی نمیتونم کنترلش کنم 18 کیلو هم وزن کم کردم تو رو خدا یه راهی بهم بگین دوست دارم از این سن این همه دارو مصرف کنم دلگرم عالی بود
    0
    0
    عمارجون | ۷ سال پیش
    سلام سپاس ازمجله ی خوب دلگرم
    ابراهیم هستم و مدت ۴ ماهه درگیر ناراحتی گوارش و پس از سی تی اسکن و سنوگرافی و بالاخره آمدوسکوپی پزشکان به داشتن عفونت معده( در اثر فعالیت باکتری) و زخم اثنی عشر نظر دادند و بعلت خونریزی مخفی داخلی در بیمارستان بسنری شدم و بعد سه روز با سرم و داروی مترونیندازول و تزریق داخل وریدی پنتوپرازول و غذای سبک از بیماریتان مرخص شدم و هر ۱۲ساعت ۲تا آموکسی سیلین ۵۰۰ و یک قرص گلاریسین ۵۰۰ و یه قرص پنتوپرازول صبح ناشتا برام تجویز کردند، که خودم هم قرص شیرین بیان و عرق زنیان رو به اینها اضافه کردم و مصرف میکنم، ولی با گذشت تقریبا ۱۳ روز هنوز دل پیچه و دل درد و قاروقور شکم دارم و بخاطر دردش تقریبا هر ۴ ساعت یه شیاف دیکلوفناک مصرف میکنم تا دردم آروم بگیره.
    حالا خواستم نظر شما بزرگواران را هم جویا بشم که این علایم طبیعیه؟ تا کی این درد و علایم را خواهم داشت؟ پیشنهادتون برای تعجیل در روند درمانم چیست؟
    با نهایت تشکر از شما عزیزان زحمتکش.
    0
    0
    فردا | ۷ سال پیش
    14سالع کولیت اولسراتیو دارم داروهای اساکول و انما و شیاف بهمراه قرض ازارام میخورم خون ریزی خفیف دارم کولونسکپی دادم کولیت مزمن با علائم خفیف گفته شده مدتی است به زخم عثنی عشر و میکروب هلیلکوباکتر هم مبتلا شده ام درخواست درمان از روش طب سنتی و گیاهی هستم و نوع غذاچه باید بخورم لطفا مرا راهنمایی کنید...ممنون از مجله ی خوبتون
    0
    0
    امید | ۷ سال پیش
    متشکرم از زحمات بی درغ شما عزیزان ینده گروه خوییم آ می باشد و طبق این فرمول بنده نباید از گوشت استفاده کنم بخاطر اینکه اسید معدهام ضعیف می باشد با پروی از این رژیم متاسفانه کعدهام سرد شده و چندین بار حالت استفراغ به من دست داده حال نمیدانم این رژیم را ادامه بدم یا نه آیا واقعیت دارد این گروه خونی یا نه ممنون میشم مرا راهنمایی کنید . با تشکر ممنون از مجله ی خوب دلگرم
    0
    0
    لیلا | ۷ سال پیش
    سلام من زخم عثنی اشردارم.حدودیک سال که زیرنظر دکترم که هرماه پیش این دکتر فوق تخصص میرم ولی نتیجه نگرتم همیشه رودهام صدا میدن شکمم باد میکنه سوزش دارم اسید معده م همیشه بالا میزنه لطفا راهنمایی کنید متشکرم
    0
    0
    پاسخ ها:
    لیلا خادم | ۵ سال پیش
    سلام درمان دارویی زخم اثنی عشر به جز کپسول پنتوپرازول چیست لطفا راهنمایی کنید ممنون
    0
    0
    
    hits