دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم کمبود بیوتین چیست و چگونه قابل تشخیص است ؟
5
زمان مطالعه: 14 دقیقه
بیوتین یک ویتامین محلول در آب است و در خانواده‌ی ویتامین‌های B قرار می‌گیرد. بیوتین به نام ویتامین H یا ویتامین B۷ نیز شناخته می‌شود. بدن شما برای کمک به تبدیل برخی از مواد مغذی به انرژی به بیوتین نیاز دارد.

کمبود بیوتین

خیلی از افراد به خاطر اینکه از فواید بیوتین بیشتر بهره‌مند شوند، مصرف بیوتین خود را افزایش می‌دهند.

در این مطلب با ما همراه باشید تا بدانید چگونه بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از یک مکمل بیوتین چه انتظاراتی باید داشته باشید، کمبود بیوتین چه علت‌هایی می‌تواند داشته باشد و عوارض جانبی آن چیست ؟ .

بیوتین نقش مهمی در سلامت پوست و مو و ناخن نیز دارد. اگر شما بیوتین کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار ریزش مو یا بثورات پوستی فلسی شکل شوید.

تاثیر بیوتین در رشد مو

کراتین یک پروتئین پایه است که مو و پوست و ناخن را تشکیل می‌دهد. واضح است که بیوتین، زیرساخت کراتین بدن‌تان را بهبود می‌دهد.

اما فراتر از آن، محققان هنوز واقعا مطمئن نیستند نقش بیوتین در مراقبت از مو یا پوست چیست. پژوهش‌هایی که در مورد تاثیرات بیوتین بر رشد مو انجام شده، زیاد نیست.

تا به امروز، شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف بیوتین ممکن است به رشد مو کمک کند.

مثلا در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، به زنانی که مو‌های کم پشتی داشتند، دو بار در روز و به مدت ۹۰ روز یک مکمل پروتئین دریایی (MPS) داده شد که حاوی بیوتین بود و به گروه کنترل نیز دارونما داده شد.

در شروع و پایان دوره‌ی مطالعه، تصاویری از پوست نواحی سر که مو‌های بسیار کمتری داشتند گرفته شد.

مو‌های افراد شستشو داده شد و تعداد مو‌های ریخته شده شمرده شدند. محققان دریافتند زنانی که مکمل بیوتین مصرف کرده بودند، رویش موی قابل توجهی در نواحی از پوست سر که موهایش کم پشت بوده داشته‌اند.

ضمنا ریزش مو در این افراد کمتر بوده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ توسط همین محققان انجام شده بود و همین نتایج را نشان داده بود. یعنی بعد از ۹۰ و ۱۸۰ روز، رویش و کیفیت موی افراد بهتر شده بود.

روزانه به چه اندازه بیوتین نیاز است ؟

کمبود بیوتین مشکلی نادر است بنابراین انجمن غذا و داروی آمریکا، میزان مشخص و توصیه شده‌ای برای دریافت بیوتین ارائه نداده است.

نیاز روزانه‌ی هر فرد به بیوتین می‌تواند بسته به سن، جنسیت و سلامت عمومی او متفاوت باشد. اما کارشناسان دستورالعمل زیر را توصیه کرده‌اند.

  1. هر فرد ده سال یا بالاتر: باید بین ۳۰ و ۱۰۰ میکروگرم در روز بیوتین دریافت کند.
  2. نوزادان و کودکان: از زمان تولد تا ۳ سالگی، ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم در روز.
  3. کودکان ۴ تا ۶ سال: ۲۵ میکروگرم در روز.
  4. بچه‌های ۷ تا ۱۰ سال: ۳۰ میکروگرم در روز.
  5. زنان باردار و شیرده به میزان بیشتری بیوتین نیاز دارند. بهتر است در مورد میزان بیوتین مورد نیازتان با پزشک خود مشورت کنید. ضمنا می‌توانید از طریق رژیم غذایی یا با مصرف مکمل بیوتین، نیاز بدن‌تان به بیوتین را پاسخ دهید.

غذا‌های سرشار از بیوتین

به احتمال زیاد هم اکنون بیوتین مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنید، اما اگر مایلید دریافت بیوتین خود را افزایش دهید می‌توانید غذا‌هایی که حاوی بیوتین هستند را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانید، مانند:

  • جگر و قلوه
  • زرده تخم مرغ

بیشتر بخوانید : خاصیت زرده تخم مرغ چیست؟ سفیده بهتر است یا زرده؟

  • مغز‌ها مانند بادام
  • گردو و بادام زمینی
  • دانه‌های سویا و سایر حبوبات
  • غلات کامل
  • موز

بیشتر بخوانید : کالری یک عدد موز : آیا موز شاخص قندی (گلایسمی) بالایی دارد ؟

  • گل کلم
  • قارچ
  • هویج
  • سیب
  • کاهو
  • اسفناج
  • گرما می‌تواند از اثرگذاری بیوتین کم کند، بنابراین بهتر است این مواد غذایی را خام مصرف کنید یا خیلی کم حرارت دهید. مقدار بیوتین در هر غذایی متفاوت می‌تواند باشد، پس بهتر است هر وقت تردید داشتید، اطلاعات مربوط به ارزش تغذیه‌ای را چک کنید. این کار کمک‌تان می‌کند آیتم‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین بیوتین را دارند.

کمبود بیوتین
ویتامین B7 که به عنوان بیوتین شناخته میشود

عوارض کمبود بیوتین

همان طور که گفتیم کمبود بیوتین، نادر است، اما به هر حال وجود دارد و بهتر است با علائم آن آشنا باشید:

  • بثورات پوستی قرمز رنگ، مخصوصا در صورت
  • خشکی و فلسی شدن پوست
  • خشکی چشم‌ها

بیشتر بخوانید : ۱۱ راهکار خانگی برای درمان قطعی خشکی چشم مزمن

  • شکننده شدن مو‌ها
  • ریزش مو
  • احساس خستگی
  • بیخوابی و مشکل در به خواب رفتن
  • کم اشتهایی
  • تهوع
  • افسردگی
  • احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پا‌ها
  • درد عضلانی

بیشتر بخوانید : ۱۵ درمان خانگی بی نظیر درد عضلانی

  • تغییرات در گوارش (ناراحتی معده به صورت مکرر)
  • ترک‌هایی در گوشه‌های دهان
  • تشنج
  • مشکل در راه رفتن

کمبود بیوتین چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

علائم کمبود بیوتین ممکن است با خیلی از بیمار‌های دیگر مشابه بوده و اشتباه گرفته شود. اگر علائم‌تان ناشی از مشکلی دیگر باشند، پزشک‌تان ابتدا علائم را طبق عارضه‌ی مورد نظر درمان خواهد کرد، اما اگر علائم برطرف نشدند، سایر احتمالات ممکن بررسی می‌شود.

اگر پزشک مشکوک به کمبود ویتامین B۷ یا همان بیوتین باشد، آزمایش خون می‌تواند سطح این ویتامین را در خون‌تان نشان بدهد.

در صورت لزوم، آزمایش‌های خون بیشتر و تخصصی‌تری انجام می‌شوند تا سایر فاکتور‌ها سنجش شوند. طبق این اعداد، می‌توان تشخیص داد کمبود بیوتین دارید یا نه. گاهی پایین بودن سطح ویتامین B۷، نتیجه‌ی یک عارضه یا اختلال دیگر است.

چه عواملی می‌توانند سبب کمبود بیوتین در بدن شوند

باز هم می‌گوییم که کمبود بیوتین شایع نیست. پزشکان معمولا در پیدا کردن علت کمبود این ویتامین، احتمالات زیر را بررسی می‌کنند:

دارو‌ها

برخی از دارو‌ها می‌توانند باعث شوند بدن نتواند به خوبی بیوتین را جذب کند. این دارو‌ها شامل آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد تشنج می‌شوند. ضمنا آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب روده را که می‌توانند به طور طبیعی بیوتین تولید کنند، تخریب می‌نمایند.

مشکلات روده‌ای

برخی از عوارض مزمن روده ممکن است مانع جذب مواد مغذی از طریق تغذیه شوند. این عوارض شامل بیماری کرون و کولیت می‌شوند.

بیشتر بخوانید : انواع بیماری های روده و علائم ابتلا به آنها

رژیم‌های غذایی بلند مدت

رژیم‌های بسیار سخت و محدود نیز می‌تواند باعث شوند نتوانید انواع و اقسام ویتامین‌ها و املاح را از غذا‌هایی که می‌خورید دریافت کنید.

داشتن رژیم غذایی متعادل، برای سلامتی ضروری است و شما می‌توانید با مصرف طیف گسترده‌ای از غذا‌ها باز هم به هدف‌تان در کاهش وزن دست پیدا کنید.

کمبود بیوتینیداز

این اختلال وراثتی، بسیار نادر است. کمبود بیوتینیداز، اجازه نمی‌دهد بدن، بیوتین را بازیابی کند. بدن انسان می‌تواند از بیوتین پیش از اینکه از بدن دفع شود، چند بار استفاده کند.

افرادی که دچار کمبود بیوتینیداز هستند نمی‌توانند بیوتین را بازیابی کنند.

این اختلال اغلب در ماه‌های اولیه زندگی تشخیص داده می‌شود، زیرا علائم شدیدی دارد. این علائم معمولا در عرض چند ماه بعد از تولد خود را نشان می‌دهند.

سایر علت‌های ژنتیکی

اختلالات ژنتیکی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند سبب کمبود بیوتین شوند مانند فنیل کتون اوری و نقص در انتقال بیوتین. فنیل کتون اوری، شیوع بیشتری نسبت به سایر علت‌های ژنتیکی کمبود بیوتین دارد.

نوزادان در زمان تولد از بابت این عارضه بررسی می‌شوند، زیرا در صورتی که زود تشخیص داده نشده و درمان نشود، منجر به مشکلات نورولوژیکی شدیدی خواهد شد.

کمبود بیوتین

علائم کمبود بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که همچنین به عنوان ویتامین H یا B7 شناخته می شود. این ویتامین به بدن کمک می کند کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل کند، که برای تولید انرژی لازم است.

بیوتین همچنین به متابولیزه کردن چربی ها و اسیدهای آمینه کمک می کند که بدن برای ساخت پروتئین از آن ها استفاده می کند. پروتئین برای ترمیم و نگهداری سلول ها مورد نیاز است.

کمبود بیوتین به ندرت اتفاق می افتد چون بدن به مقدار بسیار کم به آن نیاز دارد و این ویتامین در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود.

مشکلات روده ای، داروهای ضد تشنج و مصرف آنتی بیوتیک به مدت طولانی سبب از بین رفتن بیوتین و کمبود آن در بدن می گردند.همچنین مصرف چای و قهوه بعد از غذا و خوردن سفیده تخم مرغ خام مانع جذب بیوتین در روده ها می شوند.

1. چشم های پُف کرده

معمولا بعد از بیدارشدن از خواب چشم ها پف کرده هستند. با این حال، پف بیش از حد زیاد ممکن است نشانه کمبود ید در بدن باشد.

طبق مطالعه سال 2006، بین مصرف ید و بیماری تیروئید ارتباط وجود دارد و کمبود آن منجر به خستگی، کوفتگی و چشم های پف کرده می شود. سایر علائم کمبود ید شامل خشکی پوست، اضافه وزن و ناخن های شکننده است.

بیشتر بخوانید : ۱۳ درمان خانگی و موثر پف چشم

2. پوست رنگ پریده

چهره رنگ پریده می تواند نشانه نیاز شما به مصرف ویتامین B12 بیشتر باشد. فقدان این ویتامین می تواند در پوست اشکار شده و احساس خستگی به همراه داشته باشد. علامت دیگر کمبود این ویتامین، زبان کاملا صاف است.

3. موی خشک

موی خشک در برخی روزها امری شایع است اما خشکی بیش از اندازه موها می تواند نشانه کمبود بیوتین یا ویتامین B7 باشد.

کمبود این ویتامین می تواند منجر به شکنندگی ناخن ها و نازک شدن تارهای مو شود.

مصرف دوز بالای بیوتین از طریق مکمل های ویتامین می تواند در بهبود کیفیت مو و حتی درمان دیابت مفید باشد.

4. لب های رنگ پریده

رنگ پریدگی لب ها به معنای کم خونی است و شما نیاز به مصرف آهن بیشتری دارید. سرماخوردگی بیش از حد می تواند ناشی از کمبود آهن باشد.

بعلاوه فقر آهن می تواند سیستم ایمنی بدن تان را ضعیف کند. همچنین تلفیق رنگ پریدگی صورت و رنگ پریدگی لب ها می تواند نشانه آشکار کم خونی باشد.

5. خونریزی لثه ها

معمولا مشاهده کمی خون بعد از مسواک زدن عادی است اما اگر لثه های شما بسیار حساس بوده و غالبا خونریزی می کنند می تواند نشانه کمبود ویتامین C باشد.

کمبود دائم ویتامین C در رژیم غذایی می تواند منجر به بروز بیماری «اسکوروی» شود. علائم اسکوروی شامل کبودی آسان، خونریزی آسان و درد مفاصل و عضلات است.

بیشتر بخوانید : ۱۵ راهکار خانگی موثر برای درمان خونریزی لثه

6. مکمل‌های بیوتین

اگر فکر می‌کنید بیوتین کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، یا قصد دارید دریافت بیوتین‌تان را افزایش دهید، مصرف مکمل می‌تواند به شما کمک کند.

مکمل‌های بیوتین هم به شکل قرص و هم به صورت کپسول وجود دارند. همیشه سعی کنید مکمل‌ها را از تولید کننده‌ها و برند‌های معتبر تهیه کنید و اطلاعات روی محصول را به دقت مطالعه نمایید.

بیشتر افراد می‌توانند از مکمل بیوتین استفاده کنند. این مکمل معمولا عوارض جانبی خاصی ندارد، اما ممکن است در برخی از افراد حالت تهوع، گرفتگی یا اسهال ایجاد کند.

شما می‌توانید مکمل بیوتین را همراه با غذا مصرف کنید تا از احتمال عوارض جانبی آن کم کنید. توصیه می‌کنیم جهت اطمینان، پیش از مصرف مکمل بیوتین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند دوز مناسب مکمل بیوتین را به شما توصیه کند.

بیشتر بخوانید : معرفی موارد مصرف قرص بیوتین ۵۰۰۰

سایر فواید بیوتین

هر چند تحقیقات بیشتری نیاز است تا به اطلاعات دقیق‌تری در مورد تاثیرات بیوتین بر رشد مو برسیم، اما بیوتین فواید دیگری نیز دارد که شواهد علمی آن‌ها را ثابت کرده‌اند:

مثلا بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که به سلامت سوخت و ساز کمک می‌کند.

بیوتین، گلوکز گرفته شده از کربوهیدرات‌ها را به انرژی برای بدن تبدیل می‌کند و به آمینو اسید‌ها در انجام عملکرد‌های طبیعی بدن کمک می‌رساند. ضمنا گفته می‌شود بیوتین:

  1. التهاب را کاهش می‌دهد.
  2. عملکرد ادراکی را تقویت می‌کند.
  3. به کاهش قند خون در افراد دچار دیابت کمک می‌کند.
  4. کلسترول خوب یا HDL را افزایش داده و از کلسترول بد یا LDL کم می‌کند.
  5. خطرات و هشدار‌ها
  6. افزودن بیوتین بیشتر به رژیم غذایی، خطری ندارد، اما شما همیشه باید پیش از مصرف هر مکمل جدیدی ابتدا این مسئله را با پزشک‌تان در میان بگذارید. بیوتین، تداخل خاصی با غذا‌ها و دارو‌ها ایجاد نمی‌کند، اما پزشک‌تان باید تائید کند که مکمل بیوتین با سایر دارو‌هایی که احتمالا مصرف می‌کنید، تداخلی ندارد. ضمنا پزشک شما با توجه به شرایط خاص خودتان، دوز مناسب را به شما پیشنهاد می‌کند و از عوارض جانبی احتمالی آن آگاه‌تان می‌سازد.

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است، بنابراین هر بیوتین اضافی که وارد بدن‌تان شود، از طریق ادرارتان دفع خواهد شد. همین مسئله باعث می‌شود احتمال عوارض ناشی از اوردوز بیوتین بسیار بسیار پایین بیاید.

اگر بعد از افزایش مصرف بیوتین، دچار بثورات پوستی بی‌دلیل یا غیرمعمول شدید، به پزشک‌تان اطلاع دهید. در موارد نادر، چنین عارضه‌ای می‌تواند علامت اوردوز بیوتین باشد.

پزشک‌تان برای تائید اوردوز با بیوتین، علائم، زیرا را در شما بررسی خواهد کرد:

  • پایین بودن سطح ویتامین C
  • پایین بودن سطج ویتامین B۶
  • بالا بودن سطح قند خون
  • کاهش تولید انسولین
  • در صورتی که پزشک‌تان مطمئن شود علائم‌تان ناشی از اوردوز در بیوتین است، دوز مصرفی‌تان را کاهش خواهد داد.

چقدر طول می‌کشد نتیجه‌ی مصرف بیوتین را ببینید ؟

بیشتر افراد تا زمانی که به مدت چند ماه مصرف بیوتین را افزایش ندهند، نتیجه‌ی قابل توجهی نمی‌گیرند.

برای اینکه بهترین نتیجه را از مصرف بیوتین بگیرید باید مصرف‌تان را به طور پیوسته ادامه دهید.

اگر مصرف بیوتین را از طریق رژیم غذایی افزایش می‌دهید، باید چندین ماه هر روز غذا‌های بیوتین‌دار مصرف کنید تا بیوتین کافی برای تاثیرگذاری وارد بدن‌تان شود و تفاوت را احساس کنید.

اگر از مکمل بیوتین استفاده می‌کنید، باید هر روز طبق دستور پزشک‌تان آن را مصرف کنید.

طبق مطالعاتی که از بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ انجام شده، احتمالا ۹۰ روز طول می‌کشد تا از مصرف بیوتین نتیجه بگیرید. نتیجه‌ای که از افزایش مصرف بیوتین خواهید گرفت شامل افزایش رشد و درخشش موهای‌تان می‌شود.

گفته می‌شود هر چه مدت زمان طولانی‌تری از بیوتین بیشتری استفاده کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید :

موارد مصرف قرص بیوتین برای سلامتی و درمان ریزش مو

خواص جالب شامپو بیوتین برای رشد مو

عوارض بیوتین (ویتامین B۷) چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits