دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر کدام حالت است ؟
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر به پشت یا پهلو است. زیرا در این وضعیت فشار کمتری به ستون فقرات وارد می‌شود، در نتیجه دیسک‌های بیرون زده در شرایط مطلوبی قرار می‌گیرند.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

اگر به دیسک کمر و کمر درد ناشی از آن مبتلا هستید باید با طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر آشنا باشید. درد کمر در طول روز باعث آزار می شود و امکان خواب راحت شبانه را هم از انسان می گیرد.

بنابراین طرز خوابیدن بیماران دیسک کمر اهمیت زیادی دارد و می تواند باعث تسکین درد مبتلایان و افزایش کیفیت خواب آن ها شود.

در این مقاله بهترین روش های خوابیدن بیماران دیسک کمر آورده شده است. اگر شما هم از دیسک کمر و کمر درد رنج می برید به این نکات توجه کنید.

شب‌ها به علت درد کمر به سختی می‌توانید بخوابید؟ با توجه به مشغله‌های ذهنی این روز‌ها و تاثیر آن بر کیفیت خواب، اضافه شدن کمر درد می‌تواند خواب آرام را به کلی از ما سلب کند، اما نگران نباشید.

برای رفع این مشکل تنها کافی است یادبگیرید بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر چگونه است. اگر ستون فقرات شما هنگام خواب در وضعیتی صحیح قرار داشته باشد، درد ناشی از دیسک کمر نیز کاهش خواهد یافت.

۱. خوابیدن به پشت

برای برخی از افراد خوابیدن به پشت می تواند بهترین حالت برای از بین بردن درد کمر باشد.

اگر شما از این گونه افراد هستید برای داشتن بهترین طرز خوابیدن به پشت دراز بکشید سپس یک بالش زیر زانوهای خود گذاشته و ستون فقرات تان را در حالت طبیعی قرار دهید.

توجه کنید که بالش مهم است و باعث می شود منحنی پایین کمرتان پر شود. حتی می توانید از یک حوله ی تا شده کوچک زیر کمرتان برای حمایت بیش تر قرار دهید.

وقتی به پشت می خوابید، وزن شما به طور مساوی در کل بدن توزیع می شود. در نتیجه فشار کمتری روی نقاط فشار احساس می کنید. با این کار قادر خواهید بود که ستون فقرات و اندام های داخلی خود را به طور دقیق تنظیم کنید.

خوابیدن به پشت بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر است، زیرا کمک می‌کند تا وزن به طور مساوی در سراسر بدن پخش شود.

در این حالت اندام داخلی بدن نیز در حالت تراز قرار می‌گیرند و نقاطی که ممکن است در حالت خوابیده به طرفین تحت فشار قرار داشته باشند، حالتی راحت‌تری پیدا می‌کنند.

بهتر است در این حالت، از یک بالش با ارتفاع کم استفاده کنید و مطمئن شوید که سرتان همسطح با ستون فقرات است. سر نباید بیش از حد به جلو متمایل باشد، زیرا در این حالت ممکن است گردن‌تان از حال طبیعی خارج شود.

مزایا و معایب خوابیدن به پشت

  1. مزایای خوابیدن به پشت: خوابیدن به پشت ستون فقرات شما را در طبیعی‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد. در واقع بدن‌تان از شما به خاطر خوابیدن در این حالت ممنون خواهد بود! زیرا بازوها، شانه‌ها و پاهای‌تان تحت فشار وزن بدن قرار نمی‌گیرند.
  2. معایب خوابیدن به پشت: متاسفانه این حالت عاری از عیب نیست. طاق باز خوابیدن ممکن است منجر به خروپف شود، زیرا زبان شما به انتهای گلو می‌افتد. بنابراین این حالت خوابیدن به کسانی که از آپنه خواب رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

۲. خوابیدن به طرفین یا پهلو

اگر دراز کشیدن به پشت ناراحت‌تان می‌کند، به یک طرف برگردید و اجازه بدهید شانه ی راست و چپ و بقیه ی بدنتان (در همان سمت) با تشک در تماس باشند.

سپس یک بالش بین زانوهایتان بگذارید و اگر اگر فاصله‌ای بین کمر و تشک‌تان وجود دارد، یک بالش کوچک هم آنجا قرار دهید. بالش می تواند باسن، لگن و ستون فقرات شما را در تراز بهتری حفظ نماید.

اگر فتق دیسک کمر (hermiated disk) دارید، شاید دلتان بخواهد خوابیدن به یک پهلو در حالت جنینی را امتحان کنید:

به این منظور به پشت بخوابید و سپس به آرامی به یک پهلو بچرخید، زانوهایتان را به سمت قفسه سینه تا بزنید و بالا تنه را به آرامی به سمت زانوها متمایل کنید، یادتان باشد که هر از گاهی پهلویتان را عوض کنید تا از هر گونه عدم تعادل جلوگیری شود

دیسک شما لایه ای نرم است که بین دو مهره در ستون فقرات شما قرار گرفته است. فتق زمانی رخ می دهد که دیسک از محل خود خارج شده و باعث ایجاد درد عصبی تا ضعف می شود. زمانی که بالاتنه را به حالت جنینی قرار می دهید، فضای بین مهره ها را باز می کنید.

خوابیدن به طرفین نیز حالت خوبی برای تسکین کمر درد است. زیرا در این حالت به سادگی می‌توانید گردن خود را با شانه و لگن در یک سطح قرار دهید. بهتر است از یک بالش ضخیم‌تر استفاده کنید تا سر و گردن‌تان در میان فاصله دو شانه قرار گیرد.

مزایا و معایب خوابیدن به طرفین یا پهلو

  1. مزایای خوابیدن به پهلو: خوابیدن به پهلو به خصوص به سمت چپ علاوه بر کاهش فشار روی کمر، از اندام‌های داخلی بدن نیز حمایت می‌کنم و موجب بهبود فرآیند هضم و جریان خون می‌شود. به علاوه کسانی که روی طرفین بدن می‌خوابند کمتر دچار سوزش معده و یبوست می‌شوند.
  2. معایب خوابیدن به پهلو: یکی از بزرگترین مشکلات خوابیدن به طرفین این است که بازوی شما تحت فشار قرار می‌گیرد. همچنین اگرستون فقرات، ران‌ها و باسن در طول شب در حالت درستی نباشند هنگام صبح احساس درد در شانه و کمر خواهید داشت. البته تمام این مشکلات در صورت استفاده از یک تشک با کیفیت، قرار دادن یک بالش بین دو پا و البته استفاده از بالشی با ارتفاع مناسب برطرف می‌شوند.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

۳. خوابیدن روی شکم

این مسئله تا حدودی درست است که خوابیدن روی شکم برای کمر درد بد است چون ممکن است فشار بیشتری به گردنتان وارد کند. اما اگر موقع دراز کشیدن روی شکم راحت هستید، مجبور نیستید حتما به حالت دیگری دراز بکشید، اما برای کاهش فشار بر پشت خود یک بالش زیر لگن و پایین شکم بگذارید و بسته به اینکه راحت هستید یا نه، می‌توانید حتی از بالش برای زیر سر هم استفاده نکنید.

خوابیدن روی شکم با یک بالش، برای کسانی که دچار خرابی دیسک بین‌مهره‌ای (Degenerative Disk Disease) هستند، بیشتر از بقیه مفید است. این حالت می‌تواند فشاری را که روی فضای بین دیسک‌ها وجود دارد کاهش دهد.

بهتر است از خوابیدن روی شکم اجتناب کنید، زیرا فشار روی عضلات گردن را افزایش می‌دهد. البته اگر عادت دارید روی شکم بخوابید، سعی کنید از یک بالش بسیار باریک استفاده نمایید یا حتی زیر سر خود بالش قرار ندهید.

مزایا و معایب خوابیدن روش شکم

  1. مزایای خوابیدن روی شکم: خوابیدن روی شکم می‌تواند خروپف را کاهش دهد و به کسانی که از آپنه خواب رنج می‌برند توصیه می‌شود. این موقعیت برای کسانی که از درد کمر رنج می‌برند مناسب نیست. بنابراین حتی اگر به آن علاقه دارید دقت کنید که به مدت طولانی در این حالت قرار نگیرید. خانم‌های باردار به هیچ وجه نباید در چنین وضعیتی بخوابند.
  2. معایب خوابیدن روی شکم: در حالت خوابیده روی شکم، گردن به یک سمت خم می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرد. بنابراین احتمال تجربه درد گردن در چنین افرادی بسیار زیاد است. همچنین از آنجا که در این حالت ستون فقرات در حالت غیرطبیعی قرار می‌گیرد، با افزایش کمردرد روبه‌رو خواهید شد.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

۴. خوابیدن به شکل جنین

خوابیدن در حالت جنینی دارای مزایایی است و می‌تواند خوشایند باشد. با این حال این موقعیت معایبی نیز دارد. از آنجا که در این حالت ستون فقرات شما در یک حالت انهنای غیر طبیعی قرار می‌گیرد، ممکن است با افزایش کمردرد در صبح روبه‌رو شوید. همچنین به شکم شما نیز فشار بیشتری وارد خواهد شد.

نکاتی برای تغییر حالت خوابیدن

اگر به دلیل کمر درد یا هر مشکل دیگری مجبور به تغییر حالت خواب خود هستید، به خودتان زمان بدهید. شما قصد دارید یک عادت قدیمی را تغییر دهید، بنابراین قطعا آسان نخواهد بود. البته در این راه رعایت بعضی نکات می‌تواند به شما کمک کند، این نکته‌ها عبارتند از:

  1. جلوی ورود نور به اتاق خواب را بگیرید و در فضایی کاملا تاریک، حداقل ۲ ساعت قبل خوابیدن به تخت خواب بروید.
  2. موقعیت خواب خود روی تخت را تغییر دهید. به این معنا که برعکس بخوابید یا در طرف دیگر تخت قرار بگیرید.
  3. از بالش و تخت با کیفیت و مناسب کمردرد استفاده کنید.
  4. انتخاب بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر کمک بسیاری به کاهش درد شما خواهد کرد. بنابراین در ایجاد این تغییر پافشاری کنید و صبور باشید. در حقیقت با انتخاب نحوه صحیح خوابیدن در حق ستون فقرات خود لطف کمی‌کنید و بدانید که نتایجی که به دست می‌آورید ارزش این تغییر را خواهد داشت.
  5. بهترین موقعیت برای کمر درد، حالت خوابیدن به پهلو با قرار دادن یک بالش میان دو زانو است.
  6. اگر درد کمر ناشی از بیرون زدگی دیسک باشد، سعی کنید از خوابیدن موقعیت جنینی خودداری کنید، زیرا این حالت به دیسک‌های آسیب دیده بین مهره‌ها فشار بیشتری وارد می‌کند.
  7. درصورتی‌که علاقه دارید روی شکم بخوابید، سعی کنید یک بالش یا یک حوله رول شده زیر ران خود قرار دهید. این کار دیسک‌ها را از هم باز می‌کند و فشار را روی کمر کاهش می‌دهد.
  8. اگر در این حالت، فشار زیادی در گردن خود حس می‌کنید، باید بالش خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که در قسمت گردن نیز احساس راحتی کنید.

بهترین حالت خوابیدن برای دیسک کمر

تشک مناسب برای خوابیدن

تشک هم در کیفیت خواب اهمیت دارد. در گذشته پزشک‌ها معمولا برای کسانی که کمردرد داشتند، تشک‌های ارتوپدی خیلی سفتی را تجویز می‌کردند اما تحقیقات جدید نشان داده‌اند افرادی که از تشک‌های خیلی سفت استفاده می‌کنند، ممکن است خواب خیلی بی‌کیفیتی داشته باشند.

در عین حال، تشکی که خیلی نرم باشد هم به تراز نگه‌داشتن بدن چندان کمکی نمی‌کند.

اگر می‌خواهید تشک بخرید، تشک سفت یا نیمه‌سفتی را انتخاب کنید که از مواد ارتجاعی یا فوم باکیفیت درست شده باشد.

می‌توانید تشک ارتجاعی قبلی‌تان را هم با اضافه‌کردن لایه‌ی تشک فوم هوشمند، دوباره، مناسبِ استفاده کنید. متاسفانه صرفاً با چند لحظه امتحان‌کردن تشک در فروشگاه، نمی‌توان گفت واقعاً مناسب شما هست یا نه. ای‌کاش می‌شد تشک را مدتی امتحان کرد و اگر مناسب نبود، آن را برگرداند!

اگر هنوز اقدام به خرید نکرده‌اید، اول می‌توانید یک تخته‌ی سه‌لای ارزان‌قیمت زیر تشک فعلی‌تان بگذارید و ببینید آیا تشک سفت‌تر برای شما مناسب هست یا نه. حتی می‌توانید تشک‌تان را روی زمین بگذارید و ببینید آیا کم‌کردن ارتجاع آن کمردردتان را تسکین می‌دهد یا نه.


بیشتر بخوانید :

فرسایش دیسک کمر (دیسک سیاه) چیست و چه علائمی دارد ؟

پرسش و پاسخ دیسک کمر | بررسی سوالات رایج مردم درباره دیسک کمر

دیسک کمر بزرگترین خطر سلامتی در کارمندان

عارضه بیرون زدگی دیسک بین مهره ای چیست و چگونه درمان میشود ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits