دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فرسایش دیسک کمر (دیسک سیاه) چیست و چه علائمی دارد ؟
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرسایش دیسک ها حالتی است که اغلب بیماران اشتباه متوجه می شوند فرسایش دیسک یک بیماری نیست بلکه بخشی از فرایند پیری طبیعی است. دیسک فرسوده به خوبی حرکت نمی کند و می تواند سبب درد و محدودیت حرکت گردد

فرسایش دیسک چیست ؟

علائم سیاه شدن دیسک

سیاه شدن دیسک یک اصطلاح رایج بین پزشکان است. قسمت هسته دیسک کمر در حالت نرمال خود، در ام آر آی سفید رنگ نمایش داده می شود. وقتی که دیسک تخریب می شود یا پروسه تخریب آن شروع می گردد، به این علت که آب آن کم می شود در ام آر آی سیاه نمایش داده خواهد شد. سیاه شدن دیسک برای پزشک یک سری معنا دارد از جمله این که دیسک حالت طبیعی اش را ندارد، پایانه های عصبی اش افزایش پیدا کرده، درد های کمری ایجاد شده و نیاز به عمل جراحی باز ندارد.

وقتی بیماران کلمه فرسایش دیسک را می شوند، آن را به عنوان یک زنگ خطر قلمداد می کنند و فکر می کنند که با یک بیماری پیش رونده خطرناک روبه رو هستند. اما حقیقت این است که این بیماری چندان خطرناک و فرساینده نیست و اصلا به عقیده برخی فرسایش به حساب نمی آید. در حقیقت، اگرچه دیسک با افزایش سن فرسوده تر خواهد شد اما این بدان معنا نیست که علائم هم بدتر خواهد بود. منظور ما این است که با افزایش فرسایش، الزاما درد بیشتر نمی شود و حتی با گذر زمان بهبود پیدا می کند.

دیسک سیاه چیست ؟

باید این نکته را به یاد داشته باشید که اصطلاح سیاه شدن دیسک تنها در MRI مفهوم دارد و به معنای نابودی و فساد دیسک نمی باشد. در واقع این سیاه شدگی در ام ار ای به خاطر کم شدن آب دیسک می باشد که به طور طبیعی بعد از سی سالگی شروع می شود مانند سفید شدن مو.

علت این که بیماران از توضیحات و تعاریف پزشکان درباره این پدیده سردرگم می شوند این است که حتی در کتاب های پزشکی یک تعریف ثابت و معین درباره سیاه شدن دیسک وجود ندارد و درباره این که دیسک در چه حالتی فرسوده به حساب می آید بین پزشکان مختلف اختلاف نظر وجود دارد.

تنها چیز مشخصی که می توان گفت این است که سیاه شدن دیسک می تواند بیماری های دیگری مانند تنگی کانال نخاع و اسپوندیلوستزیس را تشدید کند.

علت درد های ناشی از دیسک

درد هایی که علت آن ها دیسک است به دو دلیل اتفاق می افتد:

  1. اگر دیسک ملتهب باشد می تواند در ستون فقرات درد ایجاد کند یا باعث به وجود آمدن درد های تیر کشنده به دست یا از کمر به پا ها گردد.
  2. ایجاد حرکات اضافه و ناهنجار در ستون فقرات که اگر طول بکشد می تواند در دراز مدت باعث بی ثباتی در ستون فقرات و اسپوندیلولیستزیس شود. این موارد به مرور باعث درد ستون فقرات و اسپاسم عضلات می گردد.

فرسایش دیسک چه علائمی دارد ؟

احساس درد در ستون فقرات (گردن و کمر)، این درد با فعالیت و حرکت رابطه دارد، یعنی با انجام حرکت و فعالیت شدید می شود و پس از مدتی به همان درد خفیف دائمی بر می گردد. فعالیت هایی مانند خم شدن، بلند کردن اجسام، چرخیدن ستون فقرات باعث بیشتر شدن درد می شوند.

دقت داشته باشید که میزان درد با میزان صدمات ستون فقرات مرتبط نیست. حتی در زمانی که دیسک دچار فرسایش زیاد شده است ممکن است درد چندانی ایجاد نکند، در حالی که دیسک با فرسایش کمتر می تواند عامل یک درد شدید باشد، در نتیجه درد شدید الزاما نشانگر یک اتفاق بد در ستون فقرات باشد.

کنترل درد فرسایش دیسک

کنترل درد، با این هدف انجام می شود که بتوان ورزش ها و درمان های توان بخشی را انجام داد. اگر در منشا التهابی داشته باشد با داروهای ضد التهاب و اگر به خاطر حرکت نابه جای ستون فقرات باشد، با استراحت درمان می شود.

برای هر بیماری، یک دوره آزمون و خطا وجود دارد که بهترین درمان برای درد هایش پیدا شود. استراحت بیشتر از سه روز معمولا توسط پزشکان توصیه نمی شود و اگر بیشتر از این میزان طول بکشد اوضاع بدن به هم می ریزد.


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

وحید محقق

بیشتر بخوانید :

علت درد بعد از عمل دیسک کمر + درمان

کمر درد و دیسک کمر ؛ نشانه ها و درمان دیسک کمر در دوران بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

نرگس | ۴ سال پیش
ممنون از توضیحات خوبتون .من هم دیسکم سیاه شده .یه دکتر من رو ترسوند اون یکی دکتر مثل شما حرفای امیدوارکننده زد که خود بدن هم ترمیم میکنه و تا میتونید اب بخورید. واقعا امیدوار شدم ممنون ازتون
0
2

hits