دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل و خطرات بالا و پایین شدن Neut (نوتروفیل) در آزمایش خون
105
زمان مطالعه: 13 دقیقه
نوتروفیل یکی از انواع سلول های سفید خون هنگام بروز جراحت یا عفونت در بدن وظیفه ترمیم بافت ها را بر عهده دارد. نوتروفیل های بالغ که در مغز استخوان ساخته می شوند ممکن است به دلایل مختلفی از حد طبیعی کمتر یا بیشتر شوند که نتیجه این تغییرات وارد شدن...

Neut در آزمایش خون

علل بالا و پایین شدن نوتروفیل (Neut) در آزمایش خون

نوتروفیل (Neut) یک نوع سلول سفید خونی است که به درمان بافت های آسیب دیده کمک می کند و عفونت ها را رفع می کند. سلول های خونی نوتروفیل در صورت بروز عفونت، جراحت و دیگر مشکلاتی که برای سطح بافت ها به وجود می آید به طور طبیعی افزایش می یابند.

این سلول ها ممکن است در پاسخ به عفونت های شدید یا مزمن، داروها و شرایط ژنتیکی کاهش یابند. نوتروفیل ها با مسدود کردن، غیر فعال کردن، هضم کردن یا دفع ذرات و میکرو ارگانیسم ها (جانوران کوچک و میکروسکپی) به جلوگیری از عفونت ها کمک می کنند.
آنها برای کمک به بازسازی سلول ها و فراهم کردن شرایط برای پاسخ مناسب سیستم ایمنی هم با دیگر سلول ها در ارتباط هستند. بدن نوتروفیل ها را در مغز استخوان تولید می کند و 55 تا 70 درصد سلول های خونی در جریان خون را تشکیل می دهند.
سطح معمول کلی سلول سفید خون در جریان خون برای یک فرد بالغ چیزی بین 4500 و 11000 برای هر میلی متر مکعب است.

neutrophils (Neut) چیست ؟

نوترفیل ها گلبول های سفید قدرتمند موجود در خون هستند که باکتری ها و قارچ ها را از بین می برند نوتروپنی بیماری کمبود نوتروفیل در خون می باشد.

نوتروفیل های گلبول های سفید کروی شکلی هستند.

این گلبول ها ۱۲ تا ۱۸ میکرون قطر دارند. عمر نوتروفیل ها حدود ۶ ساعت تا چند روز است. نوتروفیلها بیش از ۶۰٪ گلبول های سفید خون را تشکیل می دهند ودارای هسته لبوله (چند لوبه) می باشند، توانائی بیگانه خواری (فاگوسیتوز) دارند.

وضعیت هسته بسیار متراکم و کناری بوده و در وسط آن فرورفتگی وجود دارد و تا نصف قطر سلول می رسد. دارای سیتوپلاسم وسیع می باشند و نسبت هسته به سیتوپلاسم مساوی است.

گرانول های نوتروفیلی ظریف و صورتی رنگ، اندازه آن ها متغیر، تقریباً همه آن ها ثانویه اند. گرانول های اولیه عمدتاً گرد و قطر ۵۰۰ نانومتری دارند. از مرحله متامایلوسیت به نسبت گرانول های اولیه به ثانویه حدود ۱ به ۲ می باشد. نوتروفیل ها دستگاه گلژی کوچکی دارند.

نوتروفیلها در عفونت های حاد مانند بیماریهای عفونی و آپاندیسیت حاد در خون افزایش می یابند. نوتروفیل ها و مونوسیت ها گویچه های سفیدی هستند که توانایی تراگذری (دیاپدز) را دارند.

وقتی عفونت یا دیگر منبعی از التهاب در بدن وجود داشته باشد مواد شیمیایی خاصی به نوتروفیل های بالغ هشدار می دهند؛ نوتروفیل ها مغز استخوان را ترک می کنند و با جریان خون به محلی که نیاز است می روند.

بر خلاف دیگر سلول ها یا ترکیبات خونی، نوتروفیل ها می توانند در محل برخورد سلول ها که دیوارهای سلول خونی را پوشاندند حرکت کنند و مستقیما به بافت ها وارد شوند.

در این مقاله نگاهی به دلایل بالا یا پایین رفتن میزان Neut (نوتروفیل) انداخته ایم، اینکه پزشکان چطور می توانند این میزان را آزمایش کنند و چه میزانی از نوتروفیل برای گروه های مختلف نرمال است.

Neut در آزمایش خون

دلایل بالا یا پایین بودن میزان نوتروفیل (Neut)

دلایل مختلفی برای میزان بالاتر یا پایین تر از حد نرمال نوتروفیل (Neut) در خون وجود دارد که در ادامه با جزئیات این دلایل را متوجه خواهید شد.

سطح بالاتر از حد نرمال نوتروفیل

سطح بالای غیر عادی نوتروفیل ها در خون به نام لکوسیتوز نوتروفیلی (neutrophilic leukocytosis) یا نتروفیلیا شناخته می شود.

افزایش میزان نوتروفیل معمولا به علت عفونت ها یا جراحت ها پیش می آید. با این حال افزایش سطح نوتروفیل (Neut) خون ممکن است به دلایل زیر هم باشد:

  • مصرف بعضی داروها مثل کورتیکواستروئیدها، آگونیست بتا 2 و آدرنالین
  • بعضی از سرطان ها
  • استرس فیزیکی یا احساسی
  • جراحی یا تصادف ها
  • کشیدن تنباکو
  • بارداری
  • چاقی
  • بیماری های ژنتیکی مثل سندروم داون
  • جراحی برداشتن طحال
  • بعضی از بیماری های عفونی مثل روماتیسم مفصلی، بیماری های التهابی روده، هپاتیت ها و واسکولیت ها می تواند میزان نوتروفیل را افزایش دهد.

Neut در آزمایش خون

سطح پایین تر از حد نرمال نوتروفیل

میزان غیر عادی نوتروفیل ها نوتروپنی (neutropenia) نامیده می شود. کاهش میزان نوتروفیل خون معمولا زمانی پیش می آید که بدن از سلول های ایمنی سریع تر از تولید آنها استفاده کند یا مغز استخوان آنها را به شکلی درست تولید نکند.

یک طحال بزرگ شده هم می تواند میزان نوتروفیل را کاهش دهد چون طحال نوتروفیل ها و دیگر سلول های خونی را به دام می اندازد و خراب می کند.

بعضی شرایط و روندهایی که باعث می شود بدن از نوتروفیل ها خیلی فوری استفاده کند شامل موارد زیر می شود:

  • عفونت های شدید یا مزمن باکتریایی
  • اختلالات آلرژیک
  • بعضی از داروها
  • اختلالات خود ایمنی

Neut در آزمایش خون

بعضی از شرایط، روندها و داروهای ویژه که با تولید نوتروفیل (Neut) در بدن تداخل دارد شامل موارد زیر است:

  • سرطان
  • عفونت های ویروسی مثل آنفلونزا
  • عفونت های باکتریایی مثل سل
  • میلوفیبروزیس، یک اختلال شدید که مغز استخوان را زخم می کند.
  • کمبود ویتامین B 12
  • پرتو درمانی مغز استخوان
  • داروهای فنی توئین یا سولفونامید
  • داروهای شیمی درمانی
  • سمومی مثل بنزن ها و حشره کش ها
  • کم خونی آپلاستیک، وقتی مغز استخوان تولید سلول خونی کافی را متوقف می کند.
  • نوتروپنی شدید مادرزادی، یک دسته اختلالات که در آن نوتروفیل ها نمی توانند بالغ شوند.
  • نوتروپنی چرخه ای که باعث می شود میزان سلول ها بالا و پایین شوند.
  • نوتروپنیی مزمن خوش خیم که باعث پایین آمدن میزان سلول ها بدون هیچ دلیل ظاهری می شود.

بیشتر بخوانید : افزایش ناگهانی گلبول های سفید در بدن نشانه ی چیست؟

Neut در آزمایش خون

آزمایش نوتروفیل خون

وقتی شخصی علائمی مربوط به عفونت، بیماری مزمن و جراحت مثل تب، درد و خستگی دارد ممکن است پزشک یک آزمایش CBC تجویز می کند. پرستار یا تکنسین مقدار کمی خون از دست می گیرد و برای ارزیابی به آزمایشگاه می فرستد.

اگر آزمایش اولیه تعداد بیشتر یا کمتری از سلول های سفید خون را نشان دهد پزشک احتمالا آزمایش را برای تایید نتایج تکرار می کند.

اگر نتایج اولیه تایید شد پزشک یک امتحان فیزیکی انجام می دهد، سوالاتی درباره طرز زندگی فرد می پرسد و سابقه پزشکی او را دوباره بررسی می کند.

اگر ظاهرا هیچ دلیلی برای تغییرات میزان سلول های خونی پیدا نشود پزشک آزمایش تخصصی تری تجویز می کند. متخصصان آزمایشگاه به دنبال سلول های سفید خونی خاصی مثل نوتروفیل های نابالغ (immature neutrophils) به نام میلوبلاست می گردند.

در یک عفونت یا بیماری مزمن این سلول ها از مغز استخوان ظاهر می شوند و به جای مغز استخوان در خون بالغ می شوند. اگر میلوبلاست ها یا دیگر سلول های سفید خونی به میزان بالایی در خون ظاهر شوند پزشک درخواست نمونه گیری از مغز استخوان می دهد.

برای نمونه گیری از مغز استخوان یک سوزن بلند درون قسمتی از لگن نزدیک پشت باسن شما فرو می رود. این روند می تواند خیلی دردناک باشد و دکتر معمولا در بیمارستان با حداقل یک داروی بیهوشی نمونه گیری می کند.

کارشناسان نمونه مغز استخوان را بررسی می کند تا ببیند آیا Neut و دیگر سلول های خونی به شکلی صحیح رشد می کند و برای بدن تامین می شود یا خیر.

اگر دلیل میزان پایین یا بالا بودن نوتروفیل هنوز نامشخص باشد پزشک برای مشخص کردن دلیل تغییرات آزمایشات دیگری مثل موارد زیر سفارش می کند:

  • سی تی اسکن
  • کشت خون
  • آنالیز نمونه ادرار
  • رادیوگرافی قفسه سینه

نوتروفیل (Neut) در آزمایش خون

نتایج آزمایش نوتروفیل خون

تغییرات در میزان Neut اغلب نشانه تغییرات چشمگیرتر در میزان سلول سفید خون است. میزان و نسبت سلول های سفید خون در جریان خون در طول زمان با سن و دیگر اتفاقات مثل بارداری تغییر می کند.

با اینکه سطح نرمال نوتروفیل خون هر کس تا حدی متفاوت است بعضی از مقادیری که معمولا استفاده می شود شامل موراد زیر است:

استاندارد نوتروفیل در سنین مختلف

  • نوتروفیل نرمال نوزاد : 13000 تا 38000 در هر میلی متر مکعب یا میکرو لیتر
  • نوتروفیل نرمال نوزاد 2 هفته ای : 5000 تا 20000 در هر میلی متر مکعب
  • نوتروفیل نرمال بزرگسال : 4500 تا 11000 در هر میلی متر مکعب
  • نوتروفیل نرمال خانم باردار (سه ماهه) : 5800 تا 13200 میلی متر مکعب

در بزرگسالانی که باردار نیستند میزان سلول سفید خون بیشتر از 11000 در هر میلی متر مکعب به نام لکوسیتوز نتروفیلی شناخته می شود که میزان افزایش یافته سلول سفید خونی است. لکوسیتوز نتروفیلی وقتی پیش می آید که فردی بیشتر از 7000 نوتروفیل بالغ در هر میلی مترمکعب در جریان خونش داشته باشد.

سطح پایین محدود نوتروفیل ها در خون انسان 1500 در هر میلی متر مکعب است. وقتی سطح نوتروفیل های خون شخص پایین باشد به نام نوتروپنی شناخته می شود. هر چه سطح نوتروفیل های جریان خون پایین تر باشد نوتروپنی شدیدتر است.

Neut در آزمایش خون

سطوح مختلف نوتروپنی یا نوتروفیل پایین تر از حد نرمال

  1. نوتروپنی خفیف : 1000 تا 1500 در هر میلی مترمکعب
  2. نوتروپنی متوسط : 500 تا 999 در هر میلی متر مکعب
  3. نوتروپنی شدید : 200 تا 499 در هر میلی متر مکعب
  4. نوتروپنی خیلی شدید : زیر 200 در هر میلی متر مکعب

تغییرات جزئی در نوتروفیل یا میزان سلول های سفید خون تا زمانی که موقت باشند معمولا جای نگرانی ندارد.

تعداد افزایش یافته سلول سفید خونی اغلب به این معناست که بدن در حال واکنش نشان دادن به یک عفونت، جراحت یا فشار است. بعضی افراد نسبت به دیگران به طور طبیعی و به دلایل مختلف از جمله شرایط مادرزادی سطح پایین تری از سلول های سفید خونی و نوتروفیل ها را دارند.

اگر نوتروفیل ها یا سلول های سفید خونی بدون هیچ دلیل ظاهری به طور چشمگیری تغییر کند، بالا یا پایین بماند پزشک آزمایشات بیشتری برای تشخیص علت آن تجویز می کند.

میزان خیلی شدید یا خیلی پایین سلول های خونی اغلب به مراقبت اورژانسی و نظارت احتیاج دارد. افرادی با نوتروپنی شدید در بدنشان دفاع ناکافی در برابر عفونت دارند.

این افراد معمولا یک عفونت کشنده یا دیگر بیماری های عفونی نیازمند درمان مثل سرطان دارند.

نوتروفیل (Neut) در آزمایش خون

بالا بردن یا پایین آوردن میزان نوتروفیل

بهترین راه برای تنظیم میزان نوتروفیل غیر عادی بررسی و درمان دلایل اصلی این اختلال است.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های باکتریایی را درمان کنند در حالی که داروهای آنتی فونگال عفونت های فونگال (قارچی) را درمان می کند.

افراد می توانند عفونت های ویروسی مشخصی را با داروهایی که فعالیت ویروسی را پایین می آورد درمان کنند. علاوه بر این، درمان های پشتیبان مثل مصرف مایعات و استراحت ممکن است بخشی از برنامه درمان باشد.

میزان نوتروفیل افرادی که با مصرف دارو یا روندهای درمانی تغییر یافته است احتمالا باید این درمان ها را متوقف یا تنظیم کنند.

افرادی با شرایط وخیم که در آن تولید نوتروفیل کافی یا بلوغ نوتورفیل ها را مختل می کند ممکن است به مصرف داروهایی احتیاج داشته باشند که تولید نوتروفیل را بالا ببرد، این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فاکتورهای تحریک کننده تشکیل کلنی (یک گروه از فاکتورهای رشد گلیکوپروتئینی هستند که به تولید تعداد بیشتری از گلبول‌های سفید خون کمک می‌کنند).
  • کورتیکو استروئیدها
  • آنتی تیموسیت گلوبولین (اثرات تضعیف کننده سیستم ایمنی دارد و در پیشگیری از رد پیوند و همچنین بعضی از انواع کم خونی ها استفاده می شود).
  • پیوند مغز استخوان یا سلول های بنیادی

افرادی با سطح خیلی پایین Neut (نوتروفیل) اغلب به نظارت، آنتی بیوتیک درمانی و بستری شدن برای کاهش خطر عفونت شدید احتیاج دارند. این دوره درمانی فشرده به محافظت افرادی با سیستم ایمنی ضعیف از آسیب های احتمالی میکرو ارگانیسم ها کمک می کند.

علاوه بر این از بدن محافظت می کند و برای تولید بیشتر سلول های سفید خونی به آن زمان می دهد.

یکی از دلایل میزان نوتروفیل پایین خون کمبود ویتامین B12 است. خوردن غذاهای سرشار از B12 احتمالا به بهبود میزان نوتروفیل پایین خون کمک می کند.

بعضی از غذاهای سرشار از ویتامین B12 شامل موارد زیر است:

  • تخم مرغ
  • شیر و دیگر محصولات لبنی
  • گوشت
  • ماهی
  • گوشت ماکیان
  • بسیاری از غلات غنی شده صبحانه و محصولات نانی
  • محصولات مخمر غنی شده

Neut در آزمایش خون

برای کمک به کاهش خطر میزان بالا یا پایین نوتروفیل، افراد باید موارد زیر را رعایت کنند:

  1. سعی کنید بیشتر از تواناییتان ورزش نکنید.
  2. میزان استرس را کاهش دهید و بیماری مزمن یا استرس شدید را درمان کنید.
  3. برای نشانه های عفونی بدن مثل تب، ضعف، خستگی شدید یا درد به دنبال دارو باشید و عفونت ها را دقیقا طبق تجویز پزشک درمان کنید.
  4. یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید.
  5. پروتئین کافی بخورید.
  6. بیماری های مزمن مثل بیماری های ژنتیکی یا التهابی را دقیقا طبق تجویز پزشک درمان کنید.

با این حال، افرادی با تغییرات جزئی یا خفیف در میزان نوتروفیل خون که اغلب علائمی از بیماری را نشان نمی دهد و نیاز به هیچ نوع درمانی ندارند نباید نگران باشند.

Neut در آزمایش خون

نتیجه گیری

مقدار کافی نوتروفیل ها در خون و مغز استخوان برای کارکرد درست سیستم ایمنی حیاتی است.

وقتی میزان نوتروفیل ها برای مدتی طولانی بیشتر یا کمتر از میزان معمول باشد پزشک آزمایشات متعددی برای کار کردن روی دلیل اصلی تجویز می کند.

افرادی که تغییرات چشمگیری در میزان نوتروفیل ها دارند ممکن است به بستری شدن برای پیشگیری از عفونت و درمان بیماری های کشنده نیاز داشته باشند.

نتروفیلیا وقتی پیش می آید که میزان نوتروفیل ها بالاتر از حد معمول باشد که اغلب به دلایل زیر است:

  • عفونت
  • بیماری
  • جراحت
  • فشار فیزیکی یا احساسی
  • مصرف دارو
  • بیماری های التهابی

نوتروپنی وقتی پیش می آید که سطح نوتروفیل پایین تر از حد معمول باشد که معمولا به دلایل زیر است:

  • عفونت های شدید یا وخیم
  • سرطان
  • دارو درمانی
  • کمبود ویتامین ها
  • بیماری های ژنتیکی

بیشتر بخوانید:

LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟

سطح بالای VLDL در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه کاهش میابد ؟

دلایل اصلی بالا و پایین شدن PDW در آزمایش خون چیست ؟

PLT در آزمایش خون : بررسی مقادیر طبیعی PLT (پلاکت) آزمایش خون

بهتر است برای چک کردن سلامت مرتب به پزشک مراجعه کنید. هر فردی که درباره تعداد نوتروفیل ها در خون یا هر شرایط پزشکی نگرانی داشته باشد باید با پزشک خود برای جواب به سوالات احتمالی در این مورد صحبت کند. پزشکان می توانند تغییرات میزان نوتروفیل (Neut) را از آزمایش CBC یا آزمایش شمارش کامل خون با نا همسانی که گروه های ویژه سلول های سفید خون را بررسی می کند تشخیص دهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (105 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مصی | ۴ سال پیش
سلام وقت بخیر . میخواستم در مورد نتیجه ازمایش توضیح بهم بدین. البته بگم موقعی که این ازمایش گرفته شده دخترم که دو و شش ماهش هست سرماخوردگی داشته
Neutrophils
Lymphocytes
بالاییه سی و پنج زده باید بین چهل تا هفتاد و پنج باشه
پایینیه پنجاه و نه زده باید روی بیست تا چهل و پنج باشه
7
29
عشق کره | ۴ سال پیش
مرسی بابت این مطالب مفید و جذاب❤
3
4

hits