دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل اصلی بالا و پایین شدن PDW در آزمایش خون چیست ؟
49
زمان مطالعه: 8 دقیقه
PDW در آزمایش خون پهنای توزیع پلاکتی در آزمایش خون را نشان میدهد و برای کمک به پزشک در تشخیص شمارش پلاکت های خون می باشد.

PDW در آزمایش خون

PDW در آزمایش خون پهنای توزیع پلاکتی در آزمایش خون برای کمک به پزشک در تشخیص شمارش پلاکت های خون می باشد.

احتمالا در آزمایش خون خود یا همان CBC، با اصطلاح PDW روبرو شده اید. پهنای توزیع پلاکتی یا همان PDW در آزمایش خون برای کمک به پزشک در تشخیص شمارش پلاکت های خون می باشد.

PDW انعکاسی از اندازه پلاکت های بیمار است که این می تواند برای تشخیص کارآمد مغز استخوان فرد مورد استفاده قرار بگیرد.

PDW در آزمایش خون نشانه چیست ؟

شاخص PDW در تجزیه و تحلیل کلی خون، عرض نسبی توزیع پلاکتها را بر حسب حجم توصیف می کند، بدین معنی که نشان می دهد که این سلول ها ناپایدار هستند در حجم مشخصی از خون.

پلاکت ها دارای اندازه های مختلف هستند. علاوه بر سلول هایی با اندازه متوسط ​​در خون یک فرد سالم، تعدادی از سلول های خونی کوچک و بزرگتر وجود دارد.

شاخص PDW نشان می دهد که چه تعداد کل تعداد پلاکت ها در این سلول ها (در آزمایشات پزشکی پزشکی، آنها به نام میکرو و کلسترومبوسیت ها) می شود.

PDW همیشه همراه با سایر شاخص های پلاکتی در نظر گرفته می شود:

  1. MPV (حجم پلاکتی متوسط)
  2. PCT (نسبت حجم خون اشخاص با پلاکت ها)

برای درک بهتر ارزش یک آزمایش خون در PDW، باید به یاد داشته باشید که چه توابع پلاکتی انجام می شود. این سلول ها از صفحات قرمز کروی هستند که مسئول لخته شدن خون هستند. آنها در مکان هایی از آسیب به رگ های خونی از چوب پنبه (لخته های خون) تشکیل می شوند که مانع توسعه خونریزی می شوند. توانایی سیستم انعقادی برای تنظیم غلظت خون به طور مستقیم به تعداد و عملکرد پلاکتها بستگی دارد.

کمبود پلاکتها منجر به لخته شدن خون پایین می شود که می تواند خونریزی بیش از حد در صدمات ایجاد کند. شمارش پلاکت های زیاد نیز خطرناک است: با این شرایط، خطر ابتلا به لخته شدن خون افزایش می یابد، در نتیجه لخته شدن خون در رگ های خونی ایجاد می شود که مانع جریان آزاد خون می شود. همچنین میزان پلاکت های میکرو و ماکرو در خون بسیار بالا یا پایین می تواند نشانه ای از وجود برخی بیماری ها باشد.

PDW در آزمایش خون

تجزیه و تحلیل در PDW چگونه انجام می شود ؟

برای تعیین شاخص PDW، داده ها از تجزیه و تحلیل کلی استفاده می شود، که در آن خون مویرگی مورد بررسی قرار گرفته (از انگشت گرفته شده).

برای اینکه نتایج مطالعه قابل اطمینان باشد، خون باید روزی صبح در معده خالی داده شود. در برخی موارد، آنالیز خون نیاز به خون وریدی دارد، آزمایشهای آزمایشگاهی که نتایج دقیقتری را نشان میدهند. این از یک رگه در حنجره آرنج گرفته شده است.

چه زمانی آزمایش PDW خون تجویز می شود ؟

از آنجا که PDW بخشی از شمارش کامل خون است، ممکن است به دلایل مختلفی تجویز شود. شایع ترین مسائلی که پزشکان بررسی می کنند کبودی ناخواسته، خونریزی مداوم، خون دماغ شدن متعدد و یا خونریزی داخلی در دستگاه گوارش هستند. همچنین برای زنان، زمانی که خونریزی مستمر و شدید قاعدگی وجود دارد، آزمایشPDW نیز ممکن است انجام شود.

PDW در آزمایش خون

PDW در آزمایش خون چه چیزی را نشان می دهد ؟

شاخص توزیع حجم پلاکت ها (PDW) شاخصی مهم از آزمایش کلی خون بالینی است که در تشخیص بیماری های مختلف علایم استفاده می شود. PDW برای پهنای توزیع پلاکتها - پهنای نسبی توزیع پلاکتها بر حسب حجم است. درصد پلاکت به طور متوسط ​​نشان می دهد.

پلاکتها نقش مهمی در سیستم هموستاتیک دارند. کاهش تعداد سلولهای پلاکتی منجر به خودبخودی و دشوار بودن توقف خونریزی می شود. بیش از حد خطرناک است زیرا منجر به آترواسکلروز می شود. آترواسکلروز یک فرآیند پاتولوژیک رسوب پلاک کلسترول کلسیم بر روی دیواره های عروق خونی است. تجمع تعداد زیادی از پلاک ها منجر به انفارکتوس میوکارد یا سکته مغزی می شود

سلول های لامینله ای در اندازه و حجم متفاوتند. "جوان" پلاکت همیشه "قدیمی" است. آزمایش خون برای PDW اجازه می دهد تا شما را به تعیین ناهمگونی جمعیت پلاکت ها در مقدار انتخاب شده از مایع. افزایش یا کاهش اندازه متوسط ​​پلاکتها نشانه ای از وجود پروتئین های پاتولوژیک در بدن است.

PDW در تجزیه و تحلیل غیر مستقیم ناهمگونی سلول ها را در اندازه کلی نشان می دهد. بر اساس این شاخص به تنهایی، یک تشخیص خاص نمی تواند انجام شود، معاینات اضافی مورد نیاز است.

PDW در آزمایش خون

دلایل PDW بالا در آزمایش خون

PDW بالا در آزمایش خون با توجه به دلایل زیر افزایش می یابد:

  1. بیماری های التهابی هر فرایند التهابی در بدن همراه با افزایش سطح پلاکت ها و افزایش عرض آن در حجم همراه است.
  2. استرس فیزیکی یا روانی-احساسی
  3. کم خونی از علل مختلف. با کمخونی هیپورژنرژنتیک، تعداد پلاکت افزایش می یابد. افزایش شاخص توزیع سلولهای لامالر بر حسب حجم. کم خونی می تواند ناشی از عوامل موروثی باشد خونریزی شدید. داشتن PDW بالا برای تشخیص کافی نیست.
  4. دوره بعد از عمل. با مداخله تهاجمی، بیمار خون زیادی را از دست می دهد. سطح پلاکت ها افزایش می یابد، زیرا بدن نیاز به تشکیل لخته ها، مسدود کردن و بازیابی عروق های آسیب دیده دارد.
  5. مصرف کورتیکواستروئیدها
  6. بیماری های انکولوژیک. سرطان بر روی شاخص های پلاکتی متفاوت است. شکل و اندازه پلاکتها متفاوت است. سطح اسیدوزیدها در حجم خون بیماران سرطانی کاهش می یابد. ناهمگونی شدید و تعداد کم سلولهای لایه ای باعث بالا رفتن سطح LDL در آزمایش کلی خون می شود.

نکته افزایش PDW در یک آزمایش خون ممکن است موقت باشد، بنابراین برای انجام معاینه بالینی جدی، باید آزمایش های اضافی ضروری باشد. در برخی موارد، اشتباهات (نمونه خون نادرست از دست بیمار) در طول تجزیه و تحلیل ممکن است نتیجه نادرستی را نشان دهد

PDW در آزمایش خون

دلایل PDW پایین در آزمایش خون

یک شاخص توزیع پلاکتی کم حجم، ممکن است هیچ آسیب شناختی وجود نداشته باشد. با این حال، در برخی موارد حتی کوچکترین کاهش در شاخص پلاکت مملو از مرگ است. شایع ترین دلایل که PDW در آزمایش خون پایین است:

  1. لوسمی نام دیگری برای این بیماری سرطان خون است. سلول های بنیادی کلونوژنیک مغز استخوان را آلوده می کنند و با ترشح طبیعی سلول های خونی مواجه می شوند. در نتیجه، بیمار در آزمایش خون سطح تمام شاخص ها را کاهش داد.
  2. هپاتیت مزمن B بیماری به راحتی با درمان دارویی به موقع ادامه می یابد.
  3. ترومبوسیتوپنی PDW به علت خونریزی یا کم خونی کاهش می یابد.
  4. بیماری رادیواکتیو تابش رادیواکتیو می تواند به طور قابل توجهی بر کار و تعداد سلول های بشقاب در خون تاثیر می گذارد. نشانه های معمول این بیماری عبارتند از: هیپوتونسیون، لرزش اندام، اتونیک عضلانی و اسهال.
  5. سندرم میلوسپلاستی بیماری بیماری مغز استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد و سنتز سلول های خونی را مختل می کند.

در بعضی موارد، PDW به علت فقر تغذیه یا کمبود خواب کاهش می یابد. تفسیر نتایج آزمایشات خون باید تنها توسط پزشک در نظر گرفته شود. برای تشخیص صحیح نیاز به آزمایش های بیشتر است

PDW در آزمایش خون

PDW نرمال در آزمایش خون

PDW در آزمایش خون تغییر می کند و با سن افزایش می یابد. پلاکت های "جوان" حجم بیشتری دارند، بنابراین با تسریع ترومبوسیتوپوئیزی، حجم متوسط ​​پلاکت ها افزایش می یابد.

افزایش MPV زمانی مشاهده می شود که :

  1. فورپور ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک
  2. پرکاری تیروئید
  3. دیابت
  4. سیگاری ها و افراد مبتلا به مشروبات الکلی
  5. بیماری های میلوپرولیفراتیو

کاهش MPV بعد از اسپلنکتومی و در سندرم Wiskott-Aldrich دیده می شود

که ممکن است نشان دهنده اختلال در عملکرد مغز استخوان باشد. عفونت های ویروسی مانند سرخک، هپاتیت و برخی از داروها و سرطان ها نیز می توانند این نتیجه را ایجاد کنند. بنابراین آزمایش دیگری نیز لازم خواهد بود.

عددهای بزرگ در PDW نیز می تواند نشانه ای از اختلالات ایمنی بدن باشد. بنابراین نکته قابل توجه این است که این آزمایش به تنهایی نمی تواند عاملی برای تشخیص قطعی باشد.

عرض پراکندگی پلاکت ها بر حسب حجم (عرض پلاکتی PDW)

این شاخص نشان دهنده ناهمگونی جمعیت پلاکتی در اندازه (درجه آنیسوسیتوز) است. به طور معمول، این رقم 10-20٪ است.

افزایش PDW ممکن است نشانه ای از حضور پلاکت ها، میکرو ارزیابی ها و قطعات پلاکتی باشد. عرض پراکندگی پلاکت ها بر حسب حجم (PDW) با بیماری های میلوپرولیفراتیک متفاوت است.

PDW در آزمایش خون


بیشتر بخوانید :

mcv در آزمایش خون نشانه چیست ؟

بالا و پایین بودن تست ESR در آزمایش خون نشانه چیست ؟

خطرات بالا و پایین بودن آزمایش WBC خون

سطح بالای VLDL در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه کاهش میابد ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (49 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits