دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه کسانی به سمعک احتیاج دارند
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سمعک ، گوش ، شنوایی ، ناشنوایان ، تقویت صدا

افرادی که از قدرت شنوایی کامل برخوردار نیستند سمعک بهترین وسیله برای آنهاست. سمعک در قدیم یک مخروط قیف‌مانند تقویت‌کننده بود.

گوش ، شنوایی ، سمعک

سمعک وسیله‌ای برای تقویت صداها برای افراد دچار کم شنوایی (از حدود ملایم تا عمیق)می باشد. سمعک برای افراد دارای شنوایی طبیعی و یا ناشنوایان مناسب نیست. سمعک از سه قسمت اصلی زیر تشکیل شده‌است: میکروفون، مدار پردازنده و بلندگو (رسیور). البته اجزای دیگری همچون ولوم صدا، کلید برنامه، هوک و... نیز در سمعک‌هایی موجود می‌باشد که جزو ابزار جانبی سمعک به شمار می‌رود. سمعک‌ها را می‌توان از جندین لحاظ طبیق بندی کرد که مهمترین آنها شکل ظاهری و نوع پردازش سمعک می‌باشد.

کم شنوایی شغل و زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد.همچنین احساس امنیت فرد را با مشکل مواجه می کند. کم شنوایی دائم باعث می شود تا فرد احساس تنهایی و افسردگی کند و تصور کند که استقلال خود را از دست داده است. همین امر با احساس عدم امنیت همراه است.

استفاده از سمعک مناسب اغلب می تواند به حل این مشکلات کمک کند. اگر شما فکر می کنید به کم شنوایی مبتلا هستید یا یکی از اعضای خانواده با این مشکل مواجه است، اطلاعات زیر می تواند به تصمیم گیری در این زمینه کمک کند:

برخی از انواع کم شنوایی را می توان از طریق دارودرمانی یا جراحی درمان کرد. در این حالت نیاز به استفاده از سمعک وجود ندارد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به متخصص گوش، گلو و بینی مراجعه کنید و مشورت لازم را دریافت کنید؛

اگر در درک و فهم صحبت های دیگران مشکل دارید، به نحویکه برای فهم کامل مطالب نیاز به لب خوانی کردن و دیدن چهره و اشارات فرد مقابل دارید، لازم است که برای بررسی استفاده از سمعک ارزیابی های لازم را انجام دهید؛

هرچند عادت کردن به سمعک ممکن است کمی طول بکشد، اما بسیاری از افراد پس از طی چند ماه به سمعک عادت پیدا می کنند؛

شنوایی ، گوش ، سمعک

افرادی که نیاز جدی به استفاده از سمعک دارند، خیلی زودتر به سمعک عادت می کنند و از قابلیت های آن بهره می برند؛

سمعک به شما کمک می کند تا بتوانید با دنیای پیرامون خود و دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ۸۰ درصد افرادی که می توانند بهره مندی مناسبی از سمعک داشته باشند هرگز این وسیله کمک شنوایی را تهیه نمی‌کنند. علت اصلی آن نبود پوشش بیمه‌ای مناسب و نگرش منفی نسبت به سمعک است.

نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد در سالمندان کم شنوا، احتمال بروز مشکلات ذهنی و یادآوری وقایع نسبت به سایر سالمندان شنوا بیشتر است. کم شنوایی در سالمندان موجب انزوای اجتماعی و به دنبال آن بروز نقایص شناختی می گردد. انجام آزمایش شنوایی دوره ای در سنین بالای 50 سال ضروری است و می تواند از بروز عوارض کم شنوایی در سالمندی جلوگیری کند.

سمعک ، گوش ، شنوایی ، ناشنوایان ، تقویت صدا

گرد آوری : دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits