دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اثرات درمانی کپسول هایپیکوم در درمان افسردگی،بی خوابی و اضطراب
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کپسول هایپیکوم 8.74 درصد عصاره خشک سرشاخه گلدار گیاه علف چای است که در موارد درمان افسردگی ، بی خوابی و اضطراب استفاده میشود.

کپسول هایپیکوم

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر کپسول هایپیکوم : فلاونوئیدهای موجود در این گیاه (کوئرسیتین ، آمنتوفلاون ) همراه با پسودوهیپریسین و هایپرفورین ترکیبات اصلی ضد التهاب در گیاه گل راعی هستند.

این ترکیبات مهار تولید واسطه های پیش التهابی نظیر پروستاگلاندین ، فاکتور نکروز دهنده ی تومور آلفا و اینترلوکین را از خود نشان می دهند. هایپرفورین یک مهارکننده ی دو منظوره سیکلواکسیژناز – 1 و 5 – لیپوکسیژناز عمل می کند.

این گیاه می تواند به عنوان یک داروی خانگی محبوب در بهبود جراحات ، سوختگی های سطحی و همچنین زخم های داخل معده به کار رود. هایپیران از جمله داروهای گیاهی است که خواص ضد افسردگی دارد.

این دارو از عصاره ی هیدروالکلی گل راعی به دست می آید و حاوی 25/0 میلی گرم هایپریکوم است.

هایپریکوم به دلیل داشتن هایپریسین و فلاونوئیدها دارای اثرات آرامبخش ، مسکن و ضد التهاب می باشد. مکانیسم عمل هایپیران در درمان افسردگی از طریق ایجاد وقفه در بازجذب سروتونین و آزادسازی دوپامین صورت می گیرد.

در واقع هایپیران از طریق مهار آنزیم منوآمین اکسیداز موجب بروز اثر ضد افسردگی می گردد. از این رو نحوه ی عمل هایپیران بر روی افسردگی را مشابه فلوکسیتین می دانند.

اثرات درمانی کپسول هایپیکوم

ضدکرم معده و روده و گرفتگی صدا را باز می کند ، مؤثر در بیماری آترواسکلروز ، مؤثر در درمان اختلالات عصبی ، هیستری ، صرع ، حالت تشنج ، عدم تعادل عصبی ، تسکین دردهای عصبی و نشاط آور ، ضد افسردگی ، نیرو دهنده ، قابض ، هضم کننده ، اشتهاآور ، ضد نقرس ، مؤثر در درمان روماتیسم و اسپاسم های مزمن گوارشی ، صفرابر ، مؤثر در بیماری سفیلیس ، سل ، اسهال خونی ، سیاه سرفه ، مالاریا ، عفونت مجاری ادراری و اختلالات کلیوی .

مؤثر در درمان سندرم پیش از قاعدگی و دارویی مؤثر با عوارض کم در درمان انزال زودرس ، برای درمان اختلال بیش فعالی با کمبود توجه در کودکان (ADHD) تقویت دستگاه تنفسی و رحمی .

رفع التهاب سرخرگ ها ، برطرف کننده وقولنج های کبدی و کلیوی ، زردی ، تپش قلب ، بد رفتاری ، بدخلقی ، وسواس. از دیگر موارد مصرف این گیاه ، درمان برص و نیش حشرات خزنده ، کمک به ترک دخانیات ، فیبرومیالژیا ، سرطان ، کم خونی ، هپاتیت و ایدز است .

تداخل دارویی کپسول هایپیکوم

استفاده کپسول هایپیکوم برای درمان افسردگی در دراز مدت جواب می دهد و طول دوره ی درمان 3-2 ماه است. از مصرف همزمان فرآورده های حاصل شده از گل راعی با داروهای سیکلوسپورین و تاکرولیموس به این دلیل که ممکن است موجب در حاد پیوند شود اکیدا خودداری شود .

گیاه هوفاریقون سبب الفای عملکرد سیتوکروم های کبدی شده و از طریق افزایش میزان متابولیسم دارو ، ممکن است سبب کاهش سطح خونی برخی داروها و عدم بروز اثر درمانی شود.

بنابراین در صورت مصرف هر گونه فرآورده دارویی ، قبل از مصرف این عصاره حتما با پزشک خود مشورت نمایید . به دلیل تداخلات احتمالی با داروهای مورد استفاده در بی حسی موضعی و بیهوشی عمومی ، حداقل از 5 روز قبل از اعمال جراحی ، مصرف این فرآورده ها باید قطع گردد.

مصرف همزمان این گیاه با داروهای ضد بارداری خوراکی باعث متابولیسم بیشتر اتینیل استرادیول ، یعنی ترکیب استروژنی این داروها می شود ، و ممکن است لکه بینی رخ دهد.

با این که هنوز دلیل محکمی مبنی بر آنتاگونیزه شدن اثر داروهای ضد بارداری خوراکی توسط گل راعی وجود ندارد ولی بهتر است خانم هایی که به هیچ وجه قصد باردار شدن ندارند از مصرف تؤام این دو خوداری کنند.

گل راعی ممکن است سطوح پلاسمایی داروهای دسته وارفارین مثل فنپروگمون و دی کومارول را کاهش دهد.

بنابراین افرادی که از ضد انعقادهای دسته ی وارفارین استفاده می کنند در صورت استفاده از گل راعی باید فاکتورهای انعقادی خود را کنترل نمایند.

عصاره ی این گیاه اثر خواب آوری و مخدر الکل را زیاد می کند و اثر رزرپین را آنتاگونیزه می نماید.

داروهای دیگری که در اثر مصرف همزمان با گل راعی ممکن است غلظت سرمی آن ها را کاهش دهد شامل :

  1. آنتی هیستامین های غیر خواب آور مثل لوراتادین
  2. سیتریزین و ترفنادین
  3. مهارکننده های کانال های کلسیم مثل نیفدیپین
  4. آملودیپین و وراپامیل
  5. داروهای کاهنده ی چربی خون از خانواده ی احیاکنندگان HMGCOA مثل سیمواستاتین
  6. آتروواستاتین ، ولووستاتین
  7. باربیتورات ها مثل فنوباربیتال و پریمیدون
  8. بنزودیازپین ها مثل دیازپام ، لورازپام
  9. کلرودیازپوکساید
  10. آلپرازولوم
  11. آنتی بیوتیک های ماکرولید مثل اریترومایسین
  12. داروهای کاربامازپین
  13. کتوکونازول و کورتیزون

مصرف همزمان اتوپوزاید با گل راعی به دلیل وجود هایپریسین منجر به تحت تأثیر قرار گرفتن اثر ضد سرطانی اتوپوزاید می شود و بهتر است بیماران سرطانی گل راعی را همراه با داروهای شیمی درمانی حاوی مهارکننده ی توپوایزومراز مثل اتوپوزاید و تنی پوزاید مصرف نکنند.

احتیاط مصرف در کپسول هایپیکوم

مصرف هایپیکوم موجب حساسیت نوری در انسان می شود ، بنابراین در صورت مصرف زیاد گل راعی و یا داروهای مشتق شده از آن باید از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب خودداری شود.

بنابراین مصرف همزمان این گیاه با داروهایی که توانایی ایجاد این حالت را دارند مثل امپرازول ، پیروکسیکام ، فنوتیازین ها ، سولفونامیدها و تتراسایکلین زمینه ی ایجاد این حساسیت را بیشتر می کند.

و افرادی که به طور همزمان این دو گروه دارو را با هم مصرف می کنند به مدت طولانی در معرض نور خورشید نباید قرار بگیرند.

در صورت بارداری، شیردهی، دیابت، نقص کلیوی یا کبدی قبل از مصرف کپسول هایپیکوم به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
اگر هم زمان داروهای دیگری مصرف می کنید برای جلوگیری از تداخلات احتمالی به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.
پزشک از عوارض احتمالی کپسول هایپیکوم است بنابراین دوره درمان دارو را مطابق تجویز پزشک تکمیل و از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits