دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید باورنکردنی سرکه سفید برای سلامت بدن
6
زمان مطالعه: 15 دقیقه
سرکه سفید یکی از محصولات خوراکی معجزه کننده است که به غیر از مصرف خوراکی و درمانی جایگزین خوبی به جای مواد شوینده است.


سرکه سفید و خواص آن


سرکه سفید به دلیل ظاهر شفافی که دارد، سرکه روح هم نام دارد. سرکه سفید یکی از محصولات خوراکی معجزه کننده است که به غیر از مصرف خوراکی و درمانی جایگزین خوبی به جای مواد شوینده است.

سرکه سفید که گاهی اوقات سرکه تقطیر شده نامیده می شود، سالهاست که برای تمیزکردن خانه ، پرورش گل و گیاه و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است که سرکه سفید استفاده پزشکی نیز دارد.

سرکه سفید استاندارد خوراکی با فرمول (CH3COOH) یک مایع شفاف است که محتوی 4- 7% اسید استیک و 93 تا 96% آب است. برخی از انواع سرکه سفید می توانند تا 20% اسید استیک داشته باشد که فقط در کشاورزی و به عنوان پاک کننده مصرف می شود و برای مصرف خوراکی مناسب نیست.

سرکه سفید خوراکی در گذشته از تخمیر چغندر قند ، سیب زمینی ، ملاس یا کشک تهیه می شده است اما در حال حاضر سرکه سفید بیشتر از تخمیر اتانول بدست می آید که بطور طبیعی حاوی ماده مغذی زیادی نیست و مواد دیگری مانند مخمر یا فسفات برای شروع روند تخمیر توسط باکتریها به آن اضافه می شود.

سرکه سفید خوراکی به دلیل طعم قویتر نسبت به سایر سرکه ها کاربرد وسیعی در پخت و پز ، درست کردن ترشی ، طعم دار کردن سس ها و سالادها و تولید پنیر دارد. توجه داشته باشید که اگر برای اولین بار می خواهید از این سرکه استفاده کنید مقدار کمی از آنرا مورد مصرف قرار دهید زیرا عطر و طعم تند و تیز تری نسبت به سرکه های دیگر دارد.

موارد ذکر شده برای کاربردهای خوراکی و پزشکی سرکه سفید تنها منحصر به سرکه سفید نیست و حاصل ماده موثره آن یعنی اسید استیک است که ماده اصلی تشکیل دهنده همه سرکه های موجود است.

سرکه‌ را دوست سلامت خود بدانید. سرکه‌سرشار از مواد مغذی‌ای است که به لاغر شدن کمک می‌کند، هضم غذا را راحت‌تر می‌سازد و خواصی دارد که با کلسترول، فشار خون بالا، پیری و عفونت گوش مقابله می‌کند.


حتما شما هم با نام سرکه‌‌های گوناگون آشنا هستید؛ سرکه عسل، سرکه خرما، سرکه نعناع، سرکه بالزامیک و سرکه سبزیجات معطر. اینها محصولات جدیدی است که این روزها در اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها به فروش می‌رسد و نظرات خانواده ها درباره این سرکه ها متفاوت است.

خواص سرکه سفید برای سلامتی بدن


۱. افزایش سطح انسولین


اولین خاصیت سرکه سفید ، افزایش سطح حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و افراد در آستانه ابتلا به دیابت است. بنابراین اگر باید غذاهایی که سطح انسولین را بالا می‌برند، مصرف کنید، مصرف متعادل سرکه را امتحان کنید.

۲. عامل ضد دیابت


این مورد با مورد قبلی در ارتباط است. در واقع، سرکه سفید در حفظ سطح قند خون موثر است. همچنین استیک اسید موجود در آن به پایین آوردن قند خون کمک کرده و خواص ضد دیابتی دارد. این ماده، فرآیند تبدیل کربوهیدرات غذای مصرفی به قند را کند می‌کند.

۳. کاهش سطح کلسترول


سرکه به پایین آمدن سطح تری‌گلیسیرید در بدن کمک می‌کند. بنابراین با مصرف سرکه سفید می‌توانید از برخی مشکلات ناشی از کلسترول بالا مانند حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کنید.

۴. جلوگیری از حمله قلبی


همان گونه که در مورد بالا گفته شد، سرکه سفید می‌تواند کلسترول خون را پایین بیاورد بنابراین در جلوگیری از حمله قلبی نقش دارد. اگر می‌خواهید از چنین بیماری‌هایی جلوگیری کنید، می‌توانید مصرف سرکه را در برنامه خود بگنجانید.

۵. جلوگیری از سکته مغزی


بدن ما با سطح کلسترول پایین، می‌تواند از سکته مغزی پیشگیری کند. با در نظر گرفتن این‌که درمان سکته مغزی کار سختی است، بهتر است با مصرف سکته، از بروز آن جلوگیری کنید.

سرکه سفید

۶. جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد


کلسیم ماده‌ای مفید است و بدن به آن نیاز دارد. برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن، باید شیر بنوشید. به هر حال، جذب کلسیم برای حفظ عملکرد بدن، ضروری است. این‌جا سرکه به کمک شما می‌آید. استیک اسید موجود در سرکه به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. در نتیجه، با مصرف سرکه، استخوان‌های قوی‌تری خواهید داشت.

۷. کاهش خطر پوکی استخوان


همان‌گونه که در مورد قبلی توضیح داده شد، سرکه سفید به جذب کلسیم کمک می‌کند. این ماده، به تقویت استخوان‌ها و در نتیجه جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

۸. افزایش سلامت مغز


مصرف سرکه، به دلیل افزایش سلامت مغز، بسیار توصیه می‌شود. در نتیجه، توانایی بازشناختی را بهبود بخشیده و ساختارهای اصلی بافت مغز به نام اسفنگولیپید را تولید می‌کند.

۹. خواص ضد میکروبی


سرکه سفید دارای خواص ضد میکروبی است و به عنوان یک عامل پاک کننده طبیعی به کار می‌رود. اضافه کردن سرکه سفید به غذا، به دلیل داشتن اسیدهای ارگانیک مانند استیک، لاکتیک، سیتریک، پروپیونیک و تارتاریک، باعث کشته شدن باکتری‌ها می‌شود.

۱۰. فعالیت آنتی اکسیدانی


خاصیت واقعی یک منبع خوراکی آنتی اکسیدانی چیست؟ در واقع، آنتی اکسیدان موجود در خوراکی‌ها به جلوگیری از بروز آسیب ناشی از فرآیند اکسایش در بدن کمک می‌کند. آنتی اکسیدان نقش مهمی در بهبود سلامتی بدن نیز ایفا می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و سلامت بدن را حفظ می‌کنند. سرکه سفید، یکی از منابع آنتی اکسیدانی است.

۱۱. کالری پایین


در واقع، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید فقط ۳ کالری دارد و چربی آن صفر است. در نتیجه، اضافه کردن سرکه سفید به سالاد می‌تواند در دریافت کالری پایین به شما کمک می‌کند.

۱۲. انتخابی رژیمی


همان‌گونه که در مورد بالایی گفته شد، سرکه سفید کالری پایینی داشته و چربی آن صفر است. بنابراین اضافه کردن آن به رژیم غذایی روزانه خود کار درستی است. مصرف سرکه سفید نه تنها خواص مهمی برای سلامتی شما دارد بلکه باعث بهبود رژیم غذایی شما نیز می‌شود. برای مصرف خوراکی، آن را به غذا و سالادهای خود اضافه کنید.

۱۳. کمک به کاهش وزن


سرکه می‌تواند با افزایش حس سیری و پر بودن، در کاهش وزن به شما کمک کند. بنابراین میزان مصرف غذا را کاهش می‌دهد. سرکه، در داشتن رژیم غذایی بهتر به شما کمک کرده و سطح قند خون را نیز کنترل می‌کند.

۱۴. پیشگیری از چاقی


اکثر افراد، مراقب وزن بدن خود هستند. آن‌ها می‌خواهند دریافت غذای خود را مدیریت کرده و از تمام مواد مغذی موجود در غذا آگاه باشند. همه این کارها برای حفظ سلامت بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سرکه مصرف می‌کنند، وزن پایین‌تر و چربی داخلی کمتری دارند. به علاوه، سرکه با کاهش چاقی، به جلوگیری از سندرم متابولیک کمک می‌کند.

سرکه سفید و خواص آن

۱۵. منبع مواد مغذی


همه می‌دانند سرکه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین B1، ریبوفلاوین و نمک‌های معدنی است. بنابراین، اگر می‌خواهید بدن‌تان عملکرد سالمی داشته باشد، می‌توانید سرکه سفید مصرف کنید.

۱۶. جذب مواد مغذی مفید


یکی از خواص سرکه سفید برای سلامتی، افزایش جذب مواد مغذی است. مقدار بالای استیک اسید موجود در آن به جذب این مواد کمک می‌کند. در نتیجه، مواد مغذی موجود در غذایی که می‌خورید، نقش بهتری در حفظ سلامت بدن شما خواهند داشت.

۱۷. پیشگیری از سرطان


کدام بیماری است که تمام زن‌ها از آن می‌ترسند؟ خوب، قطعا یکی از بیماری‌هایی که به ذهن خطور می‌کند، سرطان دهانه رحماست. در واقع، هر سال، زنان زیادی به دلیل ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌میرند. جلوگیری از این بیماری و درمان آن اهمیت بالایی دارد. سرکه سفید می‌تواند در جلوگیری از این بیماری به شما کمک کند. چون سرکه به عنوان یکی از مواد تست دهانه رحم به کار می‌رود، رشد سلول‌های این نوع سرطان را مشخص می‌کند.

استیک اسید موجود در سرکه سفید که بر دهانه رحم قرار بگیرد، باعث سفید شدن سلول‌های سرطانی می‌شود. بر عکس، اگر سلول‌ها سالم و عادی باشند، رنگی صورتی را نشان می‌دهند. به علاوه، گفته می‌شود که سرکه سفید در پیشگیری از رشد برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان مری و سرطان پروستات موثر است. به طور خلاصه، سرکه به جلوگیری از برخی بیماری‌ها کمک بزرگی می‌کند.

۱۸. پیشگیری از زگیل


یک مطالعه نشان می‌دهد که استیک اسید موجود در سرکه سفید می‌تواند به از بین بردن زگیل کمک کند. درمانی عالی است، نه؟

۱۹. تسکین خارش و درد


سرکه سفید به کاهش خارش و درد شهرت دارد. سرکه سفید را به آب حمام خود اضافه کنید تا خارش پوست را کاهش دهد. برای داروهای بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

۲۰. درمان سوختگی و جراحات


همان‌گونه که قبلا گفته شد، سرکه خواص ضد باکتری دارد. این ویژگی به درمان سوختگی ناشی از جراحات کمک می‌کند.

۲۱. درمان گلودرد


گلودرد شما را آزار می‌دهد؟ سرکه سفید در تسکین این بیماری به شما کمک می‌کند. در واقع سرکه برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله مشکلات مربوط به گلو مفید است. با اضافه کردن یک قاشق چایخوری سرکه سفید به آب و غرغره کردن آن، گلودرد خود را تسکین دهید.

۲۲. تقویت سیستم ایمنی


همه این خواصی که در بالا خواندید، یک نتیجه مهم را نشان می‌دهند. سرکه سفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه سلامت عمومی مفید است.

سرکه سفید به عنوان درمان زیبایی

افزایش سلامت مو

از سرکه سفید به عنوان یک محصول طبیعی مراقبت از مو استفاده کنید. برای داشتن مویی نرم و سالم، آن را به یک نرم کننده خوب اضافه کنید. سرکه سفید به درمان شوره سر نیز کمک می‌کند.

سفیدی دندان

سرکه سفید به عنوان سفید کننده دندان‌ نیز به کار می‌رود. سرکه سفید را به خمیردندان خود اضافه کرده و دندان‌های خود را مسواک کنید. به علاوه، با استفاده از سرکه سفید، از بوی بدن دهان نیز خلاص شوید.

افزایش سلامت پوست

برای سلامت و زیبایی پوست و موی خود از سرکه سفید استفاده کنید. وجود استیک اسید و آلفا هیدروکسی اسید، به بهبود رنگ پوست و کوچک کردن منافذ کمک می‌کند. برای مرطوب کردن پوست، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به آب حمام اضافه کنید.

کاهش آفتاب سوختگی

یکی از بهترین خواص سرکه، کمک به کاهش آفتاب سوختگی است. برای کاهش آفتاب سوختگی، ترکیبی از سرکه سفید و آب را بر پوست آسیب دیده قرار دهید.

ضد عفونی پوست


سرکه سفید به دلیل داشتن خواص ضدباکتری، درمان و ضدعفونی کننده‌ای عالی برای پوست است. سرکه، لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.

فواید سرکه سفید

سرکه سفید برای اهداف پا‌ک کنندگی

عامل پاک کنندگی طبیعی


سرکه سفید برای اهداف پاک کنندگی به کار می‌رود. سرکه به دلیل داشتن محتوای اسیدی، روشی طبیعی برای پاکسازی است. در واقع یک ماده پاک کننده دوستدار محیط زیست است.

عامل ضد عفونی کننده و گندزدا

ترکیبی از هیدروژن پراکسید و سرکه سفید، می‌تواند به عنوان عامل پاک کننده در خانه کاربرد داشته باشد. در نتیجه یک ضدعفونی کننده و گندزدای عالی است.

پاک کردن همه چیز

سرکه سفید به از بین بردن لکه و کثیفی از روی موادی مانند پارچه، فلز، کاشی، شیشه و خز کمک می‌کند.

پاک کردن دستشویی

سرکه سفید را به مدت چند ساعت یا تمام طول شب، در دستشویی خود بریزید، سپس با دقت بشویید. حالا، یک دستشویی تمیز دارید. همچنین، ریختن سرکه بر شیرهای آب نیز به داشتن محیطی تمیز به شما کمک می‌کند.

پاک کردن لکه فرش
سرکه سفید و جوش شیرین را ترکیب کنید تا خمیری شکل شود. آن را روی لکه فرش بمالید. با این کار، فرش، تمیز خواهد شد.

تمیز کردن آلودگی قلم‌ موهای نقاشی

برای پاک کردن رنگ‌های قدیمی، قلم موها را در یک کاسه سرکه خیسانده و روی اجاق گاز بگذارید. این کار به پاک کردن قلم موها کمک می‌کند.

پاک کردن ادرار حیوانات خانگی

سرکه سفید می‌تواند به پاک کردن ادرار حیوانات خانگی کمک کند. سرکه این کار را بدون بر جا گذاشتن بوی بد انجام می‌دهد. سرکه سفید کاربردهای دیگری برای حیوانات خانگی از جمله پاک کردن گوش و رفع مشکلات پوستی آن‌ها دارد.

رفع بوی بد

برای از بین بردن بوی بد از سرکه سفید استفاده کنید. همچنین، توصیه می‌کنیم بعد از برش زدن پیاز یا در دست گرفتن یک چیز بدبو، دست‌های خود را با سرکه سفید و آب بشویید تا بوی بد رفع شود.

کشتن میکروب‌های حمام

همه می‌خواهند حمامی تمیز داشته باشند بنابراین انواع مایعات پاک کننده را برای حمام می‌خرند. سرکه سفید، به تمیز کردن حمام و کشتن میکروب‌های موجود در وان کمک می‌کند.

ماده‌ای عالی برای شستن لباس‌ها

دیگر از مایع سفید کننده استفاده نکنید. مقداری سرکه سفید روی لکه بریزید و بگذارید مدتی بماند، سپس با مسواک آن را پاک کنید. همچنین، اسپری کردن سرکه بر لباس‌ها –قبل از شستشو—به کاهش تغییر رنگ لباس کمک می‌کند. اضافه کردن سرکه به ماشین لباسشویی در زمان آبکشی لباس‌ها، باعث درخشان شدن لباس و نرمی آن می‌شود.

افزایش رشد گل‌ها

برای افزایش عمر گل‌های چیده شده می‌توانید چند قاشق غذاخوری سرکه سفید و یک قاشق چایخوری شکر را به ظرف گل اضافه کنید.
با صرف پول بسیار کم برای خریدن سرکه، بهترین ماده پاک کننده که انتظار نداشتید را به دست خواهید آورد. سرکه سفید در اکثر فروشگاه‌ها موجود است. پس منتظر چه هستید؟ سرکه سفید را انتخاب کنید تا به پاکی محیط خانه به شما کمک کند.

نکاتی درمورد استفاده از سرکه سفید

در این قسمت، نکاتی درباره استفاده از سرکه سفید برای مصرف و پاک کردن را آورده‌ایم.

  • برای اهداف پاک کنندگی، به دنبال سرکه‌ای با ۲۵٪ استیک اسید و برای مصرف خوراکی، به دنبال سرکه‌ای با ۵٪ استیک اسید باشید. باید تفاوت‌ها را بدانید!
  • توصیه می‌کنیم قبل از مصرف سرکه، آن را با آب رقیق کنید. در این صورت، مصرف سرکه خطری نخواهد داشت. مصرف مناسب آن را فراموش نکنید.
  • می‌توانید روزانه یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سفید مصرف کنید. آن را با آبمیوه ترکیب کنید تا طعم بهتری داشته باشد.
  • برای مصرف خوراکی، می‌توانید سرکه سفید را به ظرف سالاد خود اضافه کنید. در این صورت، یک منبع خوراکی عالی برای رژیم غذایی خود خواهید داشت. همچنین، خوردن ترشی سبزیجات تهیه شده از سرکه نیز انتخاب خوبی است.
  • اگر با مصرف سرکه سفید دچار واکنش حساسیتی شدید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. همچنین، می‌توانید برای جلوگیری از اتفاقات بد، قبل از مصرف سرکه، با پزشک مشورت کنید.
  • یک فنجان سرکه سفید را در لباسشویی یا ظرفشویی بریزید و ماشین را روشن کنید؛ این کار باعث می‌شود جرم‌های داخل ماشین از بین برود و ضدعفونی شود.
  • داخل یک سطل آب گرم کمی سرکه بریزید و جرم کاشی‌ها را با آن از بین ببرید. (به غیر از سنگ)
  • یک قوطی سرکه را شب در سرویس‌های بهداشتی بریزید و بگذارید تا صبح بماند؛ تمام جرم سرویس‌ها را از بین می‌برد.
  • مبلمان چوبی قدیمی را با دستمالی که از سرکه سفید مرطوب شده پاک کنید.
  • یک کاسه سرکه مخلوط با آب را در ماکروفر قرار دهید و ماکروفر را به مدت 5 دقیقه روشن کنید سپس با دستمال داخل آن را تمیز کنید؛ ماکروفر تمیز و ضدعفونی می‌شود.
  • با مخلوط سرکه، آب گرم و برس می‌توانید موکت‌ها و فرش‌ها را برق بیاندازید.
  • ظروف استیل یا شیرآلات استیل با سرکه سیب براق می‌شوند؛ مخلوط آب و سرکه را بر روی ظروف و شیرآلات استیل بریزید و چند دقیقه بعد آنها را بشوئید.
  • برای شستن شیرآلاتی از کروم باید یک حوله را به سرکه آغشته کنید و آنها را تمیز کنید.
  • جا مسواکی را با سرکه بشوئید.
  • کتری را از سرکه پر کنید و بگذارید نیم ساعت بجوشد تا داخل آن تمیز شود.
  • ظروف چرب را با مخلوط آب گرم، سرکه و مایع ظرفشویی بشوئید.

divider

بیشتر بخوانید:

۳۲ خاصیت باورنکردنی سرکه سیب برای سلامتی

روش کاهش وزن سریع با سرکه در 14 روز

طرز تهیه انواع سرکه خانگی + با چه میوه هایی میتوان سرکه درست کرد؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مهدی پورراهدار | ۹ ماه پیش
عالی بود
0
0

hits