دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه نوع کفشی برای فوتسال مناسب است ؟
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
فوتسال یکی از ورزش هایی است که در سالن انجام می شود از این رو باید کفشی برای این ورزش انتخاب کرد که متناسب با این شرایط باشد. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با کفش مناسب فوتسال آشنا نماییم.

فوتسال چیست ؟

کفش مناسب فوتسال موضوع مورد بحث ماست. فوتبال سالنی یا همان فوتسال ورزش هیجان انگیز و با نشاط، مملو از تکنیک ها و خلاقیت های فردی بازیکنان است. رشته ورزشی فوتسال در داخل سالن و بصورت ۵ نفره انجام می شود و به دلیل کوچک بودن ابعاد زمین این بازی، بازیکنان بسیار نزدیک به هم بازی می کنند.

رد و بدل کردن پاس های سریع و کوتاه، سرعت و انعطاف بدنی بالا و شوت زدن در کسری از ثانیه از لازمه های هر یک از بازیکنان فوتسال است و این مهارت فردی، تکنیکی و سرعتی سالنی بازها است که بر هیجان بازی اضافه می کند.

کتونی های فوتسال (فوتبال سالنی) به لحاظ ساختاری کمی از کفش های فوتبال متفاوت می باشند. کتونی های فوتسال برخلاف کتونی های فوتبال فاقد هرگونه استوک (میخ) در زیره خود می باشند و زیره آنها از مواد با دوام بیشتری ساخته شده اند.

ویژگی های کفش فوتسال

1. کفش مناسب فوتسال: قابلیت چسبندگی

کتونی های فوتسال برخلاف کتونی های فوتبال دارای یکی سطح مسطح با طرح های مختلف می باشد تا قابلیت بازی بر روی سطوح مختلف از جمله پارکت را نیز دارا باشد. اینگونه کتونی ها را همچنین می توان برای فعالیت های ورزشی خیابانی نیز استفاده نمود.

از آنجائی که فوتسال ورزشی سریع و پر تحرک می باشد، به گونه ای که باید بتوان حرکات مختلف تکنیکی را در محیطی نسبتا کوچک انجام داد، لذا چسبندگی اینگونه از کفش ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. البته باید این چسبندگی به میزانی باشد که بر روی انعطاف پذیری کفش تاثیر منفی نگذارد.

2. کفش مناسب فوتسال: مواد اولیه در کفش فوتسال

مواد بکار رفته در کتونی نقش بسیار تعیین کننده ای در عملکرد و دوام کفش ایفاء می کند. بطور کلی از دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی در ساخت کتونی های فوتسال استفاده می شود. مواد ساخته شده از چرم طبیعی منعطف تر و نرم تر از چرم مصنوعی می باشند و خیلی راحت به قالب پا در می آیند، اما دوام کمتری در مقایسه با چرم مصنوعی دارند.

از جمله مواد چرم طبیعی می توان به چرم کانگورو، چرم گوساله و Suede leather اشاره نمود. از طرفی دیگر مواد چرم مصنوعی سبکتر، نازکتر و دوام بیشتری در مقایسه با چرم طبیعی دارند.

3. کفش مناسب فوتسال: پست بازیکن فوتسال

سبک بازی و پست بازی ورزشکار نیز در انتخاب نوع کتونی سالنی تاثیر گذار می باشد. بعنوان مثال افرادی که در خط حمله بازی می کنند، به این دلیل که تمرکز بیشتری بر روی گل زدن دارند، کتونی با رویه کفش مسطح و با بند کم را ترجیح می دهند. این مسئله همچنین باعث تسهیل در دریبل زدن حریف مقابل می شود.

از طرف دیگر، بازیکنی که در خط دفاع بازی می کند به این دلیل که در مقابل حملات حریف و تغییر جهت ها و برخوردهای ناگهانی قرار می گیرد، کتونی با طول عمر و ساپورت بیشتر و همچنین یک کتانی مقاوم در برابر حرکت های عرضی را ترجیح می دهد.

همچنین یک دروازه بان, به دلیل حرکت های عرضی زیاد در طول دروازه، یک کتانی مقاوم در برابر حرکت های عرضی را ترجیح می دهد.

4. کفش مناسب فوتسال: با دوام بودن کفش فوتسال

دوام کتونی های سالنی به مواد بکار رفته در زیره و رویه کفش و میزان کارکرد کفش بستگی دارد. عموما زیره کتانی های فوتسال دارای دوام زیادی می باشند. اگر از کتونی های سالنی در مصارف خیابانی استفاده می کنید، نباید انتظار طول عمر بیشتری از آن داشته باشید.

طول عمر یک کفش بستگی به تعداد جلساتی که در ماه تمرین می کنید دارد. اگر بطور تفریحی هفته ای یکبار از کتونی های سالنی برای فوتسال استفاده می کنید، می توان گفت که کفش برای یک یا دو فصل و شاید بیشتر دوام خواهد آورد.

5. کفش مناسب فوتسال: وزن کفش

بطور کلی کتونی های فوتسال از کتونی های فوتبال سنگین تر می باشند. عموما یک کفش ایده آل بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ گرم وزن دارد.

6. کفش مناسب فوتسال: امکان تنفس پاها

با توجه به تحرک زیاد در ورزش فوتسال و احتمال تعریق پا در حین بازی, مسئله تنفس پذیری و تهویه کفش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. عموما مواد سبک تر دارای قابلیت تهویه بهتری می باشند. بعضی از کتونی های فوتسال را نیز به منظور تهویه بهتر به صورت ساختار مشبک تولید می کنند.

اجزای تشکیل دهنده کفش فوتسال

  1. آستر: تکه پارچه نرمی که در درون کفش به جهت بالا بردن میزان راحتی پا در داخل کفش قرار داده می شود.
  2. پاشنه کفش (پنل): این قسمت بخشی از کفش است که برای محافظت از پاشنه پا در کفش مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. بند کفش: در قسمت رویه کفش تعبیه شده و برای محکم نمودن کفش در پای بازیکنان مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. کفی کفش: این قسمت جزء قسمت لایه دورنی کفش است که برای راحتی پا و حمایت از قوس داخل پا در هنگام بازی در کفش نصب می شود.
  5. پنجه کفش: این قسمت به جهت اینکه بازیکن همواره در حال دویدن است و پاها نیاز به انعطاف در داخل کفش دارند در کفش نسب می شود.
  6. کلاهک سر پنجه کفش: این تکه به جهت نقویت قسمت جلوی نوک کفش بر روی آن نصب می شود.
  7. رویه کفش: این قسمت معمولا از چرم طبیعی و یا چرم مصنوعی تهیه و ساخته و بر روی کفش نصب می شود.
  8. زیره کفش: شامل سه قسمت داخلی، بیرونی و میانی است که در کفش فوتسال از نوع نازک تر آن به جهت سبک شدن کفش استفاده می شود.
  9. قالب زیره کفش: در قسمت زیر کفی کفش قرار می گیرد و شکل ظاهری کفش را مشخص می کند.
  10. لایه میانی زیره کفش: بین کفی کفش و قسمت بیرونی زیره کفش قرار می گیرد و جذب فشار در هنگام دویدن را انجام می دهد.
  11. طوق: این قسمت به شکل پد است که جهت راحتی و حفاظت از قوزک پا در کفش نصب می شود.
  12. زبانه کفش: این قسمت از یک لایه نازک پد تهیه شده که یه سبب احساس لمس توپ با کفش نصب می شود.
  13. محافظ پاشنه: این جزء از جنس پلاستیک است و حفاظت پاشنه و قوزک پا را انجام می دهد.
  14. عاج کفش: این قسمت برجستگی های موجود بر زیر کفش است که در باید مانع از لغزیدن و سر خوردن ورزشکار در هنگام بازی شود.
  15. پوسته خارجی زیره کفش: قسمتی است که کف زمین در ارتباط است که در ساختار کفش فوتسال نقش کلیدی را دارد و وظیفه این قسمت ایجاد چسبندگی مناسب کفش با سطح زمین است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با کفش مناسب برای انواع مختلف ورزش

کفش مناسب برای کسانی که زانو درد دارند

کفش مناسب برای کسانی که کمر درد و دیسک کمر دارند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits