دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درخواست آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP)

علت بالا و پایین بودن ALP در آزمایش خون

علت درخواست آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP)
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ALP یا آزمایش آلکالین فسفاتاز برای اندازه گیری مقدار آنزیم ALP در خون است در این آزمون ایزوآنزیم ALP بررسی می شود. 


تفسیر آزمایش آلکالین فسفاتاز ALP

ALP یا آزمایش آلکالین فسفاتاز برای اندازه گیری مقدار آنزیم ALP در خون است در این آزمون ایزوآنزیم ALP بررسی می شود. ALP عمدتاً در کبد، استخوان، روده، کلیه و جفت در زنان باردار ساخته می شود. کبد ALP را بیش از ارگان های دیگر و یا استخوان می سازد برخی از شرایط باعث مقدار زیادی از ALP در خون است این شرایط شامل رشد سریع استخوان در دوران بلوغ، بیماری های استخوان مانند ( بیماری پاژه و یا سرطان که به استخوان انتشار پیدا کند کمبود ویتامین D، یا آسیب سلول های کبد و بیماری (هیپرپاراتیروئیدیسم ) که روی مقدار کلسیم در خون تاثیر می گذارد.

مقادیر نرمال الکالین فسفاتاز ALP

  • بالغین 44 - 147 واحد در هر لیتر (U / L)
  • کودکان کمتر از 350 واحد در هر لیتر (U / L)

اگر سطح ALP بالا است ممکن است برای پیدا کردن علت تست های بیشتری لازم باشد انواع مختلف ALP را در خون برای تعیین اینکه آیا از کبد یا استخوان است مورد استفاده قرار می دهند ALP1 نشان دهنده بیماری با منشاء کبدی و ALP2 با منشاء استخوانی است و این یک تست ایزوآنزیم آلکالن فسفاتاز نامیده می شود.

پزشکان آزمون ALP-2 در زمانی که نگران یک بیماری استخوانی مانند ( درد مفاصل و مزمن استخوان، استخوان های شکننده وتغییر شکل استخوان ) باشند سفارش می دهند. آزمون ALP-2 نیز می تواند برای نظارت بر درمان بیماری های استخوان استفاده شود. برخی داروها مانند ( آسپرین، قرص های ضد بارداری، آنتی بیوتیک ها و استروژن ) ممکن است بر سطح ALP-2 تاثیر بگذارد.

aLP

چرا آزمایش ALP انجام می شود؟

برای بررسی بیماری های کبدی یا آسیب به کبد انجام می شود نشانه های بیماری کبد زردی، درد شکم، تهوع و استفراغ می تواند باشد آزمونALP نیز ممکن است برای بررسی اثر داروهای موثر بر کبد مورد استفاده قرار گیرد. برای چک کردن مشکلات استخوان مانند ( نرمی استخوان، تومورهای استخوان، بیماری پاژه، که گاهی اوقات در اشعه ایکس پیدا شده است و یا مقدار بیش از حد هورمون کنترل کننده رشد استخوان (هورمون پاراتیروئید) مورد استفاده قرار می گیرد سطح ALP می تواند برای بررسی درمان در بیماری پاژه و یا کمبود ویتامین D استفاده شود.

آماده سازی برای انجام آزمایش ALP

آزمایش آلکالین فسفاتاز (ALP) یک آزمایش خون معمولی است برای یک آزمایشALP ممکن است از شما خواسته شود که به مدت 10 ساعت قبل از آزمون از خوردن و نوشیدن اجتناب نمایید به طور کلی سطح ALP پس از خوردن، به خصوص پس از خوردن غذاهای چرب بالا می رود.

بسیاری از داروها ممکن است نتایج این آزمایش را تغییر دهند با دکتر خود در مورد همه داروهای مصرفی صحبت کنید.

آزمایش

تفسیر نتایج آزمایش ALP

مقادیر طبیعی از یک آزمایشگاه به آزمایشگاه دیگر متفاوت است و هر آزمایشگاهی یک طیف محدوده طبیعی دارد. همچنین، دکتر نتایج را بر اساس سلامتی و عوامل دیگر ارزیابی می کند. این به این معنی است که یک نتیجه ذکر شده خارج از مقادیر طبیعی هنوز هم ممکن است برای شما و یا آزمایشگاه شما عادی باشد.

علل الکالین فسفاتاز بالا

سطح بسیار بالایی از ALP را می توان با مشکلات کبدی مانند هپاتیت، انسداد مجاری صفراوی ( یرقان انسدادی )، سنگ کیسه صفرا، سیروز، خوردن یک وعده غذایی چرب اگر شما خونی O و B، لوسمی، لنفوم، سرطان کبد و یا سرطانی که از قسمت دیگری از بدن به کبد گسترش (متاستاز) یافته، ایجاد می شود سطح ALP بالا را می توان با بیماری های استخوانی، مانند بیماری پاژه، ریکتز، اوستئومالاسی، سارکوئیدوز، تومورهای استخوان یا تومورهای که از قسمت دیگری از بدن به استخوان انتشار یافته و یا با غدد پاراتیروئید بیش از حد فعال (هیپرپاراتیروئیدیسم) مرتبط است. ترمیم نرمال از شکستگی استخوان می تواند سطح ALP نیز بالا ببرد.

نارسایی قلبی، حمله قلبی، مونونوکلئوز یا سرطان کلیه می تواند سطح ALP را افزایش دهد. یک عفونت جدی (سپسیس) که از طریق بدن گسترش یافته همچنین می تواند سطح ALP را افزایش دهد. زنان در سه ماهه سوم بارداری دارای سطوح بالایی ALP هستند زیرا جفت ALP می سازد.

علل مقادیر پایین الکالین فسفاتاز

در شرایطی ( مانند بیماری سلیاک ) که منجر به سوء تغذیه یا یک کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی ( مانند اسکوربوت ) می تواند سطوح پایین ALP ایجاد شود. موارد دیگری مانند هیپوفسفاتازیا، کمبود پروتئین و بیماری ویلسون نیز می تواند سبب الکالین فسفاتاز پایین شود.

تداخلات دارویی آزمایش ALP

  • مصرف داروهای که ممکن است به کبد آسیب برسانند مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری، استفاده از طولانی مدت از آسپرین و داروهای خوراکی دیابت.
  • یائسگی. زنان یائسه ممکن است سطوح بالاتر ALP نسبت به زنان با چرخه قاعدگی داشته باشند.
  • سن شما. کودکان به طور معمول سطح بسیار بالاتر ALP نسبت به بزرگسالان دارند زیرا در کودکان رشد استخوان سریع است و استخوان ALP می سازد.
  • نوشیدن مقدار زیادی از الکل.

تست

کارهایی که برای بررسی تست ALP بالا باید انجام دهید

  • اگر سطح ALP بالا است آزمایش های دیگر ممکن است برای تعیین اینکه آیا یک مشکل کبد یا استخوان موجود است انجام شود.
  • اگر به بیماری کبد مشکوک هستید تست های بیشتر خون، سونوگرافی و یا سی تی اسکن به طور کلی برای پیدا کردن مشکل توصیه می شود.
  • تست های دیگر برای بررسی عملکرد کبد، مانند آلانین آمینوترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، بیلی روبین اغلب در همان زمان به عنوان یک آزمون فسفاتاز (ALP) انجام می شود.
  • گاما ترانسفراز (GGT) و یا گاما ترانس پپتیدید گلوتامیل ممکن است در خون برای بررسی تفاوت بین ALP استخوان و ALP کبدی اندازه گیری شود. در حال حاضر زمانی که کبد آسیب دیده سطح بالایی از GGT وجود دارد اما بیماری های استخوان وجود ندارد. سطح بالایی از GGT ممکن است در اثر مصرف الکل و یا کانالهای صفراوی مسدود شده عامل التهاب باشد. سطح GGT ممکن است در استفاده از برخی از داروها، مثل فنی توئین و فنوباربیتال بالا باشد. در بعضی از مراکز پزشکی، آزمونی به نام 5- نوکلئوتیداز را به جای آزمون GGT اندازه گیری می کنند زیرا آن را در پیدا کردن بیماری کبدی بهتر است.

تست های تکمیلی آزمایشALP

AST; ALT; GGT; Bilirubin; Liver panel; Bone markers; Alkaline phosphatase isoenzymes; Bone specific ALP

تشخیص های افتراقی ALP


اگر نتایج ALP افزایش می یابد اما معلوم نیست که آیا این به دلیل بیماری کبد یا استخوان، ابتدا آزمایش برای آزمایش ALP ایزوآنزیم برای تعیین علت باید انجام شود. تست GGT و یا آزمایش ۵′- نوکلئوتیداز نیز ممکن است برای افتراق بین بیماری های کبد و استخوان انجام شود. مقادیر GGT و سطوح ۵′- نوکلئوتیداز در بیماری کبدی افزایش می یابد اما در اختلالات استخوان افزایش نمی یابد.

separator line

بیشتر بخوانید:

Ph بالا یا پایین در آزمایش ادرار نشان دهنده چیست ؟

lymphocytes (lymph) در آزمایش خون و سطح نرمال آن

دلایل اصلی بالا و پایین شدن PDW در آزمایش خون چیست ؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (4 رای)  
  • برچسب‌ها
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits