دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض و مضرات نگه داشتن عطسه چیست؟ خطرات آن کدامند ؟

خطرات حبس کردن (نگه داشتن) عطسه چیست؟

عوارض و مضرات نگه داشتن عطسه چیست؟ خطرات آن کدامند ؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عوارض خطرناک نگه داشتن عطسه:هنگام عطسه کردن، همه فشار هوایی که درون ریه‌ها جمع شده تلاش می‌کند تا از طریق بینی به بیرون راه پیدا کند اما زمانی که مسیر فرار هوا را با گرفتن بینی یا دهان خود مسدود می‌کنید، هوا با فشار وارد گوش های شما می‌شود. با دلگرم...

آیا نگه داشتن عطسه باعث مرگ انسان می شود؟

بسیاری از مواقع به دلایلی چون خجالت کشیدن امکان دارد که عطسه خود را نگه داشته و جلوی خروج آن را بگیریم اما آیا می دانید که این کار چه عواقبی را می تواند به همراه داشته باشد؟

یکی از کارهای مقاومتی بدن در مقابل ورود حشرات یا خروج مواد زائد، عطسه کردن است. دیافراگم و عضلات میان دنده ها منقبض شده تا هرآنچه در داخل بینی وجود دارد را خارج کنند. این کار عملکرد خودکار و غیرقابل کنترلی است که برای باز نگه داشتن راه عبور هوا طراحی شده.

عوارض حبس کردن عطسه

مضرات نگه داشتن عطسه که بهتر است بدانید

همچنین عطسه کردن بسیار قدرتی است. بسته به اندازه بینی و ظرفیت شُش ها، این شدت می تواند بین 100 تا 500 مایل در ساعت باشد.اما نگاه داشتن عطسه یا بسته نگه داشتن دهان در هنگام آن می تواند به این معنا باشد که هوا راه فراری ندارد. بنابراین باید به جای دیگری برود که می تواند به طور غیرقابل پیش بینی ای آسیب هایی را به بدن وارد آورد.

دکتر «جفری گالوپ» بنیانگذار موسسه گوش و حلق و بینی آتلانتا می گوید: “زمانی که تلاش می کنید که از شدت خروج هوا از درون شش های تان جلوگیری به عمل آورید، باعث تخریب گوش میانی یعنی جایی که استخوان های مرتبط با شنوایی قرار دارند می شوید.”

فشاری که برای نگه داشتن عطسه به خود وارد می کنید می تواند باعث آسیب پرده صماخ و استخوان های کوچک مرتبط شوند که در هنگام شنیدن صدا تکان می خورند.اگر هم مشکلات اساسی از قبیل پوکی استخوان و یا آنوریسم مغزی دارید، عطسه های مهار نشده می تواند پیچیدگی هایی را در وضعیت سلامت شما به وجود آورند.دکتر گالوپ بر این باور است که مضرات بی شمار دیگری نیز می تواند در پس نگه داشتن عطسه وجود داشته باشد.

خطرات نگه داشتن عطسه را جدی بگیرید.

خطرات نگه داشتن عطسه

زمانی که سرما می خورید هرچه سریع تر برای درمان اقدام کنید تا بتوانید نشانه های آن را به سرعت از بین ببرید. برای عطسه کردن با ملاحظه اطرافیان اجازه دهید که همان روند طبیعی خروج آن طی شود.داخل یک دستمال کاغذی یا با خم کردن آرنج تان عطسه کنید. دست های تان را بعد از عطسه کردن سریع بشویید تا از شر باکتری های موجود در آن به سرعت نجات پیدا کنید.

تصور کنید که مشغول آشپزی هستید و تصمیم می گیرید از فلفل تازه ای که آسیاب کرده‌اید برای خوش طعم کردن آن استفاده نمایید که ناگهان حسی آشنا به سراغتان می‌آید؛ بینی شما به شدت شروع به خارش می‌کند، اشک از چشمانتان سرازیر می‌شود که ناگهان با عطسه‌ای عظیم اوضاع به حالت اولش باز می‌گردد.حتما متوجه شده‌اید که نحوه عطسه کردن شما زمانی که در خانه حضور دارید با زمانی که بیرون از منزل به سر می‌برید (برای مثال در جلسه ای که با مدیرتان دارید یا در زمان صرف شام با دوستتان) کاملا متفاوت است.

در چنین مواردی عطسه شما با غرش کمتری همراه است و بیشتر شبیه به صدایی است که از یک موش به گوش می‌رسد.برخی افراد اما تصورشان این است که در زمان حضور دیگران بهتر است به نشانه ادب و احترام عطسه خود را نگه دارند.اما همه ما بارها و بارها در باب خطرات چنین کاری شنیده‌ایم.

همچنین بخوانید:

علت عارضه عطسه های صبحگاهی بیشتر از حد چیست؟!

علت عطسه های بهاری چیست؟

درمان خارش و عطسه‌های بهاری بدون قرص

حال سوال اینجاست که آیا چنین کاری می تواند باعث مرگ انسان یا وارد آمدن آسیب‌های شدید به وی شود؟

البته نگرانی از خطرات نگه داشتن عطسه کاملا به جا و درست است چراکه شما با هر بار عطسه هوای موجود در مجرای بینی خود را با سرعتی نزدیک به 161 کیلومتر بر ساعت به بیرون می فرستید.در جریان عطسه، همه فشار هوایی که درون ریه‌های شما جمع شده است تلاش می کند تا از طریق بینی به بیرون راه پیدا کند اما زمانی که مسیر فرار هوا را با گرفتن بینی یا دهان خود مسدود می کنید، هوا با فشار وارد گوش های شما می شود.

این هوای فشرده در ادامه از مجاری شیپوری گوش عبور کرده و به گوش میانی می‌رسد و در آنجاست که می تواند آسیب‌هایی را به بار آورده و باعث پاره شدن پرده گوش شود.براساس اعلام سرویس پزشکی دانشگاه «آرکانزاس» این کار همچنین می‌تواند مشکلات شنوایی را در فرد ایجاد کرده و باعث سرگیجه‌های مستمر در فرد شود.اما نگه داشتن عطسه می تواند بخش هایی فراتر از گوش را درگیر کرده و به آنها آسیب برساند.

 عطسه

عطسه های اصطلاحاً «خفه» یا آرام باعث شکسته شدن رگ‌های خونی در داخل چشم ها شده و بی اختیاری ادراری را به دنبال دارند.وارد آمدن آسیب‌های جدی به دیافراگم (همان ماهیچه افقی شکلی که در انتهای قفسه سینه قرار دارد) از دیگر آسیب‌های احتمالی نگه داشتن عطسه است. افزایش ناگهانی فشار خون نیز که ممکن است در نتیجه این کار رخ دهد می‌تواند در نهایت به پاره شدن رگ‌های خونی در مغز بیانجامد.اما چنانچه عطسه‌ای شدید باشد و فرد تلاش کند که جلوی آن را بگیرد، ممکن است که باعث وارد آمدن آسیب به گردن وی شده و یا در مواردی که شخص اخیراً سینوس خود را تحت عمل جراحی قرار داده، این کار می‌تواند هوا را به فضای پیرامونی چشم هدایت کرده و تورم چشم‌ها را به دنبال داشته باشد.

اما در بدترین حالت نگه داشتن عطسه می‌تواند باعث سکته و در نهایت مرگ فرد شود.با در نظر داشتن اطلاعات ذکر شده تا به اینجا، شاید بهترین راهکار برای شما این باشد که به عطسه خود اجازه رها شدن بدهید. این مکانیزم نقش قابل توجهی در پاکسازی بینی از باکتری و انواع ویروس دارد.چنانچه دوست دارید ادب و نزاکت را هم رعایت کنید، بهترین کار این است که با استفاده از دستمال جلوی دهان خود را بگیرید. با این کار قطعا صدای بلندی را ایجاد می کنید اما لااقل هم از بروز اتفاقات یاد شده جلوگیری می کنید و هم اینکه بینی خود را از آلودگی و میکروب پاک خواهید کرد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits