دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همانژیوم کبدی چیست؛ آیا همانژیوم کبدی کشنده است ؟

آیا همانژیوم کبدی رشد می کند؟

همانژیوم کبدی چیست؛ آیا همانژیوم کبدی کشنده است ؟
9
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آیا همانژیوم‌ کبدی قابل درمان است؟ همانژيوم کبد شايع ترين تومور خوش خيم کبد است که معمولا بدون علامت و به صورت تصادفی کشف می شود.

همانژیومای کبدی چیست؟

اصطلاح همانژیوما به وجود هر گونه کلافه عروقی که در آن عروق کوچک و بزرگ بصورت پیچ در پیچ درهم تنیده شده و به شکل توده های نا منظم کوچک و بزرگ در آمده اند اطلاق میشود .

با توجه به اینکه عروق اعم از شریان و ورید ها در سراسر بدن وجود دارند لذا از نظر تئوری امکان بروز همانژیوم درسراسربدن وجود داشته و در صورتی که این کلاف تومورال عروقی در کبد ایجاد شود بنام همانژیومای کبدی نامیده میشود .همانژیوم شایع‌ترین تومور خوش‌خیم کبد است و به استثناء پوست و غشاهای مخاطی - کبد نیز شایع‌ترین محل بروز همانژیوم‌ها است.زنان 6 برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

علائم همانژیوم کبد چیست؟

اندازه اغلب همانژیوم‌ ها کوچکند و علامت ایجاد نمیکنند و معمولا در جریان انجام بررسی سونوگرافی به هر دلیل دیگر، بطور اتفاقی کشف میشود .اکثر افرادی که دارای همانژیوم کبدی میباشند هیچوقت دچار علامت و عارضه نمی شوند و به درمان نیاز پیدا نمی کنند مگر اینکه اندازه آن بزرگتر باشد که در اینصورت شخص ممکن است دچار درد مبهمی در قسمت بالا و راست شکم شود و یا تهوع و استفراغ داشته باشد. بندرت ممکن است همانژیوم کبدی پاره شده و به داخل حفره شکم خونریزی کند .

برخی از همانژیومها ممکن است باعث خونریزی یا تداخل با عملکرد ارگان داشته باشند و در موارد نادر، همانژیوم ممکن است پاره شود.به ندرت، تومور های بزرگ خود به خود و یا بعد از ترومای بلانت پاره می شوند و بیماران ممکن است با نشانه هایی از شوک گردش خون و خون در پریتوان مراجعه نمایند.

ضایعات بزرگ ممکن است با فشرده سازی معده، انسداد خروجی معده، سبب سیری زودرس، تهوع و استفراغ شوند.یک مورد ادم اندام تحتانی ناشی از فشرده سازی ورید اجوف تحتانی توسط یک همانژیوم کاورنو از لوب caudate کبد گزارش شده استدر همانژیوم های بزرگ، درد ربع فوقانی راست و یا احساس پری شایع ترین شکایت است.

تشخیص همانژیوم کبد

تشخیص همانژیوم کبد از چه طریقی امکان پذیر است؟

این تومورها اغلب ظاهر بسیار عروقی مشخصی دارند. همانژیومهاها اتفاقاً در طول سونوگرافی، CT و یا MRI یافت می شوند. CT به طور معمول به خوبی جرم هیپودنس مشخصی را نشان می دهد.همانژیوم کبدی معمولا با تصاویر پزشکی از کبد برای پیدا کردن برخی از بیماریها مشخص می شود در صورت پارگی همانژیوم، تنها علامت ممکن است یک کبد بزرگ باشد.

نوزادان با همانژیومای خوش خیم کودکانه ممکن است دارای علائم:

تست های زیر ممکن است انجام شود:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن از کبد
  • آنژیوگرام کبدی
  • MRI
  • انتشار تک فوتون توموگرافی کامپیوتری (SPECT)
  • سونوگرافی از شکم

چگونه نوع خال و بدخیم‌ بودن آن را می‌توان تشخیص داد؟

چگونه نوع خال و بدخیم‌ بودن آن را می‌توان تشخیص داد؟

نوع خال عروقی باید به‌وسیله متخصص پوست مشخص شود. وقتی تشخیص انجام شد خوش‌خیم یا بدخیم‌بودن آن هم معلوم می‌شود. خال‌های عروقی انواع متعددی دارند. در این مجال کوتاه تنها به برخی از آنها می‌توانم اشاره می‌کنم.اول خال بوسه فرشته؛ این نوع خال به شکل یک لک قرمز در پیشانی و بین ابروها ایجاد می‌شود. از بدو تولد روی پوست فرد وجود دارد و معمولا تا ۳ سالگی خودبه‌خود از بین می‌رود.

وجود چنین خالی روی صورت کودک، والدین را به شدت نگران می‌کند؛ آیا این نوع خال عروقی خطرناک است؟

خال بوسه فرشته هیچ خطری ندارد. شاید دانستن وجه تسمیه این نوع خال همانژیوم برایتان جالب باشد؛ درافسانه‌های قدیمی غربی برای توضیح علت وجود خال، به کودکان چنین توضیح می‌دادند که این بچه تازه متولد را یک فرشته به خانه ما آورده و این ضایعه اثر دهان و یادگار بوسه فرشته بر پوست کودک است.

ریسک فاکتورهای همانژیوم کبدی چیست ؟

  1. جنس مونث : شیوع همانژیوم در خانمها بیشتر از آقایان می باشد.
  2. حاملگی : در طی حاملگی اندازه همانژیوم کبدی بزرگتر میشود.
  3. مصرف استروژن : با مصرف استروژن اندازه همانژیوم کبدی بزرگتر میشود.

آیا خانمهای مبتلا به همانژیوم کبدی میتوانند باردار بشوند ؟

حاملگی برای افراد مبتلا به همانژیوم قدغن نمی باشد. هر چند که در طی بارداری ممکن است اندازه توده مقداری بزرگتر بشود.

آیا افراد مبتلا به همانژیوم کبدی نیاز به پیگیری و تحت نظر دارند؟

پس از تایید تشخیص همانژیوم کبدی توصیه میشود 6 و 12 ماه بعد سونوگرافی مجدد جهت ارزیابی اندازه توده انجام شود اگر تغییری در اندازه توده دیده نشود فاصله بررسی ها بیشتر میشود. اگر اندازه توده بیشتر از 10 سانتی متر باشد سونوگرافی سالانه توصیه میشود.

separator line

علت ایجاد همانژیوم در کبد

علت اصلی ایجاد همانژیوم کبدی مشخص نیست؛ به باور پزشکان، این عارضه مادرزادی است. توده‌ی مذکور معمولاً به صورت تجمع غیرعادی عروق با اندازه‌ای کم‌تر از ۱.۵ اینچ (حدود ۴ سانتی‎متر) بروز می‌کند؛ البته گاهی بزرگ‌تر بوده یا به تعداد بیش‌تر دیده می‌شود.

همانژیوماهای بزرگ‌تر بیش‌تر کودکان خردسال را، هرچند به صورت نادر، درگیر می‌کنند. در اغلب افراد، همانژیوم کبدی رشد نکرده و هرگز علامت و نشانه‌ای ایجاد نمی‌کند؛ اما در تعداد معدودی از افراد، رشد کرده؛ عوارضی در پی داشته و نیاز به درمان دارد. علت این امر واضح نیست.

عوامل خطر

از جمله عوامل خطری که احتمال بروز علائم همانژیوم کبدی را افزایش می‌دهند، موارد زیر را می‌توان نام برد:

سن: احتمال تشخیص عارضه در هر سنی وجود دارد؛ اما اغلب بین سنین ۳۰ تا ۵۰ سال تشخیص داده می‌شود.

جنس: احتمال تشخیص همانژیوم کبدی در زنان نسبت به مردان بالاتر است.

بارداری: تشخیص توده در زنانی که قبلاً بارداری را تجربه کرده‌اند، نسبت به سایر زنان محتمل‌تر است. عقیده بر آن است که هورمون استروژن، در رشد همانژیوم کبدی مؤثر می‌باشد. این هورمون طی بارداری افزایش می‌یابد.

هورمون درمانی: احتمال تشخیص این عارضه در زنانی که در ارتباط با علائم یائسگی تحت هورمون‌ درمانی قرار گرفته‌اند، بیش‌تر است.

عوارض همانژیوم کبدی چیست؟

عوارض همانژیوم کبدی چیست؟

زنانی که همانژیوم کبدی آن‌ها تشخیص داده شده است، در صورت بارداری، خطر بروز عوارض این افراد را تهدید می‌کند. نظر بر این است که هورمون زنانه‌ی استروژن، با افزایش در دوره‌ی بارداری، موجب رشد و بزرگ‌تر شدن توده می‌گردد.به‌ندرت رشد همانژیوم کبدی موجب بروز علائم نیازمند درمان هم‌چون درد در ربع فوقانی سمت چپ شکم، نفخ یا حالت تهوع می‌شود.

ابتلا به همانژیوم کبدی به این معنا نیست که فرد نمی‌تواند باردار شود؛ اگرچه مشورت با پزشک در ارتباط با عوارض احتمالی به تصمیم‌گیری آگاهانه در این باره کمک می‌کند. در صورت تشخیص همانژیوم کبدی، مصرف داروهایی مانند داروهای ضدبارداری که سطح هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند، می‌تواند بروز عوارضی را در پی داشته باشد. این موضوع بحث‌برانگیز بوده و بهتر است در مورد فواید و خطرات موجود با پزشک خود صحبت کنید.

separator line

آیا همانژیوم کبدی کشنده است؟

همانژیوم شایع‌ترین نوع تومور خوشخیم کبدی است با این حال خیلی‌ها می‌پرسند که آیا همانژیوم کبدی کشنده است؟ با این که پارگی و خونریزی همانژیوم کبدی اتفاق بسیار نادری است، اما اگر این اتفاق بیافتد جان فرد را به خطر خواهد انداخت. به همین دلیل بررسی دوره‌ای همانژیوم‌های کبدی از نظر رشد و تغییر اندازه مهم است.

اکثر همانژیوم‌های کبدی هیچ عارضه‌ای بر جای نمی‌گذارند.اگرچه، خانم‌های باردار و آن‌هایی که داروهای حاوی استروژن، مثل قرص ضد حاملگی می‌خورند، بیشتر احتمال دارد دچار عوارض همانژیوم کبد شوند. دلیل این تفاوت تأثیر این هورمون‌ها بر رشد همانژیوم‌ها است.

این به آن معنا نیست که خانمی که در کبد خود همانژیوم دارد نمی‌تواند حامله شود. چنین فردی در دوران حاملگی باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.با این که بسیاری به همانژیوم صفت تومور کبدی می‌دهند، اما این ضایعات بدخیم نبوده و تبدیل به سرطان نمی‌شوند. هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عدم استفاده از راه حل درمان همانژیوم کبدی منجر به سرطان کبد در آینده می‌شود.

همانژیوم کبدی رشد می کند؟راه حل درمان همانژیوم کبدی چیست؟

در صورتی که همانژیوم کبدی کوچک و بدون علائم و نشانه‌ها باشد، درمان نیاز نیست. در بیش‌تر موارد توده‌ی مذکور هرگز رشد نکرده و مشکلی پیش نمی‌آورد. اگر همانژیوم اندازه‌ی بزرگی داشته باشد، پزشک احتمالاً برای ارزیابی دوره‌ای بیمار، برنامه‌ی معاینات فالوآپ ارائه می‌دهد. درمان این عارضه به موقعیت و اندازه‌ی توده، تعداد آن، سلامت عمومی و ارجحیت‌های بیمار بستگی دارد. از جمله گزینه‌های راه حل درمان همانژیوم کبدی موجود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی برداشت همانژیوم کبدی: اگر امکان جداسازی آسان توده از بافت کبد وجود داشته باشد، پزشک انجام جراحی برداشت همانژیوما را پیشنهاد می‌کند.

جراحی برداشت بخشی از کبد (شامل همانژیوما کبد): در برخی موارد، جراحان برداشت قسمتی از کبد توأم با توده را ترجیح می‌دهند.

پروسه‌هایی در جهت قطع خون‌رسانی به توده: با قطع خون‌رسانی، احتمالاً رشد توده متوقف شده و اندازه‌ی آن کوچک می‌شود. بستن شریان اصلی کبد (hepatic artery ligation) و تزریق دارو‌ی مسدود کننده به شریان (arterial embolization) دو راه قطع خون‌رسانی در این ارتباط می‌باشند. در این حالت به بافت سالم کبدی آسیبی وارد نمی‌شود؛ چرا که می‌تواند از سایر عروق مجاور، خون موردنیاز خود را تأمین کند.سوزاندن (رادیوفرکانسی ابلیشن) از طریق امواج رادیوفرکانس از جمله روش‌های درمان جدید همانژیوم کبدی است.

جراحی پیوند کبد: در حالت نادر اگر در اثر بزرگی همانژیوم و تعدد آن، امکان درمان با روش‌های مذکور وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است جراحی پیوند کبد را پیشنهاد دهد. در این جراحی کبد بیمار برداشته شده و با کبد فرد دیگری به‌عنوان دهنده‌ی پیوند جایگزین می‌شود.

رادیوتراپی: در رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی هم‌چون اشعه‌ی X، برای تخریب سلول‌های همانژیوم استفاده می‌شود. این گزینه‌ی درمانی به علت وجود درمان‌های مؤثرتر و با دسترسی بیش‌تر، به‌ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید:

علامت اختصاری کبد چرب در آزمایش چیست و رنج نرمال آن چند است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits