دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت قی کردن چشم‌ها چیست؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
قی کردن چشم : چشم در طول روز مخاط تولید می‌کند. زمانی که پلک می‌زنید دائما لایه‌ی نازکی از اشک تولید می‌کنید که از خشک شدن مخاط و تشکیل قی جلوگیری می‌کند.

قی کردن چشم چه دلایلی دارد؟

چشم در طول روز مخاط تولید می‌کند. زمانی که پلک می‌زنید دائما لایه‌ی نازکی از اشک تولید می‌کنید که از خشک شدن مخاط و تشکیل قی جلوگیری می‌کند.

اما وقتی به‌ خواب می‌روید، پلک‌ زدنی در کار نیست، بنابراین ترشحات در گوشه‌ی چشم شما جمع و خشک می‌شوند و گاهی لایه‌ی نازکی از ترشحات درون چشم باقی می‌ماند، به این حالت قی کردن چشم در خواب می‌گویند.

با اینکه ترشحات چشمی مفید هستند، اما قی کردن غیرطبیعی چشم، به‌خصوص اگر به رنگ سبز یا زرد باشد و با تاری دید، حساسیت به نور یا درد چشم همراه شود، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی عفونت یا بیماری چشمی باشد که در این صورت باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قی کردن چشم ـ ترشحات چشمی از کجا تولید می‌شود؟

یکی از وظایف پرده‌ی اشکی ایجاد ترشحاتی است که حاوی ترکیبات لازم برای سلامت چشم هستند. ترشحات چشم حاوی لایه‌ی مخاطی نازک و مرطوبی هستند که توسط ملتحمه (موسین) تولید می‌شوند، نوعی چربی به نام میبوم (meibum) نیز در این ترشحات وجود دارد

که توسط غدد چربی‌سازِ چشم (meibomian glands) تولید می‌شود؛ تمامی این مواد به ما کمک می‌کنند تا به‌راحتی پلک بزنیم.اگر چشم با اشک شسته نشود، ذرات و سایر مواد در گوشه‌ی چشم و همچنین در خط چشم جمع می‌شوند.

علت قی کردن چشم

معمولا قی کردن چشم نشانه‌ی خطرناکی نیست، اما تغییر در غلظت، رنگ و مقدار ترشحات چشم می‌تواند نشانه‌ی عفونت یا بیماری چشمی باشد.

در ادامه با برخی از بیماری‌های چشمیِ رایج که با قی کردن غیرطبیعی چشم همراه هستند آشنا می‌شویم:

۱. وَرَم مُلتحمه (Conjunctivitis)

قی کردن چشم یکی از علائم رایج در ورم ملتحمه (آماس چشم) است که در آن ملتحمه دچار التهاب می‌شود. ملتحمه غشایی نازک است که روی صلبیه (بخش سفید رنگ چشم) و همچنین بخش داخلی پلک قرار می‌گیرد.

در ورم ملتحمه، چشم دچار خارش، احساس وجود شن‌ریزه و همچنین سوزش و قرمزی می‌شود، اما علاوه‌بر آن زمانی‌ که فرد خواب است، مخاطی زرد یا سبز تولید می‌شود که می‌تواند روی خط چشم کِبِره ببندد.در بعضی مواقع، میزان قی کردن چشم به‌حدی زیاد است که پلک‌ها کاملا بسته می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را باز کرد.

ورم ملتحمه به سه دلیل ایجاد می‌شود: عامل ویروسی، باکتریایی و آلرژی.ورم ملتحمه‌ی ویروسی به‌شدت واگیردار است و توسط عاملی ویروسی مانند ویروس تبخال ایجاد می‌شود. در این حالت ترشح چشم شفاف و آبکی است، اما ترکیبات مخاطی آن می‌توانند سفید یا زرد روشن هم باشند.

ورم ملتحمه‌ی باکتریایی، همان‌طور که از اسمش پیداست توسط عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود و اگر بلافاصله درمان نشود می‌تواند خطرناک باشد. در این نوع عفونت، قی چشم در مقایسه با عفونت ویروسی ضخیم‌تر و چرکی است و به‌طور معمول زرد، سبز یا حتی خاکستری است.

ترشحات معمولا چسبناک هستند و فرد پس از بیداری چسبندگی را به‌طور کامل در پلک‌ها احساس می‌کند و نمی‌تواند پلک خود را باز کند.

۲. سایر عفونت‌های چشمی

علاوه‌بر ورم ملتحمه، عفونت‌های دیگری هم وجود دارند که ترشح قی چشم را افزایش می‌دهند. تبخالِ چشمی (نوعی عفونت ویروسی مکرر در چشم)، کراتیت قارچی (نوعی التهاب نادر اما خطرناک در قرنیه) و کراتیت آکانتامبا (Acanthamoeba) نوعی عفونت انگلی که به‌دلیل مراقبت نادرست از لنزهای تماسی یا شنا کردن با وجود لنز ایجاد می‌شود)، ازجمله‌ی این بیماری‌ها هستند.

قی چشم در حالت عفونی انواع مختلفی دارد، این قی می‌تواند شفاف و آبکی یا غلیظ، سبز و چسبناک باشد؛ بنابراین بلافاصله پس از مشاهده‌ی چنین حالتی به پزشک مراجعه کنید و تشخیص و درمان را شروع کنید.

۳. بلفاریت (Blepharitis)

نوعی ناهنجاری شدید در پلک است که به هر دو حالت التهاب فولیکول‌های مژه و تولید غیرطبیعی چربی از غدد چربیِ موجود در حاشیه‌ی داخلی پلک گفته می‌شود.

عملکرد نادرست غدد چربی چشم (MGD)، می‌تواند در کنار ایجاد حساسیت و علائم دردناک دیگر، باعث ایجاد قیِ کف‌آلود، کِبِره بستن پلک و همچنین تولید چرکِ زرد و سبز شود.

۴. گُل مژه

در گل مژه غدد چربیِ پلک مسدود می‌شوند که معمولا علت آن عفونت فولیکول مژه است. گل‌مژه که به التهاب غدد پلکی (hordeolum) هم معروف است، شبیه به جوشی است که در حاشیه‌ی پلک ایجاد شده باشد و معمولا با قرمزی، ورم پلک و حساسیت در آن ناحیه همراه است. چرکِ زرد، کِبِره بستن پلک و ناراحتی در هنگام پلک زدن از دیگر نشانه‌های گل‌مژه است.

گل‌مژه معمولا خودبه‌خود برطرف می‌شود. به‌ یاد داشته باشید که نباید چرک درون گل‌مژه را تخلیه کنید، چرا که خطر انتقال عفونت به سایر نواحی چشم وجود دارد.


انواع قی چشم و علل آن

آبکی: ورم ویروسی ملتحمه، ورم آلرژیک ملتحمه، آلرژی چشم، خشکی چشم، جراحت چشم، التهاب کیسه‌ی اشکی (dacryocystitis).

سخت‌: آماس پلک چشم (blepharitis)، ورم باکتریایی ملتحمه و سایر عفونت‌های چشمی، گُل‌مژه.

چسبنده: گًل‌مژه، ورم باکتریایی ملتحمه و سایر عفونت‌های چشمی، زخم قرنیه، التهاب کیسه‌ی اشکی.

رشته‌ای: خشکی چشم، زخم قرنیه، ورم آلرژیک ملتحمه، آلرژی چشمی.ورم آلرژیک ملتحمه می‌تواند توسط عوامل حساسیت‌زایی مثل گرده‌ی گل‌ها، شوره‌ی سَر، گردوغبار و سایر عوامل تحریک‌کننده ایجاد شود. همچنین می‌تواند نوعی واکنش حساسیتی به آلودگی‌های شیمیایی، مواد آرایشی، تماس با محلول نگهداری لنز چشم و قطره‌ی چشمی باشد.

قی چشمی که به‌دلیل ورم آلرژیک ملتحمه ایجاد می‌شود معمولا آبکی است.این بیماری برخلاف عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مُسری نیست و همیشه هر دو چشم را درگیر می‌کند.


نقص در سیستم اشکی چشم

سیستم اشکی سبب حفظ رطوبت و حفاظت از چشم می‌شود و ایجاد هرگونه نقص در عملکرد آن می‌تواند خطرناک باشد. درادامه به شرح برخی از نقص‌های سیستم اشکی خواهیم پرداخت:

۱. خشکی چشم

تولید ناکافی اشک یا اختلال در عملکرد غدد چربی، می‌تواند سندرم خشکی چشم را به وجود آورد. بیماری عموما مزمنی که در آن سطح چشم روان نیست و مدام تحریک و ملتهب می‌شود.

علائم خشکی چشم شامل قرمزی، لکه‌ی خونی در چشم، احساس سوزش و تاری دید است و فرد احساس می‌کند که چیزی درون چشمش وجود دارد. گاهی‌ اوقات خشکی چشم سبب می‌شود تا قی چشم بسیار آبکی شود.

۲. لنزهای تماسی

ممکن است که میزان ترشح قی چشم در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند بیشتر از حد معمول باشد. این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از بین آنها می‌توان به عفونت چشمیِ ناشی از تماس لنز با چشم، ایجاد خشکی و تحریک چشم با استفاده از لنز و مالش بیشتر چشم‌ها درهنگام استفاده از لنز اشاره کرد.

اگر درهنگام استفاده از لنز، قی کردن چشم‌تان بیشتر شد، لنزتان را خارج کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید تا به بیماری‌های چشمی جدی مبتلا نشوید.

۳. جراحت چشم

ورود جسم خارجی به چشم (گردوغبار، خُرده‌ریزه یا ماده‌ی شیمیایی) یا جراحت چشمی سبب افزایش میزان ترشحات آبکی چشم می‌شوند.

اگر بعد از جراحت، چشم چرک کرد یا خونی شد (خونریزی زیرپوستی) سریعا برای درمان به پزشک مراجعه کنید. همه‌ی جراحت‌های چشمی باید با فوریت پزشکی درمان شوند.

۴. زخم قرنیه

عفونتی شبیه‌ به آبسه‌ی قرنیه است که توسط آسیب چشمی یا عفونت درمان‌نشده‌ی چشمی ایجاد می‌شود و می‌تواند تهدیدکننده‌ی بینایی باشد. درصورتی‌ که زخم قرنیه بلافاصله درمان نشود، می‌تواند بینایی فرد را به‌طور کامل از بین ببرد.

درد چشم، قرمزی، ورم پلک‌ها و غلظت قی چشم از علائم زخم قرنیه هستند. چرک چشم (قی کردن چشم) هم می‌تواند در صورت حاد شدن به قرنیه آسیب برساند و سبب ضعف در بینایی شود.

۵. التهاب کیسه‌ی اشکی

اگر مجرای اشکی مسدود شود، به ملتهب و عفونی شدن کیسه‌ی اشکی که مسئول تخلیه‌ی اشک به درون بینی است، منجر می‌شود و در داخل پلک حساسیت و تورم ایجاد می‌کند. در این حالت بیمار علاوه‌بر درد و قرمزی؛ اشک‌آلود شدن چشم‌ها (در این حالت همیشه چشم فرد مرطوب به‌نظر می‌رسد)، قیِ چسبناک چشم و تاری دید را نیز تجربه می‌کند.


درمان قی چشم

شستشوی چشمان با آب جوشیده و ولرم نیز مناسب است.برای‌ تمیز کردن‌ چشم‌ با یک تکه پنبه‌ یا یک پارچه که در آب گرم خیس شده و آب آن گرفته شده است،‌ به‌ آرامی‌ قی‌ چشم‌ را پاک‌ کنید.

اگر چشم عفونت کرده باشد، احتیاج به قطره چشمی آنتی بیوتیک و یا آنتی بیوتیک خوراکی تحت نظر چشم پزشک دارید.شستشوی چشم ها با آب جوشیده و ولرم نیز مناسب است.

تحت نظر چشم پزشک و با تجویز وی، شب ها پماد تتراسایکلین چشمی به داخل چشم ها بمالید و صبح ها بعد از کمپرس آب گرم، پلک ها را با شامپو بچه شستشو دهید و برای یک مدت محدود (حدود دو هفته) از قطره های آنتی بیوتیک، روزی سه نوبت استفاده کنید.

توصیه ها

اگر ترشح چشم، عفونی باشد، شما می‌توانید سایرین‌ را نیز مبتلا کنید. پس‌ حوله‌ خود را جدا کنید و همیشه‌ دست‌ها و لباس‌هایتان را با دقت‌ بشویید. اگر آلرژی‌ یا ماده‌ محرک‌ باعث‌ عفونت‌ چشم‌ کودک‌ می‌شود، سعی‌ کنید از این‌ مواد پرهیز کنید. اگر ماده ‌شیمیایی‌ به‌ چشم‌ پاشید، فورا چشم‌ را با آب به‌ خوبی‌ بشویید و به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید.

در صورتی‌ که‌ فکر می‌کنید جسم‌ خارجی‌ در چشم ‌وجود دارد، پلک‌ زیرین‌ را به‌ پایین‌ بکشید و بعد از دیدن‌ جسم‌، آن‌ را با یک‌ دستمال‌ کاغذی‌ نرم‌ و تمیز بیرون‌ بیاورید. اگر هنوز هم‌ جسم‌ وجود داشت‌، پلک‌ بالا را به‌ عقب‌ برگردانید و با یک‌ سوآپ‌ پنبه‌ای‌ (گوش‌ پاک‌ کن‌) که‌ استریل‌ می‌باشد، جسم‌ را بیرون‌ آورید. راه‌ دیگر شستن‌ چشم‌ با آب‌ است‌.

اگر درد چشم وجود دارد، حتما به‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید و چشم‌ را دستکاری‌ نکنید. رعایت بهداشت فردی هنگام تماس دست با چشم ها مهم است. لوازم آرایشی آلوده در این زمینه، بسیار مشکل زا می باشند. اگر قی چشم شما خوب نشد، به چشم پزشک مراجعه کنید تا از ترشحات چشم، کشت آنتی بیوگرام به عمل آورد و وضعیت مجاری اشکی را نیز ارزیابی کند.

همچنین بخوانید:

درمان قی چشم

درمان چسبندگی چشم نوزاد

درمان عفونت چشم در اثر گذاشتن لنز چشم+عوارض لنز چشم

علت بلفاریت چشم (التهاب پلک) چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits