دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بالا رفتن اسید معده : برای کاهش اسید معده چه بخوریم ؟
5
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اسید معده که به نام اسید هیدروکلریک شناخته می شود برای گوارش پروتئین نیاز است و همچنین به نابودی میکروب های مضر ورودی همراه با غذا کمک می کند و آسیب پذیری ما را نسبت به مسمومیت غذایی یا بیماری های عفونی دیگر کاهش می دهد.

بالا رفتن اسید معده

اسید بالا در معده می تواند منجر به بیماری رفلاکس معده شود. این وضعیت با سوزش خفیف مداوم، سوزش در قفسه سینه یا شکم و آسیب بافت معده به علت قرار گرفتن در معرض اسید معده به صورت طولانی مدت، همراه است.

ریفلاکس اسیدی، زمانی رخ می دهد که برگشت اسید از معده به وجود آید. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر مری پایین (LES) ضعیف شده یا آسیب دیده باشد.

اسید معده چیست ؟

اسید معده مایع گوارشی است که در معده تشکیل شده و از اسید هیدروکلریک (HCl) ، کلرید پتاسیم (KCl) و کلرید سدیم (NaCl) تشکیل شده است.

این اسید با فعال کردن آنزیم های گوارشی در هضم پروتئین ها نقش اساسی دارد. اسید معده توسط سلولهای موجود در معده تولید می شود و با سایر اجزای بدن هماهنگ است تا در صورت لزوم تولید اسید را افزایش دهند.

سایر سلول های موجود در معده ، بیکربنات تولید می‌کنند که مانع از اسیدی شدن زیاد معده می‌شوند. علاوه بر بیکربنات، این سلول ها مایع مخاطی ایجاد می کنند که باعث جلوگیری از آسیب دیدن خود معده در اثر اسید معده است.

اسید معده چه تاثیر بر سلامتی دارد ؟

اگر اسید معده به اندازه مناسب وجود داشته باشد، عمل گوارش به خوبی انجام خواهد شده و همه چیز در بدن به صورت درست پیش می رود.

ولی اگر گوارش به سمت بالای معده برگردد، خطر فشار برحلقه عضلانی که معده را از مری جدا می کند، افزایش پیدا کرده و این برگشت اسید معده، منجر به سوزش سردل می شود.

اسید معده باعث تجزیه ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی موجود در غذای مصرفی فرد می شود و از جذب مواد مورد نیاز بدن مثل نیاسین، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C، بتا کاروتن، منیزیم، آهن، روی، و کلسیم جلوگیری می کند.

ریفلاکس معده معمولا با ضعف‌ معده همراه است و ٨٠درصد کسانی که آسم و آلرژی دارند دچار ریفلاکس اسید معده هستند. ترشح زیاد اسید و خالی بودن معده، منجربه زخم معده می شود.

افراد سیگاری و کسانی که ازغذاهای پرچرب و فست فودها استفاده می کنند، بیشتر به ریفلاکس معده دچارمی شوند.

افرادی که بلافاصله بعد از غذا خوردن می خوابند یا افراد کم تحرک بیشتر دچار رفلاکس معده می شوند

علائم افزایش اسید معده

اگر اسید معده شما بیش‌ازحد زیاد باشد دچار رفلاکس معده می‌شوید، که این رفلاکس تنها باعث سوزش سردل و حالت تهوع نمی‌شود، بلکه باعث ایجاد مشکلات شدید گوارشی خواهد شد.

1. افزایش بزاق:

یکی از علائم ریفلاکس اسید معده، تولید بیش از حد بزاق دهان است. افزایش بزاق دهان یک مکانیسم حیاتی است که باعث هضم بهتر شده و نامتعادل بودن آن نشانه ای از افزایش اسید معده است.

2. التهاب ریه:

زمانی‌که اسید معده به مری می رسد، در بعضی موارد این اسید می تواند به ریه برسد و باعث التهاب آن شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است باعث ایجاد عفونت در قسمت ریه شود.

3. درد در قفسه سینه:

گاهی نیز ممکن است، رفلاکس اسید معده باعث درد در ناحیه قفسه سینه شود، که می تواند درد آن از حمله قلبی هم بدتر باشد.

4. ترش شدن دهان:

افزایش اسید معده، می‌تواند باعث ترش شدن دهان شود. این طعم به مدت چند ساعت باقی می ماند و در هنگام خوردن غذا، احساس ناخوشایندی خواهد داشت.

5. خروپف و مشکلات تنفسی در هنگام خواب:

این مشکلات نیز ممکن است در اثر افزایش اسید معده ایجاد شود. این مشکل می تواند به علت ریفلاکس اسید معده به مرور زمان این اسیدها به دستگاه تنفسی رسیده، باعث عفونت و تنگی نفس شود.

6. مشکلات هضم غذا:

زمانی که ریفلاکس اسید معده به مدت طولانی در بدن فعال باشد، سبب بروز زخم ها و عفونت هایی در دستگاه گوارش خواهد شد و در حین خوردن احساس خوشایندی نداشته و وجود عفونت را در قسمت دستگاه گوارش احساس خواهید کرد.

7. سوزش معده:

از نشانه های دیگر افزایش اسید معده، سوزش معده است و این کار زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری منتقل شود و در هنگام خوردن غذا سوزش را در معده خود احساس می کنید.

8. سوء هاضمه:

سوء هاضمه با درد در قسمت فوقانی معده ظاهر می شود و در برخی افراد نیز افزایش اسید با نفخ، سیری بیش از حد، دل درد و آروغ زدن همراه است. اگر این نشانه ها در بدن شما ظاهر شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کرد تا از گسترش اسید معده در بدن پیشگیری شود.

9. سرفه خشک:

از علائم دیگر ریفلاکس اسید معده، سرفه های خشک است، که بسیار دردناک بوده و هشداری برای افزایش اسید در معده فرد است.

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا را در خود مشاهده کردید، حتماً برای جلوگیری از آسیب بیشتر به پزشک مراجعه کرده و هر چه زودتر درمان را آغاز کنید.

بالا رفتن اسید معده

با تشخیص به موقع، درمان بیماری آسان‌تر استپ و همچنین فرد در مورد بیماری خود با مشاور تغذیه صحبت کند و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند، تا دچار ریفلاکس اسید معده نشوند.

کاهش اسید معده

راههای کاهش فوری اسید معده

روش های مختلفی برای کاهش فشار وارده بر اسید هیدروکلریک معده یا افزایش تولید آن وجود دارند. در ادامه با برخی از بهترین نمونه ها آشنا می شویم.

غذاهای تخمیر شده بیشتری مصرف کنید

غذاهای تخمیر شده مانند کیمچی، ماست، و کلم ترش ریزجاندارانی به نام پروبیوتیک ها را در اختیار بدن قرار می دهند که در تسهیل گوارش نقش دارند. در حالت ایده آل، در هر وعده غذایی خود می توانید مقدار کمی از غذاهای تخمیر شده مصرف کنید.

پروتئین حیوانی کمتری مصرف کنید

در شرایطی که بیشتر مردم به اشتباه فکر می کنند که غذاهای گیاهی نسبت به نمونه های حیوانی سخت‌تر گوارش می شوند، اما در واقعیت شرایط برعکس است. برای گوارش پروتئین حیوانی به اسید معده قابل توجهی نیاز است.

خوشبختانه منابع گیاهی مختلفی برای پروتئین در دسترس هستند که از آن جمله می توان به مغزهای خوراکی (نمونه های خام و بدون نمک بادام، آجیل برزیلی، ماکادمیا، گردوی امریکایی، پسته، گردو)، دانه های خوراکی (مانند دانه های چیا، بذر کتان، شاهدانه، دانه های کدو تنبل، کینوآ، دانه های آفتابگردان و دانه های کنجد)، حبوبات (مانند انواع مختلف لوبیا و نخود)، و همچنین آووکادو، نارگیل، و جایگزین های گیاهی برای شیر و پنیر اشاره کرد.

وعده های غذایی کوچک‌تر و ساده‌تر مصرف کنید

بیشتر ما بیش از نیاز خود غذا می خوریم و وعده های غذایی که پیچیده‌تر از آنچه باید باشند را مصرف می کنیم.

شاید یک برگر به همراه سیب زمینی سرخ شده، نوشابه، و دسر عادی به نظر برسد، اما بدن برای چنین نوع از غذا خوردن طراحی نشده است.

با مصرف وعده های غذای کوچک‌تر و ساده‌تر به سرعت متوجه خواهید شد که بسیاری از علائم گوارشی ناخوشایند ناپدید می شوند.

سرکه سیب مصرف کنید

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک تصفیه نشده را به یک فنجان آب اضافه کرده و 10 دقیقه پیش از وعده غذایی مصرف کنید. این کار به تقویت توانایی بدن در گوارش مواد غذایی کمک خواهد کرد. اگر به زخم معده مبتلا هستید از مصرف سرکه سیب پرهیز کنید.

مواد غذایی خام بیشتری مصرف کنید

مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات، و جوانه ها همگی حاوی آنزیم های مورد نیاز برای گوارش غذا هستند. از آنجایی که مواد غذایی خام به طور معمول شما را مجبور می کنند عمل جویدن را به خوبی انجام دهید، نمونه های بسیار قابل گوارش هستند و مواد مغذی آنها به راحتی در جریان خون جذب می شوند.

غذای خود را به خوبی بجوید

تمام فعالیت های گوارشی در معده صورت نمی گیرند. دندان های شما به گونه ای طراحی شده اند تا پیش از ورود غذا به معده آن را به خوبی خرد کنند.

طی فرآیند جویدن، آنزیمی به نام پتیالین با غذا ترکیب می شود که به آغاز گوارش پیش از رسیدن غذا به معده کمک می کند. هر لقمه غذای خود را حداقل 30 تا 40 بار بجوید.

مکمل های حاوی بتائین هیدروکلریاد و پپسین مصرف کنید

استفاده از این مکمل ها که به گوارش کمک می کنند از میزان اسید معده کافی برای گوارش غذای مصرفی اطمینان حاصل می کند. این مکمل ها را همراه با وعده های غذایی خود مصرف کنید. اگر به زخم معده مبتلا هستید از مصرف آنها پرهیز کنید.

آنزیم های گوارشی مصرف کنید

مصرف مکمل های آنزیم که حاوی پروتئاز برای گوارش پروتئین، لیپاز برای گوارش چربی، آمیلاز برای گوارش کربوهیدارت ها، و سلولاز و همی‌سلولاز برای گوارش فیبر هستند می تواند کمک حال شما باشد.

اطمینان حاصل کنید محصول انتخابی فاقد ارگانیزم های اصلاح شده ژنتیکی (GMOs) باشد زیرا بسیاری از محصولات آنزیمی حاوی آنها هستند.

بیشتر بخوانید :

معرفی چند ماده غذایی مضر برای رفلاکس اسید معده

۱۶ روش خانگی شگفت انگیز برای درمان ورم معده

کم کردن اسید معده با قرص نولپازا

دلایل ترش کردن معده+درمان

آیا سوزش سردل همان ریفلاکس معده است ؟

نه دقیقا، بسیاری از افراد گاهی دچار ریفلاکس معده می شوند. ریفلاکس معده به بالا آمدن اسید از معده به سمت مری اطلاق می شود و ممکن است علائمی مانند سوزش و فشردگی قفسه سینه (سوزش سردل)، اشکال در بلع غذا، احساس مزه ترش در دهان و سوزش گلو بروز یابد.

اگر ریفلاکس معده هفته ای دو بار اتفاق بیفتد، ممکن است به مری آسیب بزند و فرد دچار ریفلاکس مری شود. به طور خلاصه سوزش سر دل یک نشانه از ریفلاکس معده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits