دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۳۲ خاصیت باورنکردنی سرکه سیب برای سلامتی
15
زمان مطالعه: 14 دقیقه
سرکه سیب خواص بسیاری دارد. فواید سرکه سیب میتواند برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد داشته باشد. در ادامه 32 مورد از خواص سرکه سیب را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | سرکه سیب یکی از محبوب ترین سرکه هاست چراکه خواص بسیار زیادی دارد و اغلب این فواید هم از لحاظ علمی تایید شده هستند. برخی از این خواص شگفت انگیز عبارتند از کاهش وزن، کاهش کلسترول، کاهش قند خون و کمک به بهبود بیماری دیابت.

سرکه سیب علاوه بر خواص درمانی بسیاری که دارد از زمان های گذشته در تهیه بسیاری از غذا ها استفاده میشده است.

فواید سرکه سیب چیست؟

در ادامه 32 فایده سرکه سیب را برای شما آورده ایم.

1. کمک به بهبود مشکلات معده

یکی از قدیمی ترین کاربرد های سرکه سیب استفاده از آن جهت برطرف کردن ناراحتی های دل و معده است. اگر مشکلات گوارشی مربوط با معده دارید میتوانید کمی سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و بنوشید. مصرف سرکه سیب میتواند مشکلات گوارشی زیادی همچون اسهال را از بین ببرد.

سرکه سیب دارای پیکتین است که این ماده میتواند اسپاسم و گرفتگی های روده را درمان کند. بیاد داشته باشید که نباید سرکه سیب را به تنهایی نوشید. بهتر است آن را با آب معمولی و آب سیب میل کنید.

2. درمان سکسکه

مصرف یک قاشق چایخوری سرکه سیب میتواند به سرعت سکسکه را متوقف کند. سرکه سیب به شکل های مختلفی میتواند وجود داشته باشد. جالب است بدانید یک نوع آبنبات سرکه سیب هم وجود دارد که صرفا برای برطرف کردن سکسکه ساخته شده است!

3. درمان گلودرد

در روز های فصل سال و خصوصا در زمستان سرماخوردگی و گلودرد خیلی شایع میشود. بهترین راه برای درمان گلودرد این است که قبل از به اوج رسیدن، آن را درمان کنید. طبیعت اسیدی سرکه سیب به گونه ای است که باکتری ها و دیگر عوامل بیماری زا نمیتوانند در آن زنده بمانند. 1.4 فنجان سرکه سیب را با 1.4 فنجان آب گرم (ولرم) مخلوط کنید و هر یک یا چند ساعت یکبار آن را غرغره کنید.

4. کاهش کلسترول خون

تحقیقات بیشتری باید در ارتباط با میزان تاثیر گذاری سرکه سیب در پایین آوردن فشار خون انجام شود اما در یک مطالعه علمی در سال 2006 مشخص شد که اسید استیک موجود در سرکه سیب توانسته کلسترول خون در موش های آزمایشگاهی را پایین بیاورد. همچنین در یک آزمایش انسانی در ژاپن نیز محققان دریافتند که مصرف روزانه نیم اونس سرکه سیب توانسته کلسترول خون افرادی که در آزمایش شرکت کرده بودند را پایین بیاورد.

5. پیشگیری از سوء هاضمه

سعی کنید قبل از غذا مقداری سرکه سیب استفاده کنید خصوصا اگر میخواهید غذایی بخورید که میدانید با طبع و ذائقه شما سازگاری چندانی ندارد. 1 قاشق چایخوری عسل را با 1 قاشق چایخوری سرکه سیب درون یک لیوان آب ولرم ریخته و نیم ساعت قبل از غذا خوردن بنوشید.

6. پیشگیری از گرفتگی بینی

سرکه سیب یکی از بهترین مواد غذایی است که میتوانید هنگام سرماخوردگی از آن استفاده کنید. سرکه سیب دارای پتاسیم است و میتواند خلط را رقیق کند. همچنین اسید استیک موجود در آن نیز از رشد عوامل بیماری زا و میکروب ها جلوگیری میکند. اینبار هم مصرف سرکه سیب دستور مشابهی دارد. 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم ریخته و بنوشید.

7. کمک به کاهش وزن

سرکه سیب میتواند به شما در کاهش وزن کمک کند چراکه اسید استیک موجود در آن، اشتها را سرکوب کرده، متابولیسم را افزایش داده و از انباشته شدن آب اضافی در بدن جلوگیری میکند. دانشمندان احتمال میدهند که سرکه سیب میتواند با هضم نشاسته در بدن تداخل ایجاد میکند که این امر به معنای وارد شدن کالری های کمتر به بدن شما و جریان خون میباشد.

8. درمان شوره سر

سرکه سیب برای پوست هم خواص زیادی دارد. بسیاری از پزشکان سرکه سیب را به عنوان یک راهکار خانگی موثر جهت درمان شوره سر معرفی میکنند. سرکه سیب میزان اسیدی بودن پوست سر را تغییر میدهد و به همین دلیل میتواند از شوره سر جلوگیری نماید. 1.4 فنجان سرکه سیب را با 1.4 فنجان آب مخلوط کرده و در یک بطری اسپری (تمیز) ریخته و آن را بر روی پوست سر خود اسپری کنید. سپس سر تان را بطور کامل با حوله بپوشانید و پس از 15 دقیقه تا یکساعت آن را بشویید. اینکار هفته ای 2 مرتبه انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

9. از بین بردن آکنه

سرکه سیب قدرت زیادی در رفع مشکلات پوستی همچون آکنه دارد. خواص ضد باکتری سرکه سیب باعث میگردد که از رشد باکتری ها جلوگیری شود و همچنین مالیک اسید و لاکتیک اسید موجود در آن به سم زدایی و لطافت پوست کمک میکند.

10. سرکه سیب انرژی تان را بالا میبرد.

ورزش کردن و فعالیت های فیزیکی و برخی مواقع استرس شدید باعث میشود که در بدن لاکتیک اسید بوجود آمده و باعث خستگی شما میشود. آمینو اسید های موجود در سرکه سیب عملکردی همچون پادزهر دارد و میتواند با احساس خستگی مبارزه کند. سرکه سیب همچنین دارای پتاسیم و آنزیم های زیادی میباشد که آن ها هم نقش موثری در افزایش انرژی بدن ایفا میکنند.

بنابراین دفعه بعدی که احساس خستگی کردید، 1 یا 2 قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم ریخته و بنوشید تا بتوانید به سرعت انرژی خود را بازیابید.

11. به هضم بهتر غذا کمک میکند.

سرکه سیب میتواند میزان اسید معده را تنظیم کند. تنظیم اسید معده مخصوصا در افرادی که دچار کمبود آن هستند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که اسید معده کم باشد باعث میشود تا سطح PH بدن بالا برود و همین امر موجب فراهم شدن شرایط مناسب برای رشد باکتری ها میشود. سرکه سیب نیز با تنظیم میزان اسیدی بودن بدن و یا همان سطح PH به هضم بهتر مواد غذایی کمک میکند.

12. اسپاسم ها عضلانی پا را کاهش میدهد.

گرفتگی پا ها هنگام خواب میتواند نشانه ای از کمبود پتاسیم در بدن باشد. از آنجایی که سرکه سیب سرشار از پتاسیم میباشد، گزینه ای مناسب برای درمان خانگی این مشکل بشمار میرود. 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و 1 قاشق چایخوری عسل را درون یک لیوان آب ولرم ریخته، مخلوط کنید و میل کنید.

13. از بین بردن بوی بد دهان

اگر مسواک زدن و استفاده از دهانشویه نمیتواند مشکل شما را حل کن و همچنان دهان تان بوی بدی میدهد، بهتر است از سرکه سیب استفاده کنید. برای از بین بردن بوی بد دهان باید روزانه یک قاشق چایخوری سرکه سیب را غرغره کنید و یا به همراه یک لیوان آب ولرم بنوشید. (اگر تحمل مزه و خاصیت اسیدی سرکه سیب را دارید و معده شما را ناراحت نمیکند، میتوانید سرکه سیب را به تنهایی و بدون آب بنوشید.)

14. سفید کننده دندان ها

اگر هر روز صبح سرکه سیب غرغره کنید میتوانید دندان های سفید و جذابی داشته باشید چراکه این ماده اسیدی میتواند میکروب ها و جرم های موجود در دهان و دندان را بخوبی از بین ببرد. پس از اینکه مسواک زدید، دهان و دندان های خود را با سرکه سیب غرغره کنید. برای سفید شدن و درخشندگی بیشتر نیز میتوانید هفته ای یک مرتبه دندان های خود را با جوش شیرین مسواک بزنید. (در این روش باید از جوش شیرین به عنوان خمیر دندان استفاده شود.) اگر احیانا لثه های شما به جوش شیرین حساسیت داشت، میتوانید بجای آن هر روز با نمک مسواک بزنید.

15. از بین بردن کبودی

سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل کمپرس کردن محل کبودی با استفاده از یک پارچه آغشته به سرکه میتواند به سرعت خون مردگی را از بین ببرد.

16. کمک به کنترل قند خون

نوشیدن چند جرعه سرکه سیب میتواند به خوبی در کنترل سطح قند خون موثر باشد. در چندین تحقیق علمی مختلف نشان داده شده است که ارتباط مستقیمی بین مصرف سرکه سیب و میزان قند خون وجود دارد. در یک بررسی مشخص شد افراد مبتلا به دیابت 2 (که انسولین مصرف نمیکردند) با نوشیدن مقداری سرکه سیب قبل از خواب، صبح روز بعد قند خون کمتری را گزارش داده اند. همچنین مشخص شده است که مصرف سرکه سیب قبل از خوردن یک وعده غذایی پر کربوهیدرات باعث جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون میشود. بنابراین میتوان گفت که سرکه سیب برای افراد دیابتی مفید است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چراکه حتی سرکه هم قند دارد!

17. سرکه سیب باکتری های پاتوژنیک را میکشد.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، سرکه سیب دارای اسید استیک است. این اسید قدرتمند میتواند عوامل بیماری زا و حتی باکتری های خطرناکی همچون اشریشیا کُلی را از بین ببرد.

18. کمک به جذب بهتر مواد غذایی

از دیگر خواص استیک اسید کمک کردن به جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن از جمله آهن است. جالب است بدانید که بدن انسان نیاز به دو نوع آهن دارد. یکی از این انواع آهن را میتوان از منابع گوشتی مثل گوشت حیوانات دریافت کرد اما نوع دیگر در گیاهانی همچون اسفناج وجود دارد. جذب آهن موجود در گوشت حیوانات برای بدن آسان تر است اما آهنی که در گیاهان وجود دارد سخت تر هضم میشود.

اسید های موجود در سرکه سیب فرایند هضم و جذب آهن دریافتی از منابع گیاهی را تسریع کرده و باعث میشود نیاز بدن به این ماده معدنی حیاتی برطرف شود.

بنابراین از این پس سعی کنید همیشه به سالاد خود یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه کنید تا بدن تان بتواند همه ی مواد مغذی و مفید موجود در سالاد را براحتی جذب کند.

19. تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که چند خط پیش تر اشاره کردیم سرکه سیب میتواند با بسیاری از باکتری های خطرناک مبارزه کند اما یکی دیگر از فواید سرکه سیب توانایی آن در مبارزه با عوامل ویروسی همچون پولیوویروس میباشد. به همین دلیل سرکه سیب میتواند تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشد.

با تقویت سیستم ایمنی ، میزان حساسیت بدن در واکنش به آلرژن ها (عوامل تحریک کننده) کمتر شده و به همین دلیل کمتر دچار آلرژی میشود. بنابراین مصرف سرکه سیب را خصوصا در فصل هایی مثل زمستان که شیوع آلرژی ها بیشتر است، فراموش نکنید.

20. کاهش فشار خون

سرکه سیب میتواند فشار خون را کاهش دهد چراکه سطح سدیم بدن را کاهش میدهد. پتاسیم و سدیم هر دو در تنظیم فشار خون موثر هستند اما زمانیکه سدیم موجود در بدن بیش از حد باشد فشار خون بالا میرود و افزایش فشار خون نیز برای سیستم قلبی عروقی خطرناک است.

یکی از راه های مقابله با افزایش سدیم خون، مصرف پتاسیم بیشتر است. سرکه سیب نیز سرشار از پتاسیم میباشد و به همین دلی میتواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

21. پیشگیری از بیماری برفک

اسید استیک موجود در سرکه سیب بخوبی میتواند از وقوع بیماری برفک جلوگیری کند. برفک یک بیماری گوارشی شایع است که تعادل باکتری های مفید و مضر بدن را بهم میزند. برخی از علائم بیماری برفک عبارتند از عدم تحمل غذایی، خستگی، کاهش هشیاری و عفونت های قارچی. مصرف سرکه سیب میتواند خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

22. از بین بردن بوی بد پا

همانطور که در موارد قبلی مشاهده کردید، یکی از فواید سرکه سیب، از بین بردن بوی بد دهان بود. اما سرکه سیب میتواند بوی بد پا را نیز از بین ببرد. اگر پا هایتان خیلی عرق میکند و یا بوی خیلی بدی دارد، آخر شب ها، یک پارچه را به سرکه سیب آغشته کرده و پا های خود را با آن تمیز کنید. به همین سادگی میتوانید از شر بوی بد پا ها راحت شوید.

23. درمان نیش عروس دریایی

بسیاری از مردم بطور مداوم با عروس دریایی سر و کله ندارند اما اگر به هر دلیلی عروس دریایی شما را نیش زد، میتوانید از سرکه سیب برای درمان آن استفاده کنید. سرکه سیب میتواند سلول های نیش عروس دریایی را غیر فعال کند. (اگر سرکه سیب ندارید میتوانید از جوش شیرین نیز استفاده کنید) پس از شستشو محل زخم با سرکه سیب، بر روی آن کمپرس یخ قرار داده و یا ناحیه آلوده شده را درون آب داغ قرار دهید. البته اگر بلافاصله پس از نیش زدن عروس دریایی، در محلی بودید که دسترسی به آب داغ وجود داشت، بهترین راه این است که فورا محل آلوده شده را درون آب داغ بگذارید.

24. درخشندگی بیشتر مو ها

میتوانید از سرکه سیب پس از شستشو مو ها با شامپو استفاده کنید. آبکشی کردن مو ها با سرکه سیب باعث درخشان شدن آن میشود. یک ظرف شامپو خالی را بردارید، نصف آن را با سرکه سیب و نصف دیگر را با آب سرد پر کنید و پس از شستشو با شامپو، مو های خود را با این محلول آبکشی کنید. اگر اینکار را چند بار در هفته انجام دهید، نتایج شگفت انگیز خواهد بود و مو هایی فوق العاده زیبا خواهید داشت.

25. از بین بردن لکه های دندان

سرکه سیب را بصورت مستقیم بر روی دندان های خود بمالید چراکه اینکار میتواند لکه هایی که روی دندان وجود دارد را از بین ببرد.

26. درمان آفتاب سوختگی

اگر دچار آفتاب سوختگی شده اید، یک فنجان سرکه سیب را درون وان پر از آب حمام ریخته و به مدت 10 دقیقه پوست خود را درون آن قرار دهید.

27. افترشیو طبیعی

یک بطری را بطور مساوی از آب و سرکه سیب پر کرده و خوب تکان دهید. پس از اصلاح صورت میتوانید از این محلول به عنوان یک افترشیو طبیعی استفاده کنید.

28. مناسب برای ماساژ

ماساژ دادن دست ها و پا ها با سرکه سیب میتواند آرامشی شگفت انگیز را برای شما به ارمغان آورد.

29. سرکه سیب برای سیستم لنفاوی بدن مفید است.

سرکه سیب از تشکیل خلط جلوگیری کرده و گره های لنفاوی را تمیز میکند. پیش تر نیز اشاره کردیم که سرکه سیب میتواند در کاهش آلرژی ها موثر باشد اما یکی دیگر از دلایل این امر توانایی این ماده غذایی شگفت انگیز در کاهش ترشحات سینوسی و خلط است. با کاهش ترشحات سینوسی عفونت های سینوسی و علائم آن همچون سردرد و گلودرد نیز کاهش پیدا میکند.

30. کاهش سوزش سر دل

سوزش سر دل و یا سوزش معده به دلیل زیاد بودن اسید معده است. شاید مسخره بنظر برسد اگر بخواهیم این مشکل را با یک ماده غذایی دیگر که سرشار از اسید است درمان کنیم اما تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب واقعا میتواند در درمان سوزش سر دل مفید باشد. متخصصان میگویند اگر سوزش سر دل دارید، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب را بخورید و به همراه آن نیز یک لیوان آب میل کنید. پس از مدت کوتاهی متوجه خواهید شد که سوزش معده شما بهبود پیدا کرده است. (اگر زخم معده دارید از روش گفته شده نباید استفاده کنید.)

31. کک حیوانات خانگی را از بین میبرد.

یک بطری اسپری را با مخلوط سرکه سیب و آب (بصورت مساوی) پر کنید و آن را بر روی بدن و مو های حیوان خانگی خود اسپری کرده و به آرامی ماساژ دهید. باید تمامی قسمت های بدن حیوان اسپری شود. اگر اینکار را به چند مرتبه در هفته انجام دهید، قطعا کک ها را از بین میبرد.

32. یک شوینده قوی

با سرکه سیب میتوانید توالت و حمام را بخوبی تمیز کنید. برای تمیز کردن توالت، سرکه سیب را درون آن ریخته و اجازه دهید که تا صبح بماند. همچنین میتوانید نصف فنجان سرکه سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کرده و با استفاده از آن مایکروویو، سطوح مختلف آشپزخانه، شیشه ها و پنجره ها را نیز تمیز کنید.

همانگونه که مشاهده کردید، سرکه سیب یک ماده فوق العاده است که خواص بسیار زیادی نیز دارد بنابراین اگر سلامتی خود را جدی میگیرید به شما توصیه میکنم که حتما آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits