دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سم مرگبار در چیپس و سیب زمینی سرخ كرده

عوارض جدی مصرف سیب زمینی سرخ شده برای سلامتی بدن!

سم مرگبار در چیپس و سیب زمینی سرخ كرده
17
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خطر مرگ با مصرف سیب زمینی سرخ کرده - پژوهشگران ژاپنی هشداﺭ دادند که ترکیب سیب زمینی با 99% از روغن های موجود باعث تضعیف پیاز مو شده و مصرف زیاد آن باعث ریزش مو و کچلی خوﺍهد شد

مضرات مصرف سیب‌زمینی سرخ‌ کرده

مطالعات نشان می دهد خوردن سیب زمینی سرخ کرده مرگ زودرس را به دنبال دارد. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

چرا خوردن سیب زمینی سرخ کرده خطرناک است؟

مطالعات جدید نشان داده که این که چطور سیب زمینی هایتان را بخورید بر سلامتی بدن شما تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس این مطالعات افرادی که در طول هفته دو بار و یا بیشتر از سیب زمینی سرخ کرده استفاده می کنند احتمال مرگ خود را دو برابر افزایش می دهند.

نتایج این تحقیق که در مجله ی تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده نشان می دهد که خوردن سیب زمینی به شکل های دیگری غیر از سرخ کردن تاثیری در کاهش عمر افراد نخواهد داشت و تنها خوردن سیب زمینی در حالت سرخ کرده است که چنین خطر بزرگی را برای سلامتی انسان در پی دارد.

دکتر نیکولا ورونیز،

رهبر این گروه تحقیقاتی و از اعضای انجمن تحقیقاتی ملی پادووا در ایتالیا هشدار می دهد که :” مصرف سیب زمینی سرخ کرده در جهان در حال افزایش است”.

در سال ۲۰۱۴، هر فرد آمریکایی حدود ۵۰ کیلوگرم سیب زمینی در سال مصرف می کرد که حدد ۲۰ کیلوگرم آن از نوع تازه و مابقی از نوع فرآوری شده بود که بخش اعظم آن را سیب زمینی سرخ کرده تشکیل می دهد.

دکتر ورونیز و همکارانش با بررسی مداوم ۴٫۴۰۰ فرد بین ۴۵ تا ۷۹ سال به مدت هشت سال متوالی وضعیت آن ها از لحاظ درد و تورم مفاصل را بررسی کردند. در نهایت آن ها تصمیم گرفتند که موضوع تورم مفاصل را کنار گذاشت و بر روی میزان مصرف سیب زمینی سرخ کرده در این افراد و تاثیر آن بر سلامتی شان متمرکز شوند.

اگر چه بسیاری از ما از مضرات سیب زمینی سرخ کرده آگاه هستیم اما تحقیقات علمی بسیار کمی در این حوزه انجام شده است. از این رو تیم تحقیقاتی مورد نظر افراد مورد بررسی را بر اساس میزان مصرف سیب زمینی سرخ کرده در طول هفته به گروه های کوچک تری تقسیم کردند. در مدت هشت سال بیش از ۲۳۶ نفر از این افراد فوت کردند.

عوارض جدی مصرف سیب زمینی سرخ شده برای سلامتی بدن!

با بررسی داده های بدست آمده توسط دکتر ورونیز و همکارانش مشخص شد در افرادی که هفته ای دو بار یا بیشتر سیب زمینی سرخ کرده مصرف می کردند نسبت به افرادی که کمتر از این میزان مصرف سیب زمینی سرخ کرده داشتند احتمال مرگ زودرس دو برابر بیشتر می شود

به گفته ی دکتر ورونیز تمامی انواع سیب زمینی های فرآوری شده که در روغن سرخ می شوند به شدت برای بدن و سلامتی افراد مضر هستند.

این تحقیق کاملاً مشاهده ای بوده و محققان دخالتی در رژیم غذایی یا شیوه ی رفتاری افراد نداشتند پس نمی توان گفت که علت مرگ زودرس افراد مطلقاً و صرفاً مصرف سیب زمینی سرخ کرده بوده است و به گفته ی اعضای تیم تحقیقاتی باید در این حوزه مطالعات بیشتر و دقیق تری صورت گیرد.

دکتر ورونیز در این باره می گوید:” اگر چه این تحقیق کاملاً مشاهده ای و در محیطی واقعی انجام گرفته است اما ما بر این باوریم که روغن های خوراک پزی که چربی ترانس بالایی دارند نقش مهمی در توضیح این مسئله ایفا خواهند کرد که چرا افرادی که سیب زمینی سرخ کرده مصرف می کنند معمولاً بیش از افراد دیگر دچار مرگ زودرس می شوند”.

تحقیقات ثابت کرده است که روغن های خوراکی با چربی ترانس بالا باعث افزایش کلسترول ال دی ال یا همان کلسترول مضر خون شده که نقش مهمی در ابتلای افراد به بیماری های قلبی و عروقی دارد.

علاوه بر این دکتر ورونیز تصدیق کرده است که معضلاتی مانند چاقی، زندگی بدون تحرک و ساکن و مصرف مقادیر زیاد نمک نیز می توانند در مرگ زودرس افرادی که در هفته بیش از دو بار سیب زمینی سرخ کرده مصرف می کنند داشته باشد.

نباید از این نکته غافل شد که سیب زمینی غذایی بسیار سالم و مفید است و در حالت طبیعی بدون چربی و سدیم و کلسترول بوده و با مقدار کافی پتاسیم خود نیاز روزانه یک فرد را تامین می کند اما نحوه ی فرآوری آن مقدار کالری، چربی و سدیم موجود در آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین سیب زمینی در حالت طبیعی کاملاً سالم و مفید بوده و تنها سرخ کردن باعث می شود که به یک ماده غذایی ناسالم و مضر برای سلامتی افراد تبدیل گردد.

بیشتر بخوانید :

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (17 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits