دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهای جادویی برای کاهش زانو درد + راه های درمان آن
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با افزایش سن زانو درد باعث انحراف و کج شدن زانو ها میشود. به تبع این موضوع رباط های اطراف زانو و عضلات اطراف آن را تحت تاثیر قرار میدهد

زانو درد و راه های درمان

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید


یکی از شایع ترین عللی که افراد به خاطر آن به پزشک متخصص مراجعه می کنند زانو درد است. چرا که همه افراد در تمام سنین حتی جوانان هم ممکن است این مشکل را تجربه کنند. زانو درد می تواند هر گامی که برمی داریم را تحت تاثیر قرار دهد. از ورزش کردن گرفته تا بالا رفتن از پله ها، در همه این موارد فراموش کردن درد زانو بسیار دشوار است.


در خیلی از موارد بسیاری افراد به سراغ خود درمانی می روند و تا حدودی نتیجه مطلوب را هم به دست می آورند اما اگر درد زانو مزمن شود و به التهاب تبدیل شود و یا علائمی مثل قرمزی مفاصل داشته باشد، وقتش رسیده که به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

عوامل تحریک کننده زانو درد


این بیماری معمولا از دهه دوم و بعد از 20 سالگی به تدریج مفاصل زانو و غضروف های مفصل زانو دچار ساییدگی می شوند و به تدریج با افزایش سن این درد ها با توجه به آسیب دیدن مفاصل زانو تشدید می شوند، البته یکسری عواملی هم می توانند این روند تخریبی را تشدید کنند

  • وزن بالا
  • سابقه خانوادگی
  • مصرف سیگار
  • بلند کردن بار های سنگین

چه موقع زانو درد تشدید میشود

اکثر افرادی که به پزشک مراجعه می کنند، اظهار دارند تا زمانی که در حال استراحت هستند و نشسته اند مشکلی ندارند و با راه رفتن به خصوص روی پله، دچار درد می شوند و در پایان روز که تا آن زمان فعالیت های زیادی انجام شده، درد ها تشدید می شود و بعضا وقتی بیماری پیشرفت می کند خود بیمار اظهار می کند که حس می کند داخل زانوانش چیزی مانند شن ریزه صدا می دهد و حالت ساییدگی را احساس می کند.


با افزایش سن این درد ها به مرحله ای می تواند برسد که باعث انحراف و کج شدن زانو ها شود. به تبع این موضوع رباط ها اطراف زانو و عضلات اطراف آن تحت تاثیر قرار می گیرند و آن ها هم دچار التهاب و درد می شوند.


چند توصیه


اگر فکر می کنید در معرض زانو درد هستید، یا زانو درد دارید این توصیه ها را جدی بگیرید


• بهتر است وزن خود کم کنید،
• فعالیت هایی که باعث افزایش دردتان می شود انجام ندهید یا محدود کنید.
• نحوه نشستن خود را درست کنید، روی زمین دو زانو ننشینید و بهتر است که روی صندلی بنشینید.
• از پله کمتر بالا و پایین بروید، امروزه آسانسور بسیار فراگیر شده است و به راحتی می توانید از آسانسور استفاده کنید.


درمان زانو درد


پزشکان در مواردی که بیمار دچار آرتروز های خفیف تا متوسط هست، می توانند با یک سری درمان ها، دارو ها و تزریقات خاصی که انجام می دهنددرد بیمار و روند تخریب غضروف مفصلی را کاهش دهند.

یکی از بهترین کار های بازتوانی که در مراحل اولیه به بیمار توصیه می شود آب درمانی است. زیرا در آب وزن بدن سبک می شود و فشار کمتری به مفصل زانو وارد می گردد ولی فرد در عین حال باید در آب راه برود و فعالیت کند. این باعث می شود که عضلات اطراف زانو تقویت بشوند و مقداری از فشار وارد شده به مفصل زانو را کمتر می کند.


در مواردی که درد بیمار علی رغم انجام آب درمانی افزایش دارد، پزشکان داروهای خوراکی را برای بیمار شروع می کنند و در مراحلی هم لازم است که تزریقاتی را در اطراف مفصل زانو انجام دهند. روش های درمانی دیگر اوزون درمانی، پرولوتراپی، پی آر پی و رادیو فرکانس مفصل زانو و اطراف مفصل زانو است. اگر بیمار به این درمان ها پاسخ ندهد و بیماری خیلی پیشرفت کند در نهایت لازم است بیمار جراحی شود. درد های ناحیه مچ پا و کف پا نیز می تواند ناشی از التهاب تاندون های اطراف مچ پا و کف پا باشد که این بیماران با رعایت کردن یک سری اصول اگر درد نداشته باشند می توان تزریقاتی در مفاصل آن ها انجام داد.

divider


دانستیم کسانی که دچار درد زانو هستند، پس از مراجعه به کلینیک، می توانند یکسری آزمایش ها را انجام دهند که مشخص شود علت درد زانوی آن ها چیست. پس از این که علت بیماری مشخص شد می توان به سراغ شیوه های مختلف درمانی رفت. این روش های مختلف درمانی می تواند شامل تزریق، اوزون درمانی، داروها، پی آر پی و حرکات اصلاحی و ورزشی باشد. اگر این درمان ها پاسخ نداد عمل جراحی راه حل نهایی است.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits