دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید و عوارض تزریق سوما
16
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تزریق سوما یا سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که دچار کمبود هورمون رشد طبیعی هستند، استفاده می شود.


از تزریق سوما بیشتر بدانید!


تزریق سوما یا سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که دچار کمبود هورمون رشد طبیعی هستند، استفاده می شود. کاربردهای دیگر این هورمون برای افرادی است که دارای نارسایی مزمن کلیه، سندرم نونان، سندرم ترنر، سندرم پرادر- ویلی، کمبود قد درهنگام تولد و عدم رشد قد و ... هستند.


نام سوما از سوماتروپین یا هورمون رشد، هورمون طبیعی بدن انسان که در رشد و سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد، گرفته شده است. این هورمون در افزایش سنتز پروتئین و توده عضلانی و کم شدن چربی بدن یا افزایش لیپولیز یا شکسته شدن چربی ها برای مصرف نقش موثر دارد.


همچنین از هورمون سوماتروپین در بزرگسالان، برای درمان سندرم روده کوتاه و یا برای جلوگیری از کاهش شدید وزن که از بیماری ایدز نشات می گیرد، استفاده می شود. سوماتروپین کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد و بسیاری از ورزشکاران هم از آن برای مقاصد مختلف استفاده می کنند.


سوما یا هورمون رشد، هورمونی حیاتی برای بدن و سلامتی عمومی افراد است و همواره مقادیر طبیعی و مفید آن برای انجام فرایندهای مختلف در بدن به ویژه کودکان لازم است از جمله وظایف هورمون رشد، افزایش و رشد بافت‌های بدن به مانند عضلات است. هورمون رشد نتایجی طبیعی و قابل قبول از خود در بدن دارد؛ اما افزایش تولید آن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات حاد نیز شود.


موارد مصرف و دوز تزریق سوما

درمان نارسایی رشد ناشی از کمبود هورمون رشد

بالغین: رژیم درمانی بر اساس وزن بیمار، حداکثر 0.004 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیر جلدی یک بار در روز تزریق می شود (یا 0.04 میلی گرم/کیلوگرم در هفته در دوز های منقسم). در مجموع دوز قابل تزریق سوماتروپین(بدون در نظر گرفتن وزن بیمار) در روز بین 0.15 تا 0.3 میلی گرم است که به صورت زیرجلدی تزریق می شود.


کودکان: رژیم درمانی بر اساس وزن کودک، 0.024 تا 0.034 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیرجلدی یک بار در روز تزریق می شود(6 تا 7 بار در هفته). حداکثر دوز تا 0.06 میلی گرم/کیلوگرم 3 بار در هفته تجویز می شود.

نارسایی رشد همراه با نارسایی مزمن کلیه


کودکان: رژیم درمانی بر اساس وزن کودک، هفته ای 0.33 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیرجلدی در دوز های منقسم هر روز تزریق می شود.

نارسایی رشد ناشی از سندرم ترنر

کودکان: هر هفته حداکثر تا 0.375 میلی گرم/کیلوگرم وزن کودک، به صورت زیرجلدی یا عضلانی 3 تا 7 بار در هفته تزریق می شود.

کاشکسی یا کاهش وزن ناشی از ایدز

بالغین و کودکان: در افراد با وزن بیش از 55 کیلوگرم روزانه 6 میلی گرم دارو، در افراد با وزن 45 تا 55 کیلوگرم روزانه 5 میلی گرم دارو و در افراد با وزن 35 تا 45 کیلوگرم روزانه 4 میلی گرم دارو به صورت زیرجلدی تجویز می گردد.

سوما

مزایای تزریق سوما


مصرف سوما نمی‌تواند معجزه کند. با این وجود می‌توان از آن به عنوان افزایش دهنده بازده حرکات ورزشی استفاده کرد؛ اما باید در نظر داشت که مصرف سوماتروپین بدون برنامه و زمان هیچ فایده‌ای برای بدن‌ساز ندارد و اغلب کسانی که خودسرانه از آن استفاده می‌کنند با این مشکل مواجه‌اند. فواید مصرف هورمون رشد را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

افزایش قدرت عضلانی


تزریق سوما به عنوان عاملی برای افزایش قدرت عضلانی به واسطه افزایش تولید کلاژن در بدن شناخته شده است. کلاژن باعث تحریک عضلات استخوانی و تاندون‌ها و در نتیجه بهبود قدرت آن‌ها می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی که ورزشکاران از آن به عنوان دلیل مصرف سوماتروپین یاد می‌کنند، افزایش قدرت عضلانی است.


بر اساس مطالعاتی که روی انسان انجام گرفته است، تزریق و دریافت هورمون رشد به صورت مصنوعی نیز موجب بهبود قدرت عضلانی در مقابل کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند می‌شود. مصرف و دریافت هورمون رشد در کسانی که به طور طبیعی با مشکل کمبود ترشح هورمون رشد متولد شده‌اند، نشان داد که درمان طولانی مدت با تزریق سوماتروپین موجب بهبود قدرت عضلانی و افزایش عملکرد ورزشکاران نسبت به همتایان خود شده است.

بهبود درمان شکستگی

بسیاری از هورمون‌های درون بدن مسئولیت تنظیم سوخت و ساز و تأمین مواد معدنی مورد نیاز استخوان‌ها را بر عهده دارند که تأثیر در عملکرد آن‌ها، اثر مستقیمی بر روی بهبود مشکلاتی به مانند شکستگی استخوان است. مطالعات روی انسان نشان داده است که تزریق سوما می‌تواند باعث بهبود عملکرد غدد و هورمون‌های مرتبط با رشد استخوان و در نتیجه درمان شکستگی‌های آن شود. مصرف هورمون رشد برای افزایش سرعت رفع شکستگی استخوان بدون عوارض جانبی است.


بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا، مصرف هورمون رشد در انسان موجب بهبود سریع‌تر زخم و جراحت‌های وارد شده می‌گردد. عمده دلیل این بهبودی سریع را می‌توان در تأثیر هورمون رشد بر تحرک کلاژن دانست. با افزایش فعالیت کلاژن، سلول‌های بدن علاقه زیادی به رشد و تکثیر خواهند داشت و به همان نسبت بهبود زخم‌ها، تسریع پیدا می‌کند.


کاهش وزن


از جمله مشکلاتی که افراد چاق با آن درگیر هستند، کاهش ظرفیت پاسخ‌دهی به هورمون‌های رشد توسط سلول‌های بدن است. این اثر ممکن است پس از کاهش وزن از بین برود یا به صورت جزئی باقی بماند. تزریق سوما در بدن موجب افزایش لیپولیز می‌شود. کاهش عملکرد و تولید هورمون رشد باعث بروز اختلال در چربی سوزی و افزایش چربی مضر در بدن می‌شود.


مطالعات بر روی انسان نشان داده است که مصرف هورمون رشد در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌تواند باعث لاغری و رسیدن به تعادل در تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف هورمون رشد در کنار روش‌های لاغری موجب ثابت ماندن و در برخی موارد افزایش توده بدنی نیز شده است. می‌توان گفت هورمون رشد علاوه بر کاهش توده چربی، به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند. لذا اگر به دنبال لاغری با انجام ورزش و افزایش توده عضلانی خود هستید، مصرف آگاهانه سوماتروپین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

استخوان‌بندی قوی


غده هیپوفیز عامل اصلی تولید هورمون‌های رشد در بدن هستند، در نتیجه ترشح هورمون رشد در دوران بلوغ، استخوان‌های بدن شروع به رشد کردن و استحکام می‌کنند. هورمون رشد یا سوماتروپین در کبد ترشح و وارد خون می‌شود. با افزایش سن و کاهش رشد، تولید این هورمون نیز کاهش پیدا می‌کند که موجب مشکلاتی به مانند شکستگی‌های غیرقابل بهبود در دوران کهن‌سالی می‌شود. تزریق سوما به صورت مصنوعی و دارویی موجب تحریک سلول‌های استخوانی و افزایش توده استخوانی می‌شود.


کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی


افزایش سن و ورود به کهن‌سالی و بزرگ‌سالی زنگ خطری برای کاهش هورمون رشد در بدن و بروز بیماری‌های مختلفی به مانند سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق است. مطالعات نشان داده است که کاهش تولید هورمون رشد رابطه مستقیم با افزایش احتمال بروز سکته قلبی دارد. بیمارانی که هورمون رشد کافی ندارند، غلظت تری گلیسیرید و گرفتگی عروق بیشتری نشان داده‌اند. لذا تزریق سوما به صورت دارویی می‌تواند به میزان زیادی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

بهبود سلامت روانی

مطالعات نشان داده است که مصرف هورمون رشد در بزرگسالانی که دارای کمبود ترشح هورمون رشد و مشکلات سلامت روانی بودند باعث بهبود در خلق و خو و افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شده است. البته مصرف هورمون رشد در طولانی مدت اثربخشی دارد و نمی‌توان به چشم معجزه به آن نگاه کرد.

درمان مشکلات ناشی از کم‌خوابی

ترشح اکثر هورمون‌های بدن و مخصوصاً هورمون رشد بعد از خواب اتفاق می‌افتد و در ساعت‌های اولیه خواب اوج می‌گیرد. اکثر افرادی که شبانه بیدار هستند یا خواب کمی دارند دارای مشکلات ترشح هورمون رشد نیز هستند. مشکلات خواب و کاهش میزان خواب موجب کاهش عملکرد غدد درون‌ریز و در نتیجه اختلال در زمان عملکرد آن‌ها می‌شود.


محققان با آزمایش کاهش خواب به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر ساعت خواب طبیعی بدن به میزان زیادی ترشح هورمون رشد را تغییر می‌دهد. لذا کسانی که کم خواب هستند می‌توانند از هورمون رشد به عنوان راهی برای درمان اثرات کم بود خواب استفاده کنند.


لازم به ذکر است که بخش اعظم افرادی که از سوماتروپین استفاده می‌کنند اصلاً بدنساز نیستند! واقعاً خسته کننده است رسانه‌ها همیشه یک بدنساز را در حال مصرف سوما نشان می‌دهند. این در حالی است که در سراسر دنیا نزدیک به ۲ میلیارد دلار از این هورمون فقط برای مبارزه با پیری مصرف می‌شود!

سوماتوتروپین

عوارض جانبی تزریق سوما

بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو از عوارض مصرف سوما یا هورمون رشد است. مشکلات تنفسی شدید ممکن است در بیمارانی که مبتلا به سندرم پرادر-ویلی هستند و از هورمون سوماتروپین استفاده می کنند، رخ دهند، بنابراین و بلافاصله بعد از رویت علائم ریه یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه، یا خر و پف به پزشک اطلاع دهید. درصورتی که هریک از عوارض جانبی زیر برای شما اتفاق افتاد به پزشک اطلاع دهید:

  • درد درناحیه ی زانوها یا باسن، لنگان لنگان راه رفتن
  • گوش درد، تورم، گرما
  • کرختی یا سوزش مچ دست، دست یا انگشتانتان
  • تورم شدید یا پوف کردگی در دست ها و پاها
  • درد یا تورم در مفصل ها
  • پانکراتیت- درد شدید در بالای معده و پیشرویآن به قسمت پشت بدنتان، تهوع و استفراغ، ضربان قلب سریع
  • قند خون بالا - افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان، سردرد، اختلال در دید و تنفس با بوی میوه
  • افزایش فشار داخل جمجمه - سردرد شدید، گوش درد، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد در پشت چشم ها
  • نشانه های مشکل غده فوق کلیوی - ضعف شدید، سرگیجه شدید، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست، احساس خستگی یا ضعف

عوارض جانبی معمول مصرف هورمون سوماتروپین عبارتند از:

  • تورم، افزایش سریع وزن
  • درد در ناحیه ی مفاصل یا ماهیچه ها
  • نفخ یا درد معده
  • سردرد
  • درد، خارش، یا تغییرات پوستی در ناحیه تزریق دارو

موارد ذکر شده، لیست کاملی از عوارض جانبی نیستند و ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند، در مورد عوارض جانبی دیگربا پزشک خود مشورت کنید.


تداخلات دارویی هنگام تزریق سوما

در مورد تمام داروهای مصرفی، به ویژه موارد ذکر شده در لیست زیر با پزشک مشورت کنید.

  • قرص های پیشگیری از بارداری یا درمان جایگزین هورمون
  • انسولین یا داروهای خوراکی دیابت
  • داروهای استروئیدی (پردنیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون و سایر داروها)

سایر داروها که شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می شوند، ممکن است با سوماتروپین تداخل ایجاد کنند. درمانگران خود را در جریان همه داروهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید و هر دارویی که استفاده از آن را شروع یا قطع کرده اید، قرار دهید.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف آمپول هورمون رشد سیناتروپین و عوارض خطرناک این آمپول

فواید مصرف قرص گلوتاپیور برای افزایش قد

9 ترفند ساده برای افزایش قد پس از 18 سالگی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits