دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت آبسه و التهاب در غده پروستات و درمان این عارضه
17
زمان مطالعه: 5 دقیقه
آیا تا به حال درمورد عارضه آبسه غده پروستات چیزی شنیده اید ؟ در این مقاله از مجله اینترنتی دلگرم قصد داریم شما را با علت این مشکل و درمان آن آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

آبسه پروستات چیست ؟

پروستاتیت (Prostatitis) به معنی التهاب در غده پروستات می‌باشد. پروستاتیت به حاد، مزمن، پروستاتیت التهابی بدون علامت (سندرم درد لگنی مزمن) و پروستاتیت مزمن باکتریایی طبقه‌بندی شده است.

التهاب پروستات ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد. در ایالات متحده، پروستاتیت در ۸ درصد از همه تشخیص داده شده است. در سال ۱۹۹۹، مؤسسه ملی دیابت و هاضمه و کلیه (NIDDK) دست به ابداع یک سیستم طبقه‌بندی جدید زد.

این کار برای نشان دادن جزئیات بیشتر در مورد هر یک از انواع پروستاتیت انجام شد. در آمریکا پروستاتیت در ۸ درصد از کسانی که به ارولوژیست مراجعه می‌کنند و یک درصد از کسانی که برای اقدامات اولیه پزشکی مراجعه می‌کنند تشخیص داده شده است.

عفونت پروستات

التهاب پروستات

علائم آبسه پروستات

پروستاتیت عفونت پروستات است که بیماری ویژه مردان جوان بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است.نوع حاد این بیماری با تب و لرز، درد استخوانی و درد تمام بدن تظاهر می‌کند. سوزش ادرار، تکرر ادرار، سخت ادرار کردن، کدر شدن ادرار و احساس سنگینی در ناحیه زیر بیضه‌ها و داخل مقعد از علایم اختصاصی آن است.

پروستاتیت حاد ممکن است منجر به بند آمدن کامل ادرار شود. برای درمان معمولا نیاز است بیمار در بیمارستان بستری شود و آنتی بیوتیک از راه ورید برای وی تزریق شود. بیماری در عرض چند روز پس از درمان مناسب بهبود می‌یابد.

ممکن است پروستاتیت حاد تبدیل به پروستاتیت مزمن یا آبسه پروستات شود. آبسه پروستات نیاز به جراحی برای تخلیه آبسه دارد.پروستاتیت مزمن بیماری است که مدت‌های طولانی باعث ایجاد مشکل برای شخص مبتلا با این حال، در عمل اگر کسی مشکوک به آدنوم باشد از PSA برای او استفاده می‌شود.

این آزمایش برای تشخیص احتمالی سرطان پروستات انجام می‌شود. در واقع، برای اطمینان خاطر بیمار صورت می‌گیرد.

درمان آبسه پروستات

آبسه پروستات چه علائمی دارد ؟

سایر مواردی که ممکن است سبب احتقان پروستات و خروج مایع منی از مجرا شوند عبارتند از انزال در فواصل طولانی‌ مدت مثلا هر ماه یک بار، دوچرخه‌سواری یا اسب‌سواری بیش از حد (سبب فشار آمدن به پروستات و چلانده شدن آن می‌شود)، مصرف مقادیر زیاد غذاهای تند، الکل و کافئین و نشستن طولانی‌ مدت به‌ خصوص داخل اتومبیل.

توصیه می‌شود مردان بیش از ۳-۲ ساعت حالت نشسته نداشته باشند و اگر در حالت رانندگی هستند، هر ۳-۲ ساعت اتومبیل را متوقف کنند، مقداری راه بروند و مثانه خود را خالی کنند. نشستن روی یک بالش نرم به مقدار زیادی از فشار وارده بر پروستات می‌کاهد. دارودرمانی کمک شایانی به درمان التهاب پروستات می‌کند.

علائم اصلی التهاب پروستات:

  • درد یا حس سوزش هنگام دفع ادرار (سوزش ادرار)
  • مشکل در ادرار کردن، مانند قطره قطره ادرار کردن یا تاخیر در شروع ادرار
  • تکرر ادرار، به خصوص در شب (شب ادراری)
  • نیاز فوری به ادرار کردن
  • درد در شکم، کشاله ران و یا کمر
  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد (کف لگن)
  • درد و ناراحتی در آلت تناسلی و یا بیضه ها
  • ارگاسم یا انزال دردناک
  • علائم آنفولانزا مانند (که در پروستاتیت ناشی از عفونت باکتریایی)

اگر شما تجربه درد لگن، ادرار کردن سخت یا دردناک، یا ارگاسم و انزال دردناک دارید، حتما به دکتر خود مراجعه کنید. بعضی از انواع التهاب پروستات اگر درمان نشوند، می تواند منجر بدتر شدن عفونت یا دیگر مشکلات سلامتی شود. التهاب پروستات نباید با بزرگی پروستات اشتباه گرفته شود.

التهاب پروستات چیست

آیا التهاب پروستات قابل درمان است ؟

التهاب مزمن پروستات چیست ؟

احتقان طولانی‌ مدت یا طول‌ کشیده پروستات را در اصطلاح «التهاب مزمن پروستات» می‌گویند. این التهاب مزمن پروستات ممکن است عفونی یا غیرعفونی باشد و یکی از علائم آن خروج ترشحی شبیه به مایع منی از مجرای ادرار است که با ادرار یا بدون آن اتفاق می‌افتد.

سایر علائمی که ممکن است همراه با التهاب مزمن پروستات دیده شوند، عبارتند از: سوزش و تکرر ادرار، آهسته شدن جریان ادرار به دلیل بزرگ شدن و تورم پروستات، احساس سوزش هنگام انزال، احساس سوزش در قسمت انتهایی دستگاه تناسلی حتی در حالت عادی و بدون ادرار کردن،

اختلال جنسی مثل اختلال در نعوظ، احساس خارش در ناحیه دستگاه تناسلی، احساس ناراحتی در قسمت تحتانی شکم و درد در ناحیه میاندوراه (ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد). گاهی بیمارانی که دچار التهاب مزمن پروستات هستند، هنگام شروع ادرار یا خاتمه آن و حتی در مایع منی قطرات خون را نیز مشاهده می‌کنند.

عفونت پروستات

درمان التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات

عواقب احتمالی التهاب پروستات عبارتند از: بزرگ شدگی پروستات، تنگی پیشابراه، کندی یا بند آمدن ادرار و سایر مشکلات جدی مجرای ادرار، درمان این نوع پروستات بسته به حاد یا مزمن بودن آن متفاوت است.

درمان برای پروستات حاد با مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، تخلیه با سوند یا تخلیه با عمل جراحی در موارد وخیم مقدور می‌باشد و پروستات مزمن را نیز می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، ماساژ پروستات برای افزایش تخلیه و جراحی در صورتی که داروها‌ و ماساژ اثر بخش نباشد درمان کرد.

البته درمان بسته به بیماری و بیمار تغییر می‌کند. آمیزش برای افزایش تخلیه پروستات پیشنهاد می‌شود. آب گرم و مصرف نکردن ادویه جات نیز ایرادی ندارد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بهروز | ۴ سال پیش
باسلام
لطفا بفرمایید برای التهاب پروستات از کدام آنتی بیوتیکها استفاده میشود...ممنونم
0
3
مجتبی | ۵ سال پیش
باسلام‌.من ۲۵سالمه.۳ساله که تکرر ادرار دارم البته به صورت مقطعی.اما ۶ماه که شدید شده ودست ازسرم برنمیداره.۷بار پیش جراح ارولوژیست رفتم.ازمایش انجام دادم سالم بوده.اما سونوگرافیم ورم پروستاتو نشون میده که دکترا میگن مزمن شده.اونا هرباربهم یوریناسین؛ترازو
سین؛سیپروفلوکسا
سین وسلکسیب میدن اما فقط درحال مصرف اثربخشن وتا تموم میشن باز تکرر شروع میشه.من شبا ۶یا۷بار باید از خواب پاشم ودرطول روزم احساس پر بودن مثانه دارم.من نه درد ونه سوزشی دارم فقط تکرر ادرار.خسته شدم بخدا
2
0
امید | ۵ سال پیش
سلام
ممنونم که این سایت را مدیریت میکنین
من زمان نشستن روی صندلی پروستاتم ازیت میشه و احساس درد میکنم
مشکل کجاس لطفا راهنماییم کنین
اینم بگم تو زمان نزدیکی زیاد جلوگیری میکردم که منی خارج نشه
0
4
Armin | ۵ سال پیش
پرهيز ادويه شامل چه چيزايي ميشه ؟ آيا نمك هم جزوش هست ؟ اگر دقيق بخوام بدونم چطوري ميتونم بفهم ؟ ممنون از شما
0
3
aria | ۵ سال پیش
سلام من۲۳سالمه و چندماه پیش موقع ارضا شدن قسمت راست زیر شکمم درد گرفت و از اون موقع تکرار ادرار دارم و هروقت ارضا میشم کشاله ران راستم تا حدود۶_۷ساعت درد داره یا سوزش!!
آیا خطرناکه این قضیه واسم؟چون دکتر متخصص نرفتم!حدس شما چیه؟ممنون میشم کمک کنید
5
4

hits