دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید معجزه آسا برگ درخت زیتون
16
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فواید معجزه آسا برگ درخت زیتون:زیتون دارای خواص فراوانی است که همه ما با برخی از این خواص آشنایی داریم، در مطلب حاضر می خواهیم شما را با خواص برگ زیتون و عصاره برگ زیتون آشنا سازیم.

خاصیت فوق‌العاده‌ی برگ زیتون

زیتون دارای خواص فراوانی است که همه ما با برخی از این خواص آشنایی داریم، در مطلب حاضر می خواهیم شما را با خواص برگ زیتون و عصاره برگ زیتون آشنا سازیم. برگ زیتون دارای فواید فراوانی می باشد که از آن جمله می توان به فواید برگ زیتون در کاهش فشار خون، خواص برگ زیتون برای دیابت و کاهش قند خون، کاهش وزن و پیشگیری از سرطان ها اشاره نمود. به علاوه در این مقاله از دلگرم شما را با طرز تهیه عصاره برگ زیتون به دو روش آشنا خواهیم نمود. با نوآورد در ادامه این مقاله همراه شوید.

خاصیت معجزه آسای برگ درخت زیتون

فواید برگ درخت زیتون

برگ زیتون برای مقابله با چاقی مفید است

یک پژوهش جدید نشان داده است که یک فنجان قهوه به همراه عصاره برگ زیتون می‌تواند برای مقابله با چاقی مفید باشد. در این پژوهش محققان به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد به مدت هشت هفته دادند تا این که موش‌ها به سندرم متابولیک دچار شدند. سپس به این موش‌ها قهوه غنی شده با عصاره برگ زیتون به مدت هشت هفته دیگر خورانده شد.

پژوهشگران متوجه شدند که بعد از مصرف این نوشیدنی، علائمی از بهبودی در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابولیکی در موش‌ها مشاهده شد اما در موش‌هایی که قهوه معمولی مصرف کرده بودند، این علائم بهبود دیده نشد. لیندسی براون، محقق دانشگاه کویینز ماری جنوبی، در این پژوهش گفت: عصاره برگ زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، وزن را کاهش می‌دهد. به گزارش روزنامه ساندی مورنینگ هرالد، نقش التهاب به عنوان عاملی که موجب ذخیره چربی می‌شود مجوز مطالعات در زمینه چاقی در سراسر دنیا است.

خواص برگ زیتون

عصاره برگ زیتون و کنترل فشار خون

تحقیقات نشان می‌دهد از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه‌ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می‌کند، می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری‌های قلبی- عروقی مبتلا می‌باشند. یکی از دلایل آن‌ را مصرف فرآورده‌های مختلف زیتون می‌دانند. قسمت‌های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ آن است.

از بین این قسمت‌ها، برگ زیتون دارای خواص مفید بیشتری است؛ زیرا در هنگام تهیه، مواد مۆثره آن کمتر آسیب می‌بیند. از طرفی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر است. گرچه بر حسب عادات غذایی، فرد می‌تواند از میوه و روغن زیتون نیز به صورت موازی استفاده کند.بر اساس یافته های به دست آمده، برگ این گیاه دارای توانایی کاهش قند،کلسترول و اسید اوریک خون است. هم چنین مصرف این برگ از فشار خون بالاو ابتلا به آترواسکلروز جلوگیری می‌کند و مقاومت به انسولین را در حیوانات آزمایشگاهی بهبود می‌بخشد.

خواص برگ زیتون

نحوه استفاده از برگ زیتون

برگ زیتون را می‌توانید به دو صورت استفاده کنید:

1- روزی دو بار همانند چای آن را دم کرده و میل کنید.

2- روزی یک بار به میزان یک قاشق غذاخوری از آن را به سالاد اضافه کنید.

در نظر داشته باشید که طعم برگ زیتون کمی تلخ است. برای برطرف کردن طعم تلخ آن می‌توانید از یک شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده مناسب مانند نعناع استفاده نمایید. ضمناً یکی از فرآورده‌های این محصول کپسول زیتونکس می‌باشد که از عصاره برگ درخت زیتون تهیه شده است. این محصول باعث گشادی عروق، ممانعت از تجمع پلاکت‌ها و دفع ادرار می‌شود. در نتیجه برای کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌تواند قابل توصیه باشد. همچنین عرق برگ زیتون هم محصولی دیگر از برگ زیتون می‌باشد که می‌تواند روزی دو فنجان صبح و عصر میل شود.

___________________________________________________________________

تحقیقی در این زمینه

در یک بررسی که نتایج آن در نشریه Phytotherapy Research منتشر شده است، 20 جفت دوقلوی همسان که دچار فشار خون بالای «حدمرزی»(فشار خون بالاتر از حد مطلوب 120 روی 80 اما پایین‌تر از حد 140 روی 90 که ملاک تشخیص فشار خون بالا است.) بودند، مورد بررسی قرار گرفتند.

یک عضو هر جفت دوقلو قرص‌های حاوی عصاره برگ زیتون دریافت می‌کرد، در حالی که دیگری مکملی دریافت نمی‌کرد، اما توصیه‌های سبک زندگی برای کاهش فشار خون به او ارائه می‌شد که رویکرد استاندار به فشار خون بالای حد مرزی است.نیمی از مصرف‌کنندگان مکمل 500 میلی‌گرم عصاره برگ زیتون در روز دریافت می‌کردند، و نیم دیگر 1000 میلی‌گرم عصاره مصرف می‌کردند.

پس از هشت هفته مشخص شد که مصرف‌کنندگان مکمل با دوز بالا کاهش قابل توجهی در فشار خونشان پیدا کرده‌اند. به طوری که فشار خون آن‌ها از میانگین 137 روی 80 به 126 روی 76 رسید. همچنین میانگین اندازه کلسترول «بد» یا LDL آن‌ها افت کرده بود. بر عکس در دوقلوهایی که هیچ مکملی دریافت نکرده بودند، تغییرات قابل‌توجهی در فشارخون به وجود نیامده بود.

___________________________________________________________________

برگ زیتون ضد سرطان است

گروهی از محققان دانشگاه کوردوبا واقع در جنوب اسپانیا ثابت کردند که برگ درخت زیتون اثر ضد سرطانی دارد و در درمان سرطان خون موثر است. محققان اسپانیایی امروز گفتند که تازگی اصلی این مطالعه در شناسایی و اندازه گیری ترکیبات طبیعی موسوم به «فنول» ها در برگ‌های زیتون می‌باشد. در این مطالعه از «مگس سرکه» استفاده و مشاهده کردند که عصاره برگ زیتون در این مگس، حشره را نسبت به صدمات فرسودگی سلولی محافظت می‌کند.

مطالعات همچنین ثابت کردند که عصاره برگ زیتون خواص ضد سرطانی و کشنده سلول‌های توموری دارد و آن را برای درمان سرطان خون در چندین نفر استفاده کردند. این در حالی است که کارخانجات تا به حال برگ زیتون را دور می‌انداختند و یا آن را برای تولید انرژی استفاده می‌کردند.

___________________________________________________________________

برگ زیتون؛ ضد میکروب و قارچ

برگ زیتون خاصیت ضد میکروب و قارچ دارد. آزمایش‌ها بر روی حیوانات نشان می‌دهد از خواص برگ زیتون، آنتی اکسیدان، ضد میکروب و قارچ ویروس تبخال است.

برگ زیتون قند خون را نیز کاهش می‌دهد

برای این کار، بر روی 8 گرم خرد شده‌ی برگ، یک استکان آب ریخته و مدت 5 تا 10 دقیقه می‌جوشانیم و سپس صاف کرده و پس از سرد شدن میل می‌کنیم، این مقدار را می‌توان 3 یا 4 بار در روز تکرار کرد.

خواص برگ زیتون برای دیابت

ترشح انسولین در خون باعث می‌شود گلوکز به عنوان سوخت در اختیار سلول‌های بدن قرار گیرد، اما در بیماران مبتلا به دیابت، ممکن است ترشح انسولین کمتر از میزان ترشح در یک فرد عادی باشد و بنابراین گلوکز بیش از میزان نیاز در خون باقی می‌ماند و در اصطلاح گفته می شود که فرد به دیابت مبتلا شده است.اما برگ درخت زیتون می‌تواند مانند گلوکز، میزان ترشح انسولین از پانکراس را در محیط برون تنی افزایش دهد و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، برگ زیتون دارای توانایی کاهش قند بوده و مقاومت به انسولین را در حیوانات آزمایشگاهی بهبود می‌بخشد. نتایج آزمایش‌ها نشان داده است که برگ درخت زیتون سبب افزایش ترشح انسولین از جزایر لانگرهانس (سلول های درون لوزالمعده) می‌شود به گونه ای که در غلظت ۰.۰۱، ترشح انسولین را به طور متوسط ۳۸% و در غلظت ۰.۰۵، ۵۷% افزایش می دهد.

همان گونه که در بالا گفته شد، استفاده از برگ زیتون باعث کاهش قند خود در بیماران دیابتی می شود، برای بهره گیری از این خاصیت برگ زیتون، بر روی ۸ گرم برگ زیتون خرد شده، یک استکان آب ریخته و مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید و سپس صاف آن را کرده، پس از سرد شدن میل نمایید. روزانه ۳ تا ۴ بار می توانید از این جوشانده برگ زیتون استفاده کنید.

جلوگیری از سرطان

عصاره برگ زیتون، اثر ضد سرطانی در موش های آزمایشگاهی دارد و در موش هایی که دچار تومور هستند، به کاهش اندازه تومور کمک می کند. همچنین، این برگ ها خاصیت ضد سرطان سینه داشته و از شکل گیری سلول های سرطان سینه در مراحل اولیه شکل گیری این سرطان، جلوگیری می کنند.

استخوان سازی

تحقیقات نشان می دهند که oleuropein موجود در برگ زیتون به استخوان سازی کمک نموده و از کاهش تراکم استخوان ها جلوگری می نماید و مانع از پوکی استخوان می شود.

خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی

Oleuropein و سایر ترکیبات برگ زیتون، دارای خواص ضد میکرواورگانیسم هایی مثل باکتری و ویروس ها هستند. این ترکیبات، توانایی ویروس ها در ساخت اسیدهای آمینه رو دچار اختلال کرده و در نتیجه از تکثیر ویروس ها، جلوگیری می کنند. این ترکیبات نسبت به آنتی بیوتیک ها این مزیت رو دارند که فقط به میکرواورگانیسم های مضری که می خواهیم نابود شوند، حمله می کنند و میکرواورگانیسم های طبیعی بدن رو که برای ما مفید هستند، از بین نمی برند.

خاصیت آنتی اکسیدانی

برگ زیتون حاوی فنول های متعددی است. این آنتی اکسیدان ها، فعالیت رادیکال های آزاد مضر در بدن رو خنثی می کنند. وجود رادیکال های آزاد برای بدن ما مضر است زیرا باعث تخریب تولید DNA می شوند. اگر تولید DNA دچار اختلال شود، سلول ها به سرعت پیر می شوند.

خاصیت ضد التهاب

یکی از رایج ترین استفاده ها از برگ زیتون، خاصیت شفابخشی است که این برگ ها در از بین بردن بسیاری از التهابات در بدن، دارند. وجود التهاب در بدن به بیماری های متعددی منجر می شود و حتی می تواند زندگی فرد رو تهدید کند.

کاهش فشار خون

Oleuropein که در برگ زیتون وجود دارد، رگ های خونی رو گشاد کرده و فشار خون رو پایین می آورد. همچنین از تشکیل لخته خون در رگ ها جلوگیری می کند. به علاوه، برگ زیتون، نامنظمی در ضربان قلب رو از بین می برد و جریان خون در سرخرگ ها رو بهبود می بخشد و قند خون رو در حالت تعادل نگه می دارد.

کاهش کلسترول

برگ زیتون از طریق جلوگیری از اکسید شدن کلسترول ، از تشکیل کلسترول بد (LDL) در بدن جلوگیری می کند. این کلسترول اکسید شده به عنوان کلسترول بد در بدن شناخته می شود.

تقویت سیستم ایمنی

برگ های زیتون از قدیم الایام به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب ها، مورد استفاده قرار می گرفته اند. مقدار آنتی اکسیدان موجود در محلول عصاره تهیه شده از برگ تازه زیتون، دو برابر عصاره چای سبز و چهار برابر ویتامین C است.

داروی ضد سرماخوردگی

به دلیل توانایی برگ زیتون در مبارزه با برخی ویروس ها، این برگ ها می توانند به جلوگیری و درمان سرماخوردگی کمک کنند. این در حالیست که بیماری های ویروسی، داروی خاصی ندارند اما برگ زیتون می تواند به از بین بردن، سرماخوردگی، آنفلوانزا و تبخال که همگی بیماری ویروسی هستند، کمک کند.

___________________________________________________________________

طرز تهیه چای برگ زیتون در خانه

عصاره برگ زیتون رو می توان از سوپرمارکت ها تهیه کرد اما اگر خودتون درخت زیتون دارید، می توانید چای برگ زیتون رو خودتون تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که برگ ها باید با کیفیت بوده و از آفت کش در پرورش اونها استفاده نشده باشد. در اواسط صبح اقدام به چیدن برگ ها نمایید تا شبنم روی برگ ها کاملاً خشک شده باشند. سپس برگ ها رو در دمای ۶۵ درجه سلسیوس (۱۵۰ درجه فارنهایت) در فر خشک کنید.

بعد از اینکه برگ ها خشک شدند، اونها رو با دست،‌ خرد کرده و چوب ها و ساقه ها رو از خرده های برگ، جدا کنید. یک قاشق چایخوری از برگ خشک شده رو ر یک فنجان آب داغ به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، بخیسانید. می توانید روزانه سه فنجان از این چای رو میل کنید. این چای مزه تلخ دارد و می توانید از عسل برای شیرین کردن اون استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریکات معده، چای رو همراه با غذا میل کنید.

اثرات جانبی

برگ های زیتون، بدون ضرر و ایمن هستند اما ممکن است که با بعضی از داروهای شیمی درمانی، تداخل پیدا کنند. همچنین، افرادی که فشار خون پایینی دارند، بهتر است که در زمان مصرف، به مقدار فشار خون خود توجه کنند که افت شدید پیدا نکند.همیشه به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی یا هر نوع گیاه غذایی، قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید و سرخود اقدام به استفاده ننمایید و چای برگ زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست.

___________________________________________________________________

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

پیام | ۷ سال پیش
سلام.به اطلاع دوستان ومحققان عزیر
بنده 12سال هست که آسم شدیددارم
دریک ماه گذشته درکنارداروهای شیمییایی که استفاده میکنم روزی دوباردم کرده برگ زیتون استفاده کردم به جرات میتونم بگم که 50درصدبهبودی پیداکردم لذابه دوستان هم پیشنهادمصرف میدهم.
0
0
رامین | ۷ سال پیش
سلام من نهال زیتون درباغچه منزلمان کاشته ام که فروشنده گفته است این نهال پیوندیست و پس از یک سال میوه میدهد اما نهال رشد چندانی نداشته .چه روشی پیشنهاد میکنید
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
سلام تاحالا کسی با مصرف دم کرده برگ زیتون لاغر شده؟؟
0
0
شکوفه | ۷ سال پیش
آیاکشیدن برگ خشک زیتون مثل کشیدن گراس خاصیت دارد؟
0
0

hits