دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زندگینامه اشکان دژاگه: ۲۶ حقیقت جالب درباره اشکان دژاگه
28
زمان مطالعه: 6 دقیقه
اشکان دژاگه یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران است. در این مقاله زندگی نامه اشکان دژاگه را مرور کرده و شما را با 26 حقیقت جالب درباره وی آشنا میکنیم

مجله دلگرم | بیوگرافی اشکان دژاگه را در این مقاله مورد بررسی قرار داده و به شما در مورد جزئیات زندگی این بازیکن تیم ملی کشورمان خواهیم گفت.

بیوگرافی و زندگینامه اشکان دژاگه

نام و نام خانوادگی : اشکان دژاگه

تاریخ تولد : 1365/4/14

محل تولد : تهران

پست بازی : هافبک هجومی

اشکان دژاگه بازیکنی با ملیت ایرانی - آلمانی است. دژاگه در تاریخ هشتم اسفندماه سال 90 در ترکیب تیم ملی ایران مقابل قطر مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی قرار گرفت.
اشکان دژاگه داری ملیت ایرانی-آلمان است و تاکنون در هرتابرلین و ولفسبورگ در بوندس‌لیگا بازی کرده است. او در سال ۲۰۱۲ با قراردای ۳ ساله به فولهام پیوست. او در رده ملی، برای تیم‌های پایه آلمان بازی کرده‌است و در رده بزرگسالان، از لحاظ قانونی می‌توانست هم برای آلمان و هم برای ایران بازی کند.

بازی در تیم‎های ملی پایه آلمان

دژاگه در رده‌های سنی زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال برای آلمان بازی کرده‌است. او در سال ۲۰۰۹ در با پیراهن شماره ۹ در بازی‌های زیر ۲۱ سال اروپا همراه با مانوئل نویر، سامی خدیرا و مسعود اوزیل برای آلمان بازی کرد و به قهرمانی رسید. دژآگه در این دوره یک گل ثمر رساند.

امکان بازی برای تیم ملی ایران

دژاگه پیشتر از تمایل خویش برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران سخن گفته بود. او گوشه چشمی هم به دعوت به تیم ملی بزرگسالان آلمان داشته ‏است، اگرچه او شانس کمی برای دعوت به تیم آلمان دارد.
مطابق قوانین فیفا بازیکنی که می‌تواند برای دو کشور بازی کند، اگر برای کشور اول در تیم بزرگسالان بازی نکرده باشد حداکثر تا سن ۲۱ سالگی می‏‎تواند برای کشور دوم بازی کند. مطابق این قانون دژآگه دیگر نمی‌توانست برای ایران بازی کند.

در جولای سال ۲۰۰۹ فیفا در این قانون تغییراتی داد. و همچنین شرط سنی را برداشت. از آن زمان تاکنون چند بازیکن با قانون جدید ملیت خود را عوض کرده‌اند. به طور نمونه ادگار کاستیو که برای تیم بزرگسالان مکزیک ۴ بازی ملی در بازی‌های دوستانه داشت، ملیت خود را تغییر داد و برای آمریکا بازی کرد. فیفا با تغییر ملیت دژآگه موافقت کرد و هم‌اکنون دژآگه برای تیم ملی فوتبال ایران بازی می کند.

کارلوس کیروش سرمربی تیم ملی از وی برای حضور در تیم ایران دعوت کرد. چندی پس از دعوت، مشکل نظام وظیفه که مانع خروجش از خاک ایران می‌شد نیز حل گشت؛ اما رسانه‌ها خبر از مانع‌شدن مشکل خالکوبی‎های متعدد روی بدنش از جمله خالکوبی واژه «آلمان» و همچنین «درگیری مختصرش» با حراست فرودگاه در هنگام ورودش به ایران در سال ۱۳۸۹ برای حضور در تیم ایران خبر دادند.

بازی در تیم ملی ایران

اشکان دژاگه در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۸ برای بازی در تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر از سری مسابقات هفته ششم مرحله سوم فوتبال انتخابی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در ورزشگاه آزادی، به تهران آمد. او در نخستین حضورش در ترکیب ثابت قرار گرفت و توانست در نخستین بازی ملی خود در ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ دو گل به ثمر برساند و شروع بسیار خوبی را به نمایش بگذارد.

اشکان دژاکه به دلیل خاکوبی که بر روی دستش انجام داده در دیدار های ملی در ایران از پیراهن استین بلند یا از ساق دست ورزشی استفاده میکند.

قابل توجه است که اشکان دژاگه در رقابت های جام ملتهای آسیا در دیدار با لبنان، باعث به ثمر رساندن 3 گل (2 پنالتی، یک پاس گل) شد که این دو پنالتی توسط نکونام به گل تبدیل گردید و بهترین بازیکن در این مسابقه نیز به حساب میرود.

اشکان دژاگه

چند حقیقت جالب از زندگی اشکان دژاگه که نمیدانستید

  1. از همان کودکی با حمایت پدر علاقمند به فوتبال شد
  2. و زمانی که کمتر از 10 سال داشت به باشگاه راینی‌ایندورف فوکسه پیوست،
  3. او بازیکن شماره 21 تیم ملی ایران است.
  4. پدرش تهرانی است و مادرش اهل شهر ری
  5. او مقیم برلین آلمان است و سه فرزند نیز دارد
  6. تنها یک برادر بزرگتر از خود بنام اردشیر دارد
  7. اشکان دژاگه با دختر ایرانی – آلمانی به نام شقایق ازدواج کرده است
  8. و حاصل این ازدواج سه دختر به نام های الیا ، آلیشا و آمایا است
  9. در طی سال های حضور اشکان در ایران همسرش هیچ وقت به ایران نیامده است.
  10. اشکان دژاگه فوتبالش را در سال 2000 در تیم جوانان شهر محل سکونتش یعنی “تنیس بروسیا” شهر برلین آغاز کرد و به مدت چهار سال در این تیم بازی کرد
  11. سپس به تیم جوانان هرتابرلین رفته و در این تیم به صورت حرفه ای فوتبال را در بوندسلیگا آغاز کرد.
  12. درخشش او در تیم جوان هرتابرلین باعث شد که مربیان تیم های ملی آلمان او را دعوت کنند.
  13. او سابقه بازی در تمام رده های سنی آلمان به جز بزرگسالان را در کارنامه دارد
  14. سال 2012 به صورت رسمی برای تیم ملی ایران بازی کرد.
  15. اولین بازی خود را در سال 1390 در برابر تیم ملی قطر انجام داد و توانست دو گل را به ثمر برساند.
  16. اشکان دژاکه به دلیل خالکوبی که بر روی دستش انجام داده در دیدار های ملی در ایران از پیراهن استین بلند یا از ساق دست ورزشی استفاده میکند .
  17. اشکان دژاگه در رقابت های جام ملتهای آسیا در دیدار با لبنان،باعث به ثمر رساندن 3 گل (2 پنالتی، یک پاس گل) شد
  18. صفحه اینستاگرام اشکان دژآگه به این آدرس فعال است : instagram.com/ashkandejagah
  19. دژاگه فوتبال خود را با هرتابرلین آغاز کرد، سه فصل برای این تیم به میدان رفت و سپس راهی ولفسبورگ شد و تا شش فصل با پیراهن این تیم بازی کند.
  20. حاصل حضور دژاگه در ولفسبورگ، ۱۳۲ بازی و به ثمر رساندن ۱۸ گل بود.
  21. دژآگه در بوندسلیگا پنج فصل را سپری کرد و بیش از ۱۵۰ بار به میدان رفت.
  22. او در ولفسبورگ موفق شد، به قهرمانی بوندسلیگا دست یابد و در موفقیت آن تیم نقش مهمی را ایفا کند.
  23. دژآگه در تابستان سال ۲۰۱۲ با نظر مارتین یول با مبلغی اعلام نشده از ولفسبورگ به فولام پیوست.
  24. دژاگه در ۴۴ بازی رسمی برای فولام ۶ گل به ثمر رساند و در مجموع بازی‌های قابل قبول و درخشانی را در لیگ برتر انگلیس به نمایش گذاشت.
  25. سرانجام در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴، دژاگه با قراردادی ۶٫۳ میلیون پوندی، راهی العربی قطر شد. او با این قرار به گران‌ترین بازیکن فوتبال ایران تبدیل شد
  26. دژاگه پس از دو فصل حضور در العربی قطر در نقل و انتقالات زمستانی ۲۰۱۷ به وولفسبورگ بازگشت

بیشتر بخوانید:

از سیر تا پیاز زندگی علیرضا بیرانوند، دروازبان تیم ملی


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (28 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

دختر ابی | ۴ سال پیش
اشکان خیلی خوبه خیلی ازاین که ایرانی هستی افتخار میکنم به خاطر تو فوتبالی شدم کاپیتان تیم ملی موفق باشی انشاالله .خودم تنهایی قربونت برم
1
3

hits