دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سیرشا رونان SAOIRSE RONAN
2
زمان مطالعه: 15 دقیقه
سیرشا یونا بازیگر دختر ( Saoirse Una Ronan) (زاده ۱۲ آوریل ۱۹۹۴) ایرلندی است. سیرشا یونا رونان در دوازدهم آوریل ۱۹۹۴ به عنوان تنها فرزند خانواده‌ی رونان در محله‌ی برانکس در شمال نیویورک به دنیا آمد.

سیرشا رونان ( SAOIRSE RONAN)

سیرشا رونان حرفهٔ خود را در کودکی و زمانی که 9 ساله بود , آغاز کرد و پس از ایفای نقش در فیلم تاوان در سال ۲۰۰۷ به شهرتی جهانی رسید.

این فیلم موجب شد که وی برای یک جایزهٔ بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و یک جایزهٔ اسکار نامزد شود که برای بازیگری با چنین سن پایینی کم‌سابقه بود.

رونان در فیلم‌های هالیوودی زیادی حضور یافته‌است مانند کمدی رمانتیک هرگز نمی‌توانم یک زن باشم (۲۰۰۷)، شهر اخگر (۲۰۰۸)، که اقتباسی از رمانی با همین نام بود، نمایش‌های مرگ‌طلبانه (۲۰۰۷)، درام جنگی راه بازگشت (۲۰۱۰)، هانا (۲۰۱۱) و میزبان. وی برندهٔ یک جایزه ساترن و یک نامزدی جایزهٔ بفتا برای هنرپیشگی در فیلم استخوان‌های دوست‌داشتنی (۲۰۰۹) به کارگردانی پیتر جکسون شده‌است.او در سال ۲۰۱۶ و برای دومین بار توانست این بار به عنوان بازیگر نقش اول زن برای فیلم بروکلین نامزد جایزه اسکار شود.

سیرشا رونان

نام کوچک رونان در زبان ایرلندی به معنای آزادی است. پدرش پل رونان، ابتدا در کار ساخت و ساز ساختمان بود و در ادامه به حرفه‌ی بازیگری روی آورد و مادرش یعنی مونیکا برنان هم در کودکی بازیگر بود. والدین سیرشا اهل شهر دوبلین هستند و او زمانی که سه ساله بود، به همراه خانواده‌اش به شهر دوبلین نقل مکان کرد. او در دوبلین ابتدا به یک مدرسه‌ی محلی رفت ولی در ادامه، در خانه و توسط معلم خصوصی تحت آموزش قرار گرفت. پس از مدتی به همراه خانواده برای ادامه‌ی زندگی به روستای هاث در حومه‌ی دوبلین رفت.

۹ ساله بود که در چند قسمت از سریال درمانگاه (The Clinic) به ایفای نقش پرداخت که این مجموعه از شبکه‌ی ملی ایرلند پخش شد و در ادامه در فصل دوم مینی سریال اثبات (Proof) حضور پیدا کرد. در همین زمان برای ایفای نقش شخصیت لونا لاوگود در فیلم هری پاتر و محفل ققنوس (Harry Potter and the Order of the Phoenix) تست داد اما این نقش نهایتا به ایوانا لینچ واگذار شد.

زندگی شخصی سیرشا

سیرشا که در شهر نیویورک به دنیا آمد، تنها فرزند والدین ایرلندی خود، مونیکا و پول رونان (پول یک بازیگر است) است که در آن زمان در نیویورک زندگی می‌کردند. پس از این‌که در سه‌سالگی به شهر کارلو ایرلند نقل مکان کردند، در آن‌جا بزرگ شد. وی زمانی که در کانتی کارلو زندگی می‌کرد تحت تعلیم خانگی قرار گرفت. در دوران کودکی در فیلم‌هایی مانند متعلق به شیطان همراه پدر خود بود.

 Saoirse Ronan

سیرشا در فیلم به مبارزه طلبیدن مرگ (Death Defying Acts) به کارگردانی جیلیان آرمسترانگ، نقش دختری به نام بنجی مک‌گاروی را ایفا می‌کند که به همراه مادرش با بازی کاترین زتا جونز، برای به دست آوردن جایزه‌ای که یک شعبده باز سرشناس برای ارتباط برقرار کردن با روح مادرش تعیین کرده، خود را به عنوان روانکاو و احظار کننده‌ی ارواح جا می‌زند.

 Saoirse Ronan

او در ادامه، در فیلم شهر امبر (City of Ember) به کارگردانی گیل کینان در نقش نوجوان قهرمانی به نام لینا می‌فلیت ظاهر می‌شود که در صدد نجات مردم یک شهر زیرزمینی به نام امبر است. هر دو فیلم با امتیازات متوسط منتقدان روبرو شده و در گیشه نیز شکست خوردند. با این وجود منتقدانی نظیر استفن هولدن، ضمن تحسین عملکرد رونان، مدعی شدند که استعداد وی در این آثار کاملا به هدر رفته است.

 Saoirse Ronan
سیرشا رونان

 Saoirse Ronan

راه بازگشت (The Way Back) درامی جنگی با تم بقا به کارگردانی پیتر ور سرشناس بود که در آن، رونان در نقش یک دختر لهستانی بی‌خانمان به نام ایرنا که در خلال جنگ جهانی دوم با گروهی از زندانیان فراری در سفری طولانی همراه می‌شود، همبازی بازیگرانی نظیر کالین فارل، جیم استرجس، مارک استرانگ و اد هریس شد. «راه بازگشت» که بیشتر صحنه‌های آن در بلغارستان، مراکش و هندوستان فیلمبرداری شده بود، علیرغم استقبال خوب منتقدان، در گیشه با شکست روبرو شد.

 Saoirse Ronan

در همان سال، سیرشا برای بازی در نقش هانا هلر، در فیلم هانا (Hanna) انتخاب شد. در ابتدا قرار بود این فیلم را دنی بویل یا آلفونسو کوارون کارگردانی کنند ولی با اضافه شدن رونان به گروه، او خواستار انتخاب جو رایت برای هدایت فیلم شد و اینچنین بود که دومین همکاری او و رایت پس از فیلم «تاوان» شکل گرفت. سیرشا در «هانا» نقش دختری را بازی می‌کند که از سن دو سالگی، در قطب شمال توسط پدرش که یک مامور سابق سازمان سیا بود تعلیم داده شده و حالا در دوران نوجوانی، به یک قاتل حرفه‌ای بدل شده و زنی از سازمان سیا با بازی کیت بلانشت نیز در پی کشتن وی است. رونان برای ایفای این نقش، به مدت چندین ماه زیر نظر دان اینوسانتو، شاگرد ارشد بروس لی، به انجام تمرینات فیزیکی و همچنین فراگیری تکنیک‌های مبارزه و کار با چوب و چاقو پرداخت. فیلمبرداری بخش‌هایی از «هانا» در شرایطی در قطب شمال انجام شد که دمای هوا تا ۳۳ درجه سانتی گراد زیر صفر نیز کاهش پیدا می‌کرد.

 Saoirse Ronan

سیرشا بلافاصله پس از فیلم «هانا» در فیلم وایولت و دیزی (Violet & Daisy) به کارگردانی جفری اس فلچر، یک بار دیگر در نقش یک قاتل حرفه‌ای نوجوان ظاهر شد. پس از نمایش «وایولت و دیزی» که با عدم استقبال تماشاگران نیز همراه شد، اریک گلدمن در نقد خود برای IGN، ضمن مقایسه این فیلم با آثار کوئنتین تارانتینو، نقش آفرینی رونان را چند سر و گردن از بازی سایر بازیگران و همینطور سطح کلی فیلم بالاتر عنوان کرد. در ادامه پیتر جکسون، سیرشا را برای بازی در نقش یکی از الف‌ها در سه گانه‌ی هابیت (The Hobbit) انتخاب کرد ولی از آنجایی که سیرشا پیش از آن برای ایفای نقش در فیلم بیزانتیوم (Byzantium) قرارداد امضا کرده بود، به دلیل تداخل در برنامه‌هایش از پروژه کنار کشید.

 Saoirse Ronan

«بیزانتیوم» به کارگردانی نیل جوردن، فیلمی ترسناک با تم گوتیک بود که در آن، سیرشا در کنار جیما آرترتون نقش دختر و مادری خون آشام را ایفا می‌کنند که پس از ورود به شهری ساحلی، باعث به وجود اتفاقاتی ناگوار می‌شوند. آنها دو قرن است که روی زمین زندگی کرده و با نوشیدن خون انسان‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند. آلن جونز، منتقد رادیو تایمز در یادداشت خود، «بیزانتیوم» را داستان پری گونه‌ی قدرتمندی معرفی می‌کند که با استفاده از قراردادن خون آشام‌ها در جایگاه یک منشور، به منعکس کردن احساسات انسانی و اظهار نظر درباره‌ی انسانیت می‌پردازد. جونز در این بین، بازی رونان و آرترتون را نیز بسیار درخشان توصیف کرد.

 Saoirse Ronan

سیرشا در فیلم بعدی خود به نام میزبان (The Host) به کارگردانی اندرو نیکول که اقتباسی از رمان استفانی میر، خالق مجموعه کتاب‌های گرگ و میش (Twilight) بود، در دنیایی که بیگانگان در آن روی کره‌ی زمین راه یافته‌اند نقش دختری به نام ملانی را ایفا کرده است که بدن وی میزبان انگلی به نام وندرا شده و همین موضوع، او را دچار شخصیتی دوگانه کرده است. «میزبان» با واکنش شدیدا منفی منتقدان همراه شد تا جایی که آنها فیلم را ملغمه‌ای از سایر آثار علمی تخیلی با یک خط داستانی غیر اوریجینال توصیف کردند ولی در این میان، باز هم رونان از گزند نیش منتقدان در امان مانده و با تکیه بر قدرت بازیگری‌اش، بسیاری از ضعف‌های شخصیت داستانی پرداخت نشده‌اش را پوشش داد.

 Saoirse Ronan

کوین مک دونالد، فیلمساز اسکاتلندی که به واسطه‌ی ساخت فیلم آخرین پادشاه اسکاتلند (The Last King of Scotland) و مستند برنده‌ی جایزه اسکار یک روز در سپتامبر (One Day in September) به شهرت رسیده است، برای نقش اصلی اثر جدیدش تحت عنوان حالا چگونه زندگی می‌کنم (How I Live Now) بر اساس رمانی به همین نام، نوشته‌ی مگ روسف به دنبال یک دختر ۱۶ ساله‌ی آمریکایی بود ولی پس از تست گرفتن از رونان ۱۹ ساله، مصمم شد که این دختر ایرلندی را جایگزین شخصیت مد نظرش بکند. سیرشا در How I Live Now در نقش یک دختر سرکش نیویورکی ظاهر می‌شود که برای گذراندن تعطیلات تابستانی به خانه‌ی اقوامش در مزرعه‌ای دور افتاده در انگلستان می‌رود ولی پس از انفجار بمب هسته‌ای در لندن و کشته شدن صدها هزاران نفر، زندگی‌اش وارد مسیر جدیدی شده و حالا با آغاز جنگ جهانی سوم، باید برای بقا تلاش کند. رونان برای تمرکز بیشتر روی فیلمنامه‌ی کار، حاضر به خواندن رمان روسف نشد. How I Live Now در شرایطی با نقدهای متفاوت منتقدان همراه شد که همگی آنها روی بازی قدرتمند سیرشا اتفاق نظر داشتند.

 Saoirse Ronan

رونان در سال ۲۰۱۴ در دو فیلم هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) و رودخانه گمشده (Lost River) به ایفای نقش پرداخت که نتیجه‌ی نهایی این دو اثر در بازخوردشان در بین منتقدان و همچنین استقبال تماشاگران قابل مقایسه با هم نبود. او در «هتل بزرگ بوداپست» به کارگردانی وس اندرسون، با انبوهی از ستارگان بزرگ سینما همچون رالف فاینس، تیلدا سوئینتن، ویلم دافو، ادوارد نورتون، جود لا، بیل موریريال اوون ویلسون و آدرین برودی همبازی شد که این اثر ضمن دریافت ۴ جایزه اسکار، با بودجه‌ی ۲۵ میلیون دلاری خود به فروش جهانی بیش از ۱۷۴ میلیون دلار دست یافت. این نخستین بار بود که سیرشا بدون حضور والدینش در فیلمبرداری یک فیلم سینمایی شرکت می‌کرد. «رودخانه گمشده» نیز که نخستین تجربه‌ی رایان گاسلینگ در مقام نویسنده و کارگردان به حساب می‌آمد، پس از نمایش در جشنواره کن با حمله‌ی تند منتقدان روبرو شده و در ادامه نیز در آمریکا تنها به صورت محدود به نمایش درآمد.

 Saoirse Ronan

سیرشا در فیلم بعدی‌اش یعنی تریلر روانشناسانه ی استکهلم، پنسیلوانیا (Stockholm, Pennsylvania) به نویسندگی و کارگردانی نیکول بکوید، نقش دختری جوان به نام لیا دارگون را ایفا می‌کند که ۱۷ سال پس از ربوده شدنش، نزد خانواده‌ی اصلی خود باز می‌گردد که از آنها خاطراتی در ذهن ندارد. این فیلم با الهام از داستان واقعی یک دختر اتریشی به نام ناتاشا کامپوش ساخته شده که به مدت ۸ سال در زیرزمین خانه‌ای محبوس بود و به طور ویژه به تشریح موضوع سندروم استکهلم (پدیده‌ای است روانی که در آن گروگان حس یکدلی و همدردی و احساس مثبت نسبت به گروگان گیر پیدا می‌کند) می‌پردازد.

 Saoirse Ronan
سیرشا در سال ۲۰۱۰، به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمد و در ادامه به عنوان سفیر انجمن ایرلندی مقابله با خشونت علیه کودکان انتخاب شد

رونان در ادامه در فیلم تحسین شده‌ی بروکلین (Brooklyn) به کارگردانی جان کرولی و بر اساس رمان نیک هورنبی، نقش دختری ایرلندی به نام ایلیس لیسی را ایفا می‌کند که در دهه‌ی پنجاه میلادی و در روزهای پس از اتمام جنگ جهانی دوم، برای یافتن آینده‌ای بهتر، از مادر و خواهر بزرگترش که از بدو تولد در کنار آنها زندگی می‌کرده جدا شده و از شهر کوچکش در جنوب شرقی ایرلند، راهی آمریکا و محله‌ای ایرلندی نشین در بروکلین می‌شود. این نخستین بار بود که سیرشا در اثری سینمایی، در نقشی با اصالت واقعی‌اش ظاهر می‌شد و از این لحاظ، نگران بازخوردهای جهانی فیلم و از طرفی، واکنش هموطنان خود بود ولی پس از موفقیت «بروکلین» در جشنواره ساندنس، او به گفته‌ی خودش مطمئن شد که این اثر در بین عموم تماشاگران پذیرفته خواهد شد. او در ادامه به واسطه‌ی نقش آفرینی چند وجهی خود، نامزد دریافت جوایز اسکار، بفتا و گلدن گلوب شد ولی در نهایت، پشت سد بری لارسون و بازی درخشانش در فیلم اتاق (The Room) باقی ماند.

سیرشا رونان بیوگرافی

 Saoirse Ronan

در سال ۲۰۱۶ سیرشا به نیویورک نقل مکان کرده تا تمرینات خود را برای نخستین حضور خود در برادوی، در نمایش بوته آزمایش (The Crucible) نوشته‌ی آرتور میلر آغاز کند. «بوته آزمایش» روایتگر داستان نمادین مجموعه‌ای از محاکمه‌های بین فوریه ۱۶۹۲ تا می ۱۶۹۳ در شهر سیلیم ایالت ماساچوست به جرم افسونگری بود و رونان در نقش منفی اصلی نمایش، شخصیتی به نام ابیگیل ویلیامز که به عنوان عامل دستگیری و زندانی شدن ۲۵۰ فرد بیگناه به شهرت رسیده است، ۱۲۵ مرتبه روی صحنه رفت. او برای کسب آمادگی بیشتر برای ایفای این نقش، به مطالعه‌ی کتاب ساحره‌ها: سیلم، ۱۹۶۲ (The Witches: Salem, 1692) نوشته‌ی استیسی شیف پرداخت و با همکاری نزدیک با ایو ون هوو، کارگردان نمایش، تحقیقات بسیاری را روی ابعاد مختلف شخصیت داستانی‌اش انجام داد. به همین دلیل بود که تصویری که رونان از شخصیت ابیگیل ویلیامز به تصویر کشید با تمام آنچه که تماشاگران به واسطه‌ی آنچه پیش از آن با اجرای بازیگران دیگر به یاد داشتند تفاوتی آشکار داشت و همین عامل، تحسین گسترده‌ی منتقدان را برانگیخت.

سیرشا رونان SAOIRSE RONAN

رونان با بازی در فیلم در ساحل چزل (On Chesil Beach) به کارگردانی دومینیک کوک، پس از تجربه‌ی موفق فیلم «تاوان»، یک بار دیگر در اثری با اقتباس از رمان‌های ایان مک‌یوون ظاهر شد. در واقع این خود مک‌یوون بود که سیرشا را برای بازی در نقش اصلی این فیلم انتخاب کرد و در ادامه، سیرشا با اینکه احساس می‌کرد برای این نقش جوان است اما در نهایت آن را پذیرفت.

تریلر فیلم ON CHESIL BEACH trailer


سیرشا در گام بعدی در فیلم مستقل لیدی برد (Lady Bird) به عنوان دومین تجربه‌ی گرتا گرویگ در مقام کارگردان، نقش دختری به نام کریستین مک‌فرسون را بازی می‌کند که سال آخر دبیرستان را در یک مدرسه‌ی کاتولیک در ساکرامنتوی کالیفرنیا سپری کرده و در رویای حضور در یکی از دانشگاه‌های عضو لیگ آیوی در شهری با فرهنگ غنی‌تر است. این در حالی است که خانواده‌ی وی به دلیل بی‌کار بودن پدر، با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شده و رابطه‌ی کریستین نیز با مادرش بسیار پرخاشگرانه است. در چنین شرایطی، کریستین با انتخاب نام مستعار لیدی برد، به دنبال یافتن هویت خود و همچنین به دست آوردن جایگاه مناسب اجتماعی و فرهنگی در گیر و دار رسیدن به بلوغ است.

سیرشا رونان برای ایفای نقش در Lady Bird در کنار دریافت نخستین جایزه‌ی گلدن گلوبش، در بیست و سه سالگی برای سومین بار نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شد

 Saoirse Ronan

نقش آفرینی در فیلم‌های مرغ دریایی (The Seagull) به کارگردانی مایکل میر و بر اساس نمایشنامه‌ای از آنتوان چخوف و مری، ملکه اسکاتلند (Mary Queen of Scots) به کارگردانی جوزی رورک، آخرین فعالیت‌های رونان در دنیای سینما هستند که این آثار، در ادامه‌ی سال ۲۰۱۸ روی پرده خواهند رفت.

 Saoirse Ronan

سیرشا در سال ۲۰۱۰، به عضویت آکادمی علوم و هنرهای سینما درآمد و در ادامه به عنوان سفیر انجمن ایرلندی مقابله با خشونت علیه کودکان انتخاب شد. او در سال ۲۰۱۳، خانه‌ی دوران کودکی‌اش در روستای هاث را خریداری کرده اما در حال حاضر در شهر گریستونز ایرلند سکونت دارد. سیرشا در گذشته، برای مدتی با جورج مک‌کی، همبازی‌اش در فیلم How I Live Now وارد رابطه‌ی عاشقانه شد.

فیلم شناسی فعالیت های سیرشا رونان

سمتزمینهکارگرداننامسال
بازیگرسریال تلویزیونیمختلف

The Clinic

۲۰۰۴ - ۲۰۰۳
بازیگرسریال تلویزیونیمختلف

Proof

۲۰۰۵
بازیگرفیلم سینماییامی هکرلینگ

I Could Never Be Your Woman

۲۰۰۷
بازیگرفیلم سینماییبیل کلارک

The Christmas Miracle of Jonathan Toomey

۲۰۰۷
بازیگرفیلم سینماییجو رایت

Atonement

۲۰۰۷
بازیگرفیلم سینماییجیلیان آرمسترانگ

Death Defying Acts

۲۰۰۷
بازیگرفیلم سینماییگیل کنان

City of Ember

۲۰۰۸
بازیگرفیلم سینماییپیتر جکسون

The Lovely Bones

۲۰۰۹
صداپیشه (نسخه انگلیسی)انیمیشن سینماییهیروماسا یونبایاشی

The Secret World of Arrietty

۲۰۱۰
بازیگرفیلم سینماییپیتر ویر

The Way Back

۲۰۱۰

بازیگرفیلم سینماییجو رایت

Hanna

۲۰۱۱

بازیگرفیلم سینماییجفری اس فلچر

Violet & Daisy

۲۰۱۱

بازیگرفیلم سینمایینیل جوردن

Byzantium

۲۰۱۲

بازیگرفیلم سینماییآندره نیکول

The Host

۲۰۱۳

بازیگرفیلم سینماییکوین مک‌دونالد

How I Live Now

۲۰۱۳

صداپیشهانیمیشن سینماییمنوئل سیسیلیا

Justin and the Knights of Valour

۲۰۱۳

بازیگرفیلم سینماییوس اندرسون

The Grand Budapest Hotel

۲۰۱۴

بازیگرفیلم سینماییجیمز بابین

Muppets Most Wanted

۲۰۱۴

بازیگرفیلم سینماییرایان گاسلینگ

Lost River

۲۰۱۴

صداپیشهانیمیشن سریالیزب ولز

Robot Chicken

۲۰۱۴

بازیگرفیلم سینمایینیکول بکوید

Stockholm, Pennsylvania

۲۰۱۵

بازیگرفیلم سینماییجان کرولی

Brooklyn

۲۰۱۵

بازیگرفیلم سینماییاستفن سینگر

Weepah Way for Now

۲۰۱۵

بازیگرتئاترایو ون هوو

The Crucible

۲۰۱۶

بازیگر و صداپیشهفیلم سینماییدوروتا کوبیلا و هیو ولچمن

Loving Vincent

۲۰۱۷
بازیگرفیلم سینماییگرتا گرویگ

Lady Bird

۲۰۱۷
بازیگرموزیک ویدئوجیمز کونینگ

Ed Sheeran: Galway Girl

۲۰۱۷
بازیگرفیلم سینماییدومینیک کوک

On Chesil Beach

۲۰۱۷
بازیگرفیلم سینماییمایکل میر

The Seagull

۲۰۱۸
بازیگرفیلم سینماییجوزی رورک

Mary Queen of Scots

۲۰۱۸

گالری عکس های جدید سیرشا رونان

سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos
سیرشا رونان Photos


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits