دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این گونه ماهی را طعم دار کنید تا همه انگشت به دهان بمانند
348
زمان مطالعه: 13 دقیقه
روشهای متفاوتی برای مزه دار کردن ماهی وجود دارد . ما در این بخش سعی کرده ایم به بهترین روش ها برای طعم دار کردن ماهی اشاره کنیم . با ما همراه باشید .

ماهی را طعم دار کنید

به گزارش دلگرم : بوی نامطبوع نشانه کهنگی ماهی است، ماهی تازه بو نمی دهد. اگر فیله ماهی را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه می‌کنید، تکه‌های فیله در بسته‌های یک‌بار مصرف بوده و روی آن سلفون کشیده شده است. برای تشخیص تازگی ماهی از روی سلفون با انگشت روی آن فشار دهید، گوشت ماهی باید سفت باشد و گودی روی گوشت باقی نماند.

  • شناخت ماهی

سطح بدن ماهی باید براق و درخشان باشد. اگر بخشی از فلس ماهی کنده شده است یا فلس ماهی را با دست کشیدن روی آن مییتوانید جدا کنید، از خرید آن خودداری کنید. آبشش‌های ماهی را نگاه کنید رنگ آن باید قرمز روشن باشد. آبشش قهوه‌ای نشانه ماهی مانده است. چشم‌های ماهی نباید مات و فرورفته باشد، این نشانه ماندگی ماهی است.

  • طعم دار کردن ماهی

بهترین روش برای زدودن بوی زهم ماهی مزه دار کردن آن است. یکی از رایجترین راهها آغشته کردن ماهی به مخلوطی پودری شامل زعفران زرچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.

  • مزه دار کردن روغن سرخ شده

شما میتوانید به جای طعم دار کردن ماهی روغن آن را مزه دار کنید. به این صورت که پس از داغ شدن روغن درون ماهیتابه ورقه هایی از زنجبیل تازه و یا نصف قاشق چای خوری از پودر آن را درون روغن ریخته و سپس ماهی را درون آن سرخ کنید. اگر از زنجبیل تازه استفاده می کنید سه چهار دقیقه صبر کنید تا ورقه ها درون روغن سرخ شوند.

  • مزه دار کردن و سرخ کردن ماهی

بطریقه ساده پس از آنکه ماهی بقطعات دلخواه برای سرخ کردن بریده و تمیز شد برای آنکه زیاد خیس نباشد آب آن را بوسیله دستمال و یا پارچه خشک نموده بعد نمک بپاشید، چند قطره آب لیمو هم در صورتیکه مایل باشید روی قطعات ماهی بپاشید، بعد تکه های ماهی را در آرد بزنید بقسمی که قشر نازکی از آرد روی سطح ماهی را بپوشاند، سپس در ماهیتابه انداخته پشت و روی آنرا با حرارت متوسط سرخ نمائید.

  • طریقه دیگر برای مزه دار کردن و سرخ کردن ماهی

قطعات ماهی را پس از نمک زدن در آرد غلطانیده و در مایه تخم مرغ فرو برید، مایه تخم مرغ از تخم مرغ زده شده و کمی نمک تهیه می شود، پس از آنکه سطح ماهی با مایه تخم مرغ آغشته شد پشت و روی آن را در آرد سوخاری زده و در ماهیتابه سرخ نمائید، در صورتیکه مایل باشید می توانید در مایه تخم مرغ کمی زعفران اضافه نمائید.

  • آب کردن یخ ماهی

برای ذوب کردن یخ گوشت ماهی یخ زده مقداری شیر را در ظرفی ریخته و ماهی را در آن قرار دهید. به این ترتیب به تدریج یخ ماهی آب شده و شیر نه تنها بوی ضخم ماهی را از بین می برد بلکه به آن مزه خوشایندی نیز می دهد.

نکات طلایی مزه دار کردن ماهی

نکاتی مهم برای خوش طعم شدن ماهی

  1. راه تشخیص تازگی ماهی این است که در ظرف مناسبی به میزان کافی آب بریزید، سپس ماهی را درون آب قرار دهید. اگر ماهی شناور بماند تازه است. اگر به ته ظرف فرو رود احتمالاً از صید آن مدت زیادی گذشته است.
  2. برای اینکه هنگام تمیز کردن، ماهی از زیر دستتان سُر نخورد، ابتدا کمی نمک روی تخته‌ی کار بپاشید. سپس ماهی را روی آن قرار دهید و به راحتی آن را تمیز کنید.
  3. اگر می‌خواهید ماهی منجمد طعم تازگی و خوبی به خود بگیرد، فیله‌ی ماهی یخ زده را در شیر قرار دهید تا انجماد آن در شیر به آرامی باز شود و آنگاه خواهید دید که مزه‌ی یخ زدگی را از ماهی می کشد و طعم دلپذیری به آن می بخشد.
  4. برای مزه دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را فیله کنید و در شیر و پیاز خلالی خرد کرده به مدت ۳ ساعت بخوابانید. سپس در آبکش بریزید، با نمک و فلفل مزه دار کنید، در آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.
  5. برای مزه دار کردن گوشت ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را در مخلوط آرد، زردچوبه، ادویه‌ی ماهی، نمک و فلفل بغلتانید، سپس آن را در روغن سرخ کنید.
  6. برای اینکه ماهی در هنگام پخت ( آب‌ پز ) متلاشی نشود، بهتر است مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.
  7. برای اینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، بهتر است ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیابد.
  8. برای پخت ماهی شوریده : ماهی شوریده گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.
  9. از بهترین طعم دهنده ها به گوشت ماهی می‌توان به ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه اشاره کرد.
  10. برای این که در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ی سیلیکونی یا سینی تفلون بپزید. یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید.
  11. برای آن که بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست های خود را با محلول سرکه و آب و یا آب و نمک بشویید.

مزه دارکردن ماهی بهترین روش و طریقه برای مصرف و پخت ماهی

راهنمای خرید و پخت ماهی

ماهی همان آبزی نام آشنایی است که شب عید غذای اصلی ما ایرانی ها می‌شود و بیشتر خانواده‌ها هم همیشه هنگام خرید آن سردرگم می‌مانند که کدام ماهی را انتخاب کنند، شیر، سفید، هوکی، حلوا، سنگسر، شوریده یا قزل‌آلا ؟یا اینکه بهترین روش پخت ماهی چگونه باید باشد که از ارزش غذایی آن کم نشود و در عین حال لذیذ هم باشد کبابی، سوخاری، آبپز، بخارپز یا سرخ شده؟ کدام ماهی را می‌توان به صورت شکم پر تهیه کرد و برای طعم دار‌ کردن بهتر است از چه سبزی و ادویه‌جاتی کمک گرفت؟

ابتدا لازم است بگوییم این‌که برخی خانواده‌ها بر این باورند که اگر به سوی ماهی منجمد بروند و آن را در سبد خانوار وارد کنند، نشان‌دهنده فقر مالی یا کسر شأن است یا این‌که ماهی منجمد بد مزه و ارزش تغذیه‌ای پایینی دارد، سخت در اشتباهند. بیشتر ماهی‌های جنوب برای انتقال به شهرهای دورتر باید حتما فریز شوند و این موضوع درباره ماهی‌های شمال که قرار است به شهرهای جنوبی ارسال شود هم صدق می‌کند و عرضه‌کنندگانی که ماهی‌های مناطق دور را به صورت تازه می‌فروشند بیشتر، یخ ماهی را آب کرده و با پاشیدن مقداری آب روی ماهی، آن را تازه جلوه می‌دهند که چنین کاری غیربهداشتی و تهدید کننده سلامت مصرف‌کننده است.

حتماً بخوانید:
۷ گام برای پخت و آماده کردن ماهی دودی ( ماهی شور )

۷ گام برای پخت و آماده کردن ماهی دودی ( ماهی شور )

دودی کردن روشی برای نگه داری طولانی مدت مواد غذایی و مخصوصا ماهی است که علاوه بر آن به مزه دار کردن ماهی هم کمک می کند.

اما درباره ماهی‌های منجمد باید بدانید اگر روش انجماد بدرستی انجام شود، نه‌‏تنها از مواد مغذی ماهی کاسته نمی‌شود، بلکه کیفیت، تازگی و لطافت بافت ماهی نیز حفظ خواهد شد و حتی گاهی از ماهی‌های تازه‌ای که در بیشتر ماهی‌فروشی‌ها به روش غیربهداشتی و به صورت نمادین تنها با تکه‌های یخ پوشیده می‌شوند و معلوم نیست چند روز از صید آن گذشته سالم‌ترند. برای حفظ کیفیت و ارزش ماهی منجمد باید یخ زدایی از ۲۴ ساعت قبل از مصرف، در یخچال یا با قرار دادن آن داخل مایکروفر انجام شود در غیر این صورت خونابه زیادی از ماهی خارج و در نتیجه مواد مغذی و طعم آن تغییر پیدا خواهد کرد.

ماهی چی بخریم و بخوریم؟

اگر به دنبال ماهی بدون تیغ هستید، شیر اقیانوسیه و خلیج برای کسانی که سختشان است ماهی تیغ‌دار بخورند، مناسب است. این ماهی ید و ویتامین D بالایی دارد و بهترین روش پخت آن کبابی و سوخاری است. ماهی شیر چون در آب‌های شور جنوب پرورش می‌یابد گوشتش خوش نمک بوده و به نمک زیادی احتیاج ندارد.ماهی شوریده گوشتی نرم دارد و می‌توان آن را سرخ یا شکمش را پر کرد. ماهی حلوا برای سبزی پلوی شب عید مناسب است چون مزه خوبی دارد و اگر به آن نمک و زردچوبه بزنید خوشمزه‌تر هم می‌شود.ماهی کفال هر چه درشت‌تر باشد خوش طعم‌تر است و بهتر آن‌که آن را با توری کبابی کنید و برای ایجاد طعم دلچسب، آن را به آب نارنج آغشته کنید.

ماهی سرخو از لذیذترین ماهی‌های پر چرب دریای جنوب است. گوشت آن سفید صورتی و بسیار لطیف بوده و بوی زهم نمی‌دهد و بیشتر به صورت کباب شده، سرخ شده یا در قلیه ماهی نیز استفاده می‌شود، اما اسید اوریک آن قدری بالاست، ولی مصرف آن موجب التیام علائم افسردگی می‌شود. سرخو انواع مختلفی دارد و بهتر است عینکی آن را هیچ‌گاه نخرید چون استخوان و تیغ‌هایی سفت و خشن همچون اژدها دارد.سنگسر برای تهیه خورش و قلیه ماهی بهترین گزینه است و پس از پختن در غذا خرد نمی‌شود. ماهی سالمون گوشتی به رنگ نارنجی دارد و همین رنگدانه خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و ضدسرطان است. این ماهی نسبت به تن و هرینگ، سلنیوم بالایی دارد و برای باروری نطفه مردان موثر است. ماهی آزاد اسیدهای چرب مفید دارد و تهیه آن به روش شکم پر یا سرخ شده مناسب است.

ماهی قزل‌آلای خال قرمز مرغوبترین و قزل رنگین کمانی پرفروش‌ترین انواع این ماهی است و بیشترین میزان امگا ـ ۳ را داراست، اما خال مخالی، قباد و ماهی آزاد امگا ـ ۳ بیشتری دارد. این ماهی را می‌توان سرخ کرد، در فر گذاشت و حتی به روش گریل آماده کرد.ماهی هوکی همچون ماهی شیر تیغ ندارد و گوشتی است و می‌توان آن را به صورت فیله شده با خمیر سوخاری کنید.ماهی تیلاپیا وارداتی است و در مقایسه با دیگر ماهی‌ها امگا ـ ۳ کمتری دارد و دو نوع خط صورتی و سیاه دارد و انواع خط صورتی مزه بهتری دارد و با هر روش پختی می‌توان آن را آماده کرد.کیلکا و ساردین نیز ماهی‌هایی ریز با استخوان و تیغ‌های نازک هستند که در فرآیند پخت کمی نرم و لطیف شده و اگر گوشت این ماهی را به همراه استخوانش بخورید، مقدار زیادی کلسیم و فسفر به بدن می‌‌رسد.

آبپز این ماهی برای سالمندان دچار پوکی استخوان و کسانی که از لبنیات کمتر استفاده می‌کنند، گزینه مناسبی است.ماهی نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشد. ماهی‌های دریایی تا حدودی املاح بیشتری نسبت به انواع پرورشی دارد؛ اما میزان جیوه و آلاینده‌های شیمیایی گوشت ماهی‌های پرورشی کمتر و مناسب زنان باردار است. تیغ انواع ماهی جنوب از تیغ ماهی‌های شمال، بسیار کمتر و درشت‌تر است. اگر به دنبال ماهی‌های بدون بو یا کم‌ بو هستید سالمون، قزل‌آلای دریایی، سفید، هوکی، حلوا و هامور از آن جمله‌اند.

ترفند های مزه دار کردن و پخت ماهی

بهترین روش پخت ماهی , کبابی و بخارپز

سوخاری‌کردن: تقریبا ماهی سوخاری را همه دوست دارند، اما چون پودر سوخاری سطح ماهی در تماس با حرارت طبخ در مدت زمان کوتاهی می‌سوزد و به میزان زیادی روغن جذب می‌کند، بهتر است چند دقیقه پیش از پایان پخت در‌ماهی تابه را بگذارید تا بخار حاصله باعث کنده شدن پودر سوخاری از ماهی شود. بهتر است برای افزایش ارزش غذایی و خوش‌طعم‌شدن، گوشت ماهی سوخاری را از نیم ساعت قبل به آبلیمو، نمک، فلفل سیاه و پودر سیر آغشته کنید.

تنوری و کبابی‌کردن: این دو روش از روش‌های خوب پخت ماهی است که علاوه بر مزه دلچسب، ارزش غذایی ماهی را هم حفظ می‌کند. ماهی کبابی به دلیل آن که در شیره خود پخته می‌شود، در مقایسه با ماهی آب‌پز و سوخاری ارزش غذایی بالاتری دارد، اما چون زغال یا گاز شهری دارای یک سری ترکیبات شیمیایی است، در صورتی که پوست ماهی سوخت از خوردن آن بپرهیزید و به صورت تفننی، از این روش پخت ماهی کمک بگیرید. در پخت ماهی به روش تنوری هم می‌توان ماهی را در خانه به وسیله فر با میزان کم روغن طبخ کرد.

آبپز و بخارپز‌کردن: این دو روش پخت ماهی زیاد مورد استقبال خانواده‌ها نیست، چون بوی زهم ماهی باقی می‌ماند؛ اما از جمله بهترین روش پخت ماهی محسوب می‌شود بخصوص روش بخارپز که با آب در تماس نیست و مواد مغذی ماهی به طور کامل حفظ می‌شود. بهتر است برای تقلیل بوی زهم گوشت ماهی در این روش از سیر، فلفل سیاه، هویج و قارچ آبپز و برخی سبزی‌های معطر که خوشایند طبع تان است مانند نعنا، گشنیز یا جعفری کمک بگیرید و برای بهبود طعم، آن را با آبلیمو یا آب نارنج تازه میل کنید. البته می‌توانید پس از آبپز کردن، ماهی را در اندکی روغن مایع تفت دهید تا طعم و بوی زهم تقلیل یابد.

سرخ کردن: با وجود آنکه طی سرخ شدن طعم ماهی بسیار لذیذ می‌شود، اما روغن افزوده شده کالری ماهی را بالا برده و حرارت طبخ بشدت از مواد مغذی بخصوص امگا- ۳۳ که بسیار به حرارت طبخ حساس است، می‌کاهد.

حتماً بخوانید:
۱۸ ترفند عالی برای خلاصی از بوی بد ماهی

۱۸ ترفند عالی برای خلاصی از بوی بد ماهی

در این مقاله روش هایی را برای طبخ بهتر ماهی و کم کردن بوی زهم آن به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. با آموختن این روش های کاربردی خوردن ماهی را در برنامه…

اما ماهی شکم پر

بیشتر جنوبی‌های خونگرم و شمالی‌های خوش مشرب، ماهی را به صورت شکم پر با ترکیبات بسیار متنوع تهیه و با برنج سفید یا سبزی پلو میل می‌کنند. جنوبی‌ها بیشتر ماهی حلوا و سنگسر و شمالی‌ها ماهی سفید را شکم پر می‌کنند. معمولا در ماهی شکم پر به همراه دانه ساییده انار، زرشک، گردو و رب انار از سبزی‌های معطر هم استفاده می‌شود. جنوبی‌ها از شنبلیله، ادویه کاری و تمبر هندی و شمالی‌ها از گشنیز، سیر، جعفری، زردچوبه و زعفران هم کمک می‌گیرند. این ماهی را می‌توان در فر یا ماهیتابه تهیه کرد. اگر قصد سرخ کردن ماهی را دارید باید ماهی نیم‌پز و محتویات داخل شکمش تفت داده شده باشد، زیرا طی سرخ شدن احتمال دارد حرارت به مرکز ماهی منتقل نشود و مغز آن ناپز بماند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (348 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

من | ۲ سال پیش
شیر اقیانوسیه دقیقا یعنی چی؟ بگید ماهی شیر خیلی بهتر و راحتتره. من از طرف جنوبی ها دارم اینو میگم
1
9

hits