دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش طرز تهیه چلو گوشت ساده و زعفرانی

۲ روش طلایی جهت تهیه چلو گوشت

آموزش طرز تهیه چلو گوشت ساده و زعفرانی
15
زمان مطالعه: 6 دقیقه
چلو گوشت یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که در بسیاری از مجالس از این غذای لذیذ استفاده می شود. ما امروز در این مقاله 2 روش پرطرفدار و ساده جهت تهیه چلو گوشت را در نظر گرفته ایم.

طرز تهیه چلو گوشت ساده و خوشمزه

چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود.

به دلیل اینکه این غذای خوشمزه در بیشتر مواقع با گوشت خالص گوسفندی طبخ می شود از قیمت بالاتری نسبت به دیگر غذاهای مجلسی برخوردار است و به همین جهت در مجالس خاص از آن استفاده می شود.

آموزش طبخ چلو گوشت

1. طرز تهیه چلو گوشت ساده

مواد لازم برای ۴ نفر

  1. گوشت گردن گوسفندی ۱ عدد
  2. پیاز ۲ عدد بزرگ
  3. زعفران ۶ قاشق غذاخوری
  4. چوب دارچین ۱ عدد
  5. برگ بو ۴ عدد
  6. سیر ۲ عدد
  7. رب گوجه فرنگی ( اختیاری ) ۲ قاشق غذاخوری
  8. نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  9. زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت

مرحله اول

ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و شفاف شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند ، حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

بیشتر بخوانید : ویدیو آموزش پخت چلو گوشت زعفرانی به سبک رستورانی

مرحله دوم

در ادامه گوشت گردن را می شوییم سپس زعفران دم کرده را با دست یا قلمو روی تمام قسمت های گوشت می مالیم. پس از این کار گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم و پس از اینکه قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دادیم گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله سوم

اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را رب گوجه فرنگی درست کنید رب گوجه فرنگی را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

مرحله چهارم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم ۸ لیوان آب به قبلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تری خواهید داشت.

مرحله ششم

حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم.

۲ روش طلایی جهت تهیه چلو گوشت

2. طرز تهیه چلو گوشت زعفرانی

مواد لازم برای ۴ نفر :

  1. سیر ۲ عدد
  2. برگ بو ۴ عدد
  3. پیاز بزرگ ۲ عدد
  4. چوب دارچین ۱ عدد
  5. زعفران ۶ قاشق غذاخوری
  6. گوشت گردن گوسفندی ۱ عدد
  7. رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  8. نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت زعفرانی :

ابتدا پیازها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و در تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت کم می گذاریم تا کمی داغ شود و سپس پیاز ها را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا نرم شوند.

و زردچوبه روی آن می ریزیم و مجددا تفت می دهیم تا پیاز کاملا آغشته به زردچوبه و طعم دار شود و در آخر داخل قابلمه ای میریزیم. گوشت را روی تخته آشپزخانه قرار می دهیم و با قلم مو آشپزخانه زعفران دم کرده را روی گوشت می کشیم.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه چلو گوشت سمنانی

تا کاملا با زعفران آغشته شود و سپس مقداری فلفل سیاه نیز روی گوشت می پاشیم و در آخر گوشت طعم دار شده را داخل قابلمه می گذاریم و اجازه می دهیم تا با پیاز گوشت تغییر رنگ دهد و سرخ شود.(حتما حرارت را کم می کنیم تا پیاز ها سوخته نشوند)

رب گوجه فرنگی را نیز می افزاییم و تفت می دهیم تا رنگ آن زیباتر شود و کاملا سرخ شود و آن وقت ۸ لیوان آب روی مواد داخل قابلمه می ریزیم و حرارت را زیاد می کنیم تا بجوش بیاید، و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت کاملا پخته شود.

سیرها را پوست می گیریم سپس می شوییم و به همراه چوب دارچین و برگ بو به گوشت اضافه می کنیم تا گوشت طعم دار شود. توجه داشته باشید چلو گوشت غذایی است که مانند دیگر غذاهای سنتی ایرانی هر چقدر زمان بیشتری روی حرارت بماند بهتر می شود.

زمانی که لازم است تا چلو گوشت ما کاملا پخته شود ۳ الی ۴ ساعت است پس از این زمان گوشت کاملا پخته شده و کمی آب چلو در قابلمه داریم.

چلو گوشت بدون رب گوجه فرنگی

در دستور اصلی چلوگوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد اما رب گوجه فرنگی باعث می شود چلو گوشت طعم و رنگ بهتری بگیرد.

البته رب گوجه فرنگی بیشتر در دستورهای خانگی به کار می رود زیرا رستوران ها برای تهیه چلو گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند.

اگر تمایل ندارید چلوگوشت را با رب گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست رب گوجه فرنگی را از لیست مواد حذف کنید و در پایان پخت گوشت در زمان اضافه کردن نمک و فلفل سیاه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

چلو گوشت در زودپز

برای پخت چلو گوشت در زودپز ابتدا گوشت و پیاز را مانند دستور بالا تفت دهید سپس به همراه چند لیوان آب ، برگ بو ، چوب دارچین و سیر به زودپز منتقل کنید.

گوشت گردن در زودپر حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بپزد. در زمان هایی که محدودیت زمانی دارید می توانید با این روش خیلی سریع چلوگوشت تهیه کنید.


بیشتر بخوانید :

نکات مفیدی که برای طبخ پلو و چلو از آنها غافلیم

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با ۲ روش خاص



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits