دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موراد مصرف، خواص و طرز تهیه رب لیمو عمانی
18
زمان مطالعه: 4 دقیقه
رب لیمو عمانی مقوی معده و محرک شدید اشتها میباشد . این رب با خواص فراوان دیگری همراه است که در ادامه خواص و طرز تهیه رب لیمو عمانی را آموزش خواهیم داد .

رب لیمو عمانی

لیمو عمانی گونه ی دیگری از لیمو ترش و درخت آن از خانواده ی نارنج است. لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است؛ به طوری که تازه ‌اش را نمی ‌توان به تنهایی مصرف کرد.

به همین دلیل آن را در آفتاب خشک می‌ کنند تا قابلیت مصرف آن افزایش یابد.

مواد متشکله ی لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می ‌دهد.

عمده ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، ۱ و ۸ سینئول و لینالول تشکیل می دهد.

خواص رب لیمو عمانی

خواص رب لیمو عمانی

  • مقوی معده
  • ضدنفخ
  • اشتها آور
  • مسکن سردرد
  • کاهنده فشار خون
  • رفع کننده علائم سرفه
  • سرشار از ویتامین ث

موارد مصرف رب لیمو عمانی

از رب لیمو عمانی در انواع خورش های ایرانی مانند قیمه ، قورمه سبزی ، کرفس و همچنین آبگوشت استفاده می شود و مزیت آن بر لیمو عمانی این است که به هیچ عنوان در غذا طعم تلخ ایجاد نمیکند زیرا در هنگام تهیه رب لیمو عمانی، تخم های لیمو گرفته میشود و مزیت دیگر آن این است که نسبت به لیمو عمانی بسیار با صرفه تر است .

تهیه رب لیمو عمانی

مواد لازم برای تهیه رب لیمو عمانی
لیمو عمانی زرد۲۵۰ گرم
شکر۵۰۰ گرم
آب۵ لیوان
آبلیمو۳ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه رب لیمو عمانی

زمان تهیه رب لیمو عمانی ۲۰ دقیقه
زمان پخت رب لیمو عمانی ۳۰ دقیقه

  1. ابتدا لیمو عمانی های خشک شده زرد که رنگ آن ها روشن تر است را برای درست کردن سس انتخاب کنید . هسته آن جدا بکنید ، قسمت تیره رنگ وسط لیمو هم حتما جدا بکنید چون سس تلخ می شود .
  2. سپس لیموهای جدا شده را داخل یک قابلمه بریزید وآب را اضافه بکنید . قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید . اجازه بدهید لیمو ها کمی نرم شوند . وقتی لیمو ها کامل نرم شد قابلمه را پایین بیاورید . سپس با غذا ساز مخلوط لیمو وآب را به پوره نرم تبدیل کنید .
  3. سپس مواد پوره را داخل قابلمه بریزید وروی شعله گاز با حرارت ملایم بگذارید . شکر را اضافه کنید وهم بزنید تا زمانی که سس به غلظت مورد نظر برسد .
  4. حتما توجه بکنید سس بیش از اندازه غلیظ نشود واگر شد مقداری آب ولرم اضافه کنید .
  5. در مرحله آخر نمک و آبلیمو را اضافه کنید وشعله گاز را خاموش کنید .سس را بعد از سرد شدن کامل داخل شیشه جا سسی ریخته ودر یخچال نگه داری کنید .

این سس در انواع غذاها به عنوان چاشنی طعم دهنده میتونید کمی استفاده کنید وهم برای درست کردن شربت .

توجه داشته باشید مقدار مواد برای تهیه رب لیمو عمانی به اندازه دستور داده شده استفاده شود .

کاربرد رب لیمو عمانی

خواص لیمو عمانی

مواد متشکله ی لیمو عمانی را ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ‌ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می ‌دهد.

عمده ترین ترکیبات موجود در روغن فرار گیاه را لیمونن، آلفا-ترپینئول، گاما ترپینن، ترپینولن، 1 و 8 سینئول و لینالول تشکیل می دهد.

این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است.

خوردن دم ‌کرده ی آن اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است. برای افراد با فشار خون طبیعی نیز مصرف دم‌ کرده ی آن با عسل یا نبات پیشنهاد می ‌شود.

لیمو عمانی از نظر طب سنتی خنک ‌کننده، اشتهاآور، ضدعفونی ‌‌کننده، مقوی معده، ضد نفخ، موثر برای رفع عوارض کمبود ویتامین C، مسکن سردرد، التیام‌ دهنده ی سرفه و سرماخوردگی است.

این چاشنی به دلیل مواد آنتی‌ اکسیدانی، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits