دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش تهیه مرغ بریان مخصوص مجلسی
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آموزش تهیه مرغ بریان مخصوص مجلسی-تهیه مرغ بریان -روش تهیه مرغ بریان -طرز تهیه مرغ بریان

آموزش تهیه مرغ بریان مخصوص مجلسی ، را برای شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

آموزش تهیه مرغ بریان مخصوص مجلسی

آموزش تهیه مرغ بریان مخصوص مجلسی


مواد اولیه :برای ۵ نفر

مرغ………………………………………………..۱عدد
مغز گردو…………………………………………..نصف لیوان
پیاز…………………………………………………۲عدد
سیر………………………………………………..۲حبه
زعفران……………………………………………..۲قاشق غذاخوری
سبزی……………………………………………..۲قاشق غذاخوری (جعفری و گشنیز ساطوری شده)
رب گوجه فرنگی…………………………………..۱قاشق چایخوری
رب انار……………………………………………..۲قاشق غذاخوری
زرشک……………………………………………..۱قاشق غذاخوری
کره………………………………………………..به میزان لازم
نمک……………………………………………….به میزان لازم
فلفل………………………………………………به میزان لازم
برگ بو……………………………………………..۵عدد
آب پیاز…………………………………………….۱لیوان+۱چهارم لیوان
پودر سیر…………………………………………..۲قاشق مرباخوری
کرفس……………………………………………..۲شاخه
فلفل دلمه ای……………………………………..۱عدد
هویج……………………………………………….۳عدد
آبلیمو………………………………………………به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا مرغ را شسته و داخل شکم آن را کاملا خالی کرده و خوب بشویید،سپس فلفل دلمه ای،هویج،سیر ،کرفس و برگ بو را خرد کرده و داخل شکم مرغ قرار دهید و آن را داخل ظرف در داری قرار داده و روی آن آب پیاز و پودر سیر بریزید و درب ظرف را بسته و ۲تا۸ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.سپس از یخچال خارج کرده و داخل شکمش را خالی کنید.


پیاز و سیر را ریز خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا نرم شوندسپس سبزی معطر را اضافه کنید و تفت دهید تا سبزی سرخ شود ، در ادامه گردوهای خرد شده ، زرشک ، زعفران دم کرده ، رب گوجه فرنگی و رب انار را اضافه کنید ، کمی تفت دهید و از روی حرارت بردارید.


داخل شکم مرغ را کمی ابلیمو بمالید و نمک بزنید و موادی که آماده کرده اید را داخل شکم مرغ بریزید و با دست خوب پخش کنید تا تمام سطح داخلی مرغ به این مواد آغشته شود سپس با نخ کوک یا هر نوع نخ ضخیمی که دارید مرغ را به شکل زیر جمع کنید.


ابتدا نخ را از پشت گردن مرغ به سمت جلوی سینه ها بیاورید و زیر استخوان سینه نخ را بپیچانید سپس دو طرف نخ را به بخش انتهایی پای مرغ ۲ بار بچرخانید و گره بزنید .در زمان پیچاندن نخ را بکشید تا مرغ جمع شود.


نخ های اضافی را قیچی کنید ، کره را آب کنید سپس با دست تمام سطح مرغ را با کره آب شده ماساژ دهید .


پس از آماده شدن مرغ روی آن مقداری نمک و فلفل بپاشید ، مرغ را داخل ظرف پیرکس یا سینی فر قرار دهید و ۱ونیم لیوان آب و ۱چهارم لیوان آب پیاز و ۱چهارم لیوان آبلیمو داخل ظرف بریزید.


مرغ داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱ ساعت قرار دهید تا مرغ پخته و روی آن طلایی شود .البته ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.سپس نخ های اطراف مرغ را جدا کنید و مرغ را سرو نمایید.

نکات مهم :

  • میتوانید مقداری سبزیجات دلخواه داخل ظرف چیده و بعد مرغ و آب را روی آن قرار دهید.
  • میتوانید برای آبدار ماندن مرغ زیر پوست سینه مرغ را به آرامی بلند کنید و فاصله میان پوست و گوشت را نیز به کره آغشته کنید.
  • توجه داشته باشید که مرغ حتما باید با پوست پخته شود.

خواص رب انار در این غذا :

بعضی‌ها نسبت به خوردن این میوه و رب آن در طعم‌های مختلف حساسیت نشان می‌دهند ولی بهتر است بدانید که معده خود اسیدکلریدریک ترشح می‌کند. افراد معدودی هستند که با مصرف انار ترش یا رب انار ترش، معده‌شان دچار مشکل می‌شود زیرا ترشحات معده هر فرد نسبت به ترشی یک نوع عکس‌العمل نشان می‌دهد.

اسید معده فرآیند هضم غذا را به عهده دارد حال مصرف میوه‌های ترش زمانی مانع هضم غذا می‌شوند که فرد خود این علت را درک کند، یعنی مصرف رب انار ترش یا ملس یا شیرین بسته به ذایقه و تحمل معده هر فرد می تواند پیامدهای مختلفی داشته باشد و این موضوع به خوب و یا بد بودن رب انار بر نمی‌گردد.


در حقیقت، انار خواص فراوانی داشته و طبیعتا رب حاصل از آن نیز بدون فایده نخواهد بود زیرا حدود 100 سال است که دنیا به خواص انار و مصارف درمانی آن پی برده است.

یادتان باشد که وقتی رب این میوه تهیه می‌شود، پلی‌فنول و اسیدآلارژیک آن در اثر حرارت از بین نمی‌رود و تنها ویتامین c آن کاهش پیدا خواهد کرد پس رب انار نیز ارزش غذایی بسیار دارد؛ البته اگر از انار مرغوب و طی فرآیند بهداشتی تهیه شده باشد

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits