دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه و دستور پخت دوسا (پنکیک هندی)

دستور پخت ماسالا دوسا هندی

طرز تهیه و دستور پخت دوسا (پنکیک هندی)
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ماسالا دوسا یک غذای محلی محبوب مربوط به منطقه ی جنوب هندوستان است. این غذا متشکل از برنج و عدس و سیب زمینی است.

چگونه یک ماسالا دوسا هندی خوشمزه درست کنیم؟

ماسالا دوسا: یه غذایی هندیه شکل ظاهری اون مثل کرپ میمونه ولی طعم اون خیلی شبیه به سمبوسه خودمونه درست کردنش زحمت زیادی داره یه چند باری باید بپزید تا بدستتون بیاد ولی ارزش امتحان کردن رو داره. غذاهای هندی به خاطر طعم خوشمزه و تند و تیزشان در سرتاسر دنیا شهرت دارند و حتی اگر تا به حال به هند سفر هم نکرده باشید حتما با چند غذای هندی آشنا هستید.

هند کشوری بسیار پهناور است و در هر منطقه و خطه با غذاهای مختلفی می توانید روبرو شوید، با این حال برخی غذاهای هندی هستند که بیش از همه شهرت پیدا کرده اند و بسیاری از توریست ها آن ها را در سفر امتحان می کنند. در این مطلب از دلگرم به معرفی ماسالا دوسا می پردازیم که طعم بی نظیر و لذیذی که دارد و همه را شیفته و دلباخته خود کرده است.

مواد لازم برای خمیر ماسالا دوسا

  • ماش دو نیم شده و پوست گرفته
  • برنج : دو پیمانه
  • لپه : یک دوم پیمانه
  • روغن : به میزان لازم
  • مواد میانی که بهش آلو ماسالا یا همون کاری سیب زمینی میگن
  • سیب زمینی پخته 2 عدد
  • تخم خردل : یک قاشق چای خوری
  • زردچوبه : یک قاشق مربا خوری
  • پیاز : یک عدد نگینی خرد شده
  • سیر : 4 حبه ساطوری شده
  • زنجبیل : یک قاشق چای خوری ساطوری شده
  • زیره سیاه : یک قاشق چای خوری
  • فلفل سبزقلمی : 2 عدد
  • روغن و نمک

دستور پخت ماسالا دوسا

دستور پخت ماسالا دوسا

ادویه ها خودتان در منزل آسیاب کنید ادویه های پودر شده موجود در بازار حاوی گلوتن هستند.در ابتدا برنج و لپه و ماش دو نیم شده و پوست گرفته رو به مدت 6 تا 8ساعت خیس کنید.بعد داخل مخلوط کن ریخته و له کنید تا کاملا پوره بشه یه چیزی در حد آرد شدن.بعد داخل یه کاسه ریخته و کمی نمک اضافه کنید و مقداری آب اضافه کنید تا از سفتی دربیاد اما زیاد شل و آبکی نشه بعد روش رو یه درب میزاریم و در دمای اتاق به مدت نه ساعت میزاریم تا استراحت کنه.

کمی پف میکنه و سبک میشه.حالا مواد میانیش رو درست میکنیم اول روغن رو داخل تابه ریخته بعد تخم خردل رو میریزیم بعد پیاز وقتی پیاز سبک شد زردچوبه میزنیم و سیرخرد شده و زنجبیل بعد همه ادویه ها رو اضافه میکنیم بعد سیب زمینی پخته رو که مکعبی خرد کردیم میریزیم یه تفت میدیم و خاموش میکنیم.

بعد داخل یک تابه بدون لبه نچسب یک ملاقه از مواد رو برمیداریم.برای درست کردن این نون ما احتیاج به ملاقه مخصوص آش داریم که زیرش یکم تخته چون میخوایم شکل منحنی منحنی روی نون بمونه .کنارتون روغن و یک کاسه پر از آب هم باشه میگم چرا بعد که یه ملاقه برداشتید تابه که کمی داغ شد در مرکز تابه میریزیم.

سریع با کف ملاقه از مرکز شروع میکنیم به منحنی کشیدن فکر کنید دارید نقاشی میکشید با منحنی های تو در تو خمیر رو در تابه پخش کنید بعد بزارید بپزه همون موقع شروع به بخار کردن میکنه و این علامت پختنه بعد اینکه یکم لبه ها از تابه جدا شد( این اتفاق زیادمشخص نیست باید خیلی دقت کنید) روغن رو با یه کف گیر روی نونها میمالیم یا با فرچه اینکارومی کنیم

بزارید تا سرخ بشه روند سرخ شدن و تغیر رنگ دیر اتفاق میافته ولی نزارید خشک بشه لبه ها رو هم هی برنگردونید که زیرش رو ببینید چون باعث تغییر شکل و بد شکل شدنش میشه بعد که سرخ شد دو تا قاشق از مواد رو وسط نون بریزید و اونو از دو طرف تا کنید مراقب باشید دستتون نسوزه اگر روغن رو دیر روی نون بمالید ترک برمیداره وخشک میشه.بعد برای درست کردن نون بعدی اون کاسه آب که گفتم کنارتون باشه به درد میخوره.

اگر ما همین کارای بالا رو برای نون بعدی انجام بدیم نمیتونیم به خمیرمون فرم بدیم و سریع خمیر جمع میشه و میپزه منظورم همون موقع هست که شما از ملاقه خمیر رو تو تابه میریزید این اتفاق به خاطر دمای بیش از اندازه تابه اتفاق میافته در صورتیکه ابتدای پخت تابه دمای زیادی نباید داشته باشه.

برای جلوگیری ازاین اتفاق برای تهیه نونهای دوم سوم و الی آخر برای پایین اوردن دمای تابه دستتون رو داخل کاسه آب کنید و با خوشونت کامل آب رو بپاشید روی تابه و همون موقع میبینید که آب سریع تبخیر میشه و به این روش دمای تابه پایین میاد این کار رو دو بار انجام بدید این غذا رو میتونید با سس گوجه فرنگی میل کنید .

همچنین بخوانید:

طرز تهیه کامچوری غذای هندی بی نظیر ساده و آسان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits