دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه-خواص هندوانه و خواص داروئی هندوانه و مواد داخل هندوانه و از هندوانه چه می دانی و هندوانه میوه فصل تابستان و خواص تخم هندوانه و نام علمی هندوانه و خواص هندوانه و نحوه استفاده هندوانه و آشپزی و خواص مواد غذایی

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

زادگاه اصلی هندوانه، هندوستان است به همین خاطر، وجه تسمیه آن (هند وانه) به معنای میوه هند معروف شده است.


هندوانه میوه ای شیرین و آبدار است كه نه تنها باعث رفع تشنگی در هوای گرم تابستان می شود بلكه اثرات بسیار مفید دیگری نیز دارد كه برای ما نا شناخته است. به همین دلیل سعی كرده ایم طی این مطلب، فواید بی شمار آن را برای شما بیان كنیم .


هندوانه منبع غنی ویتامینA( به شكل بتاكاروتن ) و ویتامینC می باشد. این میوه پرفایده التهاباتی را كه در بیماری هایی مثل آسم، تصلب شرائین، سرطان روده و التهاب مفاصل وجود دارد، از بین می برد.


همچنین منبع خیلی خوبی از آنتی اكسیدان كاروتنوئیدی بنام لیكوپن می باشد. لیكوپن یك رنگدانه شیمیایی است كه باعث ایجاد رنگ قرمز در هندوانه می شود و اثرات ضد اكسیدانی قوی دارد. این آنتی اكسیدان به تمامی نقاط بدن رفته و رادیكال های آزاد را خنثی می كند.


رادیكال های آزاد مولكول هایی هستند كه باعث تخریب بسیاری از بافت های بدن می شوند.

آشنایی با خواص هندوانه خوردن یک برش هندوانه سرد در گرمای تابستان واقعا می‌چسبد، اما دانشمندان می‌گویند برای حفظ خواص مغذی هندوانه بهتر است آن را درجه حرارت اتاق نگهداری و مصرف کرد.

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران در یک بررسی به مقایسه میزان مواد آنتی‌اکسیدان اصلی در هندوانه‌هایی که برای دو هفته در یخچال یا درجه حرارت اتاق نگهداری شده بودند، پرداختند.

دکتر پنه‌لوپه پرکینز-ویزس متخصص فیزیولوژی گیاهی از پژوهشگاه کشاورزی جنوب مرکزی آمریکا سرپرست این تحقیق گفت:"ما از نتایجی که بدست آوردیم شگفت‌زده شدیم. میزان لیکوپن در هندوانه بریده نشده در دمای اتاق به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافته بود و میزان بتاکاروتن دو برابر شده بود."

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

گوشت قرمز هندوانه مانند گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی لیکوپن،رنگدانه‌ای آلی از خانواده مواد شبه‌کاروتنی است که رنگشان از زرد تا قزمز تیره متفاوت است. بتا کاروتن –یک ماده شبه کاروتنی دیگر- نیز به مقدار کمتر در هندوانه موجود است.

این مواد که جزء آنتی‌اکسیدان‌ها به حساب می‌آیند مولکول‌های فعالی به نام رادیکال‌های آزاد را که در واکنش‌های شیمیایی در بدن تولید می‌شوند و در ایجاد بیماری‌هایی مانند سرطان دخیلند خنثی میکنند.

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

این بررسی نشان داد که میزان لیکوپن در هندوانه به درجه حرارت نگهداری آن بستگی دارد. درهندوانه‌‌هایی که دو هفته در دمای اتاق نگهداری شده بودند میزان لیکوپن بسته به نوع هندوانه بین ۱۱ تا ۴۰ درصد افزایش یافته بود.

این هندوانه‌ها پوست نازکتری پیدا کرده بودند و رنگ گوشتشان تیره‌تر شده بود که نشان میداد رنگدانه‌‌های شبه‌کاروتنی در آنها بیشتر شده است. اما در هندوانه‌هایی که در درجه حرارت پایین نگهداری شده بودند این تغییرات رخ نداده بود.

البته دکتر پرکینز می‌گوید:" منظور ما این نیست که مردم هندوانه را ببرند و بعد آن را در دمای اتاق به حال خود رها کنند تا بگندد. توصیه ما این است که اگر هندوانه را نبرده‌اید یکی دو روز آن را در دمای اتاق نگه‌دارید. اگر هندوانه سرد می‌پسندید اندکی قبل از خوردن هندوانه را در یخچال بگذارید؛ پس از بریدن هندوانه هم مجبورید آن را در یخچال بگذارید."

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

کارشناسان می‌گویند بسیاری از میوه‌ها مثلا موز را می‌توان مدتی خارج از یخچال نگهداری کرد تا هم رسیده‌تر شوند و هم کیفیت مواد مغذی آنها بیشتر شود.

وقتی از یک مدل زیبای 25 ساله به نام دایوا سوال شد : راز پوست درخشان شما چیست؟ آیا به خاطر لوازم آرایش با کیفیت است یا به خاطر تمرینات سخت ورزشی ؟

دایوا در حالی که لبخند می‌زد گفت: "بگزارید رازی را با شما در میان بگذارم ، یکی از عواملی که باعث شده پوست من روشن و درخشان باشد خوردن مقدار بسیار زیادی هندوانه است"

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

این نکته باعث شد بیشتر در مورد خواص خوردن هندوانه به طور مرتب کنجکاو شویم :

خاصیت 1: داشتن پوستی درخشنده

هندوانه سرشار از خواص ویتامین C و A است و این بدین معنی است که خوردن 2 تا 3 تکه از هندوانه در روز می‌تواند برای پوست شما یک معجزه محسوب شود. دیگر خاصیت خوردن مرتب این میوه این است که زخم و آسیب‌های پوست را سریع‌تر درمان می‌کند چرا که دارای آمینو اسید است.

خاصیت 2: جلوگیری از خطر بیماری‌های قلبی و سرطان

هندوانه حاوی ماده‌ای به نام لیکوپن است ، و آن آنتی اکسیدی است که به جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان کمک می‌کند. البته باید در نظر داشت که این خاصیت یک شبه انجام نمی‌شود و باید مداومت داشته باشد.

خاصیت 3: حفاظت در برابر اشعه UV

به دلیل این که هندوانه حاوی آب لازم ، فیبر همراه با رادیکال‌های آزاد نظیر لیکوپن است ، پوست حدود 40% کمتر اشعه‌های UV را جذب کرده و برای مدت طولانی‌تری شفاف و درخشان می ماند. بنابراین حتماً این میوه جادویی را هر روز بخورید.

خواص هندوانه و خاصیت های جدید هندوانه

خاصیت 4: کاهش کرم‌ها از سیستم گوارشی

آیا تا به حال شنیدید که دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کرده تفت داده و مانند بادام زمینی مصرف کنید و یا حتی آن‌ها را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید؟ می‌توانید برای کاهش کرم از سیستم گوارشی خود از دانه‌های هندوانه کمک بگیرید.

خاصیت 5: کاهش خطر شکل گرفتن سنگ کلیه

خواص مفید در خوردن مرتب هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه بوده و یا کسانی که اغلب بیمار می‌شوند بسیار زیاد است. به دلیل آن که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است ، به سختی تمایل به ایجاد سنگ کلیه دارد.

گردآوري توسط : مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits