دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص بی نظیر آلبالو خشک در درمان و پیشگیری از بیماریها
26
زمان مطالعه: 9 دقیقه
آلبالو خشک سرشار از ویتامین D،کلسیم، منیزیم، متابولیسم می باشد.که از منبع مفیدی به نام بور تامین می شود . از اثرات بور که می توان نام برد، کاهش فعالیت استروژن در بدن خانم ها و جلوگیری از پوکی استخوان می باشد.

مزایا و خواص آلبالو خشک

آلبالو خشک ، فعالیت آنزیم های دخیل در فرآیند التهاب و احساس درد را کاهش می دهد؛ در نتیجه می توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

روزهای گرم تابستان آغاز شده اند و میوه‌های متنوع این فصل زیبا، نیز هر روز بیشتر از روز قبل رخ می نمایند. یکی از میوه های خوش طعم این فصل که از آن محصولات متنوعی هم تهیه می شود، آلبالو می باشد.

آلبالو خشک بسیار خوشمزه است و طرفدار زیادی دارد و به عنوان یک میان وعده عالی از آن می توان استفاده کرد.
از خاصیت های خوب و مفیدی که آلبالو خشک دارد می تواند سلامتی ما را تامین کند از جمله، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول می شود و در ادامه مطلب برای آشنایی بیشتر با خواص آلبالو خشک همراه ما باشید.

خواص آلبالو خشک در طب سنتی

1. کاهش خطر دیابت از خواص آلبالو خشک :

مصرف کردن آلبالو خشکه و آب آلبالو باعث کاهش بیماری های همچون چربی خون، قند خون، بیماری های قلبی و عروقی می شود.

با خوردن آلبالو خشک می توان از عامل بروز بیماری دیابت به خوبی غلبه کرد و کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند می توانند از آلبالو خشک استفاده کنند وبه دلیل لولوز که در قند آلبالو موجود است، در بیماران دیابتی به خوبی جذب می شود.

بیشتر بخوانید : دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

2. جلوگیری از سرطان با مصرف آلبالو خشک:

یکی ازخاصیت های ضدسرطانی قوی که فلاوونوئیدی دارد، کورستین می باشد. در آلبالو خشک مقداری کورستین موجود است که از سایر دیگر میوه جات بیشتر می باشد.

مواد تاثیر گذاری که در آلبالو وجود دارد از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. آمیگدالین از ویتامین های B17 معرفی شده است، ودرد ناشی از سرطان را بهبود می بخشد. که کاهش اندازه تومورهای سرطانی را دربرمی گیرد.

2. سرشار از ویتامین :

کالری آلبالو خشک بیشتر از آلبالو تازه می باشد. مواد مغذی و سرشار از ویتامین در آلبالو خشک پیداست به دلیل فیبر و کلسیمی که در آلبالو خشک است، و آهنی که در آلبالو خشک قرار دارد 4 برابر آهنی که در آلبالو تازه است.

علاوه بر میزان کالری که در آلبالوخشکه بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد. سایر ریزمغذی‌ها هم در آلبالوخشکه بیشتر می‌باشند. مثلاً محتوایفیبر موجود در آلبالوخشکه سه برابر آلبالو تازه می‌باشد.

کلسیم موجود در 100 گرم آلبالوخشکه 196 گرم است. حتی بسیار بیشتر از کلسیم موجود در شیر و 4 برابر کلسیم موجود در آلبالو تازه می‌باشد.

آهن موجود در آلبالوخشکه 4 برابر آهن موجود در آلبالو تازه می‌باشد. البته ویتامین A موجود در آلبالو تازه بسیار بیشتر از آلبالو خشک‌شده می‌باشد.

3. خوابی راحت با مصرف آلبالو خشکه:

ملاتونینی که در آلبالو است یک آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد که باعث جلوگیری از بی خوابی و افسردگی می شود. آلبالو به دلیل داشتن ملاتونین، کمک می کند تا آرامش و یک خواب آرام و راحت داشته باشیم.

4. پیشگیری از بیماری روماتیسم:

یکی دیگر از خواص آلبالو خشک درمان روماتیسم می باشد و ازبیماری های کلیوی جلوگیری می کند.

آلبالو با داشتن ویتامیهای A ،B، C و دارای مواد معدنی هم چون کلسیم، فیبر، گوگرد، سدیم، منیزیم، کبالت است.

همچنین افرادی که دارای بیماری های روده ای هستند خوردن آلبالو برای کسانی که ورم معده و ورم روده دارند خطرناک است و توصیه نمی شود و خوردن آلبالو خشک را باید از برنامه خود حذف کنید دلیل بر این است که نمی توانید آن را به درستی هضم کنند

بیشتر بخوانید : روماتیسم مفصلی(Rheumatoid arthritis) چیست؟ و درمان روماتیسم آن به ...

5. آلبالو خشک برای مقابله با پوکی استخوان:

آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم‌های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D (که از عناصر اصلی دخیل در ساختمان استخوان می‌باشند) اثرگذار است. عنصر بور در کنار کلسیم و منیزیم موجود در آلبالوخشکه، سلامتی استخوان را تامین می‌کند.

از اثرات دیگر بور، فعالیت شبه‌استروژنی آن می‌باشد. در حقیقت بور از بروز پوکی‌استخوان، بالأخص بعد از یائسگی که میزان استروژن در بدن خانم‌ها کاهش می‌یابد، پیشگیری می‌کند. همچنین آلبالوخشکه سرشار از ویتامین C و B کمپلکس است که سلامت استخوانی را تضمین می‌کنند.

6. آلبالو خشک برای کاهش معده درد:

به دلیل مقدار فیبری که در رژیم غذایی داریم به کاهش اسید معده کمک می کند و خطراتی همچون خطر ریفلاکس، زخم معده و معده درد را کاهش و کمک فراوانی به دستگاه گوارش می کند.

بیشتر بخوانید : علت درد معده چیست؟

7. درمان نارسایی های قلب:

از خاصیت دیگر آلبالو باز شدن رگ های قلب می باشد که خیلی سریع باعث جریان خون و باعث بهبود نارسایی های قلب می شود، و رگ های مرتبط با قلب مخصوصا کرونرها را تقویت می کند.

بیشتر بخوانید : نارسایى قلبى مزمن CHF چیست ؟ آیا نارسایی قلبی درمان میشود ؟

8. به جای استامینوفن، آلبالو خشک بخورید:

آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می‌کنند. این آنزیم‌ها مهم‌ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می‌باشند.

آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می‌شود. در نتیجه می‌توان فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست.

به همین علت است که آلبالو خشک نشانه‌های موجود در بیماری‌های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش می‌دهد.

در طی تحقیقی که در آمریکا صورت گرفت مشخص شد که مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت 8 روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را به نسبت افرادی که دارونما مصرف می‌کردند کاهش می‌داد.

9. آلبالو خشکه پرکالری تر از آلبالو تازه:

100 گرم از آلبالوخشکه 350 کالری انرژی دارد؛ درحالی‌که همان مقدار از آلبالو به صورت تازه تنها 68 کالری انرژی دارد.

در حقیقت آلبالوخشکه 5 برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا آلبالو وقتی خشک می‌شود، مقدار فراوانی از آب خود را از دست می‌دهد و مقدار رطوبت آلبالوخشکه یک دهم آلبالو تازه است.

همین مسئله باعث می‌شود که مقدار آلبالوخشکه در 100 گرم بیشتر از آلبالو تازه می‌باشد و چگالی انرژی در حالت خشکیده بیشتر از آلبالو در حالت تازه باشد.

خواص آلبالو خشک در طب سنتی
خواص آلبالو خشک در طب سنتی

کالری آلبالو خشک شده در هر ۱۰۰ گرم چقدر است ؟

هر ۱۰۰ گرم آلبالو خشک شده حاوی ۳۳۳ کالری است

مقدار

مقدار آلبالو خشک در هر ۱۰۰ گرم

کالری

۳۳۳ گرم

چربی کل

۰.۷۳ گرم

کربوهیدرات

۸۰.۴۵ گرم

فیبر رژیمی

۲.۵ گرم

شکر

۶۷.۱۵ گرم

کلسیم

۳۸ میلی گرم

آهن

۰.۶۷ میلی گرم

منیزیوم

۲۲ میلی گرم

فسفر

۳۶ میلی گرم

پتاسیم

۳۷۶ میلی گرم

سدیم

۱۳ میلی گرم

زینک

۰.۲۵ میلی گرم

مس

۰.۲۲۹ میلی گرم

سلنیوم

۰.۴ میلی گرم

ویتامین C

۱۹.۳ میلی گرم

تیامین

۰.۰۵۸ میلی گرم

ریبوفلاوین

۰.۱۰۱ میلی گرم

نیاسین

۰.۸۶۷ میلی گرم

ویتامین B۶

۰.۱۰۱ میلی گرم

فولات

۱۱ میلی گرم

ویتامین A

۱۴۱ میلی گرم

بتاکاروتن

۱۶۹۷ میلی گرم

ویتامین E

۰.۱۷ میلی گرم

ویتامین K۵.۱ میلی گرم
پروتئین

۱.۲۵ گرم

خواص آلبالو

افراد زیادی به مربای آلبالو یا فرآورده‌هایی که از این میوه بهاری به دست می‌آید علاقه دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، ادامه مقاله را برای آشنایی با خواص آلبالو مطالعه کنید.


۱. تنظیم قند خون

افراد مبتلا به دیابت از خوردن بیشتر میوه‌ها محروم هستند. اما آلبالو یکی از میوه‌هایی است که دیابتی‌ها بدون نگرانی می‌توانند آن را مصرف کنند.

آنتوسیانین موجود در این میوه سبب افزایش تولید انسولین در بدن می‌شود. این ترکیب گلوکز را در حد نرمال نگه می‌دارد. دیابتی‌ها برای تنظیم قند خونشان می‌توانند آلبالو و آب آلبالو را در برنامه غذایی‌شان جای دهند.

خواص آلبالو خشک


۲. مقابله با سرطان و پیشگیری از آن

آلبالو دارای آنتی‌ اکسیدان‌های فراوان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها مانع از رشد کردن تومور‌های سرطانی در بدن می‌شوند.

مصرف آلبالو مانع از ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود. این میوه حاوی فیبر زیادی است. با مصرف آلبالو مواد زائد موجود در روده به طور کامل پاک‌سازی می‌شوند.

خواص آلبالو خشک


۳. درمان بی‌خوابی

کم خوابی و بی‌خوابی مشکل بزرگی است. افرادی که نمی‌توانند به اندازه کافی بخوابند همیشه خسته و عصبی هستند.

برای درمان کم خوابی می‌توانید آلبالو بخورید. ملاتونین موجود در این میوه سبب احساس خواب آلودگی می‌شود و بی‌خوابی‌های شبانه را درمان می‌کند.

آلبالو جایگزین خوبی برای دارو‌های خواب شیمیایی است. با نوشیدن یک لیوان آب آلبالو قبل از خواب می‌توانید هم خواب آرامی داشته باشید و هم از خواص این میوه جذاب بهره‌مند شوید.

خواص آلبالو خشک


۴. تقویت حافظه

اگر می‌خواهید حافظه‌ای قوی داشته باشد و از بروز آلزایمر در سنین بالا پیشگیری کنید، آلبالو بخورید. آنتوسیانین موجود در آلبالو عملکرد مغز را بهبود داده و حافظه را قوی می‌کند.

خواص آلبالو خشک


۵. ضد التهاب

آلبالو ضد التهاب است. مصرف این میوه بهاری و فرآورده‌های آن مانع از بروز بیماری نقرس و روماتیسم می‌شود. مصرف آلبالو برای افرادی که به آرتروز مبتلا هستند نیز مفید است. این میوه درد را کاهش می‌دهد و روند پیشرفت بیماری را کند می‌کند.

خواص آلبالو خشک


۶. تقویت سیستم ایمنی بدن

آلبالو سرشار از ویتامین است. ویتامین C موجود در این میوه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل کسانی که آلبالو یا آب آلبالو مصرف می‌کنند کمتر از سایرین به بیماری‌های ویروسی مبتلا می‌شوند.

خواص آلبالو خشک

بیشتر بخوانید :

۴ روش مناسب و آسان جهت خشک کردن آلبالو در منزل

روش تهیه بیسکویت آلبالو خشکه و بادام

کیک بستنی با طعم آلبالو

خواص آلبالو خشک

آلبالو خشکه سرشار از انرژی و نیرو بخش می باشد و با مصرف و خوردن آلبالو به آرامش اعصاب کمک می کند، ولی نباید در خوردن آن زیاده روی کرد. بهبود نارسایی کبدی، درمان بند آمدن ادرار و مقابله با پوکی استخوان از فایده های دیگر آلبالو خشک به شمار می روند.

خواص آلبالو خشک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (26 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits