دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میوه آلو شابلون | ۱۶ خاصیت دارویی و درمانی آلو شابلون خشک
21
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آلو شابلون خشک شده مسهلی طبیعی می باشد و تاثیر مثبت در جلوگیری از پوکی استخوان دارد. این میوه یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام شده در سال های اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشارخون نشان داده است.

آلو شابلون

آلو شابلون : نام علمی آن PRUNSSALICINA , PRUNUS DOMESTICA است. این گیاه بومی اروپا و آسیا محسوب می‌شود و اولین بار در قرن 19، گونه‌‌های متفاوت آن توسط مهاجرین از آسیا و اروپا به آمریکای شمالی برده شد.

براساس شواهد موجود، در زمان باستان مردم آسیای میانه آلو شابلون را خشک کرده و مصرف می‌کردند.

این میوه در طب چینی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد، چینی‌ها از این میوه به عنوان “اکسیر صبحانه” یاد کرده اند، زیرا مصرف آن بعد از خواب می‌تواند سموم بدن را دفع کند و شادابی را به ما و پوست ما هدیه کند.

در طب نوین هم آلو شابلون دارویی برای مقابله با بی حالی و عدم تمرکز است. زیرا هم منبع غنی آهن است و هم دارای ویتامین C است که جذب آهن را در بدن تسریع می‌کند.

آلو شابلون خشک

بحث میوه های خشک در اکثر موارد با خاطرات دوران کودکی ما عجین شده است. مخصوصا میوه های خشکی که مزه دای ترش داشتند.

یکی از این میوه ها آلو شابلون خشک بود که طعمی ترش داشت و اندازه‌ای به نسبت بزرگ مثلا به اندازه یک سیب گلاب نسبتا بزرگ و رنگ آن در طیف بنفش تیره تا سیاه متغیر بود.

خوراکی خوشمزه میوه خشک را اغلب افراد و به خصوص کودکان دوست دارند.

آلو شابلون خشک خواصی دارد که تازه‌ی آلو این خواص را ندارد، مثلا این آلو نقش زیادی در کاهش وزن دارد، فشار خون بالا را درمان کرده و مواد مغذی برای مغز را در اختیارمان قرار می‌دهد. همان‌طور که می‎دانیم، طی تحقیقات مختلف تاثیر فوق‌العاده‎ی میوه خشک بر کاهش وزن ثابت شده است.

نگهداری از آلو شابلون

آلو شابلون یکی از میوه های آب دار است که به دلیل وجود آب زیاد در آن نگهداری سختی دارد. زیرا هرچه رطوبت و آب یک میوه بیشتر باشد، زودتر خراب می‌شود.

به همین دلیل این میوه ها را بهتر است در مقدار کم خریداری و بعد از مصرف و تمام شدن آن دوباره خریداری کنید یا اینکه حتما هرکدام را در کاغذ یا روزنامه پیچیده و سعی شود روی هم قرار نگیرند.

علاوه بر این‌ها بهتر است آلو شابلون کنار میوه هایی مانند سیب و به و گلابی که باعث رسیده شدن باقی میوه‌ها می‌شوند؛ قرار نگیرد زیرا باعث خرابی این میوه می‌شود.

این میوه بومی اروپا و آسیاست و در مناطق مرطوب بهتر رشد می‌کند و شرایط بهتری برای پرورش آن وجود دارد. البته در مناطق دیگر نیز می‌توان این میوه را کاشت ولی در این مناطق طعم بهتری دارد و از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

مانند انار که در بسیاری از شهرها کاشته می‌شود اما در شهر ساوه از مرغوبیت بیشتری برخوردار است. زیرا رطوبت و دمایی که شهر ساوه دارد باعث می‌شود این درخت بار بهتر و با کیفیت تری بدهد.

آلو شابلون خشک در طب سنتی

آلو شابلون در طب اسلامی و ایرانی دارای طبعی سرد بوده و مصرف آن به صورت تازه صفرا بر و سودابر است، تن را بر طرف می‌کند، از خشکی مزاج و یبوست جلوگیری می‌کند.

آلو شابلون خشک شده یکی از مواردی است که بعد از خشک شدن نه تنها تغییر در خواص آن ایجاد نمی شود، بلکه خواص دیگری نیز به آن افزوده می‌شود و هرچه بیشتر بماند خواص آن بیشتر می‌شود. ما می‎توانیم الگوی غذای سالم با مصرف میوه خشک داشته باشیم.

خواص آلو شابلون خشک

1. آلو شابلون منبع آنتی اکسیدان

آلو شابلون خشک یکی از منابع خوب آنتی اکسیدان‌ها است. این میوه حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات فنلی و بتاکاروتن می‌باشد که با اثر آنتی اکسیدانی خود رادیکال‌های آزاد اکسیژن را خنثی می‌کند.

رادیکال‌‌های آزاد اکسیژن اثرات مخربی را در بدن اعمال می‌کنند، زیرا این رادیکال های آزاد با اکسیداسیون چربی‌ها در بدن سبب می‌شوند که چربی همواره در رگ‌ها رسوب کرده و گرفتگی عروق پیش آید.

این فرآیندها جزء عوامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی _ عروقی است. یکی دیگر از مضرات رادیکال‌های آزاد اکسیژن تخریب DNA است. چنانچه DNA آسیب ببیند احتمال تولید سلول‌های سرطانی در بدن به شدت افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از مضرات رادیکال‌های آزاد، افزایش احتمال بروز استئوآرتریت می‌باشد که منشا پیدایش بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید است.

سالیانه هزاران نفر بر اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی _ عروقی و سرطان در جهان می میرند و درصد زیادی از هزینه‌های بخش بهداشت و درمان صرف این گونه بیماری‌ها می‌شود. با توجه به تاثیر آلو شابلون خشک در پیشگیری از این بیماری‌ها مصرف این میوه می‌تواند در سلامت انسان بسیار موثر باشد.

2. آلو شابلون دارای فیبر بالا

آلو شابلون خشک به دلیل داشتن فیبر غذایی، برای کنترل قند خون، جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است.

3. آلو شابلون منبع پتاسیم

آلو شابلون خشک یکی از منابع غنی پتاسیم است. تحقیقات انجام گرفته در سال‌های اخیر تأثیر پتاسیم را در کاهش فشار خون نشان داده‌اند.

4. آلو شابلون کنترل کننده قند خون

یکی دیگر از ترکیبات قابل توجه در این میوه فیبر است. فیبرها سبب کاهش سرعت جذب مواد مغذی به ویژه قندها شده و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهند.

بنابراین مصرف آلو شابلون خشک می‌تواند در کنترل قند‌خون موثر باشد.

5. درمان یبوست با آلو شابلون

یکی از شناخته شده ترین خواص آلو شابلون خشک، پیش‌گیری از یبوست است. این اثر نیز به واسطه‌ی وجود فیبر است.

در این مورد آلو شابلون خشک از دو طریق عمل می‌کند:

  1. اولاً فیبر که غذای باکتری‌های روده‌ی بزرگ است، توسط آلو شابلون خشک فراهم می‌شود و با تخمیر فیبر توسط باکتری‌ها، حجم مدفوع زیاد می‌شود. بنابراین دیواره‌ی ‌عضلانی روده، حاوی مواد بیشتری است که روی آن‌ها کار کند و در نتیجه، سرعت و قدرت انقباضات آن بیشتر می‌شود. این کار باعث خروج سریع‌تر مواد زاید می‌شود.
  2. ثانیاً آلو شابلون خشک و آب آلو شابلون خشک حاوی مشتقات ماده‌ی به‌نام «هیدروکسی فنیلیاتین» هستند که عضلات صاف دیواره‌ی روده‌ی بزرگ را تحریک می‌کند. این تحریک باعث شروع افزایش فعالیت در روده‌ی بزرگ می‌شود که این امر نیز به افزایش سرعت حرکت مدفوع کمک می‌کند.

هم‌چنین در 100 گرم آلو خشک، حدود 10 گرم قند سوربیتول موجود می‌باشد که سوربیتول نیز خاصیت ملین دارد.

6. آلو شابلون مناسب برای روده

علاوه بر اثرات فوق، فیبر موجود در آلو سبب افزایش رشد و تکثیر باکتری‌های مفید روده شده که این امر مانع از رشد باکتری‌های مضر در داخل روده می‌شود.

در عین حال بر اثر تخمیر فیبر در داخل روده، اسید بوتیریک تولید می‌شود که منشا انرژی برای سلول های روده است و به‌این ترتیب به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

7. آلو شابلون مناسب برای کم خونی

آلوی خشک منبع خوبی از آهن است و برای جلوگیری از کم خونی بسیار مفید است.

افرادی که مقادیر کمی گوشت قرمز مصرف می‌کنند، خود را در معرض خطر دریافت ناکافی آهن و تهی شدن ذخایر آهن بدن قرار می‌دهند.

فقدان آهن می‌تواند در نهایت به کم خونی منجر شود که خستگی مفرط و عدم تمرکز از عوارض آن است. ولی باید توجه داشت که آلو خشک منبع خوب «آهن گیاهی» است.

8. آلو شابلون غنی از بتاکارتن

آلو شابلون دارای بتاکارتن است که بسیار برای چشم مناسب است. از طرفی میوه‌هایی که به رنگ قرمز می‌باشند؛ دارای آهن بیشتری نسبت به میوه‌های دیگر هستند.

از این میوه نیز می‌توان برای افرادی که گوشت مصرف نمی‌کنند و با کمبود آهن مواجه هستند استفاده شود.

این گیاه برای اولین بار در قرن 19 توسط مهاجرینی که از اروپا و آسیا به آمریکا سفر می‌کردند برده شد و با استقبال عمومی مردم آمریکا مواجه شد از آن پس بود که این میوه نیز در آمریکا در مناطقی که رطوبت مناسب و دمای معتدل داشتند کاشته می‌شد.

9. آلو شابلون مناسب برای بیماران قلبی

استفاده از آلو شابلون خشک برای افرادی که بیماری قلبی دارند مفید است زیرا سبب می‌شود چربی‌های اضافه بدن با اکسیژن واکنش بدهند.

10. آلو شابلون خشک جلوگیری کننده از سرطان

آلو شابلون خشک رادیکال‌های آزاد را در بدن آزاد می‌کند و از تجمع آن‌ها جلوگیر می‌کند، رادیکال آزاد اثراتی مخرب بر بدن دارد، مثلا تجمع رادیکال‌های آزاد باعث آسیب به DNA شده و زمینه ساز تشکیل سلول های سرطانی است.

11. آلو شابلون کنترل کننده فشارخون

آلو شابلون خشک شده فشار خون را متعادل کرده ولی بهتر است در دوز پایین و کم استفاده شود علاوه بر درمان فشار خون بالا سبب می‌شود تا دیابت و بیماری مقاومت به قند را نیز درمان کند.

زیرا باعث جذب و هضم سریع غذا می‌شود و قند موجود در غدا را به راحتی و در زمان کم آزاد می‌کند به همین دلیل درمان موثری در کنترل قند می‌تواند باشد.

12. آلو شابلون درمان کننده مفاصل صدا دار

آلو برای افرادی که مفصل های صدا دار دارند می‌تواند کمک کند تا مفصل هایی نرم و بدون درد داشته باشند.

13. بهبود خلق و خو با آلو شابلون

آلو گرمی را از بدن گرفته و برای افرادی که زود عصبانی می‌شوند، می‌تواند خاصیت درمانی داشته باشد زیرا برای فرو نشاندن گرما از بدن و بهبود خلق و خو مناسب است.

14. آلو شابلون حاوی کلسیم بالا

آلو شابلون خشک شده یا آلو سیاه خواص بیشتری از آلو سیاه تازه دارد و می‌تواند به عنوان قرص کلسیم استفاده شود.

15. درمان غلظت خون با آلو شابلون

از سویی دیگر استفاده از این آلو برای افرادی که از حجامت می‌ترسند قابل استفاده است زیرا خون را تصفیه می‌کند و سبب بهبود بیماری‌هایی می‌شود که به دلیل غلظت خون به وجود آمده‌اند.

16. استفاده از آلو شابلون در غذاها

آلو شابلون اکثراً به صورت تازه مصرف می‌شود؛ اما می‌توان آن را به کیک ها، سالادها و غذاها اضافه کرد یا به‌صورت کمپوت و مربا مصرف کرد.

نوع خشک این میوه، در جای خشک و خنک یا در یخچال به‌ مدت 6 ماه قابل نگهداری است.

آلو شابلون خشک را به صورت مخلوط با آجیل می‌توان مصرف کرد، آلو شابلون خشک را به تنهایی هم می‌توان استفاده کرد ولی مصرف آن با آجیل‌های گرم کمی سردی آن را معتدل کرده و می‌تواند به عنوان مصلح کاربرد داشته باشد.

آلو شابلون خشک به عنوان طعم دهنده در انواع خورش ها و سوپ ها کاربرد دارد.

مضرات آلو شابلون خشک

از طرفی در مصرف آلو شابلون بهتر است زیاده روی نشود زیرا طبع آن سرد است و در صورت مصرف زیاد، باعث التهاب و سردی می‌شود.

توصیه می‌شود افرادی که طبع سرد دارند این نوع آلو‌ها را مصرف نکنند و اینکه آن را با مصلح آن بخورند و به صورت ناشتا مصرف نکنند.

طبق روایات برای خشک کردن آلو شابلون اگر زمان بیشتری صرف شود ضرر‌های آن از بین رفته و فواید آن باقی می‌ماند.

رعایت کردن یک نکته برای درست کردن آلو شابلون خشک ضروری است، نکته‌ای که مد نظر است کندن پوست آلو و خشک کردن آن است، زیرا پوست آلو نفاخ بوده و دیر هضم است.

بیشتر بخوانید :

۲۳ خاصیت بی نظیر میوه آلو

خواص آلو خشک : آلو دوای دردهاست + طرز تهیه آلو خشک

طرز تهیه غذای پاییزی : مرغ شکم پر با سس انار و آلو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (21 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits