دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی و آشنایی با گیاه لبلیا (Lobelia) و خواص جادویی این گیاه
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
Lobelia در واقع یک جنس کامل گیاهان گل دار است که عمدتاً در مناطق گرمسیری و معتدل جهان یافت می شوند. مواد مغذی منحصر به فرد و همه‌کاره بودن گیاه لبلیا، سبب شده است تا مردم از آن برای طیف گسترده‌ای از درمان‌های پزشکی طبیعی استفاده می‌کنند.

لبلیا (Lobelia) چیست ؟

لبلیا که ماده‌ای است که از یک گل به دست می‌آید، می‌تواند در زمینه درمان‌های خانگی مؤثر باشد. با استفاده از مشخصات مواد مغذی منحصر به فرد و همه‌کاره بودن آن، مردم از لبلیا برای طیف گسترده‌ای از درمان‌های پزشکی طبیعی استفاده می‌کنند .

در این مقاله سعی خواهیم کرد که علاوه بر معرفی این ماده لبلیا (Lobelia) ، به بررسی ویژگی و مزایای مصرف و همچنین نحوه استفاده از آن بپردازیم . تا انتها با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید.


لبلیا چیست ؟

Lobelia در واقع یک جنس کامل گیاهان گل‌دار است که عمدتاً در مناطق گرمسیری و معتدل جهان یافت می‌شوند. در این جنس بیش از ۴۰۰ گونه وجود دارد که همه آن‌ها نام مشترک لوبلیاس را دارند.

یکی از محبوب‌ترین انواع دارای خواص دارویی آن Lobelia inflata است که معمولاً به نام تنباکوی هند شناخته می‌شود. قسمت‌های فوقانی این گیاه می‌تواند برای بسیاری از درمان‌های مختلف استفاده شود.

لبلیا یک گیاه اعتیادآور نیست، اما دارای مواد شیمیایی خاصی است که اثرات مشابهی مانند نیکوتین را داشته باشند. با این حال، به جای اعتیاد، این ماده شیمیایی می‌تواند به مردم کمک کند تا اعتیاد خود را به نیکوتین ترک کنند، بنابراین این گیاه به عنوان کمک خوبی برای ترک سیگار شناخته‌شده است.

اجزای تشکیل دهنده لوبلیا

  1. آلکالوئیدها
  2. کلسیم
  3. ویتامین C
  4. پتاسیم
  5. منیزیم
  6. آنتی‌اکسیدان‌های منحصر به فرد لوبلین و لوبلانین

که این اجزا تشکیل دهنده باعث ایجاد مزایای بسیاری برای این گیاه می‌شود.

فواید استفاده و مصرف از گیاه لبلیا

مزایای فراوان ناشی از مصرف گیاه لبلیا عبارت‌اند از تحریک سیستم تنفسی، بهبود سلامت ایمنی و کمک به ترک سیگار و دیگر موارد که در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد.


بهبود عملکرد دستگاه تنفسی

این گیاه که به عنوان یک ضد اسپاسم قدرتمند شناخته شده، به ویژه برای درمان مشکلات تنفسی مؤثر است. اگر از حملات منظم آسم رنج می‌برید، نوشیدن چای ساخته شده از این گیاه می‌تواند این التهاب را و همچنین تمایل به سرفه کردن را خنثی کرده و همچنین مشکلات تنفسی را سرکوب می‌کند.

خاصیت خلط‌ آور بودن

مصرف این گیاه (لبلیا) نه تنها می‌تواند به مهار التهاب در دستگاه‌های تنفسی کمک کند، بلکه می‌تواند به حذف موکوس و خلط از سینوس‌ها و دستگاه‌های تنفسی کمک کند، که در آن پاتوژن ها و دیگر ذرات خارجی می‌توانند تصفیه شوند.

اثرات ضد کرم

این گیاه اغلب برای مزایای موضعی آن استفاده می‌شود و هنگامی که به یک صورت مرهم و یا پماد ساخته می‌شود، می‌توان آن را برای محل عفونت ناشی از کرم استفاده کرد. استفاده به طور منظم از این مرهم برای یک هفته یا بیشتر می‌تواند عفونت را به طور بسیار مؤثر کنترل کند.


استفاده به صورت آرامش‌بخش عضلانی

برخی از ویژگی‌های آرامش‌بخش در گیاه لبلیا وجود دارد، به طوری که هنگامی که موضعی مصرف شود و یا در داخل مصرف می‌شود، می‌تواند به کاهش فشار و تنش عضلانی کمک کند، که همین امر می‌تواند به افرادی که مشکلات خواب دارند کمک کند.

کمک به ترک سیگار

یک ماده شیمیایی کلیدی در لبلیا وجود دارد که به نام لوبلین شناخته می‌شود، که تأثیر مشابهی با نیکوتین بر روی بدن دارد.

این امر می‌تواند گیرنده‌های شیمیایی مشابه در مغز و بدن را اشغال کند، اما همچنین این ماده به عنوان یک ماده اعتیادآور شناخته نمی‌شود. در نتیجه، استفاده متوسط ​​و دقیق از این گیاه معمولاً برای افرادی که می‌خواهند سیگار را ترک کنند، مفید است.

کاهش وزن

بررسی ها نشان می دهد که عصاره گیاه لبلیا می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. از قدیم اعتقاد بر این بوده است که تنباکوی هندی باعث کاهش اشتها می شود. امروزه تحقیقات ثابت کرده است که عصاره این گیاه باعث کاهش ترشح هورمون گرلین می شود.

بدن شما با ترشح این هورمون احساس گرسنگی می کند و از همین رو کاهشش می تواند اشتهای شما را کم کند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در این گیاه می توانند سطح متابولسیم را بالا ببرند که این امر می تواند بر روی سوزاندن چربی ها موثر باشد.


کنترل دیابت

از دیگر خواص لوبلیا می توان به کنترل دیابت اشاره کرد. کسانی که به دیابت دچار شده اند نمی توانند سطح قند خون خود را کنترل کنند چرا که بدنشان به هورمون انسولین مقاوم شده است.

متاسفانه این بیماری در حال افزایش است و از همین رو دانشمندان هر روز به دنبال راه های جدید برای درمان آن می گردند. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات موجود در این گیاه می توانند نقشی مانند انسولین داشته باشند و از همین طریق قند خون بدن را در سطح نرمالی نگه دارند.

اگر شما دیابت دارید پیشنهاد می کنیم از دمنوش های این گیاه استفاده کنید.

گیاه لبلیا
گیاه لبلیا

مزایا و فواید دیگر گیاه لبلیا

با توجه به خواص ضدعفونی کننده و ضد باکتری فوق‌العاده این گیاه، از آن در درمان نیش حشرات و بیماری برونشیت کمک می‌کند. همچنین استفاده از این ماده برای پاک کردن ریه مفید است.

مصارف مختلف این گیاه

می‌توان از قسمت‌های مختلف گیاه لبلیا مثل پوست، برگ، گل و یا ساقه آن استفاده کرد. این امر می‌تواند در فرم‌های زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  1. چای
  2. اسانس
  3. تنتور
  4. پماد
  5. عصاره

اگر چه تحقیقات درباره اثرات این گیاه محدود است، ولی وقتی که لبلیا برای ترک سیگار توصیه می‌شود، دوز مصرفی حدود ۵ میلی‌گرم و به صورت دو بار در روز است.

با این حال، این دوز مصرفی بسیار نزدیک به دوز سمی است، بنابراین هنگام استفاده از این گیاه باید همیشه احتیاط شود و سفارش‌های بسیار زیادی برای مشاوره با پزشک یا متخصص گیاه‌شناسی توصیه می‌شود.

عوارض احتمالی ناشی از مصرف لبلیا

در حالی که این گیاه می‌تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد، همچنین برخی از عوارض ناشی از مصرف آن مشاهده شده است، از جمله ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش، عرق فراوان و عوارض بیماری‌های قلبی، از جمله این موارد هستند.

زنان باردار و شیرده باید از مصرف این ماده گیاهی قوی اجتناب کنند. برخی از عوارض جانبی رایج مصرف این گیاه عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید :

خواص زرین گیاه : فواید دارویی و درمانی زرین گیاه در طب سنتی

گیاه سیاه توسه : خواص درمانی تایید شده گیاه سیاه توسه (سیاه اربه)

روغن اسپند (اسفند) چیست ؟ خواص بی نظیر روغن اسپند کدامند ؟

خواص دود کندر : ۴۰ خاصیت معجزه آسا سوزاندن کندر برای سلامت بدن

۱۲ خاصیت اثبات شده دارویی و درمانی هسته انبه در طب سنتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits