دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و عوارض مصرف پیاز
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پیاز یکی از قدیمی ترین سبزیها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر کرده اند ؛ در ادامه این بخش از دلگرم با فواید و خواص دارویی پیاز و عوارض آن کامل آشنا خواهید شد.

خواص و فواید شگفت انگیز پیاز برای سلامتی

پیاز تقریباً در همه جای دنیا پیدا می‌شود و خوردن آن هم به شدت توصیه شده است؛ اما مگر پیاز چه فوایدی دارد؟

8 خاصیت باورنکردنی خوردن پیاز

1. پیازهای به خصوص قرمز و زرد ویژگی‌های آنتی اکسیدان دارند، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند و بنابراین روی قلب و رگ‌ها اثر مثبتی دارند.
2. اصلی‌ترین دلیل ابتلا به دیابت نوع دوم،‌ آسیب دیدن پانکراس است و ناتوانی آن در تولید انسولین. پیاز عملکرد پانکراس را بهبود می‌دهد.
3. ضدالتهاب است و برابر آلرژی‌های مزمن، آسم و عود کردن سرماخوردگی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
4. آنتی اکسیدان های موجود در آن به طور کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. پیازهای زرد و قرمز ضدسرطان هستند.
5. خاصیت آنتی هیستامین دارد.
6. فیبر موجود در آن به هضم غذا کمک می‌کند و حرکت مدفوع در روده را راحت‌تر می‌کند.
7. چند دقیقه جویدن پیاز در روز می‌تواند دندان‌ها را تمیز کند و فضای دهان را تا حدودی ضدباکتری کند.
8. استخوان‌ها را قوی تر می‌کند، به ویژه در زنانی که یائسه شده‌اند

divider

تهیه شربت پیاز برای درمان سرماخوردگی

حتی شربت پیاز - عسل برای سرماخوردگی نیز مفید است. فقط یک عدد پیاز بردارید و آن را داخل ماهی تابه بریزید. ، نصف فنجان عسل را اضافه کنید، به آرامی حرارت دهید تا پیاز نرم شود. هر 3 تا 4 ساعت یک قاشق از این شربت بخورید. به منظور پیش گیری، می توانید 1 یا 2 قاشق را در طول فصل انفلانزا بخورید همچنین می توانید از پیاز سفید با عسل استفاده کنید ، خاصیت ضد التهاب پیاز می تواند به بهبود آسم کمک کند.

عوارض پیاز برای مراقبت از پوست

برخی افراد ممکن است با استفاده از آب پیاز روی پوست احساس خارش کنند. بنابراین توصیه می شود که آن را در یک ناحیه کوچک از پوست خود قبل از استفاده امتحان کنید.

عوارض مصرف زیاد پیاز برای زنان باردار

زنان باردار باید میزان مصرف پیاز را محدود کنند چون اغلب باعث سوزش معده در طول این مراحل می شود.

divider

سوزش معده از عوارض مصرف زیاد پیاز

مصرف بدون کنترل پیاز می تواند منجر به سوزش معده شود. این کار می تواند باعث ایجاد اثرات مضر برای افراد با بیماری های قلبی شود. در چنین شرایطی ، توجه سریع پزشکی مورد نیاز است.

پیاز برای کمک به از بین بردن خالها

می توانید از عصاره پیاز برای رهایی از خال های کوچک نیز استفاده کنید. اسیدی بودن آب پیاز و مواد شیمیایی موجود در آن نیز می تواند خال های بدن را التیام بخشد . تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی آب پیاز تازه روی خال بریزید. اجازه دهید آب پیاز را جذب کند. در بیشتر موارد، این درمان یکماهه خال را از بین می برد اما از آنجا که هر خال متفاوت است، اگر نتایج صحیح را نبینید، با پزشک صحبت کنید.

درمان لک ها پوستی از خواص مصرف پیاز

آب پیاز برای از بین بردن لکه های تیره بسیار عالی است. انواع آنتی اکسیدان ها در پیاز، پوست را تغذیه و ناخالصی ها را پاک می کنند. می توانید با مخلوط کردن مقادیر مساوی از آب پیاز و ماست تازه، ماسک صورت آماده کنید. همچنین می توانید چند قطره روغن اسانس را برای بوی مطبوع اضافه کنید. صورت را با این مخلوط ماساژ دهید و از حرکات دایره ای ملایم 10 تا 15 دقیقه استفاده کنید.

درمان نیش حشرات با پیاز

پیاز می تواند برای تسکین نیش و گزش حشرات مورد استفاده قرار گیرد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک تکه پیاز روی سوزش و یا نیش قرار دهید. خواص ضد التهابی پیاز به کاهش سوزش، و تورم ناشی از گاز حشرات کمک می کند.

divider

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits