دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه نشاسته گندم
115
زمان مطالعه: 7 دقیقه
نشاسته فواید و خواص فراوانی دارد و خوردن مواد غذایی که نشاسته در آنها موجود می باشد برای حفظ عمر و سلامتی بدن ضروری است. از جمله خواص نشاسته می توان به درمان گلو درد نیز اشاره کرد.

نشاسته چیست و خواص نشاسته کدامست؟

معمولاً از نشاسته برای انجام کارهای مختلف و به ویژه برای پخت و پز استفاده می‌شود. اگر از نشاسته به عنوان یک ماده غذایی برای تهیه انواع مختلف سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده شود غلظت آن به میزان قابل‌ توجهی افزایش پیدا می‌کند.

نشاسته نه تنها در صنایع غذایی بلکه در تولید پارچه و کاغذ، شستشوی لباس به روش صنعتی و همچنین به عنوان بستری برای کشت دانه‌های ژله‌ای و رشد مخمرها نیز کاربرد دارد. با دلگرم همراه شوید.

طرز تهیه نشاسته از گندم جهت تهیه گلو درد

نشاسته هایی که توی بازار ایران یافت میشه نشاسته گندم هست ولی نشاسته های خارج نشاسته ذرت هست . اما میشه به جای هم استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نمیاد و نتیجه کار با هر دوتا در نهایت یکسان هست.

مواد لازم جهت تهیه نشاسته گندم

مواد لازم :

  • گندم
  • آب
  • یک عدد دستمال کتان

طرز تهیه :

  1. گندم رو با آب خیس کنید به مدت 3-4 روز و هر روز آبش رو 2 -3 بار عوض کنید و بزارید بیرون در حیاط یا یکجای باز.
  2. بعد 4 روز دونه ها رو با فشار انگشت تست کنید اگر دونه ها نرم شده بودن و داخلشون شیری شده بود و با فشار خیلی کمی شیره داخل گندم بریزه بیرون یعنی گندم ها آمادست
  3. ممکن هست نرم شدن گندم ها بیشتر از 4 روز هم طول بکشه پس صبور باشید.
  4. گندمها رو خوب آبکش کنید و مقداری آب بریزید روشو و با دست یا هر چیزی که میتونید گندم ها رو له کنید
  5. گندم ها رو "آسیاب نکنید" و بریزید داخل یک دستمال و با فشار شیر گندمها رو خارج کنید و سر پارچه رو باز کنید و کمی آب بریزید و دوباره سر پارچه رو فشار بدید و شیر گندم ها رو خارج کنید
  6. اونقدر این کار رو تکرار کنید تا فقط پوسته گندمها باقی بمونه *همه این مراحل رو جایی انجام بدید که بعدا بتونید آبکشی کنید چون هر جا قطره ای از این آب بریزه بعد از خشک شدن نشاسته خواهد شد و تمیز کردنش سخت میشه
  7. ظرفی رو که پر کردید از شیر گندمها بزارید بیرون از خانه و جایی که اصلا تکون نخوره
  8. بعد از یک شب آب صاف از نشاسته جدا میشه و نشاسته میمونه ته ظرف و آب جمع میشه روی نشاسته
  9. با یک ملاقه یا کاسه به آرومی آب رو خارج کنید سعی کنید به آرامی این کار رو انجام بدید تا نشاسته و آب قاطی نشه
  10. بعد که کامل آب رو خالی کردید کمی آب تمیز به نشاسته اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و دوباره بزارید یک جایی که نشاسته ته نشین بشه و آب بیاد بالای نشاسته و دوباره آب رو به آرامی خالی کنید
  11. نشاسته خام بوی خیلی بدی داره پس حتــــــــما همه این کارها رو خارج از خانه در حیاط یا دریک محیط باز انجام بدید
  12. بعد که کامل آب رو از روی نشاسته جمع کردید نشاسته رو بزارید جلوی آفتاب تا خشک بشه
  13. فقط نباید نشاسته زیاد رو بریزید روی هم اینجوری میگنده باید ظرفتون بزرگ باشه و قطر نشاسته داخل ظرف هم کم باشه مثلا 2 سانت بیشتر نباشه
  14. وقتی نشاسته سفت شد و کامل کامل خشک شد و ترک خورد نشاسته شما آماده هست.
  15. نشاسته رو به کمک کفگیر یا قاشقی خورد کنید و در یک ظرف خشک و در بسته نگهداری کنید.

روش درست کردن نشاسته گندم و خواص بی نظیر آن برای درمان گلو درد

خواص نشاسته گندم

به نشاسته کشک گندم نیز می‌ گویند.

* مغذی و کمی قابض است.

* سرمه‌ی آن با شیر زنان و یا سفیده‌ی تخم‌مرغ مسکن حرارت چشم و آبریزش آن است.

* نرم‌کننده‌ی سینه و ضد خفقان می‌باشد.

نشاسته گلو را نرم می‌کند، سرفه و درد سینه را تسکین می‌دهد

* خوردن پخته‌ی آن با نبات و روغن بادام نیم گرم مانع خونریزی سینه است.

* تنقیه‌ ی آن جهت زخم معده و ضماد آن با سرکه جهت رفع خناق و ورم‌ های گرم مخصوصا ورم‌ های لثه مفید است.

* مالیدن آن با زعفران روی محل نیش حشرات سمی نافع است.

* مواد مغذی آن کم بوده، خوردن آن شهوت را کم می‌کند و دیر هضم می‌باشد.

روش درست کردن نشاسته گندم و خواص بی نظیر آن برای درمان گلو درد

خواص دارویی نشاسته

  1. خاصیت ترمیمی و دارویی نشاسته تا حدی بالاست که در درمان‌ های سنتی به جای پودر بچه برای درمان سوختگی‌های پوستی و بثورات جلدی نوزادان ازآن استفاده می‌شد .به تازگی خواص بی نظیر آن برای درمان سرطان روده بزرگ توسط محققین کشف شده است
  2. تحقیقات نشان داد که مصرف نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  3. محققان استرالیایی دریافتند که رژیم غذایی محتوی نشاسته ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ که با گوشت قرمز مرتبط است را کاهش دهد.
  4. تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری‌های مزمن و به ویژه بیماری‌های قلبی- عروقی دارد لذا مصرف‌کنندگان به استفاده از غذاهایی سالم و مغذی با منشأ طبیعی که بتوانند علاوه بر تأمین کالری مورد نیاز بدن، اثرات مفیدی در سلامتی داشته باشند، روی آورده‌اند.
  5. نشاسته مهمترین منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی محسوب می‌شود؛ بخشی از نشاسته توسط آنزیم‌های موجود در دستگاه گوارش هضم نمی‌شود که به این بخش، نشاسته مقاوم (Resistant Starch) گفته می‌شود.
  6. تأثیرات این نشاسته بر سلامت روده (PH، ضخامت اپیتلیال و آپوپتوز سلول‌های سرطانی روده)، کاهش قند خون بعد از صرف غذا، افزایش حساسیت به انسولین و اثرات آن بر میکروبیوم، چربی خون و وزن بدن مورد توجه بوده است.

میکروبیوم (Microbiome) به معنای کل زیست بوم میکروبی، تمامی ژن‌ها و توده سلولی میکروب‌ها با در نظر نگرفتن جنس و نوع آنها، مستقر در یک بخش مشخص را گویند.

مثلاً به تمامی باکتری‌ها، قارچ‌ها و دیگر انواع میکروب‌هایی که به طور بومی در پوست انسان زندگی می‌کنند، میکروبیوم پوست می‌گویند.

بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و به طور خاص روده بزرگ است.

محققان استرالیایی با انجام این تحقیقات اظهار دارند که نشاسته مقاوم از هضم در معده و روده کوچک و عبور به روده بزرگ فرار می‌کند که آن دارای خواص مشابه با فیبر است.

در مرحله بعدی میکروب روده تخمیر شده نشاسته مولکول‌های مفیدی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، مانند بوتیرات تولید می‌کند.

در تحقیقات اخیر، 23 داوطلب سالم، 17 مرد و ۶ زن در سنین 50 تا 75 شرکت کرده‌اند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند گروهی با رژیم غذایی گوشت قرمز و گروه دیگر با رژیم غذایی گوشت قرمز به همراه بوتیرات نشاسته مقاوم که به مدت چهار هفته مصرف داشتند.

پس از مصرف 300 گرم گوشت قرمز در روز به مدت چهار هفته، شرکت‌کنندگان در سطح مولکول‌های ژنتیکی خاصی به نام گروه miR-17-92 در بافت رکتال خود 30 درصد افزایش داشتند که با افزایش تکثیر سلولی همراه بود.

این تحقیقات همچنین نشان داد که مصرف روزانه 40 گرم نشاسته مقاوم بوتیرات همراه با گوشت قرمز به مدت چهار هفته، سطوح گروه miR-17-92 را پایین می‌آورد.

موز‌هایی که اندکی سبز هستند، سیب زمینی پخته شده و خنک مانند سیب‌زمینی داخل سالاد، تمامی غلات‌ها، لوبیا، نخود و عدس سرشار منابع طبیعی نشاسته مقاوم هستند.

لازم به یادآوری است،‌ در گذشته نیز پژوهشگران دانشگاه کلرادو دریافته بودند که مصرف نشاسته مقاوم به درمان سرطان کولورکتال (روده بزرگ و مقعد) و دیابت کمک می‌کند.

روش درست کردن نشاسته گندم و خواص بی نظیر آن برای درمان گلو درد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (115 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits