دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا نگاه کردن نوزاد به آینه خطرناک است ؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
برخی از افراد معتقدند که نگاه کردن نوزاد به آینه مضر است. اما آیا چنین باوری واقعیت دارد ؟ در این مقاله قصد داریم این موضوع را برای شما عزیزان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

نگاه کردن نوزاد در آینه

این یک باور قدیمی است. اینکه نباید اجازه بدهید نوزاد خودش را در آینه ببینید. اما این بارور چقدر درست است ؟ آیا نگاه کردن نوزاد به آینه سلامتی او را به خطر می اندازد یا به رشدش کمک می کند ؟ نگاه کردن درآینه چه خطراتی می تواند برای نوزاد داشته باشد ؟

آیا نگاه کردن نوزاد به آینه مضر است ؟

جواب پزشکان متخصص اطفال و البته روانشناسان به این سوال یه نه بزرگ است. همچنین تا کنون هیچ مدرک علمی مستندی درباره عوارض نگاه کردن نوزاد در آینه منتشر نشده و بیشتر یک خرافات است که هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

مزایای نگاه کردن نوزاد به صورت پدر و مادر

نگاه کردن به صورت مادر و پدر برای نوزاد اهمیت زیادی دارد. محققان معتقدند بخش مهمی از فعالیت‌های مغزی نوزاد صرف درک و پردازش چهره‌ها می‌شود. نوزاد در ۲ ماهگی تقریبا می‌تواند صورت مادر و پدرش را از بقیه تشخیص بدهد.

نوزاد حتی می‌تواند نسبت به لبخندی که به او زده می‌شود واکنش نشان بدهد. نگاه کردن نوزاد و دقت برای تشخیص چهره چه در آینه و چه در ارتباط مستقیم به رشد و شناخت او از دنیای اطرافش کمک می‌کند.

روانشناسان معتقدند نوزاد با نگاه کردن به آینه یک تصویر کلی از همه قسمت های بدنش می بیند. این تصویر شمایی کلی است و مثل عکس ها و نقاشی ها تکه تکه و بخش بخش نیست. این کنجکاوی مرحله مهم و سرنوشت سازی در زندگی کودک است که در شکل گیری برداشت و تفسیری از خود بسیار مهم است.

نگاه کردن نوزاد در آینه

فواید نگاه کردن نوزاد به آینه

مزایای نگاه کردن نوزاد به آینه

1. نوزادان با نگاه به آینه خودشان را کم کم می‌شناسند

تحقیقات نشان می‌دهد که نوزادان با نگاه کردن به آینه یاد می‌گیرند خود را با گذشت زمان بشناسند. روند رشد نوزادان به این شکل نیست که یک روز ناگهان از خواب بیدار شوند و خودشان را تشخیص بدهند.

این یک روند زمان بر است. مؤلفه های مختلفی در این خودشناسی نقش دارند، مثل شناخت چهره، بدن و غیره. این شناخت به تدریج بوده و در نقاط مختلف رشد کودک اتفاق می‌افتد. به همین دلیل آینه ها ابزاری عالی برای کمک به این پیشرفت هستند.

2. نوزادان با نگاه به آینه انگیزه حرکت کردن پیدا می‌ کنند

تماشا کردن چهره خودش یا پدر و مادر و خواهر و برادر به نوزاد انگیزه حرکت کردن می‌دهد و کنجکاوی او را تقویت می‌کند. هنگام قرار دادن آینه، حتماً توانایی بینایی کودک را در نظر داشته باشید.

برای نوزادان بزرگتر از شش ماه که می‌توانند سینه خیز یا چهار دست و پا بروند بودن یک آینه در اطرافش به او انگیزه حرکت کردن می‌دهد. آینه ها در به نوزادان فرصت می‌دهند تا حرکات خود را تماشا کنند و انگیزه ای برای حرکت پیدا کنند.

نگاه کردن کودک به آینه

مزایا و معایب نگاه کردن نوزاد به آینه

نگاه کردن به آینه در کودکان نوپا

آینه ها فقط برای نوزادان وسیله‌ای برای رشد نیستند، آینه ها برای کودکان نو پا نیز عالی هستند! آینه ها به کودکان نو پا اجازه می‌دهند تا به پیشرفت خودشناسی ادامه بدهند.

همانطور که گفته شد خودشناسی فرایندی است که چندین سال طول میکشد تا بالفعل شود. در آینه بازی با یک کودک نو پا در آینه نگاه کنید و سؤالاتی از قبیل چه کسی است؟ و کجاست؟ از او سوال بپرسید.

این بازی سوال و جواب به خودشناسی و رشد زبان کودک کمک می‌کند. بازی با آینه به کودک شما کمک میکند تا نحوه تمرکز، ردیابی تصاویر و کارهای خارق‌العاده‌ای را که یک صورت می‌تواند انجام دهد، بیاموزد.

به علاوه، با تعامل او با شما یا با خواهر و برادرش رشد اجتماعی و عاطفی او ارتقا پیدا می‌کند. کودکان از ۱۶ تا ۱۸ ماهگی به بعد کم کم تشخیص می‌دهند که کودکی که در آینه است خودشان هستند.

در ۱۸ ماهگی حدود ۵۰ درصد و در ۲۴ ماهگی حدود ۶۵درصد کودکان به این تشخیص می‌رسند. تشخیص خود در آینه یکی از تست‌هایی است که رشد شخصیتی کودک را نشان می‌دهد.

نکاتی درمورد نگاه کردن نوزاد به آینه

  • حواستان به جایی که آینه را می‌گذارید باشد. آینه ها حتما باید به دیوار نصب شده باشند که با تکان یا ضربه موقعیت خطرناکی ایجاد نکنند.
  • همیشه اطمینان حاصل کنید که آینه هایی که در نزدیکی نوزادان به خصوص نوزادانی که سینه خیز و چهار دست و پا می روند، ضد خش و بدون شکستگی و ترک هستند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits