دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان چقدر است ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کودکان در سنین مختلف نیاز به مقدار خاصی کلسیم دارند. به شما پیشنهاد می کنیم با ما همراه باشید تا شما را با مقدار مورد نیاز کلسیم برای فرزندتان آشنا کنیم.

کلسیم مورد نیاز برای کودکان

میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان موضوع مورد بحث ماست. کلسیم یکی از ویتامین هایی است که باعث استحکام استخوان ها در افراد می شود و می تواند به روش های مختلف به سلامتی بدن کمک کند.

از آنجایی که وجود کلسیم در کودکان بسیار مهم است، مطالب زیر جمع آوری و‌ در اختیار شما والدین عزیز قرار داده شده است. کلسیم علاوه بر استحکام استخوان ها باعث عملکرد سیستم عصبی و‌ ماهیچه ای نیز می شود و همچنین نقش مهمی در سلامتی قلب دارد.

اهمیت کلسیم برای کودکان

دوران کودکی و نوجوانی تنها فرصتی است که افراد می توانند با به کارگیری موادی همچون کلسیم استخوان هایی محکم و قوی بسازند. کودکانی که به مقدار کافی کلسیم دریافت می کنند در دوران بزرگسالی استخوان هایی محکم تر خواهند داشت و در سنین بالا کم تر به پوکی استخوان مبتلا می شوند.

کودکان و ‌نوزادان به کلسیم و ویتامین D نیاز دارند تا از ابتلا به بیماری ریکیت در امان بمانند. ریکیت نوعی بیماری است که در افراد باعث نرم تر شدن استخوان ها،‌ شکل گرفتن پاهای پرانتزی شکل، رشد ناقص و‌ در بعضی مواقع درد یا ضعف ماهیچه ای می شود.

حدود ۹۹ درصد از کلسیم بدن در دندان‌ ها و استخوان‌ ها ذخیره می‌شود و از آنجا که بدن کودکان دائماً در حال ساخت استخوان‌های جدید هستند، برای رشد سالم و کافی، به طور پیوسته و مداوم به کلسیم نیاز دارند. دریافت کلسیم کافی به دلایل زیر برای بدن کودکان بسیار لازم است:

  • ساختن استخوان‌هایی قوی
  • داشتن دندان‌هایی سالم
  • تقویت عملکرد عصب‌ها و عضلات
  • کمک به لخته شدن خون
  • فعال کردن آنزیم‌هایی برای تبدیل مواد غذایی به انرژی

میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان

چرا کودکان به کلسیم نیاز دارند ؟

مقدار مورد نیاز کلسیم برای کودکان در سنین مختلف

واحد اندازه گیری مصرف کلسیم در کودکان میلی گرم است. افراد در مراحل مختلف زندگی به مقادیر متفاوتی از کلسیم نیاز دارند. البته بهترین راه دریافت کلسیم در کودکان مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم است. همچنین در صورت نیاز نیز می توان از مکمل های کلسیم استفاده کرد.

میزان کلسیم مورد نیاز برای نوزادان

نوزادان کلسیم مورد نیاز خود را از شیر مادر یا شیر خشک می گیرند.

  • کودکان زیر شش ماه روزانه به ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله روزانه به ۲۶۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

توجه داشته باشید که نوزادان کمتر از یک سال فقط می توانند شیر مادر یا شیر خشک بخورند و هرگز نباید از شیر گاو و یا سایر انواع شیرها در رژیم غذایی آن ها استفاده شود.

میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان و نوجوانان

کودکان هر چه بزرگ تر می شوند طبیعتا به کلسیم بیشتری نیاز پیدا می کنند.

  • کودکان ۱ تا ۳ ساله روزانه به ۷۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۴ تا ۸ ساله روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند.
  • کودکان ۹ تا ۱۸ ساله روزانه به ۱۳۰۰میلی گرم کلسیم نیاز دارند.

لازم نیست کودکتان این مقدار توصیه‌ شده‌ٔ کلسیم را هر روز به این شکل دقیق دریافت کند. به جای آن می‌ توانید طوری برنامه‌ریزی کنید که این مقدار را طی چند روز یا یک هفته به طور میانگین دریافت کند.

این یعنی رژیم غذایی‌ کودک باید به شکلی باشد که وقتی مجموع مصرف کلسیم کودک مثلاً یک تا سه ساله را در سه روز جمع و تقسیم می‌کنید تا به میانگین روزانه برسید، عدد دریافتی شما باید حدوداً به ۷۰۰ میلی‌گرم برسد.

به عنوان مثال، اگر مجموع ۷۰۰ میلی‌گرم در سه روز می‌شود ۲۱۰۰ میلی‌گرم، شما می‌توانید امروز ۱۰۰۰ میلی‌گرم، فردا ۵۰۰ میلی‌گرم و پس‌فردا ۶۰۰ میلی‌گرم کلسیم به کودک بدهید که میانگین سه روز آن می‌شود همان ۷۰۰ میلی‌گرم روزانه.

اما یک نکتهٔ دیگر این که، اگر کودکتان خیلی شیر می‌خورد، اطمینان حاصل کنید که او کالری خیلی زیادی را تنها از شیر دریافت نمی‌کند یا اینکه شیر او را به شکلی سیر نمی‌کند که دیگر هیچ اشتهایی برای سایر غذاهای سالم نداشته باشد.

حتماً بخوانید:
۱۰ ماده غذایی غنی از کلسیم برای کودکان و نوجوانان

۱۰ ماده غذایی غنی از کلسیم برای کودکان و نوجوانان

بدن انسان به ویژه کودکان، نیاز به یک منبع مناسب از مواد مغذی ضروری دارد، تا به خوبی به وظایف خود عمل کند. اگر این ویتامین ها، مواد معدنی و عناصر دیگر…

آیا ممکن است کودک بیش از حد کلسیم دریافت کند ؟

اول از همه بدانید که سطح خیلی بالای کلسیم در خون معمولاً به دلیل یک بیماری زمینه‌ ای است و نه مصرف بیش از حد کلسیم در مواد غذایی و مکمل‌ها. کارشناسان توصیه می‌کنند بچه‌های یک تا هشت ساله روزانه بیش از ۲۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت نکنند که این عدد تقریباً معادل هشت لیوان ۲۳۶ میلی‌لیتری شیر است.

اگرچه فکر خوبی است که مراقب مقدار کلسیم دریافتی کودکتان از رژیم غذایی‌ اش باشید، اما خیلی بعید است که او فقط از مواد غذایی، کلسیم بیش از حدی دریافت کند.

از طرف دیگر، مکمل‌های کلسیم گاهی می‌توانند مشکل‌ ساز شوند. به عنوان مثال، مصرف مکمل کلسیم خیلی زیاد با خطر بیشتر برای ابتلا به سنگ کلیه ارتباط دارد. همچنین، دریافت کلسیم بیش از حد می‌تواند باعث یبوست کودکان شود.

منابع کلسیم برای کودکان

مصرف بیش از حد کلسیم در کودکان

نحوه کنترل میزان مصرف کلسیم کودکان

برخی متخصصان معتقدند که بسیاری از کودکان کمتر از نیازشان کلسیم دریافت می‌کنند. این ممکن است تا حدی به خاطر آن باشد که آبمیوه و سایر نوشیدنی‌های غیرلبنی آنقدر محبوب هستند که بچه‌ها شیر کمتری می‌نوشند. چند اقدام ساده برای اطمینان از اینکه کودکتان کلسیم کافی دریافت می‌کند:

  • هنگام تهیه غلات صبحانه، کاکائوی داغ و سوپ، به جای آب، از شیر استفاده کنید.
  • به جای شیر معمولی در دستور پخت غذاها، از شیر تبخیرشده یا تغلیظ‌شده استفاده کنید. این نوع شیر، دو برابر شیر معمولی کلسیم دارد.
  • ماست را به سالادهای میوه اضافه کنید.
  • در تهیهٔ پنکیک، سس‌ها و اسموتی‌های خانگی حتماً از شیر استفاده کنید.
  • پنیر را به سبزیجات، سس‌ ها و سیب‌ زمینی پوره‌ شده اضافه کنید.

مهم ترین عامل کمبود کلسیم در کودکان چیست؟

بررسی مصرف مکمل کلسیم در کودکان و تاثیر کلسیم بر کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits