دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از چه زمانی میتوانم به کودکم بستنی بدهم؟
1
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خوردن بستنی برای نوزاد، مجاز است؟همه ما می‌دانیم که قرار دادن برخی از مواد غذایی جامد در برنامه روزانه کودکان، از دوران خردسالی، ممنوع است. بستنی یکی از این مواد غذایی است که با وجود غیرقابل‌کنترل بودن میل انسان به مصرف آن، اصلاً برای کودکان مناسب...

از چه سنی به کودک بستنی بدهیم؟

در حالی که مصرف این ماده غذایی برای همه بزرگ‌سالان وسوسه‌کننده است، آیا می‌توان کودک خود را به خاطر علاقه به بستنی، سرزنش کنیم؟ بنابراین، شما باید بدانید که زمان مناسب قرار دادن بستنی در برنامه غذایی بچه‌ها، چه سنی است؛ این ماده غذایی را با چه شرایطی می‌توان به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کرد؟

شما می‌توانید پاسخ همه سؤالات ذکرشده و همچنین نکات و دستورالعمل‌های مهم در مورد معرفی بستنی به کودک خود را در این مقاله از مجله دلگرم پیدا کنید.

چه زمانی می‌توان بستنی را در برنامه غذایی کودکان قرار داد؟

همه کودکان بعد از پایان 12 ماهگی خود می‌توانند بستنی بخورند، زیرا این ماده غذایی، یک محصول لبنی بوده و از شیر و خامه تهیه می‌شود. همه کارخانه‌ها هم برای از بین بردن باکتری‌های موجود در مواد موردنیاز برای تهیه بستنی، شیر آن را پاستوریزه کرده و برای مصرف کودکان امن می‌کنند.

به همین دلیل، کودکانی که به پروتئین‌های موجود در شیر و سایر مواد لبنی حساس نیستند، می‌توانند با خیال راحت، بستنی را مصرف کنند.

در واقع، می‌توان ادعا کرد که یک سالگی زندگی کودکان زمانی است که آن‌ها می‌توانند همه محصولات لبنی مثل پنیر، شیر، کره و دیگر مواد غذایی را که شامل بستنی نیز می‌باشد، با خیال راحت مصرف کنند.

با این حال، قرار دادن برخی از مواد غذایی در برنامه روزانه کودکان برای اولین بار، مستلزم رعایت دستورالعمل‌های خاصی است تا سلامت کودک با خوردن مواد غذایی نظیر بستنی و سایر موادی که با یخ مخلوط می‌شوند، به خطر نیافتد. مواد غذایی مانند بستنی، علاوه بر نامناسب بودن، منبعی ضعیف از مواد مغذی موردنیاز برای رشد و بهبود سلامت بدن کودکان هستند.

4 دلیل برای جلوگیری از قرار دادن بستنی، در برنامه روزانه کودکان زیر یک سال

پایان 12 ماهگی و اولین سال زندگی، برای کودکان بسیار مهم است، زیرا در این دوره، مادر می‌تواند مواد غذایی مغذی را به رژیم فرزند خود اضافه کند. بنابراین، هر کودکی در این دوره با طعم‌ها و غذاهای سالم مختلف آشنا خواهد شد.

اما، به عنوان یک مادر، هرگز سعی نکنید که برخی از مواد غذایی را خیلی زود به برنامه غذایی کودک خود اضافه نمایید، زیرا بیشتر مواد غذایی موجود در بازار مانند بستنی حاوی مواد نگهدارنده و مضر زیادی هستند.

در ادامه این مقاله، چند دلیل مهم برای جلوگیری از قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان، قبل از پایان یک سالگی بیان شده است که عبارتند از:

1. وجود انواع مواد نگهدارنده‌ در بستنی

تقریباً تمام مواد غذایی یخ‌زده که در یخچال مغازه‌های بازار نگهداری می‌شوند، حاوی مواد نگهدارنده، چربی، شکر و رنگ‌های مصنوعی خوراکی هستند. بنابراین، از لحاظ ارزش غذایی بسیار پایین بوده و پیش از اولین سال تولد کودک، نباید در رژیم غذایی او قرار داده شوند.

2. استفاده از شیر کامل برای تهیه بستنی

همان‌طور که می‌دانید انواع بستنی‌ها با استفاده از شیر کامل تهیه می‌شوند. قرار دادن شیر کامل در برنامه غذایی کودکان تا پایان یک سالگی کار خطرناکی است. علت این که مادران نمی‌توانند برای تغذیه کودک خود، قبل از پایان یک سالگی از شیر گاو استفاده کنند، این است که بدن کودک در این دوره می‌تواند به چربی موجود در شیر حساسیت نشان دهد.

برای تهیه بستنی هم علاوه بر شیر گاو، از خامه نیز استفاده می‌شود که برای سلامت فرزند شما بسیار خطرناک می‌باشد.

3. احتمال وجود انواع باکتری‌ها در بستنی

همیشه در نظر داشته باشد که احتمال آلودگی بستنی به انواع باکتری‌ها وجود دارد. در واقع، مواد غذایی که از فروشگاه‌ها خریداری شده یا برای مدتی در خانه نگهداری شوند، ممکن است در معرض آلوده شدن به باکتری‌ها قرار گرفته و مصرف آن توسط کودکان، می‌تواند به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، آن‌ها را به انواع عفونت‌ها مبتلا کند.

این در حالی است که در موارد شدید، درمان این نوع عفونت‌ها نیاز به مراقبت و انجام اقدامات پزشکی فوری دارد.

4. بروز مسائل گوارشی در کودکان زیر یک سال، با مصرف بستنی

به خاطر داشته باشید که هضم شیر و سایر مواد تشکیل‌دهنده بستنی برای کودک شما امری بسیار دشوار است. قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان می‌تواند منجر به تولید گاز در روده و معده فرزند شما شده و درد مزمنی را همراه با مسائل معده مانند کولیک، در بدن کودک زیر یک سال ایجاد نماید.

4 نکته مهم در مورد قرار دادن بستنی، در رژیم غذایی کودکان

مادران باید قبل از افزودن بستنی به برنامه غذایی کودک خود، به پزشک متخصص اطفال مراجعه نموده و با او، در این مورد مشورت کنند. اما در ادامه این مقاله، چند مورد مهم در مورد انجام این کار به والدین یادآوری شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- هرگز بستنی را از فروشندگان خیابانی نخرید

  • بیشتر بستنی‌هایی که دارای نام تجاری معتبری هستند، از شیر پاستوریزه برای تهیه محصولات خود استفاده می‌کنند؛ با این روش، تمام باکتری‌های موجود در شیر از بین می‌رود.
  • اما اگر این ماده غذایی از مکان نامعتبر خریداری شود، باید کاملاً مراقب باشید! بر همین اساس، هرگز بستنی را از فروشندگان دوره‌گرد خیابانی خریداری نکنید، زیرا آن‌ها هرگز نمی‌توانید این ماده غذایی را در شرایط بهداشتی، تهیه و نگهداری کنند.
  • بنابراین، همیشه مکان‌های مطمئن را برای خرید اغذیه، جهت تغذیه کودک خود پیدا کنید.
  • همچنین، جالب است بدانید که برخی از باکتری‌ها ممکن است در شرایط ذخیره‌سازی نامناسب غذاها، در داخل آن‌ها رشد کنند. علاوه بر این مورد، آبی که برای تهیه انواع محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید تصفیه شده و کاملاً بهداشتی باشد.
  • بستنی یا هرگونه مواد غذایی که توسط خود فروشندگان و به صورت محلی تهیه می‌شود، ممکن است از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و حاوی انواع باکتری‌ها باشد. مصرف مواد غذایی با کیفیت پایین و حاوی آب نامناسب و غیربهداشتی می‌تواند عفونت‌های دستگاه گوارشی را در بدن فرزند کوچک شما ایجاد کند.

2- قبل از خرید، درباره مواد تشکیل‌دهنده بستنی مطمئن شوید

  1. قبل از اینکه بستنی را خریده و به فرزند خود بدهید، حتماً به لیست مواد تشکیل‌دهنده آن دقت نموده و آن‌ها را با دقت بخوانید. به کار بردن برخی مواد تشکیل‌دهنده برای تهیه بستنی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیکی در بدن کودکان شود.
  2. همچنین، برخی از کارخانه‌ها در تهیه بستنی، از برخی مواد رایج مانند آجیل، بادام‌زمینی، توت‌فرنگی و رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که مصرف آن‌ها توسط کودکان زیر یک سال ناامن است.
  3. علاوه بر این موارد، بستنی‌هایی که از شیر خام تهیه می‌شود، مناسب هیچ گروه سنی، مخصوصاً کودکان نیست، زیرا می‌توانند حامل انواع باکتری‌ها باشند. پس، بهتر است برای مصرف کودک خود، یک بستنی ساده، بدون ترکیبات اضافی را از مراکز معتبر انتخاب و خریداری کنید.

3- با قرار دادن بستنی در برنامه روزانه کودک خود، وعده‌های اصلی غذایی او را از دست ندهید

به عنوان یک مادر، این نکته مهم را به خاطر بسپارید که معرفی زودهنگام بستنی به کودکان می‌تواند علاوه بر خطرناک بودن، آن‌ها را از مصرف وعده‌های غذایی اصلی منصرف کند. هر کودکی، بستنی را بهتر و بیشتر از غذا خورده و لذت می‌برید.

قند موجود در بستنی هم می‌تواند برای کودک شما مضر بوده و میل خوردن غذاهای سالم و مغذی را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این موارد، خوردن بستنی سبب پوسیدگی دندان‌های کودکان شده و اضافه وزن را در بلندمدت، برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت .

همه این حالات برای سلامت کودک شما، در دوره زندگی حال و آینده بسیار خطرناک است. اگر می‌خواهید به کودک خود بستنی بدهید، فقط یک عدد، آن هم یک بار در یک یا دو هفته خریداری کنید.

4- گزینه‌های سالم غذایی را جایگزین مصرف بستنی توسط کودکان بکنید

اگر کودک شما به شدت مصرف بستنی را دوست دارد، می‌توانید با قرار دادن انواع دسرهای سالم مانند کوکی‌های میوه‌ای خانگی، ماست‌های طعم‌دار، کیک میوه‌ای، میوه‌های تازه ، پوره میوه‌ای خنک، شیرینی، میوه و ژله در برنامه روزانه خانواده، ذهن فرزندتان را از خوردن بیش‌ازحد بستنی منحرف کنید.

سعی کنید شیر به کار رفته در تهیه تمام مواد غذایی ذکرشده را قبل از مصرف، به طور کامل بجوشانید و با سرد نمودن، احساس خوردن بستنی را به کودک خود هدیه دهید.

4 دلیل مهم برای جلوگیری از قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان

بیشتر بخوانید :

زمان مناسب برای اضافه کردن گوشت به غذای نوزاد از چه سنی است؟

۱۰ ماده غذایی که باید از رژیم غذایی نوزادان حذف شود!

۱۱ نکته اساسی برای رفع بد غذایی کودکان

دستورالعمل‌های ساده برای تهیه بستنی در یخچال

همه شما می‌دانید که بستنی خانگی برای کودکان امن‌تر از محصولات تجاری موجود در بازار بوده و شما می‌توانید در منزل، از مواد تشکیل‌دهنده آن مطمئن شوید. علاوه بر این مورد، لازم است بدانید که بدن کودکان به مواد غذایی که در خانه تهیه می‌شوند، کمتر آلرژی نشان می‌دهد.

1- بستنی وانیلی خانگی برای کودکان بالاتر از 12 ماه

زمان آماده‌سازی این نوع بستنی، فقط 5 دقیقه بوده و زمان کمی برای رسیدن به درجه انجماد آن لازم است. شما برای تهیه بستنی وانیلی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد موز رسیده (پوست کنده)
  • 5 عدد توت‌فرنگی (برش داده شده)
  • 1 عدد آووکادو
  • 1/3 فنجان شیر نارگیل ( به حالت مایع)
  • عصاره وانیل ( به مقدار اختیاری)

طرز تهیه بستنی وانیلی

  • تمام مواد را در داخل مخلوط‌کن ریخته و پوره کنید. سپس، موارد درون مخلوط‌کن را به ظرفی منتقل کرده و یک ساعت در داخل فریزر قرار دهید. پس از خارج نمودن از فریزر، مواد را دوباره خوب به هم زده و به فریزر برگردانید.
  • روند کار را تا زمانی ادامه دهید که غلظت بستنی به حدی برسد که برای خوردن مناسب باشد. توجه کنید که در این بستنی می‌توان به جای توت‌فرنگی از جایگزین‌های دیگر مانند انبه نیز استفاده نمود، اما اگر این میوه را قبلاً به کودک خود نداده‌اید، استفاده نکنید! زیرا ممکن است بدن کودک شما به مصرف هر میوه جدیدی حساسیت نشان دهد.
  • همچنین، مادران می‌توانند فقط از موز برای تهیه بستنی کودک خود استفاده کنند، زیرا این میوه آلرژی‌زا نیست. جالب است بدانید که شما می‌توانید از مواد دیگر مانند انواع سبزیجات نیز برای تهیه بستنی خانگی کودکان استفاده کنید؛ اما این مواد باید قبل از استفاده، پخته شده و طعم‌دار شوند.
  • البته مواد مختلف دیگری مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج پخته و ذرت شیرین نیازی به طعم‌دار شدن ندارند.

2- بستنی موزی برای کودکان

زمان آماده‌سازی این نوع بستنی 5 دقیقه بوده و زمان کمی نیز برای انجماد آن لازم است. شما برای تهیه بستنی موزی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 1 عدد موز رسیده و یخ‌زده
  • پودر کاکائو

طرز تهیه بستنی موزی

  1. ابتدا موز یخ‌زده را در مخلوط‌کن قرار داده و با اضافه نمودن پودر کاکائو، مخلوط را میکس کنید.
  2. البته می‌توانید با اضافه کردن یک عدد کیک بادامی یا مقداری کره بادام‌زمینی، آن را به یک میان وعده سالم، جهت تغذیه فرزند کوچک خود تبدیل کنید.
  3. توجه داشته باشید که موز منجمد، برای تسکین درد شکم کودکان، بهترین گزینه محسوب می‌شود.

3- بستنی وانیلی با ماست یخ‌زده برای کودکان

زمان لازم برای آماده‌سازی این بستنی 5 ساعت می‌باشد. شما برای تهیه بستنی وانیلی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 3 فنجان ماست یونانی
  • 2/3 فنجان شکر
  • عصاره وانیل

طرز تهیه بستنی وانیلی

  1. مخلوط شکر، ماست و عصاره وانیل را در یک کاسه ریخته و بعد از به هم زدن، با پوشاندن درب آن، ظرف را در فریزر قرار دهید.
  2. سپس، مخلوط سرد را دوباره بیرون آورده و به هم بزنید تا قوام نرم یک بستنی را به دست آورید. در مرحله آخر، مخلوط را به ظرف پلاستیکی انتقال داده و در آن را بپوشانید.
  3. البته، اگر بستنی فرزندتان را در ظروف پلاستیکی کوچک بسته‌بندی کنید، بهتر خواهد بود؛ شما هر بار مجبور نیستند که کل ظرف بستنی را برای برداشتن مقداری از آن، باز کنید.

4- بستنی شکلاتی برای کودکان

زمان لازم برای آماده‌سازی این نوع بستنی، فقط 20 دقیقه است. شما برای تهیه بستنی شکلاتی به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • ½ فنجان پودر کاکائو
  • ¼ فنجان شکر قهوه‌ای
  • ½ فنجان شکر
  • ¾ فنجان شیر پرچرب
  • 1 ½ فنجان خامه
  • 1/2 قاشق غذاخوری عصاره وانیل
  • مقدار اندکی نمک

طرز تهیه بستنی شکلاتی

  1. پودر کاکائو و شکر را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و شیر را به آرامی، به آن اضافه کنید. سپس، برای مدت پنج دقیقه مخلوط را مرتب به هم بزنید.
  2. در این مرحله، خامه، عصاره وانیل و نمک را به مخلوط اضافه کرده و دوباره روند هم زدن را ادامه دهید تا بستنی نرم شود. در مرحله آخر، مخلوط به دست آمده را برای مدت 20 دقیقه در فریزر قرار دهید تا خود را به خوبی بگیرد.
  3. در نهایت، به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید انواع آجیل‌ها، سبزیجات و میوه‌های مختلف را به مواد تشکیل‌دهنده بستنی خانگی فرزند خود اضافه کرده و مواد مغذی موردنیاز بدن او را به بهترین نحو فراهم کنید. در این شرایط، کودک از طعم جدید بستنی نیز لذت خواهد برد.
  4. با این حال، در معرفی بستنی به برنامه غذایی کودک خود، قبل از یک سالگی عجله نکنید؛ صبر کنید تا فرزند شما بزرگ شده و با انتخاب انواع مواد غذایی مورد نظر، از خوردن آن‌ها لذت ببرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits