دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علامت های آلرژی بدن کودکان به گندم
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
افرادی هستند که وقتی با آرد گندم مواجه می‌شوند از خود واکنش‌های آلرژیکی نشان می‌دهند. آلرژی غذایی در کودکان موضوع ناشناخته ای نیست. امروزه اکثر غذاهایی مثل شیر، تخم مرغ، سویا، گندم، بادام زمینی ماهی و گردو باعث ایجاد آلرژی غذایی در کودکان می شود.

آلرژی و حساسیت به گندم و گلوتن در کودکان

دلگرم : در ابتدا به یاد داشته باشید که از شیر گرفتن نوزادان و معرفی مواد غذایی جامد به وعده‌های روزانه آن‌ها، یکی از مراحل مهم زندگی محسوب می‌شود. در واقع، در این دوران، شما باید در مورد مواد غذایی که به برنامه روزانه فرزند خود اضافه می‌کنید، احتیاط نمایید؛

اطمینان حاصل کنید که بدن نوزاد به مواد غذایی جدید واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد. اگر چه غلات به عنوان بهترین مواد غذایی محسوب می‌شوند که می‌توان در برنامه روزانه همه نوزادان کوچک قرار داد، بعضی از انواع این ماده غذایی مانند گندم، ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزاد شما شوند.

آلرژی بدن نوزادان به مصرف گندم چیست؟

لازم است بدانید که واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم، در واقع، پاسخ سیستم ایمنی بدن آن‌ها به دریافت یک ماده غذایی جدید است.

در واقع، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی نوزاد به یکی از چهار پروتئین موجود در گندم، مانند آلبومین، گلوتن، گلوبولین یا گلیادین واکنش نشان دهد؛ یعنی بدن کودک تصور می‌کند که ورود این پروتئین‌ها برای سلامت او خطرناک است.

در نتیجه، آنتی‌بادی‌های نوزاد شما به مبارزه با گندم می‌پردازد. بر این اساس، اگر زمانی که برای اولین بار، گندم را به وعده‌های غذایی فرزند خود اضافه کردید، متوجه استفراغ، بثورات پوستی یا سایر مسائل مربوط به معده در بدن او شدید، بدانید که به احتمال زیاد بدن کودک شما به دریافت گندم واکنش‌های آلرژیک نشان داده است.

علامتهای جدی واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم

واکنش‌ آلرژیک بدن نوزادان به گندم می‌تواند مجموعه‌ای از علائم مربوط به سیستم تنفسی، مغز، دستگاه گوارش و پوست را ایجاد کند.

پس، بعد از قرار دادن غذاهایی که از گندم تهیه می‌شوند، در برنامه روزانه فرزند خود، توجه دقیقی به روند سلامتی او بیندازید. در ادامه این مقاله، برخی از شایع‌ترین علائم واکنش‌ آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم بیان شده است که عبارتند از:

1-ایجاد نقاط برجسته قرمز بر روی پوست بدن و صورت نوزادان بر اثر مصرف گندم

  • این علامت ناشی از آلرژی بدن نوزادان به مصرف گندم با عنوان "بثورات پوستی" نیز شناخته می‌شود. در واقع، نوزاد شما بعد از مصرف گندم، با رشد لکه‌های قرمز و برجسته بر روی پوست صورت و بدن خود مواجه می‌شود که خارش دارند.
  • البته، یادتان باشد که این بثورات پوستی باید در عرض چند ساعت کاهش یابد؛ اما، بار دیگر پس از مصرف گندم، در هر قسمت از بدن نوزاد مانند دست‌ها، صورت، قفسه سینه و معده او، جوش‌های قرمزی ظاهر خواهد شد.
  • اگر حساسیت فرزند شما به فرآورده‌های گندم جدی باشد، تقریباً بلافاصله بعد از مصرف این مواد غذایی، او با این بثورات پوستی روبرو خواهد شد.

2- اگزما علامت های آلرژی بدن کودکان به گندم

واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم می‌تواند وضعیت پوستی با عنوان "اگزما" را به وجود آورد یا این بیماری را تشدید کند.

اگزما می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن کودک مانند گردن، صورت، دهان، گونه‌ها، پشت گوش‌ها و پاهای او دیده شود. در واقع، پس از مصرف مواد غذایی حاوی گندم، علائم زیر بر روی پوست بدن فرزند شما ایجاد می‌شود:

  • تکه‌های خشک پوستی
  • لکه‌های قرمز مایل به صورتی
  • ظاهری متورم و خشن
  • التهاب و خارش پوست

3- علائم مربوط به دستگاه گوارش نوزادان

واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم می‌تواند نشانه‌های مختلفی را در دستگاه گوارش و روده آن‌ها ایجاد کند. این علائم 2 ساعت پس از تغذیه کودک با غذاهای حاوی گندم، در بدن او ظاهر می‌شوند.

مهم‌ترین این علائم، شامل نشانه‌های کولیک و مشکلات دستگاه گوارشی مانند نفخ، استفراغ، اسهال، سوء‌هاضمه و گاز معده می‌باشند. جالب است بدانید که این علائم ممکن است در بدن برخی از نوزادان با شرایط سرماخوردگی نیز همراه باشد. همچنین، درد شکم باعث می‌شود فرزند شما با پیچ دادن مچ دست و پاهای خود، به شدت گریه کند.

4-علائم مرتبط با دستگاه تنفسی نوزادان بر اپر مصرف گندم

کودک شما علائم مختلفی را در دستگاه تنفسی خود کند، زیرا آلرژن‌های گندم سبب تحریک سیستم ایمنی بدن نوزادان می‌شوند. مهم‌ترین این نشانه‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  1. نفس نفس زدن نوزاد
  2. گرفتگی بینی
  3. آبریزش بینی
  4. التهاب ریه‌ها، بینی و گلوی کودک
  5. بروز علائم آسم در نوزادان
  6. در موارد شدیدتر، شوک آنافیلاکتیک
  7. التهاب گلوی نوزاد
  8. بروز مشکل در بلع کودک
  9. بروز مشکلاتی در روند تنفس طبیعی نوزاد

۴ علامت جدی واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به مصرف گندم

اگر متوجه یک یا چند مورد از علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف گندم در بدن فرزند خود شدید، ضروری است که بلافاصله، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامت او مشورت کنید.

بیشتر بخوانید :

زمان مناسب برای اضافه کردن گوشت به غذای نوزاد از چه سنی است؟

۴ دلیل مهم برای جلوگیری از قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان

فواید و عوارض قرص آهن برای کودکان

روش‌های مقابله با آلرژی بدن نوزادان به مصرف گندم

  1. به محض اینکه متوجه شدید که کودک شما دچار آلرژی گندم شده است، باید از یک پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامتی او مشاوره بگیرید.
  2. اگر علائم حساسیت در بدن کودک شما بسیار شدید باشد، پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا آزمایش پوستی یا آزمایش خون را برای اطمینان از وضعیت بدنی نوزاد انجام دهید.
  3. با همه این توصیفات، لازم است بدانید که چند روز طول می‌کشد تا علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف گندم به طور کامل از بین برود.
  4. در این شرایط، بهتر است یک مجله غذایی بخرید تا بدانید که کدام مواد غذایی سبب بروز آلرژی در بدن کودک شما می‌شوند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که تمام مواد غذایی حاوی گندم را از رژیم غذایی کودک خود حذف کرده‌اید.
  5. علاوه بر این موارد، در هنگام خرید مواد غذایی، تمام غذاهایی را که حاوی گلوتن یا گندم هستند، (با خواندن برچسب پشت محصولات) از سبد خانواده حذف کنید.

در نهایت به خاطر بسپارید که بعضی از نوزادان، وقتی به سن 3 سالگی می‌رسند، در برابر حساسیت غذایی مقاوم خواهند شد.

بر این اساس، از یک پزشک متخصص آلرژی برای تست وضعیت بدن نوزاد خود به صورت دوره‌ای کمک بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که چه زمانی می‌توانید گندم و مواد غذایی حاوی گلوتن را به برنامه غذایی او اضافه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits