دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عوارض جبران ناپذیر چاقی در کودکان و راههای مقابله با این عارضه
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
امروزه با پیشرفت جوامع و افزایش وسایل و ابزار تکنولوژی فعالیت کودکان به شدت کاهش یافته و کودکان بیشتر وقت خود را صرف بازی های کامپیوتری می کنند. ازاین رو دچار اضافه وزن شده و عوارض زیادی در انتظار آنهاست. با ما همراه باشید تا ازعوارض چاقی کودکان...

چاقی کودکان

چاقی کودکان بر خلاف باور نادرست بسیاری از خانواده ها، نه تنها نشانه سلامتی نیست، بلکه عوارض کوتاه مدت و دراز مدت در بردارد.

کودک چاق، به ویژه در فرهنگ بسیاری کشورها از جمله جامعه ما، کودکی سالم، دوست داشتنی و زیبا تلقی می شود.

مادران باردار با دیدن عکس کودکان چاق آرزو می کنند چنین فرزندی داشته باشد و مادران کودکان دارای اضافه وزن کم یا طبیعی در حسرت چاق شدن و به عبارت خودشان « تپل شدن» فرزندشان هستند!

اما آیا این باور درست است؟ حقیقت این است که خطرات زیادی سلامتی کودکان چاق را تهدید می کند.

چاقی و بیماری های ناشی از آن طول عمر را کاهش می دهد و چاقی در سنین کودکی و نوجوانی با چاقی سنین میانسالی و در نتیجه با کاهش چشمگیر طول عمر همراه است.

اختلالات تغذیه ای در همه جوامع و همه زمان ها، سلامتی آحاد مختلف جامعه را تهدید می کندکه در این بین، کودکان و نوجوانان بیش از سایرین آسیب پذیر هستند.

تا سال ها پیش سوء تغذیه به عنوان شایع ترین اختلال تغذیه ای کودکان و نوجوانان مطرح می شد.

در حالی که در سال های اخیر، تغییرات سریع اقتصادی- اجتماعی و در نتیجه تغییر شیوه زندگی باعث شده تا جوامع گوناگون با طیف جدیدی از اختلالات تغذیه ای، یعنی اضافه وزن و چاقی، در همه سنین به ویژه در کودکان و نوجوانان مواجه شوند.

عوارض اضافه وزن بر سلامتی از سنین پایین شروع شده و تا بزرگسالی ادامه می یابد.

از آنجا که این عوارض در طی زمان بروز می کند، بنابراین درمان آن در مراحلی که بیماری شکل گرفته است به تلاش زیادی نیاز دارد.

در نتیجه پیشگیری و کنترل اضافه وزن از سنین پایین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و بدیهی است که پیشگیری از اضافه وزن بسیار آسان تر، ارزان تر و موثرتر از درمان آن می باشد.

چاقی مشکلات کوتاه مدت و دراز مدت زیادی برای کودکان و نوجوانان به همراه خواهد داشت.

از طرفی باید درنظرداشت که چاقی در سنین کودکی با چاقی در بزرگسالی نیز همراه است به طوری که ۹۰-۴۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج خواهند برد.

عوارض چاقی کودکان

عوارض چاقی در کودکان

تشویق کودکان برای داشتن تغذیه سالم و مناسب بسیار چالش برانگیز است.

بر اساس گزارش مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا (CDC) عوارض چاقی حدود ۱۳/۷ میلیون کودک و نوجوان را در این ایالت تحت تاثیر قرار داده است.

در حال حاضر چاقی کودکان به مرز اپیدمی رسیده است. عوارض چاقی دوران کودکی به چهار دسته تقسیم می‌شود: ذهنی، فیزیکی، اجتماعی و اقتصادی که در ادامه به آن می‌پردازیم.

عوارض جسمی چاقی دوران کودکی

در تحقیقاتی که اخیرا روی ۴۳۰۰۰ کودک و نوجوان در فاصله سنی ۱۰ تا ۱۷ انجام شده است، محققان ارتباط تازه‌ای بین چاقی کودکان و بیماری‌های مزمنی مانند بیش‌ فعالی کودکان، اختلالات یادگیری، عفونت گوش، آلرژی، آسم و سردرد یافته‌اند.

کودکان چاق در معرض اختلال وقفه تنفسی در خواب، حمله قلبی، عفونت گوش، سردرد، سکته مغزی و هیپرلپیدمی قرار دارند.

مشکلات مربوط به صفحات رشد استخوان، بیماری کبد، بیماری رفلاکس معده (GERD) و برخی از انواع سرطان در کودکان با چاقی آنها در ارتباط است.

عوارض روحی چاقی دوران کودکی

چاقی دوران کودکی عوارض روحی بسیاری برای کودکان دارد.

در فرهنگی که لاغری ارزش تلقی می‌شود، کودکان شش ساله هم در معرض کلیشه‌های منفی افزایش حتی چند کیلو وزن اضافی قرار دارد.

آنها ممکن است در جامعه به علت چاقی در معرض تمسخر سایرین قرار بگیرند. کودکان چاق اعتماد به نفس کمتری دارند و همین مسئله باعث عملکرد تحصیلی ضعیف آنها می‌شود.

این کودکان همواره در معرض آزار و اذیت دوستان و همسالان خود قرار می‌گیرند . همچنین افسردگی یکی از دیگر از عوارض چاقی است.

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که کودکان چاق کمتر در دانشگاه‌های معتبر پذیرفته می‌شوند یا کار مناسب‌تری نسبت به سایر بچه‌ها پیدا می‌کنند.

عوارض اجتماعی چاقی دوران کودکی

تعاملات اجتماعی کودک چاق عادی نیست: چاقی هم نوعی سوء تغذیه است که این معضل در کودکان باعث خواهد شد که کودکان چاق در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی دوران کودکی که نیاز به تحرک دارد، نتوانند شرکت کنند.

در نتیجه سطح تعاملات اجتماعی بسیاری از کودکان چاق از مسیر طبیعی خارج خواهد شد و آنها نمی‌توانند در خیلی از جمع‌های دوستانه شرکت کنند.

برکاتی معتقد است بیشترین پیامدهای اجتماعی کودکان چاق در سنین بزرگسالی رخ خواهد داد، جایی که فرد بزرگسال با همان چاقی که از کودکی حفظ کرده است قادر نخواهد بود در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی که نیاز به تحرک بدنی دارد شرکت کند.

در نتیجه همین موضوع هم می‌تواند به جمع‌گریزی و انزوای فرد بزرگسال چاق ختم شود.

اوج تبعات اجتماعی چاقی در کودکان وقتی است که به گفته برکاتی، کودک چاق به سن بزرگسالی می‌رسد، اما بر اثر ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی مثل سرطان، فشار خون و دیابت از دنیا می‌رود.

به باور او وقتی یک فرد چاق در سن 45 سالگی بر اثر سکته قلبی می‌میرد، ناخودآگاه جامعه هم از این موضوع ضرر خواهد کرد.

زیرا برای این‌که این فرد بزرگسال به این سن برسد، جامعه دچار هزینه‌های اقتصادی و غیراقتصادی زیادی شده است، ولی با فوت زودهنگام این فرد بزرگسال، جامعه حداقل از 30 تا 40 سال خدمات اجتماعی و اقتصادی این فرد هم محروم خواهد ماند.

استعدادهای کودک چاق هدر می رودباید در نظر داشت که یکی از عمده راه‌های اجتماعی شدن کودک، بازی و ورزش با همنوعان است، اما کودک چاق قادر نخواهد بود حضور چشمگیری در این فعالیت‌ها داشته باشد.

مثلا بدیهی است کودکی 10 ساله با وزن 70 کیلوگرم، بیشتر تمایل دارد در اتاقش حبس شود و با رایانه و گوشی‌اش بازی کند، تا این‌که بخواهد با بقیه دوستانش، ورزش کند و پا به پای آنها بدود.

عوارض اقتصادی چاقی دوران کودکی

در این میان باید هزینه‌های مستقیم مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، آزمایش‌ها و خدمات پزشکی را در نظر گرفت.

هزینه‌های غیر مستقیم شامل کاهش بهره‌وری، افزایش غیبت و مرگ زود‌رس است. محققان می‌گویند بیش از ۱۴۷ میلیارد دلار سالانه صرف هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم چاقی کودکان می‌شود.

پیشگیری از چاقی کودکان

راههای مقابله با چاقی کودکان

اگر می خواهید کودک شما دچار چاقی نگردد به راهکارهای زیر توجه نمایید:

  • سعی کنید کودک تان را برای گردش و پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری و… بیرون ببرید و شرایطی را فراهم کنید تا فرزندتان در باشگاه های ورزشی ثبت نام کند.
  • کودک خود را تشویق به مصرف میوه و سبزیجات کنید. سعی کنید همیشه میوه شسته و آماده در دسترس کودک تان باشد.
  • زمان بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون را در کودکان خود محدود کنید.

امروزه کودکان ساعات زیادی را صرف بازی های کامپیوتری و تماشای تلویزیون می کنند، مطالعات زیادی نشان داده که این شیوه ی زندگی در کودکان با افزایش وزن آن ها ارتباط مستقیم دارد.

  • از تهیه غذاهایی که چربی، شکر و نمک فراوانی دارند، خودداری کنید.
  • کمتر بیرون از منزل غذا بخورید و کودک را به غذاهای خانگی و سالم عادت بدهید.
  • از غذاها برای پاداش دادن به کودکان استفاده نکنید.
  • بچه ها را به آهسته غذاخوردن تشویق کنید و به فرزندانتان 5 وعده در روز غذا دهید.

بیشتر بخوانید:

علت و درمان چاقی و اضافه وزن در کودکان

با اضافه وزن کودک چکار کنیم؟

علت چاقی در کودکان + درمان اضافه وزن کودک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits