دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی چندین راه بی خطر برای افزایش ایمنی کودک

۸ راه بی خطر برای افزایش ایمنی کودک

معرفی چندین راه بی خطر برای افزایش ایمنی کودک
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کودکان اغلب مستعد ابتلا به باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها هستند ، اما این بدان معنا نیست که آنها بیمار خواهند شد.اگرسیستم ایمنی کودک قوی باشد میتواند با بیماریها مبارزه کند.

راههای اساسی برای بالا بردن قدرت ایمنی بچه ها

آیا کودک شما همیشه با وجود اطمینان از مراقبت های شدید، باز هم در حال ضعف و یا بیماری است؟ آیا شما نگران هستید که بیماری های مکرر، به سلامت و ایمنی بدن کودک شما آسیب بزند؟

آیا شما به عنوان یک پدر و مادر می خواهید برای افزایش ایمنی و سلامتی فرزند خود راه های طبیعی را پیدا کنید، تا بدن او را قوی تر کرده و به دفع تمام عفونت ها و بیماری ها از بدن او کمک نمایید؟

اگر شما به دنبال پاسخ سوالات فوق هستید، با خواندن این مقاله از مجله دلگرم خواهید فهمید که چگونه می توانید ایمنی و سلامتی کودک خود را با خیال راحت تقویت کنید.

راه هایی ساده برای افزایش سلامتی کودکان و نوجوانان

زمانی که شما به عنوان یک پدر و مادر سعی می کنید تا سلامتی کودک خود را افزایش دهید، مهم است که به دنبال راه های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن او باشید، زیرا دنبال کردن روش های طبیعی تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان، هیچ گونه عوارض جانبی در آن ها ایجاد نخواهد کرد.

در این مقاله، راهنمایی های ساده و ترفندهایی برای اطمینان از ایمنی بیشتر فرزندتان آورده شده است. شما به عنوان والدین یک کودک یا نوجوان با دنبال کردن این ترفندها، به رشد بهتر کودک خود و مقاومت بیشتر او در برابر بیماری ها و عفونت ها کمک خواهید کرد.

این ترفندها عبارتند از:

1. گام های مهم برای سلامتی کودک با شیر مادر است

  • یکی از اولین گام هایی که شما را از قوی شدن سیستم ایمنی بدن کودکتان مطمئن می سازد و اطمینان پیدا می کنید که او در مسیری تضمین شده پرورش خواهد یافت، این است که پدر و مادر به دنبال دستورالعمل های اساسی تغذیه با شیر مادر برای فرزند خود در دوران نوزادی او باشد.
  • کودک شیرخوار شما برای شش ماه اول پس از تولدش، نباید از غذاهای دیگر تغذیه کند. تغذیه با شیر مادر به او کمک خواهد کرد تا مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از آن به دست آورد. همچنین تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی، سیستم ایمنی بدن کودک شما را برای همه ی طول عمر او تقویت کرده و او را سالم و قوی خواهد کرد.
  • آنتی بادی و سلول های سفید موجود در شیر مادر، آن را به یکی از مواد طبیعی ضروری برای افزایش ایمنی بدن بچه ها در ماه های اولیه پس از تولدشان تبدیل کرده است. یکی از منابعی که بالاترین خواص آنتی بادی برای مبارزه با بیماری ها را دارد، آغوز می باشد.
  • آغوز اولین شیری است که از نوک سینه ی مادر بعد از زایمان ترشح می شود. این شیر به رنگ زرد بوده و ممکن است کمی رقیق تر از شیراصلی مادر که بعدها جریان پیدا خواهد کرد، باشد.
  • با توجه به تحقیقات آکادمی متخصصین اطفال آمریکایی، شما به عنوان یک مادر باید کودک خود را برای حداقل یک سال، و درصورت امکان دو سال با شیر مادر تغذیه نمایید.

2. میوه های تازه و سبزیجات برای سلامتی کودک

  1. میوه ها و سبزیجات تازه حاوی مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئیدها و ویتامین C هستند، که این مواد باعث تقویت سیستم ایمنی کودک شما خواهد شد.
  2. میوه ها و سبزیجاتی مانند هویج، چغندر، توت فرنگی، لوبیا سبز و پرتقال به افزایش سلول های سفید خون کودک شما کمک خواهند کرد، و با این کار، جلوی رشد تمامی عفونت ها در بدن فرزند شما را خواهند گرفت.
  3. همچنین، خوردن میوه ها و سبزیجات تازه به افزایش تولید اینترفرون (که یک نوع آنتی بادی است) در بدن کودک شما کمک زیادی می کند، و نیز با افزایش سطح سلول ها نسبت به ویروس ها، آن ها را در برابر انواع بیماری ها حفظ خواهد نمود.
  4. اینترفرون همچنین فرزند شما را از خطرات بهداشتی مختلف مانند بیماری های جدی قلبی و سرطان ها در سال های بعد زندگی هم محافظت خواهد کرد.
  5. پزشکان توصیه می کنند که کودکان خود را به خوردن 4-5 وعده میوه و سبزیجات تازه در هر روز تشویق نمایید.

3. سلامتی کودک با داشتن خواب خوب و مفید

  • نداشتن خواب کافی در طول شب می تواند کودک شما را مستعد ابتلا به انواع عفونت ها و بیماری های مختلف کند.
  • هنگامی که فرزند شما خواب کافی نداشته باشد، سلول های مختلفی که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن او هستند، قادر به عملکرد درست خود نخواهند بود.
  • این بدان معناست که میکروب ها و سلول-های سرطانی که باعث عفونت ها و بیماری های مختلفی می شوند، به وسیله ی این سلول ها کشته نمی شوند. کودک شما باید حداقل ده ساعت خواب بی وقفه در هر شبانه روز داشته باشد.
  • مطمئن شوید که اتاق کودکتان به اندازه ی کافی راحت بوده و برای تشویق عادات خواب خوب در او مناسب می باشد. پهن کردن ملحفه تمیز و نرم، دور نگه داشتن اتاق فرزند خود از شلوغی و جلوگیری از درهم و برهم بودن تختش می تواند شما را در این امر یاری نماید.
  • حذف هر چیز اضافی و منحرف کننده فکر کودک مانند تلویزیون، کامپیوتر و آلات موسیقی از اتاق خواب او، می تواند بسیار مفید باشد.

۸ راه بی خطر برای افزایش ایمنی کودک

4. سلامتی کودک با عادات بهداشتی

نکته مهم دیگر در مورد سالم نگه داشتن کودکان و قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن آن ها، تشویق کودک خود از سنین پایین به عادات بهداشتی مناسب می باشد.

  1. اگر سیستم ایمنی بدن کودک شما تقویت نشود، قطعا از گسترش بیشتر میکروب ها و عفونت ها در بدن او جلوگیری نخواهد شد.
  2. کودک خود را زمانی که او از بیرون منزل به خانه می آید به شستن دست هایش عادت دهید. همچنین، او باید عادت کند تا دست های خود را قبل و بعد از خوردن هر وعده غذایی بشویید.
  3. برخی از موارد دیگری که باید کودک شما عادت کند تا دستهایش را بشویید زمانی است که او دست خود را به حیوانات خانگی زده و یا در باغ بازی کرده، یا در دیدار با کسی که سرما خورده است، با او دست داده باشد.
  4. اطمینان حاصل کنید که یک دستمال مرطوب و نرم کودک پسند همیشه همراه کودک شما باشد، تا موقع عطسه کردن یا تمیز کردن دست های خود، به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از گسترش بیشتر عفونت ها از آن استفاده کند.
  5. کنار هم گذاشتن مسواک ها، به خصوص در هنگام عفونت های گلو می تواند ویروس ها و میکروب ها را از یک مسواک به مسواک دیگری پخش کند، پس یک ایده خوب برای سالم نگه داشتن اعضای خانواده، تغییر جای مسواک افراد بیمار است که به تنهایی می تواند جلوی بسیاری از فاجعه ها را بگیرد.

5. استفاده از هوای تازه برای سلامتی کودک

  • به عنوان یک پدر و مادر سعی کنید هر اندازه که امکان دارد کودک خود را در هوای آزاد به بازی و قدم زدن وادار نمایید.
  • کودکان خود را به شرکت در فعالیت های فیزیکی و جسمی مختلف و همچنین تمرینات ورزشی در خارج از منزل تشویق کنید. همچنین، می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که در این تمرین ها، همه اعضای خانواده با هم حرکات خاص ورزشی را تمرین کنند.
  • انجام حرکات ورزشی منظم، سلول های بدن کودک شما را که مسئولیت رسیدگی به اعضای بدن او را دارند، مقاوم کرده و توانایی مبارزه و جلوگیری از بروز عفونت ها را افزایش خواهد داد.
  • به عنوان یک الگو برای فرزندان خود در پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری باشید. هنگامی که کودکتان شما را متعهد به انجام حرکات ورزشی می بیند، علاقه مند شده و همه ی سعی خود را در انجام آن حرکات و ورزش ها خواهد کرد.

6. سالم نگه داشتن محیط خانه برای کودکان خود

  1. این نکته بسیار مهم است که در اولین گام، یک محیط سالم درخانه خودتان برای ارتقا سلامتی فرزندان خود ایجاد کنید.
  2. اگر شما یا شریک زندگیتان یا هر عضو دیگرخانواده یک فرد سیگاری است، برای از بین بردن خطر دود و اثرات آن بر کودک خود، باید مطمئن شوید که آن ها سیگار را درخارج از خانه خواهند کشید.
  3. دود سیگاری که می کشند، می تواند سلول های مختلف در بدن فرزند شما را که برای تقویت سیستم ایمنی بدن فعالیت می کنند و جلوی عفونت ها و بیماری های مختلف را می گیرند، را از بین ببرد.

7. اجتناب از مصرف داروها و آنتی بیوتیک ها

  • به عنوان یک پدر و مادر، ممکن است شما بخواهید با عجله فرزند خود را در یک مورد جزئی از سرفه و یا در اولین تب خفیفی که در او به وجود آمده، نزد دکترببرید.
  • این کار و نگرانی شما می تواند طبیعی باشد، ولی دادن آنتی بیوتیک ها و داروها با دیدن کوچکترین علائم بیماری می تواند توانایی طبیعی بدن او را برای مبارزه با میکروب ها از بین برده و بدن او را ضعیف کند.
  • استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها در واقع به سیستم ایمنی بدن کودک شما آسیب خواهد زد و بدن او را به داروها مقاوم خواهد نمود.
  • شما داروهای کودک خود را توسط دکتر او چک کرده و پس از دریافت داروی آنتی بیوتیک، تنها در صورت نیاز ضروری از آن ها استفاده نمایید.
  • این نکته ی بسیار مهم را به یاد داشته باشید که برای اطمینان از سیستم ایمنی بدن کودکتان و اینکه آیا او سالم و قوی است، می توانید با تغییراتی در شیوه ی زندگی وی، به آن ها دست یابید.

8. استفاده از شیر زردچوبه

  • برخی گیاهان و داروها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند می تواند کمک بزرگی در بهبود ایمنی فرزند باشد. آنها همچنین خواص ضد میکروبی دارند که با عفونتهایی مانند آنفولانزا مقابله میکنند دادن شیر زردچوبه به کودک به طور منظم، به خصوص در فصل آنفولانزا خوب است.
  • برای تهیه این شیر، ½ قاشق چای خوری پودر زردچوبه وکمی فلفل سیاه به یک فنجان شیر جوش ریخته سپس با عسل شیرین کنید چند برگ ریحان را بشوئید و از کودکتان بخواهید که هر روز آن را بجود.
  • انگور فرنگی هندی و انواع گیاهان نیز برای سلامت کلی کودک و سیستم ایمنی او مفید است.

بیشتر بخوانید :

۱۰ ماده غذایی مقوی برای تقویت حافظه و مغز کودکان

۴ دلیل مهم برای جلوگیری از قرار دادن بستنی در برنامه غذایی کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits