دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و علائم فشار خون بالا در کودکان چیست و چگونه درمان می شود ؟
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
فشار خون بالا در میان نوزادان و کودکان نوپا وجود دارد. علل فشار خون بالا در کودکان ممکن است از دلایل فشار خون در بزرگسالان باشد. تا انتها با دلگرم همراه باشید. تا با جزئیات این بیماری آشنا شوید.

فشار خون بالا در کودکان

دلایل فشار خون بالا در کودکان

نیرویی که خون بر روی دیواره های شریان ها ایجاد می کند وقتی که از طریق آنها حرکت می کند فشار خون نامیده می شود. این یک متریک با دو عدد است، که نشان دهنده نیروی خون است وقتی که قلب پمپاژ می شود و دیگر وقتی که قلب در حالت استراحت است.

فشار خون (BP) معمولا با دو عدد به عنوان یک کسر نوشته می شود، به عنوان مثال، 110/70. شماره بالایی در اینجا فشار خون سیستولیک نامیده می شود، که فشار خون را هنگامی که توسط قلب پمپ می شود آزاد می کند.

شماره پایین فشار دیاستولیک نامیده می شود، که فشار را روی دیواره های شریان ها زمانی که قلب آرام است، اندازه گیری می کند.

متوسط فشار خون در نوزادان 64/41 و در نوزادان یک ماه تا دو ساله 95/98 است. هنگامی که BP بالاتر از حد متوسط است، آن را به عنوان فشار خون بالا اشاره دارد.

فشار خون استاندارد در نوزادان وجود ندارد، زیرا فشار خون طبیعی به طور معنی داری بسته به عوامل متعددی مانند سن، قد، وزن و جنس نوزاد متفاوت است. این نیز بر اساس فعالیت انجام شده توسط نوزاد متفاوت است.

متخصصان پزشکی، فشار خون کودکان را به چندین نمره که به نام صدق می کنند، طبقه بندی می کنند. یک فشار طبیعی یا فشار بالا توسط رده درصد که میزان فشار خون کودک کاهش می یابد تعیین می شود.

علت فشار خون بالا در نوزادان چیست ؟

فشار خون بالا در نوزادان معمولا مادرزادی است، به این معنی که آنها در هنگام تولد یا بعد از آن رشد می کنند.

فشار خون بالا در کودکان کوچک‌تر معمولا ناشی از وجود یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، ناهنجاری ژنتیکی و یا اختلالات هورمونی است. در کودکان بزرگ‌تر، فشار خون می‌تواند ناشی از چاقی و برنامه غلط غذایی باشد.

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

علائم فشار خون بالا در نوزادان چیست ؟

نوزادان مبتلا به پرفشاری خون علائم قابل توجهی را نمایش نمی دهند. فشار خون بالا هیچ نشانه ای حتی در نوزادان بزرگتر ایجاد نمی کند. فقط یک پزشک می تواند آن را در طول بازرسی معمول تشخیص دهد.

متاسفانه فشار خون بالا در کودکان معمولا علامت خاصی ندارد. این مشکل معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که یک کودک به دلیل ابتلا به یک بیماری مثل سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند و پزشک هنگام بررسی علائم حیاتی کودک، به وجود این فشار خون بالا پی می‌برد.

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

فشارخون طبیعی در کودکان 7 تا 11 سال

میانگین قد پسران 11-7 ساله به ترتیب سن 116، 120.6، 127، 131.6 و 136

دختران به ترتیب 117، 121.5، 126.5،132.8 و 136.6 سانتیمتر بوده است

میانگین وزن در پسران به ترتیب سن 19.5، 21.2، 23.5، 25.9 و 28

در دختران به ترتیب 101، 101.2، 103.5 و 106.5 کیلوگرم بوده است

میانگین فشار خون سیستولیک در پسران به ترتیب سن 99.5، 100، 102، 102.1 و 105.3

در دختران به ترتیب 101، 101.2، 102، 103.5 و 106.5میلیمتر جیوه

میانگین فشار خون دیاستولیک در پسران به ترتیب سن 68.5، 68.8، 70.7، 70.7 و 70.6

در دختران به ترتیب 70، 70.1،‌ 71.5، 71.6 و 72.8 به دست آمد.

جهت تخمین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک بر حسب قد و وزن از معادله رگرسیون خطی و برای تعیین همبستگی بین فشار خون، قد و وزن از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که مشخص گردید این متغیرها با هم ارتباط مستقیم دارند.

نتیجه گیری: فشار خون سیستولیک در این منطقه تقریبا در حد قابل مقایسه با استانداردها می باشد در حالیکه فشار خون دیاستولیک به نسبت بالاتر و قد و وزن کودکان نیز به وضوح کمتر از مقادیر استاندارد برای هر صدک است

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

پیشگیری از فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالای ناشی از بیماری های دیگر را می توان به طور موثر با مدیریت شرایط زمینه ای کنترل کرد. وزن کودک خود را کنترل کنید، یک رژیم غذایی سالم را برایش شروع کنید و کودکتان را به ورزش تشویق کنید. همچنین از فشار خون بالا در کودکان می توان با تغییر در شیوه ی زندگی جلوگیری کرد.

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

تشخیص فشار خون بالا در کودکان

آزمایش مربوط به فشار خون بدون درد می باشد. فشار خون با کاف بازویی و فشار سنج اندازه گیری می شود. اندازه ی کاف با استفاده از دور بازوبند تغییر می کند. فرزندتان یک فشار محکم در اطراف بازویش تا زمانی که کاف باد می شود حس می کند. شما به محض اتمام تست از فشار خون فرزندتان مطلع می شوید.

اندازه ی فشار خون از دو عدد تشکیل شده است. عدد اول یا بالایی، فشار در شریان ها ی فرزندتان در زمان ضربان قلب او را نشان می دهد (فشار سیستولیک). عدد دوم، یا پایینی، فشار در شریان ها ی فرزندتان بین دو ضربان را نشان می دهد (فشار دیاستولیک).

فشار خون طبیعی در کودکان بسته به سن، جنس و قد متفاوت است . بنابراین آنچه که برای یک پسر ۴ ساله فشار خون بالا تلقی می شود ممکن است برای یک دختر ۱۰ ساله طبیعی باشد. پزشک فرزندتان به شما طبیعی یا غیر طبیعی بودن فشار خون او را به شما گرارش خواهد داد.

فشار خون بالای فرزندتان تنها با یک بار اندازه گیری فشار خون تشخیص داده نمی شود. برای تشخیص فشار خون بالا در کودکان حداقل باید سه بار فشار خون اندازه گیری شود تا نشان دهد که فشار خون فرزندتان بالاتر از حد طبیعی است یا خیر.

ممکن است در طول یک بار ویزیت، فشار خون فرزندتان چندین بار برای دقت اندازه گیری شود.

اگر فشار خون فرزندتان بالاتر از حد طبیعی بود، باید هر شش ماه پس از تشخیص فشار خون بالا بررسی شود.

اگر برای فرزندتان فشار خون بالا تشخیص داده شد، پزشک او آزمایش های زیر را درخواست می دهد تا چک کند که آیا بیماری های دیگری باعث این فشار خون بالا شده اند یا خیر؟

  1. آزمایش خون برای بررسی قند خون، عملکرد کلیه و سلول های خون
  2. آزمایش نمونه ی ادرار
  3. اکو کاردیوگرافی، تست بررسی جریان خون قلب فرزندتان (اگر پزشک مشکوک به یک مشکل قلبی ساختاری باشد که گمان می کند باعث فشار خون بالا سده است )
  4. سونوگرافی از کلیه ها

اگر پزشک فرزندتان با تشخیص فشار خون مشکل داشت، یا خواست که فشار خون فرزندتان را بررسی کند، ممکن است نظارت سرپایی را توصیه کند. در نظارت سرپایی، به کودک شما یک دستگاه وصل می شود که فشار خون او را در طول روز اندازه گیری می کند.

هنوز اثبات نشده است که نظارت سرپایی به درمان و تشخیص فشار خون بالا در کودکان کمک می کند یا خیر ؟ با این حال، نظارت سرپایی به خصوص در مواردی که کودک به طور معمول در مطب کاملا عصبی است، مفید است چرا که ممکن است فشار خون روپوش سفید داشته باشند ( فشار خون کاذب)

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

عوارض فشار خون بالا در کودکان

کودکانی که دارای فشار خون بالا هستند به احتمال زیاد در بزرگسالی نیز به فشار خون بالا مبتلا خواهند بود، مگر اینکه شروع به درمان کنند.

عارضه ی شایع مرتبط با فشار خون بالا در کودکان آپنه است ( وضعیتی که در آن کودک شما ممکن است در حین خواب خروپف و یا تنفس غیر طبیعی داشته باشد).

اکثرا کودکانی که مشکلات تنفسی در حین خواب دارند مثل آپنه، فشار خون بالا دارند. (به ویژه کودکانی که اضافه وزن دارند).

اگر فشار خون فرزندتان در بزرگسالی ادامه یابد ممکن است فرزندتان در معرض خطرات زیر قرار بگیرد:

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

درمان فشار خون بالا در کودکان

اگر برای فرزندتان ​​فشار خون بالا (پیش از فشار خون یا مرحله ی ۱ فشار خون) تشخیص داده شد، حتما پزشک او تغییر در شیوه زندگی، مانند: یک رژیم غذایی سالم و ورزش بیشتر را قبل از تجویز دارو توصیه خواهد کرد.

اگر فشار خون فرزندتان پس از ایجاد تغییر در شیوه زندگی کاهش نیافت، بهتر است زیر نظر پزشک درمان دارویی را برای او شروع کنید. اگر تشخیص داده شده است که کودکتان مبتلا به فشار خون به شدت بالا است (مرحله ی ۲ فشار خون)، به احتمال زیاد باید از داروهای فشار خون استفاده کند.

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

داروهای درمان فشار خون بالا در کودکان

  1. دیورتیک ها : این داروها به عنوان قرص های ادرار آور نیز شناخته شده اند که بر روی کلیه ها اثر می گذارند تا سدیم و آب را دفع کنند و فشار خون را کاهش دهند.
  2. مسدود کننده های بتا : این داروها حجم کار بر روی قلب را کاهش می دهند که باعث فعالیت قلب با ضربان آهسته تر و با نیروی کمتر می شود.
  3. مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده ی آنژیوتانسین (ACE) : این داروها به شل شدن عروق خونی با جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کنند. این داروها باعث می شوند خون آسان تر جریان داشته باشد و فشار خون کم شود.
  4. مسدود کننده های گیرنده ی آنژیوتانسین II : این داروها به شل شدن عروق خونی با جلوگیری از تشکیل پلاک کمک می کنند.
  5. مسدود کننده های کانال کلسیم : این داروها به شل شدن عضلات عروق خونی کمک می کنند و ممکن است باعث آهسته شدن ضربان قلب شوند.

ممکن است فرزندتان به طور موقت یا نامحدود به دارو های فشار خون نیاز داشته باشد. اگر فشار خون بالا ی فرزندتان به دلیل چاقی او است، کم کردن وزن ممکن است نیاز به دارو از بین ببرد. در موارد دیگر، درمان سایر بیماری های کودک ممکن است فشار خون را کنترل کند.

اگر در مورد اثرات طولانی مدت داروهای فشار خون بر روی رشد کودک زیاد نمی دانیم، بسیاری از این داروها به طور کلی در دوران کودکی امن هستند. بسته به نوع دارو، عوارض جانبی احتمالی وجود دارند، از جمله: خشکی دهان، سرگیجه و خستگی

فشار خون بالا در کودکان / دلایل فشار خون بالا در کودکان / درمان فشار خون بالا در کودکان / فشار خون بالا در نوزادن

راه حل خانگی کنترل فشار خون بالا در کودکان

توجه کنید که چه مقدار نمک در پخت و پز خود استفاده می کنید، و نمکدان را از روی میز بردارید. از دادن تنقلات شور مانند چیپس و یا چوب شور به کودکتان اجتناب کنید.

همچنین، به مقدار سدیم موجود در مواد غذایی کنسرو شده دقت کنید. غذاهای آماده را برای کودکتان محدود کنید چرا که به طور کلی دارای نمک فراوان اند.

درمان فشار خون بالا به طور مشابه در کودکان و بزرگسالان با تغییر در شیوه ی زندگی آغاز می شود:

  1. وزن فرزندتان را کنترل کنید. اگر فرزندتان دچار اضافه وزن است، کم کردن وزن اضافی یا حفظ وزن سالم می تواند فشار خون را کاهش دهد.
  2. یک رژیم غذایی سالم برای کودکتان در نظر بگیرید. کودک خود را به خوردن یک صبحانه ی سالم و سرشار از فیبر تشویق کنید و او را از خوردن غلات شیرین و نوشیدنی منع کنید.
  3. میوه و سبزیجات تازه را جایگرین تنقلات با چربی بالا مانند آب نبات و یا چیپس کنید. از نان سفید، برنج و پاستا در وعده های غذایی او استفاده کنید. مشورت با یک متخصص تغذیه می تواند مفید باشد.
  4. نمک را در رژیم غذایی کودکتان کم ‌کنید. کاهش میزان نمک (سدیم) مصرفی در رژیم غذایی کودک به کاهش فشار خون او کمک می کند. کودکان سنین ۴ تا ۸ سال نباید بیش از ۱۲۰۰ میلی گرم در روز نمک مصرف کنند و کودکان بزرگتر نباید بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز نمک‌ مصرف نمایند.
  5. فرزندتان رابه فعالیت بدنی تشویق کنید. اکثر کودکان حداقل به ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز نیاز دارند. زمان نشستن کودک در جلوی تلویزیون و یا کامپیوتر را محدود کنید (قبل از سن ۲ سال، تلویزیون ممنوع است و بزرگتر از ۲ سال بیش از دو ساعت اجازه ی تماشای تلویزیون را ندارد).
  6. تمام خانواده را درگیر این‌ مساله کنید. ممکن است تغییر در شیوه ی زندگی برای فرزندتان بدون اعضای خانواده سخت باشد. بنابراین، بهتر است تمام اعضای خانواده از رژیم غذایی سالم بهره مند شوند. همچنین می توانید لذت دوچرخه سواری، بازی کردن و یا راه رفتن در پارک را با یکدیگر شریک شوید.
  7. آگاهانه خرید کنید. بسیاری از اوقات، کودکتان تنها مواد غذایی که شما خریداری می کنید را مصرف می کند. بنابراین، به عنوان پدر و مادر از غذاهای سالم در خانه استفاده کنید.


بیشتر بخوانید :

علت و علائم سکته مغزی در کودکان چیست ؟

علت آب آوردن بیضه در کودکان چیست و چه عوارضی در پی دارد ؟

عوارض و خطرات مصرف آزیترومایسین در کودکان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits